Osnova | Jak
prodat scénář od 30. 03. 2013 |
|
1. Co s
hotovým scénářem? Je scénář skutečně hotový? Máte ho několikrát přečtený? Jsou opravené chyby? Jste s ním spokojení? Pokud scénář není skutečně dokončený, nikomu ho nenabízejte. Nejdříve si ho minimálně jednou přečtěte. Dle svých možností opravte chyby - textový editor vám podtrhne jasné chyby a překlepy. Sám nejsem expert přes(z) pravopis, ale překlepy a jasné chyby byste si opravit měli(y). Pokud vám hlodá uvnitř hlavy červíček, který říká, že nějaká část vašeho příběhu nesedí, měli byste svého červíka poslechnout a scénář upravit. Nyní se můžete rozhodnout, co se scénářem uděláte. A) Zavřít do šuplíku: V šuplíku bude váš scénář v bezpečí, nikdo vám váš příběh neukradne a vy s klidem můžete dožít... B) Realizovat: Ať již osobně nebo s něčí pomocí můžete vašemu filmu vdechnout život. Obrátit se můžete na amatérské filmaře, kteří vám s realizací pomohou. Pozor! Dejte si však pozor na to, komu svůj scénář nabízíte. Rozhodně nevěřte filmařům, kteří nikdy nic nenatočili. Většinou jsou tito filmaři neschopní a hlavně líní sami vymyslet jakýkoliv scénář, proto napíší e-mail (to moc práce nedá) nějakému scenáristovi, jestli by jim něco nenapsal. Filmaři pak dostanou zadarmo scénář, ale jejich lenost a neschopnost se tím samozřejmě nevyléčí, proto s velkou pravděpodobností váš scénář nikdy nezrealizují. Osobní zkušenost: Scénáře Když..., V lese, Já na to mám, Začátek na konci byly psány na zakázku, byla domluvena jejich realizace. Kolik filmů je do dnešního dne hotových? Nula! Např. o scénář V lese mě požádalo v průběhu mnoha let více než 10 lidí a nejméně 5ti z nich jsem dovolil film realizovat. Viděli jste někde tento film? Je někde ke stažení? Jestli ano, tak o tom nevím. Proto již nějakou dobu takové zájemce odpinkávám jak na běžícím pásu. C) Nabídnout a prodat Bojíte se zneužití scénáře? Tak si ho zaregistrujte. Více o registraci zde. Kam scénář nabídnout? Zkuste televize. Televize v ČR Většina televizí stále hledá nové náměty na pořady. Zde naleznete kontakty: Prima FTV: kontaktní stránka Nova: kontaktní stránka (pravděpodobně již nefunkční) MediaPro Pictures (vyrábí pořady pro Novu): kontaktní stránka Barrandov TV: kontaktní stránka (nutno vyplnit formulář) Česká televize: kontaktní stránka (nutno vyplnit formulář) Test: V r. 2012 jsem do všech výše uvedených společností zaslal minimálně jeden námět na televizní pořad elektronickou formou. Zde jsou výsledky testu: Barrandov TV (známka 1) - zaslal jsem dva náměty. K oběma mi přišlo do týdne vyjádření (zamítavé), dokonce i s krátkým odůvodněním, které však bylo spíše formální než věcné. Bezkonkurenčně nejserioznější chování ze všech hodnocených subjektů. Česká televize (známka 4) - je trochu rozporuplné hodnotit tento subjekt čtyřkou, protože by se z jistého hlediska mohlo jednat o pětku třikrát podtrženou. Zaslal jsem dva náměty. K oběma mi přišlo v brzké době potvrzení, že mé náměty byly zaevidovány. ČT se chlubí tím, že zavedla nový systém výběrů projektů. Mj. se zde uvádí: Producent TPS nebo sekretariát ŘVP zašle písemné stanovisko ČT k nabídce předkladateli nejpozději do 60 dnů od obdržení nabídky. (zdroj ČT) Ani u jednoho ze zaslaných námětů se to nestalo a mé náměty se někde válejí i půl roku. Ale 4 dávám za to, že alespoň nějaká komunikace proběhla. Aktualizace: 28. 