Osnova | Jak napsat scénář: LITERÁRNÍ FILMOVÝ | Rejstřík |
|
4. Formátování scénáře Uspořádání textu Filmový scénář má svoji pevně danou strukturu, která se na první pohled může zdát složitá. Ve skutečnosti se však jedná o velice přehledný způsob řešení, kdy každý typ textu má ve scénáři své pevně dané místo a snadno ho tedy kdokoliv najde. Na následujícím obrázku uvidíte, jak má filmový scénář vypadat - tedy z hlediska formátu. (zobrazit obrázek v originální velikosti 852x749 v novém okně) Obr.
Rozvržení textu (zobrazit v
novém okně)
Textová pole Na předchozím obrázku jste viděli, jak je rozvržený text ve filmovém scénáři. Jednotlivá textová pole jsou od sebe oddělena jedním vynechaným řádkem, takže sami vidíte, že to není nic složitého. Nyní se dostaneme k jednotlivým typům textových polí. Textová pole jsou útvary neboli samostatné celky textů, z kterých je poskládán celý scénář. Těch základních je pět: (zobrazit
obrázek v originální velikosti 806x706 v novém okně)
Obr.
Textová pole (zobrazit
v novém okně)
1. Nadpis (menu ) Do nadpisu se píší základní údaje o scéně – vše velkými písmeny.
Tip pro filmaře:
Určitě neopomíjejte takto značit scény, což se vám může velice hodit v
situacích, kdy například kvůli počasí nemůžete natáčet venku a budete
hledat scény, které se odehrávají „pod střechou“.
Poznámka: Pravidla
některých soutěží jasně určují, jak by měl scénář vypadat. Často se
setkáte s tím, že vyžadují pouze užívání výrazu DEN
a NOC.
Pokud to však určeno není, klidně užívejte podrobnější výrazy, neboť si
čtenář udělá lepší představu o atmosféře scény. (Je rozdíl, když do
romantické scény napíšete PŘI
ZÁPADU SLUNCE, než když se spokojíte pouze s výrazem DEN.)
2. Akce (menu ) Zde se popisuje vlastní děj filmu. Každá akce by měla tvořit tyto prvky: KDO, KDE, CO. (Pokud je scéna např. bez postav, nebude tam "KDO" atp.)
Zvýrazňování slov v textu Některé informace se v textu zvýrazňují velkými písmeny, aby byly přehlednější.
... V
tom se objevuje PETR, mladý muž ve sportovním oblečení. Petr jde k oknu
...
... Při
chůzi pomalu našlapuje, parkety však stále hlučně VRZAJÍ ...
...
KAMERA se pomalu otáčí kolem hlavy Petra a my v dálce VIDÍME nekonečné
planiny ...
3. Postava + dialog (menu ) Postava Vždy, když píšete to, co postava říká, napište nejdříve velkými písmeny jméno postavy. Pokud píšete scénář v běžném textovém editoru, jméno postavy zarovnejte na střed, nebo jej odsaďte tabulátorem (osobně užívám 5x tab od levého okraje). Hlavní postavy popisujte jménem (MARTIN). Vedlejší postavy, které nemají ve filmu příliš prostoru a znázorňují např. určitou profesi, můžete pojmenovat všeobecným názvem (POLICISTA, STARÝ MUŽ, CESTUJÍCÍ). Jestliže je více okrajových postav (např. policistů), můžete je rozlišovat číslicí – před ni napište znak “ # “ (angl. označení pro číslo – najdete jej na angl. klávesnici u znaku “ 3 “). (POLICISTA #2) Nikdy neužívejte stejné pojmenování postavy pro více postav (herců) – např. nemůžete užít v jedné scéně PRODAVAČKA a v jiné scéně též PRODAVAČKA, pokud se nejedná o tu samou prodavačku z předešlé scény. Dialog Pod jméno postavy se píše dialog – to co postava říká. Dialog se píše do úzkých sloupců a v každém řádku by mělo být okolo 30 až 35 znaků (5 až 7 slov). Dialog je odsazený od levého okraje stránky (používám 3x tab). Nerozdělujte slova na konci řádku, ale vynechte místo a napište je na řádek nový. Text v úzkých sloupcích se lépe čte a snadněji se v něm orientuje, proto jsou dialogy řešeny takto. Zkratky užívané za jménem postavy
MARTIN
(M.O.)
MARTIN
(POKR.)
Pokud je
dialog jedné postavy příliš dlouhý a nelze jej bez větší ztráty místa
přesunout na další stránku, rozdělte jej tak, že na konec stránky do
míst („vsuvka“) pod dialog napište slovo (více)
a na druhou stranu
napište do dialogového okna znovu jméno postavy a za ni slovo (POKR.).
MARTIN
Ty
asi nejsi odsud? Myslím jako
ze Země. Stejně jsem se vždycky k holkám choval, jako kdyby byly z jiný planety, tak je to vcelku jedno. (více)
________________________________________________
13
MARTIN
(POKR.)
Je
to všechno takový divný.
Nemůžu tomu furt uvěřit. Myslím tomu, že jsme spolu... tady jako... my dva... chápeš? ... No asi ne, když to nechápu ani já. 4. Vsuvka (menu ) Vsuvka se většinou píše v dialogovém prostoru pod jménem postavy. Do vsuvky se především píší pokyny pro herce, tzn. jakým způsobem postava mluví (hlasitě, nesrozumitelně, ...), ke komu mluví – je-li rozhovor mezi více osobami (k Eva), případně se popíše, co postava při mluvení dělá – toto se však užívá pouze ve chvíli, kdy je to součástí rozhovoru a kdy je to nezbytné ke správnému popsání situace. V ostatních případech používejte pole „akce“. 5. Přechod (menu ) Přechod rozděluje scény. V drtivé většině se používá výraz STŘIH. Přechod se píše do pravého okraje stránky a nikdy jím nesmí začínat stránka nová. (Výjimkou je v úvodu scénáře ROZTMÍVAČKA, která se však někdy užívat nesmí a někdy je naopak vyžadována. Pokud není řečeno jinak, scénář nezačínejte "roztmívačkou" ani jiným přechodem.) Uvnitř jedné scény se zpravidla přechod nepíše a místo něj se vynechá jeden řádek. Přechod popsaný ve scénáři je spíše jen orientační, neboť jeho užití ve filmu se řeší až ve střižně. Základní druhy přechodů:
Pravděpodobně teď máte "plnou hlavu" velkého množství informací týkajících se formátování scénáře, ale nemusíte zoufat, neboť řešení naleznete hned v další kapitole. 5. Důležité rady |
A C D E F I K L M N O P R S T V Z |