2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
|
Luca
Dobrý den, chci se zeptat v čem píšete ty své scénáře v Cetlxu? Jestli ano jak měníte písmo a všechno kolem toho?
FILMOVANI.cz reaguje:
30.12.2009 (09:47)X
Osobně píši scénáře v textovém editoru (Writer) OpenOffice.org, protože se to snadněji edituje a převádí na libovolný formát včetně pdf. V Celtx se písmo měnit nedá - to je princip toho editoru, protože pro filmový scénář je vyžadován pouze jeden druh písma.
Více o Celtx zde: http://www.celtx.estranky.cz/
19.11.2009 (18:22)
Žebříček
Zdravím a děkuji za super web. Má otázka zní: Jak by vypadal žebříček jednotlivých "funkcí lidí" (režisér, herec, scénarista, maskér) ve filmu podle toho, kolik si vydělají. Moc by mě to zajímalo, předem díky.
FILMOVANI.cz reaguje:
19.11.2009 (19:45)X
To, kolik si kdo ve filmu vydělá, je rozdílné film od filmu a záleží především na jednotlivých lidech, jejich zkušenostech, dovedností a popularity. U komerčních filmů záleží na tom, jaká tvář „prodá“ nejlépe film. Proto ve Schwarzeneggerových filmech je on tím zdaleka nejlépe placeným. Kdežto za film Titanic získal nejvíc peněz jeho režisér a scenárista James Cameron, a to především za „procenta“ ze zisku, což má mnohdy větší význam, než samotný honorář. V Hollywoodu platí různé tabulky, které určují minimální honorář třeba scenáristům. Zkušený scenárista může dostat za film i 5 milionů dolarů a více.
Když by se třeba v Česku natáčel film, kde by každý účastník natáčení měl stejné zkušenosti a žádnou popularitu a nedohodli by se předem na honoráři, dle autorského zákona by jim náležel takový honorář, který je úměrný velikosti jejich tvůrčích příspěvků. (Autorský zákon: Není-li dohodnuto mezi spoluautory jinak, je podíl jednotlivých spoluautorů na společných výnosech z práva autorského k dílu spoluautorů úměrný velikosti jejich tvůrčích příspěvků, a nelze-li tyto příspěvky rozeznat, jsou podíly na společných výnosech stejné.) Žebříček u některého filmu by mohl vypadat třeba takto: režisér, scenárista, herci, skladatel, a pak by následovaly technické profese. Ale těch možností je spousta a klidně může být lépe placený kostymér než režisér (např. když si nezávislí tvůrci objednají služby Oscarového kostyméra.) O důležitosti jednotlivých profesí může napovědět pořadí v titulcích. Když je na začátku filmu, hned po jménech producentů, uveden přes celý obraz jeden herec, je zřejmé, že bude velice dobře placený. A již tradičně je posledním jménem v úvodních titulcích režisér.
Na tuto otázku proto nelze jednoznačně odpovědět a záleží na konkrétním filmu a konkrétních lidech.
16.11.2009 (10:07)
Veronika
n a jinak sem zapomela pochválit stránky .. ptrotože sou fakt super ... dozvedela sem se tu spoustu vecí ....... =D
16.11.2009 (10:05)
Veronika
ahoj ... n jemi teprv 15 no a píšu scénář (divadelní muzikál n zatim mam enom tak 15 min . ale až bude hotový tak bych ho chtela nekde uvést baví me hraní no a mam už lidi co by v tom muzikálu hrály taky si chci nechat ušít kostými buu mít i hudbu ale nevim kde bych mohla mít premiéru jestli to vubec de ..... no zkrátka to chci neke předvést a ne to mít v šuplíku ... ale nechci to nikomu dát aby si to nechal a třeba zahrál s jinými lidmi .........