4. 2013 Takže k prvnímu námětu, který jsem zaslal do ČT v dubnu 2012, mi v dubnu 2013 přišlo vyjádření - ano, čtete správně - po jednom roce. K druhému námětu, který jsem zaslal do ČT na začátku září 2012, mi v dubnu 2013 (tedy po osmi měsících) přišlo oznámení o prodloužení lhůty na vyjádření. Přitom se na webu ČT stále píše o dvouměsíční lhůtě na vyjádření. Prima FTV (známka 5) - před zasláním námětu jsem si ověřil, jestli uvedená e-mailová adresa (namety@...) funguje. Bylo mi v brzké době odpovězeno, že námět mohu zaslat na tento e-mail. Zaslal jsem a již žádná reakce. Nova (známka 5) - bez reakce MediaPro Pictures (známka 5) - nejdříve jsem zaslal námět na uvedenou e-mailovou adresu namety@... , ale přišla mi systémová zpráva, že e-mailová adresa neexistuje. Tak jsem napsal na jinou adresu, tam mi bylo odpovězeno a byl mi zaslán jiný kontakt. Na tento nový e-mail jsem zaslal námět a již jsem se nedočkal žádné reakce. Shrnutí: Až na TV Barrandov mi žádný jiný subjekt nezaslal do 60ti dnů (mnohdy i mnohem déle) jakékoliv vyjádření k zaslanému námětu. Česká televize potvrdila zaevidování námětů, ale tím to skončilo. Ostatní subjekty nezaslaly žádný e-mail, a to ani potvrzení o přijetí námětu. Pokud máte s těmito subjekty také své zkušenosti, podělte se o ně s ostatními v Diskuzi. Televize hledají spíše náměty na pořady a na seriály, proto scénáře k filmům nabízejte spíše jen České televizi. Produkční společnosti a lidé od filmu Filmové scénáře můžete také zkusit nabízet produkčním společnostem nebo jednotlivcům. Kontakty zde uvádět nebudu, neboť si je každý vážný zájemce může vyhledat. Hodně mailů, které mi přicházejí, se právě týkají toho, jestli osobně neznám nějaké lidi od filmu, kterým by se dal zaslat scénář? Neznám. Ale pan Google je zná, tak si dejte trochu práci a on vám je jistě prozradí. Také si můžete zakoupit knihu Tvůrčí psaní 3, kde je spousta takovýchto kontaktů. Jaké jsou šance na úspěch? Malé. Ale i mizivá šance je lepší než žádná šance. Soutěže Nejlepší nebo spíše nejdostupnější způsob, jak můžete prorazit jako začínající scenárista, je zúčastnit se nějaké scenáristické soutěže. V ČR je jediná takováto pravidelná soutěž a tou je Filmová nadace RWE & Barrandov studio. Další je evropská soutěž pro mladé scenáristy NISI MASA Script Contest , ale o jejím vyhlášení každý rok informuje / neinformuje někdo jiný, tak si musíte případné informace vyhledat. Pokud umíte psát scénáře v angličtině, můžete si vyhledat hromady dalších soutěží. V ČR se také objevují různé nepravidelné jednorázové soutěže, o kterých většinou informuje pouze jejich vyhlašovatel, takže musíte hledat. Poznámka:
/březen 2013/ Tak už to i s tou Filmovou nadací vypadá všelijak.
Nejspíš se zruší i tato soutěž. Zatím se sice uvádí, že se jen
neuskuteční letošní kolo z bla bla důvodů, ale tyto důvody jsou opravdu
bla bla bla a jestli někdo uvádí, že se nevyhlásí soutěž z důvodu, že
se její organizátoři musejí zamyslet nad tím, kam budou dále směřovat,
nezbývá než se s touto soutěží rozloučit. Umíte si představit, že by
RWE zastavila na půl roku dodávky plynu, neboť se musí zamyslet nad
dalším směřováním?
