|
Slovník filmových výrazů
V tomto
článku
vysvětlím některé z filmových výrazů. Rozhodně zde
neuvedu všechny, a pokud budete některé postrádat nebo mít
nějaké připomínky, kontaktujte mne (email na konci článku).
Kamera
-Díky
kameře
můžeme pochopit film, aniž v něm vystupují herci. Emoce,
nálady, navození atmosféry… to vše dokáže kamera (režisér a
kameraman). Uvádím zde i technické výrazy.
Optika
:
-
Expozice – doba osvětlení
-
Závěrka – délka expozice
-
Ohnisková vzdálenost – vzdálenost filmu od povrchu objektivu
-
Zoom – objektiv s proměnlivou ohniskovou
vzdáleností (např. 10-100mm)
-
Kontrazoom – zoom proti pohybu kamery (slavná scéna ze
schodů z filmu Vertigo)
Druhy
objektivů:
-
Standardní – 35mm
-
Neutrální – 35-55 mm
-
Širokoúhlý (rybí oko) – pod 35mm (deformace obrazu, často se využívá
při skateboardingu)
-
Teleobjektiv – 60-120 mm (zplošťuje obraz, často u sportu)
Mizanscéna,
způsoby
snímání:
-
Mizanscéna - To co je snímáno kamerou. Vše co vidíme na
obraze. Herci, jejich pohyb, jejich kostýmy a make-up, rekvizity,
předměty, objekty, všechny věci, všechno. A jak je to v záběru
poskládáno, čemuž se říká kompozice.
-
Přerámování – manuální (nebo jízda např.) pohyb kamerou ve
filmu. Kamera přejede z mrakodrapu na silnici. Nebo
z velkého záběru zazoomuje do detailu.
-
Švenkování – pohyb kamerou tam a zpět. Nejčastěji se
využívá při dialogu dvou postav, kdy se kamera hýbe z postavy
na postavu. Zleva doprava.
-
Panorama – dlouhý, táhlý pohyb kamerou. Například zleva
doprava, když kamera přejíždí hory.
-
Rakurs – úhel pohledu kamery. Nadhled, podhled,
z profilu…
-
Vnitrozáběrová montáž – střih nahrazuje pohyb, přeostření kamery.
Film Ruská archa byl natočen na jeden záběr, tudíž zde bylo spousta
vnitrozáběrových montáží.
Příběh
-Ne
všechny filmy mají příběh. Filmy, které se skládají z různých
obrazců nebo „halucinacích“ se nazývají abstraktní. Často
se zde využívá diskontinuální střih (viz kapitola Střih).
-
Narativ - Příběh, děj, vypravování příběhu, jeho
gradace
-
Retrospektiva – záběry z minulosti
-
Prospektiva – záběry z budoucnosti
-
Flashback – krátká retrospektiva (třeba i jedno filmové
políčko)
-
Flashforward – krátká prospektiva
-
Fabule a syžet – To co vidíme, to o čem víme, že se přímo
děje ve filmu je syžet (příběh). Ale i předpokládáme, že se některé
události už stali před příběhem nebo že se po příběhu pravděpodobně
stanou, to je fabule. Všechny události, které jsou ve filmu uvedeny
nebo jsou námi vyvozeny, to je fabule. Syžet je to, co ve filmu vidíme
a slyšíme. Příklad: Fabule tvoří celý svět příběhu a syžet pouze to, co
je nám předkládáno. Syžet Pána prstenů má přibližně rok. Počátek cesty
Froda až po zničení prstenu má něco přes rok. Tyto události nám jsou
předloženy ve 12 hodinách filmů. Ale fabule má mnohem více. Víme, že
před 3000 tisíci lety tu byla velká bitva, kde Isildur získal prsten a
že ještě předtím Sauron prsten vytvořil. Tudíž fabule má více jak 3000
let. Fabule je celý svět, syžet pouze příběh z tohoto světa.
Fabule vytváří syžet.
Zvuk
-Působí
ilustrativně a doprovodně (v dokumentu ne). Nese méně informací
než obraz. Komplexnější chápání obrazu.
-
Diegetický zvuk – Zvuk, který je přímo ve filmu, je součástí
dění, součást světa příběhu. Diegetická hudba je ta, která ve filmu
hraje z rádia, nebo když postava hraje na flétnu. Dietetický
zvuk externí slyšíme my i postavy a interní je v mysli
postavy. Když si v duchu postava mluví sama pro sebe.
-
Nedigetický zvuk – Zvuky uměle přidané do filmu. Nediegetická
hudba je hudební doprovod filmu (soundtrack). Tyto zvuky nepřicházejí
ze světa filmu.
-
Synchronní zvuk – v reálném čase.
-
Asynchronní zvuk – rozchází se s obrazem. Např. dabing.
-
Simultánní zvuk – odpovídá časově příběhu.
-
Nesimultánní zvuk – je dříve nebo později. Např. zvuková
retrospektiva.
-
Zvukový háček – na konci scény slyšíme už zvuk
z následující scény.
Střih
-Narušuje
kontinuitu ve filmovém prostoru a času. Vytváří novou organizaci
filmového prostoru a času. Skládání filmového prostoru
v určitém čase.
-
Kontinuální střih – plynulý přechod, zachovány jednoty všech
složek
-
Diskontinuální střih – zrušení časoprostorového kontinuita. Zmatení
diváka. Typický pro abstraktní filmy.
-
Eliptický střih (elipsa) – vynechání prázdného času nedůležitých
okamžiků. Příklad: v prvním záběru je, jak postava vejde na
schody na rozhlednu. A v druhém je už rovnou postava nahoře.
Je nám jasné, že postava vylezla celé schody, ale pro vyprávění to
nebylo důležité (vynechali jsme jakoby 20 minut, které postava lezla
nahoru).
-
Paralelní střih – střídavě sledované dvě akce, které souvisí.
-
Křížový střih – jedna akce sledována ze dvou pohledů.
Honička z pohledu zloděje a z pohledu policie.
-
Motivický střih – spojení dvou záběrů, které souvisí.
Například loď a kost ve filmu Vesmírná odysea.
-
Rapid montáž – sled krátkých záběrů, vnímaných jako celek.
-
Prolínačka – Záběr plynule překryje následující.
-
Stíračka – záběr „setře“ následující. Například Star
wars Skrytá hrozba.
-
Mrtvolka (freeze) – políčko se „stopne“.
-
Oživlý obraz – z fotky se stane realita. Opak
mrtvolky.
-
Rozeznění záběru – navození atmosféry a rytmu. Záběr je 10
sekund prázdný a posléze do něj vstoupí postava. Naopak je doznění
záběru, čas na rekapitulaci.
-
Ustanovující záběr – záběr, který nám řekne, kde jsme. Například
záběr na hostinský sál nám prozrazuje, že jsme v hospodě. 10
sekund pozorujeme hosty u stolů a posléze do záběru vstoupí hlavní
hrdinové - rozeznění záběru.
Doufám,
že jsem vám pomohl s naučením a pochopením uvedených
výrazů. Čerpal jsem z knihy Davida Bordwella a Kristin
Thompsonové Umění
filmu: úvod do
studia formy a stylu a
z mých
poznámek ze školy.
Kontakt na autora článku: dfdratenik7h@kseznam.czm(antispam:
opište pouze viditelnou část adresy bez mezer)
|
FAQ
Články
Odkazy
Archiv Diskuze
|