2.11.2009 (10:46)
Elen
Ahoj všem. Nejdřív bych ráda poděkovala, všem, kdo se podílí na tvorbě těchto stránek.Už asi patnáctý rok píšu svůj první román. Byl několikrát ztracený a nesčetněkrát přepisován,, ráda bych ho přepsala ještě jako scénář pro natočení celovečerního filmu. Zatím, ale hledám někoho, kdo by mi na něj dokázal říct svůj názor. Chtěla bych ale vzkázatvšem, že již žijeme v moderní době, a rukopisya scénáře mohou nabízet i v zahraničí. Z vlastní zkušenosti mohu tvrdit, že třeba v Anglii si přečtou cokoliv a umějí ocenit dílo, byť jen v začátku, nedopsané. Také bych ráda upozornila na opatrnost, komu díla posílat. Buď je nechat zaregistrovat, nebo jednodušší metodu: Pošlete si své dílo, tedy kopii formou balíku poštou na svou adresu. Balík neotevírejte a uschovejte. V případě, že bude vaše dílo zneužito někým jiným, u soudu rozhoduje, nepoškozenost zásilky s datumem odeslání. Je to trochu přihlouplé, ale platí to. a všem přeji, ať vás můza neopouští.
FILMOVANI.cz reaguje:
2.11.2009 (15:01)X
Díky za poděkování. Všichni, kdo tvoří tyto stránky, jsem já. Ale kdokoliv může přispět nějakým svým článkem nebo postřehem... ale zatím se moc zájemci neženou.
K tomu uschování díla je více zde: http://www.dilia.cz/view.php?cisloclanku=2004080901&rstema=8 , kde je rovněž uvedeno, že se jedná o nepřímý důkaz, takže případný soud ještě nemusí být vyhraný. Ale určitě je to lepší než nic.
26.10.2009 (21:41)
kaskadér
Omlouvám se všem, kterým budu teď připadat jako idiot, ale právě se tak i cítím, po stažení celtx, jsem se po 5letech rozhodl převést své myšlenky na papír a touto formou i do scénářové podoby. Napsal jsem však pouze tři necelé stránky a další prázdné se mi již neotvírají,počítač je pro mne težký soupeř a proto prosím touto cestou o trenéra, který mi pomůže v tomto boji zvítězit.Jde mi o to,jak psát dál a dál a dál bez omezení třech volných stránek. Děkuji a omlouvám se.
FILMOVANI.cz reaguje:
29.10.2009 (18:54)X
Další stránky by se měly otevírat automaticky, jakmile dojedete na pomyslný konec jedné stránky. Pokud byste měl i další problémy, bylo by lepší použít nějaký klasický textový editor. Po troše zkušeností Vám půjde psaní stejně rychle jako v Celtx - stačí jen mačkat tabulátory. Nebo můžete psát normálně a vynechávat pouze řádky a naformátujete to až po dokončení celého scénáře. Mně ten program taky celkem blbne a nejsem jediný. Třeba se po otevření již napsaného programu nezobrazuje česká diakritika apod. Proto raději píši scénáře klasickou formou jako je to na tomto obrázku: http://www.filmovani.cz/pic/jaknapsat/mezery.gif
17.10.2009 (20:15)
Jejda
Dobrý den!
Euréka! Vaše stránky jsou přesně to, co jsem potřebovala! Díky za užitečné informace, týkající se formy scénáře. Kdysi jsem se, patrně nějakým nedopatřením Dostala mezi 6 finalistů scénáristické soutěže vyhlášené Sundance institutem. Od té doby jsem se pokusila, několikrát obeslat svými scénáři i jiné soutěže (RWE transgas, nebo grant MKČR, Českého lva) Ale naprosto bez odezvy. Vaše informace o tom, že po formální stránce špatně napsané scénáře, se prostě nečtou, mi dala novou naději! Díky za ni! Jdu si stáhnout Celtx a provětrat šuplíky...Mějte se moc pěkně! Jejda
FILMOVANI.cz reaguje:
17.10.2009 (20:36)X
To, že se formálně špatně napsané scénáře nečtou, platí především pro Hollywood, kde vznikají tisíce scénářů (viz. Syd Field). Když pošlete scénář v ČR do soutěže, určitě ho někdo přečte. V zahraničí je běžné, že pořadatel soutěže zároveň zveřejní, v jakém formátu má být scénář napsán, kdežto u nás se tak většinou neděje. V ČR neexistovala norma psaní scénáře, o čemž svědčí i různorodost formátů scénářů českých scenáristů a studentů filmových škol (viz. http://www.filmovani.cz/ceske_scenare.html ). Ale teď už snad existovat bude.