Inzeráty Můžete též zkusit štěstí a nabídnout svůj scénář v nějakém inzerátu. Např. na tomto webu nebo ve FB skupině Scenáristé. Jaké jsou šance na úspěch? -Mizivé, ale stále větší než při zavření do šuplíku. Ostatní Jsou i jiné další způsoby, jak upozornit na svůj scénář. Ale to už nechám na každém a jeho představivosti. :-) 2. Jak se stát scenáristou? Stát se scenáristou není zase tak nereálné (jak pro koho), jako prodat filmový scénář. Když si pustíte televizi, vybafne na vás spousta nekonečných "vztahových" seriálů, kde se nic neděje (oproti hollywoodským filmům). Kvalita dialogů odpovídá hereckým výkonům a grafickému zpracování a mnohdy máte pocit, že amatérské filmy jsou proti těmto pořadům klenoty kinematografie. Ale toto vše hraje ve váš prospěch, takže když projevíte trochu té vytrvalosti a odhodlání, máte celkem slušnou šanci na to, že vás v nějaké televizi nechají vymýšlet dialogy pro dějové linky. Seriálů je spousta a každý seriál píše spousta scenáristů - jedni vymýšlejí děj (dějové linky), druzí tyto linky vyplňují dialogy. Všichni musejí pracovat ve velkém tempu, a tak také většina těchto scenáristů po krátké době vyhoří, což není problém, protože na jejich místo vezmou třeba právě vás. Jestli si tedy myslíte, že byste této práce byli schopni, kontaktujte televize nebo rovnou výrobce těchto pořadů a zkoušejte to tak dlouho, dokud vás někde nevezmou. Seriály jsou to velmi oblíbené, takže pokud rádi sledujete Ordinaci a spol., proč nezkusit zažádat o práci? Kino-filmů se u nás ročně natočí dejme tomu 100 hodin = 6.000 stran scénářů. TV seriálů 1500 hodin = 90.000 stran scénářů. Takže máte mnohonásobně větší šanci, že uspějete jako scenárista v televizi. 3. Kolik...$$$? Spousta "scenáristů" zjišťuje, jak prodat scénář, kolik za něj dostane a jestli se tím dá uživit, a to všechno zjišťují ještě dříve, než napíší jedinou stranu scénáře. No s takovýmto přístupem asi ani žádný scénář nenapíší. Uvedu příklad, kolik jsem si já psaním scénářů vydělal. Takže dejme tomu, že scénáře píši aktivně od r. 2006, tedy zhruba 7 let.
Také bych k této částce ještě mohl připsat asi - 50.000 Kč, které jsem utratil za natáčení "cizích" filmů, kde jsem dělal kameramana se svou technikou. :-) Ale jakožto většina největších umělců své doby zbohatnu až tak 200 let po smrti. :-) Tak takovýto účet má neúspěšný scenárista. Ale pokud budete úspěšní... V "soutěži" Filmové nadace si můžete přijít na zhruba 30 až 150 tisíc Kč, bez toho, aby se váš scénář zrealizoval. Za úspěšně prodaný scénář k celovečernímu filmu byste u nás měli dostat minimálně 100 tisíc Kč. A pokud se stanete úspěšným scenáristou v Hollywoodu, miliónky se vám už jenom pohrnou. Ale ptát se na to, kolik bere scenárista, je celkem hloupá otázka a tudíž se na ni dá odpovědět, že např. bere jako herec. Dokážete odpovědět na otázku, kolik bere herec? Bere Pepa Voříšek z Horní Dolní stejně jako Arnold? |
FAQ Články Odkazy Archiv Diskuze |