Osnova | Jak napsat scénář: LITERÁRNÍ FILMOVÝ | Rejstřík |
|
3. Forma psaní Psaní scénáře má svoji specifickou formu. Narozdíl od knižních spisovatelů nepotřebujete nutně mít bohatou slovní zásobu, protože úkolem scénáře není, aby nad ním jeho čtenář trávil dlouhé hodiny a rozplýval se nad krásou užitého jazyka. Úkolem scénáře je, aby si jeho čtenář udělal jasnou představu o budoucím filmu. Proto se scénář píše velice stručně a konkrétně. Namísto rozsáhlých vět se užívají téměř hesla. Je to jako psaní návodu. Nicméně platí, že velkou výhodou je, pokud scenárista vládne dobrými jazykovými schopnostmi a dobrým literárním umem, neboť by se měl scénář dobře číst těm, kteří rozhodují o jeho budoucnosti. Ač se samotný děj filmu nezmění užitím "krásného" slohu, v soutěžích to však může rozhodnout o hodnocení a tím i o budoucnosti scénáře. V literárním scénáři neužívejte technické údaje! (Např. o tom, co zabírá kamera, kdy bude střih; nepopisujte detailně postavy a jejich oblečení; nerozepisujte detailně akční scény - políčko po políčku apod.) Samozřejmě pokud je to nezbytné pro správné popsání situace, klidně různé věci detailně popisujte, jde jen o to, abyste tímto způsobem nenapsali celý scénář, protože ze 100 stran byste náhle měli 500 stran. Typ pro filmaře:
Pokud píšete scénář pro sebe a hodláte ho osobně zrealizovat a nechcete
pracovat na technickém scénáři, platí zásada, že čím více detailně vše
popíšete, tím budete lépe připraveni na natáčení. Ale raději
takovýto rozsáhlý scénář nedávejte číst hercům, protože je můžete
snadno odradit od jeho čtení a tím i od natáčení :-).
A) Písmo Užívá se výhradně neproporcionální písmo, tzn. že každý znak zabírá stejnou šířku – jako při psaní na psacím stroji.
B) Stránka
Obr.
Okraje (zobrazit v novém okně)
3. Forma psaní: Způsob psaní |
A C D E F I K L M N O P R S T V Z |