Jejda reaguje:
18.10.2009 (13:45)X
Aha! Tak to byla tehdy asi přecijen náhoda Kromě mě, 5 ostatních finalistů již zabodovalo..někteří dokonce vícekrát...Víte co, ale ten Celtx mi nějak nechce fungovat...Bojovala jsem s ním včera asi hodinu...Joo starýho psa novejm kouskům...
Díky za informace! Hezkou neděli!
FILMOVANI.cz reaguje:
18.10.2009 (17:12)X
A já se svými scénáři, za ta léta, nezabodoval nikde. Zde je návod k tomu programu Celtx: http://www.celtx.estranky.cz/ Osobně ale píšu scénáře v klasickém textovém editoru. Není to složité a text pak mohu převést do libovolného formátu, což v Celtx nejde.
Jejda reaguje:
19.10.2009 (18:22)X
Díky za návod! I když si stejně nejsem jista, zda budu mít trpělivost se tím pročítat a řídit...k smrti nesnáším manuály a návody...Možná se budu držet nadále svého kopyta tedy Wordu. Poslední scénářík na krátký film, který chystám na grant, jsem už ale přeonačila z mé oblíbené Verdany do ošklivýho Curieru a dialogy jsem rovněž upravila dle návodu na střed ...tož uvidíme, zda byl pes zakopanej právě zde
4.10.2009 (16:54)
Deemee
Dobrý den,
jsem moc rád, že vznikla taková stránka pro scénáristy. Proto jsem se rozhodl, že sem napíšu nějakou svojí zkušenost, kterou jsem nyní získal. Po asi sedmi letech pokusů se mi podařilo prodat scénář. Posílal jsem svoje scénáře všude možně, ale pořád se mi nedařilo. Až nyní jsem to konečně prorazil. S českým filmem je to dost těžký. Dost nesnadno se tady prosazuje. Za celou tu dobu jsem měl jenom pár odmítnutí, ale problém byl spíš v něčem jiném. Čeští producenti, ať říkají cokoliv, totiž scénáře většinou nečtou. Asi milionkrát se mi stalo to, že jsem jim poslal nabídku na scénář, oni reagovali tím, že si to rádi přečtou, ale nikdy to neudělali. Po několika měsicích akorat napsali, že na to nemají čas. Proto výhra už je to, že si to ten producent přečte. Nakonec se mi to podařilo a ten producent, se kterým nyní jednám si to opravdu přečetl a nyní to chce odkoupit. Jedna z věcí, kterou Vám taky poradím je, abyste se předčasně neradovali, i když si to producent přečte a sjedná si s Vámi schůzku, vůbec to ještě neznamená, že to odkoupí nebo natočí. Oni totiž rádi mlží. Opět Vám dám příklad od sebe. S jednou produkční společností jsem jednal asi tři roky. Napsal jsem dokonce čtyři verze scénáře, podepsal jsem opční smlouvu(dostal jsem i nějaký peníze) a dokonce jsme jednali o tom, kdo by v tom mohl hrát nebo kdo by to mohl režírovat. Vypadalo to velmi, velmi slibně. No a co myslíte? Samozřejmě, že to nedopadlo. Jednoduše se mnou přestali jednat a ani neřekli důvod. Dokonce jsem psal scénář na zakázku pro jednoho známého producenta. Líbil se mu styl, jakým píšu, proto si mě vybral. Průběžně jsem mu posílal to, co jsem napsal, abysme oba dosahli toho, co chceme. Po každý části, kterou jsem mu poslal, mi psal své reakce(líbilo se mu to), ale v momentě, kdy jsem