Osnova | Jak napsat scénář: TELEVIZNÍ (A/V) | Rejstřík |
|
1. Rozdíl mezi televizním a filmovým
scénářem Doplnění k názvu: Nejpřesnějším označením tohoto druhu scénáře je mezinárodní výraz A/V = audio/visual. U nás se používá i název dvousloupkový a někdy je tento scénář nesprávně označován jako evropský. Televizní scénář je určen pro televizní produkci. Rozdílů mezi televizním filmem a "kino" filmem je hned několik a nemusí to být vždy jen v kvalitě. "Kino" film vzniká jako samostatné dílo, k jehož výrobě je třeba jednorázově najmout lidi a techniku. Jeho výroba bývá obvykle nákladnější a mnohem časově náročnější. Z toho vyplývá i to, že jeho realizace je méně jistá. Proto s literárním filmovým scénářem nezajde jeho tvůrce za producentem se slovy "jde se točit". Scénář musí nejdříve projít pod rukama velkého množství lidí (agenti, producenti), aby se vůbec dostal do fáze schvalování. A i potom není vůbec vyhráno, protože se teprve začínají shánět peníze a lidé. Filmový scénář je tedy uzpůsoben pohodlnému čtení a neslouží jako plán natáčení filmu. Kdežto výroba televizního filmu na tom bývá zcela odlišně. Televize je rozjetý stroj, který může "chrlit" jeden film za druhým. Má své vlastní zaměstnance, kteří mohou na tom filmu pracovat jako na kterémkoliv jiném pořadu (samozřejmě na úkor kvality - ale stačí se podívat na nějaké české seriály a tv filmy a asi sami poznáte, které z nich natáčel nějaký kameraman "zpravodajství"). Scénáře pro televizní tvorbu se často píší na zakázku, takže jejich realizace je s velkou pravděpodobností zaručena. Hotový scénář již "jen" projde rukama dramaturga, udělají se úpravy, pak se scénář může schválit (např. šéfproducentem), schválí se i jeho realizace a jde se točit. Samozřejmě je tento příklad trochu zjednodušený, ale realizace TV filmu je obvykle mnohokrát snadnější než realizace "kino" filmu. Proč se tedy liší televizní scénář od toho filmového? Hlavním důvodem je jakýsi "zvyk", neboť by scénář tv filmu měl vypadat jako jakýkoliv jiný scénář tv pořadu, protože jsou na něj zaměstnanci televizí zvyklí. Dalším důvodem je čas. Na realizaci TV projektů je mnohem méně času. Proto se televizní scénář hodně podobá již scénáři technickému. Je rozdělen na dvě poloviny. V levém sloupci se popisuje vizuální stránka děje - tedy obraz (to co vidíme) a v pravém sloupci se zase popisuje zvuk (dialogy, hudba, ruchy, ...). Samozřejmě se vypracuje ještě scénář technický, který se však vzhledem zásadně neliší od toho prvotního scénáře. V televizním scénáři se tedy daleko lépe hledá. 2. Způsob psaní (vzhled scénáře) |
C
D E I N O P S T V Z |