mu poslal poslední stránku, tak se mi už neozval. Prostě konec. Nebral mi telefony, vůbec nic. Třeba to zfilmuje beze mě. Proto chci poradit těm, kteří se chtějí prosadit u filmu jako scénáristi, hodně pište a posílejte všude, kam se dá. Režisérům, scénáristům, producentům a klidně i hercům a kameramanům. Bez ohledu na to, jestli se Vám jejich filmy líbí nebo ne. Pokud si to už přečtou a uvidí v tom nějaký potenciál, určitě se toho ujmou. Ale je to běh na dlouhou trať. Často taky rozhoduje to, v jakém období ten daný scénář pošlete. Když v tý době bude onen producent na dovolené, tak si pište, že si to určitě nepřečte. Ani po návratu. Taky se o tyhle věci často starají sekretářky, kterým se ty e-maily nezřídka kdy ztratí. Stalo se mi i to, že mi odpověděli až na třetí e-mail. Nikdy se předčasně neradujte. S nimi je to fakt těžký. Jestli Vám můžu poradit, můžete nějaké kontakty najít na webu: www.asociaceproducentu.cz . Takže hodně štěstí a pevné nervy.
Deemee
Dobrý den, chci se zeptat, jak se dá změnit format písma v Celtx? Nemůžu na to přijít. Jde to vůbec? Předem děkují za odpověď.
FILMOVANI.cz reaguje:
20.8.2009 (07:45)X
Formát textu změnit nelze - to je právě podstata editoru filmových scénářů, protože je vyžadována specifická norma, která by se neměla měnit. Zvláště v USA je na to velice dbáno. Proto by měl být jakýkoliv filmový scénář napsán stejným písmem. Pokud chcete změnit písmo, je třeba použít jiný textový editor.
5.8.2009 (10:52)
Deemee
Zneužití scénáře se ani tolik nebojím. Jde mi spíš o to, jestli ta společnost se tím vůbec bude zabývat. Docela nerad bych ji poslal scénář a jen tak bezvýsledně čekal. Takovou zkušenost už mám s Luckyman Films(na první e-mail odpověděli po půl roce a celkově byli nespolehlivý v jednání). Myslím, že celý dnešní český film je narvaný až po strop lidmi, kteří jsou neuvěřitelně nespolehlivý a nezodpovědný. Opravdu. S každým, s kým jsem od filmu mluvil nikdy nesplnil to, co slíbil. Ale všichni vás rádi tahají za nos. Klidně několik měsíců na vás dělají divadla, jak je všechno v pohodě.
Jsem moc rád, že vznikl takový server jako je tento. Teď by to ještě chtělo, aby se objevili nějaké příležitosti pro scénáristy.
4.8.2009 (17:51)
Deemee
Dobrý den, máte nějaké zkušenosti s tím serverem www.mujscenar.cz? Protože tam mají uvedený kontaktní e-mail, ale dvakrát jsem jim psal a nikdo z nich mi neodpověděl. Tak se docela bojím tam posílat scénář. Nebo máte ještě nějaké zajímavé odkazy na jiné společnosti?
Díky za odpověď.
FILMOVANI.cz reaguje:
5.8.2009 (07:51)X
Mně také odpověděli asi po měsíci, ale to zdůvodňovali zkušebním provozem stránek. Riziko zneužití scénáře je vždy a všude, ale pokud je scénář zaregistrovaný, nemusíte se bát. I když scénář pošlete do soutěže, do televize, producentovi, režisérovi nebo komukoliv jinému, nikdy si nemůžete být jistý, jestli ho někdo nezneužije.
Kromě českých soutěží jsou i nějaké mezinárodní, tak to zkusit třeba tam. Najdete je na internetu.
17.6.2009 (21:58)
začátečník
Hele zkoušel někdo poslat scénář na www.mujscenar.cz ? Já jen, jestli to není podfuk. A jestli jste posílali za jak dlouho vám odpověděli a jak to dopadlo.
FILMOVANI.cz reaguje:
18.6.2009 (14:28)X
Já tam nic neposílal. Ale ať už kdokoliv kamkoliv posílá svůj scénář, měl by si nejdříve zabezpečit práva, třeba ho někde nechat zaregistrovat. Kdo má své dílo právně ošetřené, tak ani nemusí celkem řešit, jestli je to podfuk nebo ne. A jakoukoli smlouvu dát nejdříve prostudovat právníkovi.
O té stránce Mujscenar.cz jinak nic moc nevím, ale zdálo se mi to jako dobrá příležitost, jedna z mála, pro autory, tak jsem sem dal odkaz. Ale nic bližšího o nich nevím.
11.6.2009 (22:13)
elfou
Chtěl bych se zeptat jak se dělá ve scénáři pohled do minulosti, když je pouze vložený do scény a chcete se pak vrátit zpět (jako když někdo vzpomíná), nebo jak se dělá několik scén v minulusti, to se pořád musí psát v jakém časovém rozmezí jsme pořád dokola?
Předem děkuji za odpověď
FILMOVANI.cz reaguje:
13.6.2009 (23:04)X
Předně se pohled do minulosti musí ve scénáři jasně vyznačit. Já používám výraz RETROSPEKTIVA. Jelikož se to odehrává v jiném čase a pravděpodobně v jiném prostředí, měla by se ta retrospektiva napsat jako nová scéna. Tedy ukončit přechodem předchozí scénu a napsat nadpis nové scény. Pokud by se v minulosti odehrávalo za sebou více scén, osobně bych to udělal tak, že bych ukončil předchozí scénu přechodem, a pak bych napsal na samostatný řádek: RETROSPEKTIVA: , poté bych 1 řádek vynechal a napsal nadpis scény, která se odehrává v minulosti. Normálně bych poté psal scény a až by se děj přesunul zpět do přítomnosti, napsal bych KONEC RETROSPEKTIVY nebo PŘÍTOMNOST, a pak bych nesměl zapomenout napsat, že ta scéna, která byla touto retrospektivou přerušena, že zase pokračuje. Pokud by to byla pouze jedna vložená scéna, napsal bych do nadpisu scény, že se jedná o retrospektivu, nebo bych napsal třeba: EXT. DŮM – DEN (PŘED 2 DNY). V tom prvním případě bych už do jednotlivých scén nepsal, že se jedná o minulost, neboť by to bylo viditelně označené. Ale nesmí být pochyb, že scéna se odehrává v jiném čase.
Zde jsou příklady, jak jsem volil pohledy do minulosti já. Scénář Ona - http://www.filmovani.cz/pdf/Ona.pdf od strany 101. Zde je to trochu složitější, protože jsem tam přidával ještě montáž.
Zde http://www.filmovani.cz/pdf/Priblblej_film_37.pdf na straně 20 je zde ten způsob, kdy jsem to napsal do nadpisu scény.
Zde http://www.filmovani.cz/pdf/Ja_na_to_mam.pdf na straně 143 je zase užit výraz VZPOMÍNKA.
Neříkám, že tyto způsoby užití jsou zcela správné, ale je třeba mít na paměti, že čtenář nesmí mít pochyb, kdy a kde se scéna odehrává. Jestli při přečtení těch ukázek nebudete mít pochyb, jestli se jedná o současnost nebo minulost, je to správně.
26.3.2009 (18:39)
Bugyna
Moc jste se tu o scénáři nerozepsali, navíc jste úplně zapomněli na evropský dvousloupkový úzus. To je škoda. Americký úzus se u nás běžně používal s textech divadelních her, hlavně v rozmnoženiných z Dilie, taky ho občas užívali scénáristé, když ještě psali na stroji.
Velmi zajímavý server je www.filmscriptwriting.com nabízí širší informace k této problematice a co víc, můžete si tu, pokud umíte alespoň trochu anglicky, přečíst scénáře známých hollywoodských trháků, jako jsou Patriot, Piráti z Karibiku, Dobrý Will Hunting atd. David Jan Novotný napsal už před mnoha lety velmi dobrá skripta Jak psát scénář, vyšla v roce 1995. Vůbec není na škodu přečíst si přímo Poetiku od Aristotela, Freytagovu Techniku dramatu, Hořinkovy Žánry dramatu, Knihu o komedii. Chci-li psát scénář, musím na sobě pracovat. Syd Field není komerční, podchycuje jen americkou praxi, která je od naší odlišná. Má taky jiné možnosti. Nicméně čerpá právě z Aristotela, jeho rozfázování scénáře se do tradičního Freytagovského členění expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa taky v podstatě neliší.
Bugyna reaguje:
26.3.2009 (19:10)X
Oprava: skripta Chcete psát scénář
FILMOVANI.cz reaguje:
26.3.2009 (21:07)X
Na této stránce jsou především informace o tom, jak má scénář vypadat, nikoliv jak se má literárně správně vypracovat – od toho je tu nejeden odkaz. Téměř u každé zahraniční scenáristické soutěže najde zájemce vzor, jak má scénář vypadat, kdežto v ČR nic takového není (Cena Sazky, Barrandov). Na „dvousloupkový úzus“ jsem nezapomněl, ale není zde uveden, protože ho nepovažuji za formát literárního scénáře. Spíše se blíží k formě technického scénáře a rovněž se mi nejeví jako vhodný formát pro psaní (prvopis scenáristy), tak i pro čtení. Užívá se spíše v televizní tvorbě, kde jsou obvykle zcela jiné podmínky výroby než u klasického filmu (např. rychlost a určitá zaručenost realizace).
Aristotelés ani Homér (a další) nic převratného nevymysleli, jen shrnuli, respektive užívali to, co užívají lidé od té doby, kdy se naučili mluvit. Od běžného rozhovoru, přes vtip až k trávení všedního dne – zde vše se užívá „začátek, prostředek a konec“ + „body obratu“ a další. K tomu, aby toto člověk zvládal, nepotřebuje nic studovat. Je však jasné, že pokud někdo chce, aby jeho výtvory měly vyšší úroveň (než jen vyprávění příhody z práce), měl by se učit od „odborníků“, jakými tito dva pánové bezpochyby byli. Jen jsem tímto chtěl říci, že když někdo upadne na zem, tak také neříká, že to bylo kvůli Newtonově gravitaci, a mám pocit, že v tomto i předchozím příspěvku je pohlíženo na dramatickou stavbu, jako na nějaký vynález, o kterém se musíme nejdříve dočíst, abychom ho dokázali užívat. Užít to umí téměř každý, ale pravda je, že kdo to chce umět lépe, musí studovat.
K té větě „Chci-li psát scénář, musím na sobě pracovat“, myslím, že to není pravda. Chce-li někdo napsat scénář, tak se musí posadit a napsat scénář. Chce-li někdo napsat dobrý scénář, tak musí na sobě pracovat. Ale lidé píší scénáře i bez toho, aby očekávali (resp. věřili v) nějaký úspěch. Ti „pracovití“ lidé a co mají trochu štěstí, mohou studovat filmovou školu. Pro ty ostatní je tato stránka se základními informacemi. Kdo chce více informací, není problém kliknout na Google, kde na zahraničních webech nalezne mnohem více údajů. Mně osobně Fieldova kniha nic převratně nového nepřinesla. První scénář (i ostatní) jsem napsal bez jakýchkoliv „odborných vědomostí“ o skladbě děje a jen jsem při čtení knihy zjišťoval, že mi až s nečekanou přesností sedí body obratu aj. Samozřejmě je pravda, že úroveň mých scénářů mnohdy nestačí ani na amatérský film.
Omlouvám se, že jsem do této reakce smíchal i reakci na předchozí příspěvek. Děkuji za Váš názor.
Bugyna reaguje:
27.3.2009 (11:44)X
Jistě, máte určitou pravdu v tom, že dvousloupkový styl se spíše užívá pro technický scénář. Jenže právě s ním se setkávám nejčastěji právě i v literárních verzích scénářů, hlavně u profesionálů, a trochu mne mrzí, že ho weby opomíjejí. Právě proto, že ho opomíjejí, není začínajícím autorům jasné, kde jsou hranice literárního a technického scénáře, protože se jim do rukou dostane verze technická a oni ji opticky napodobí i s předpisem záběrů. A upřímně: kolik začátečníků si může dovolit texty nabízet rovnou do Hollywoodu?
Začít jen tak psát z niterné potřeby, bez jakéhokoliv ponaučení, není správné a často ani se nedobere správné cesty. Vždyť se taky musíte naučit rozeznávat a psát písmena, co které znamená, abyste mohli vůbec psát. Těžko pak mnozí dramaturgové vysvětlují autorům, že jejich scénář postrádají napětí, když autoři ani neví, co to je a jak s ním pracovat, že jejich hrdina je nudný, protože se ničím nevymyká a nepociťuje žádnou dramatickou potřebu. Že příběh, který je zrovna napadl a rozhodli se napsat do scénáře, se pro tento žánr moc nehodí a lépe by vynikl v próze. Nechci nikoho z autorů nijak omezovat v jeho autorské svobodě, ale právě intuitivní autoři se nejčastěji snaží prezentovat světu a ti nejvytrvalejší a nejzarputilejší dostávají nálepku "grafomanů", aniž by jimi skutečně byli. Myslím, že vše začíná otázkou, proč chci vůbec psát, pro koho a proč zrovna scénář. Vůbec to nesouvisí se studiem na filmových školách. Mínila jsem osobní samostudium.
Opravdu jste nidky nepřemýšlel o tom, poskytnout pár užitečných rad, jak vůbec pracovat s nápadem, námětem a potažmo příběhem, aby to byl scénář. Styl je styl a obsah obsah.
Pro naprosté začátečníky jsou velmi poučné publikace Marktéty Dočekalové Tvůrčí psaní pro každého, hlavně její druhý díl. Tím mu tady nechci nechci dělat reklamu, ale symbolicky řeší to, čemu se weby vyhýbaji.
FILMOVANI.cz reaguje:
27.3.2009 (15:43)X
Potíž je v tom, že žádné české weby o psaní scénářů nejsou. To jsem zjistil před několika lety, když jsem chtěl napsat scénář, ale nevěděl jsem, jak má vypadat. A na českém internetu nic nebylo. Proto jsem hledal na zahraničních webech. A o něco později jsem všechny své sesbírané zkušenosti napsal na tuto stránku. Je zde odkaz na http://scenare.cz , takže kdo chce, může se přihlásit do kurzů scenáristiky a naučit se scénáře psát na profesionální úrovni. Žádným informacím se zde nevyhýbám, ale nemohu psát o něčem, o čem prakticky nic nevím. Nemám ani nejmenší zkušenosti s profesionálním filmem, nestudoval jsem žádnou filmovou školu, a ani osobně neznám žádného scenáristu či filmaře. A opravdu asi nemůže někdo čekat, že zde najde všechny informace. Jsou tu odkazy na knihy a na další stránky. A pokud někdo nechce investovat pár stovek do knihy, nebo pár tisíc do kurzů, tak asi o scenáristiku moc nestojí. Tenhle web řeší hlavně problém, že v ČR neexistuje oficiální formát scénáře. Rád zveřejním i další informace, ale sám je nejsem schopen sehnat.
11.3.2009 (12:31)
Boris Kaderka
Přečetl jsem si recenzi Fieldovy knihy. Mám takovou drobnou poznámku. Možná ne tak úplně drobnou. Myslím, že kdo opravdu pozorně četl tuto knihu, nemůže tvrdit, že Field se zaměřuje na komerci, minimálně ne v tomto pejorativním významu. Už někdo někdy viděl režiséra, který by si za cíl stanovil to, aby se jeho film nikomu nelíbil? Pomineme li těch několik, kteří vytváří svá díla pro úzký segment diváků, je záměrem každého filmaře natočit film, který bude mít finanční úspěch = který uvidí hodně lidí. V tomto smyslu samozřejmě Syd Field podporuje komerci, problém ve vnímání toho slova je v recenzi dost zásadní. Komerční nebo komerčně úspěšný film neznamená ještě špatný film. V takovém případě by pan Hřebejk, nebo pan Svěrák ml. musely být označeni za špatné filmaře. A to dozajista nejsou. Problém vnímání slova komerce je tak starý, jako umění samo.
Navíc, v Americe je film byznysem, nikdo si nemůže dovolit dát na náklady filmu víc, než film pak vydělá v kinech. A právě díky lidem jako je Field, pak v kinech nevídáme jen samé sračky, ale filmy jako No Country for Old Men, Volver, Gone Baby Gone, Shawshank Redemption,Million Dollar Baby, atd. atp. Na všechno je třeba dívat se z více úhlů, ne jen z jednoho.
Pokud jde o výraz jednoduchý děj ve srovnání amerických a českých filmů, tahle argumentace je vyloženě nemístná. Pokud chceme srovnávat nejlepší naše filmy s nejhoršími filmy americké provenience, pak je tento argument správný. Takové srovnání je ale podle mého nefér. A pokud jde o paradigma, české filmy, které je nemají, tvoří výraznou menšinu. U drtivé většiny novodobých filmů jde jejich děj shrnout jednou větou, mají začátek prostředek a konec a mají dva přelomové body. Medvídek, Tankový prapor, Pusinky, Pelíšky, Tmavomodrý svět, Vratné lahve, Pasti,pasti, pastičky, Obsluhoval jsem..., Tobruk, Román pro ženy, babí léto,u mě dobrý, mazaný Filip, ty všechny mají paradigma. Na něm je totiž nejúžasnější to, že podle něj lze vytvořit jakýkoli příběh, aniž by jediné dva scénáře byly stejné, nebo aniž by se sobě jen trochu podobaly. Je to zásadní kámen dramatu, který užíval u svých her už Homér.
Fieldova kniha není pro každého. K psaní potřebujete talent, a ten buď je nebo není. Ale k psaní scénáře potřebujete mimo talentu znát i řemeslo. A právě jeho částečné pochopení Fieldova kniha nabízí. Napsal knih víc, a v dalších detailněji rozebírá jednotlivé aspekty psaní scénářů, ale i tato jediná publikace je dosti cenná pro každého, kdo chce být nikoli scénáristou, ale dobrým scénáristou. Bohužel, je k tomu potřeba i ten talent.
Nepopírám, že jistě někde existují báječní talentovaní lidé, kteří scénáře píší intuitivně správně a skvěle, ale pro nás ostatní by mněla být práce lidí, jako je Syd Field, minimálně něčím, co známe, už třeba proto, abychom mohli zhodnotit, co z jeho stylu práce nám vyhovuje a co ne.
B.K.
|
FAQ
Články
Odkazy
Archiv Diskuze |