Roky | Archiv Diskuze 2013 Texty vyjadřují názory autorů. Jedná se o neupravený přepis Diskuze. Z uvedených e-mailových adres byl odstraněn zavináč. |
2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 |
dratenik
dratenik reaguje:24.10.2013 (20:19)X
Nevím, jestli to lze pochopit, tak jak jsem to napsal :D FILMOVANI.cz reaguje:2.11.2013 (17:43)X
Přiznám se, že jsem to tedy moc nepochopil. Kdyžtak uveď nějaký příklad. A mluvíš o technickém scénáři? Ale všeobecná rada zní, aby vše co je ve scénáři bylo k pochopení komukoliv.
Jinak se omlouvám, jsem teď od rána do večera 6 dní v týdnu v práci a ještě min. do začátku prosince budu, tak nemám moc času reagovat... a z mobilu mi to jde těžko... dratenik reaguje:3.11.2013 (23:44)X
No, v záběru je pohled přímo na zeď a v levý části rámu jsou otevřený dveře, který vedou do místnosti. V místnosti je jasný světlo, ale přede dveřma je poměrně tma. V úplném popředí před kamerou jsou rozostřené objekty. To znamená, že jsem to rozložil do tří plánů - první plán jsou ty rozostřené objekty, druhej plán jsou dveře a zeď a třetí plán je prostor tý místnosti (je nejdál od kamery). A právě herec musí bejt až v tom světle tý místnosti (třetí plán). Já to do scénáře vždycky píšu podle sebe, ale píšu to tak blbě, že to právě čtenář nepochopí, tak se snažim už psát, aby to okolní svět trošku pochopil, jak řikáš . Je to součást technickýho scénáře a i storybórdu.
Jinak je to uplně v pohodě, každej má svoje povinnosti. Tenhle můj dotaz stejně vůbec nespěchá. FILMOVANI.cz reaguje:16.11.2013 (17:56)X
Jestli je to součást i storyboardu, tak bych to vůbec nerozepisoval a jenom bych odkázal na storyboard. A jelikož technický scénář by měl psát režisér, tak on si to pak domluví s kameramanem, jak se to má natočit... No a osobně bych užil výrazy popředí, střed scény, pozadí. dratenik reaguje:17.11.2013 (10:36)X
Ano, máš pravdu. Proč to dělat jednoduše, když to de složitě . Musim se začít řídit heslem v jednoduchosti je síla. Udělám to přes storyboard. Díky! 9.10.2013 (22:57)
radek
dratenik reaguje :10.10.2013 (15:27)X
Chápu tvůj hněv . Samozřejmě tim nemyslim nic špatnýho, jen si dělám srandu. Ber to s nadsázkou, jako já skoro vše . Ten tvůj film má něco v sobě, ale díky tý muzice sem neslyšel ani slovo :D. Já mám taky samozřejmě svoje filmy, ale odkazy sem dávat nebudu, pokud by ses na ně chtěl mrknout, máme je na FB stránkách pod názvem Brothers In The Cool House productions. A kdyžtak další konverzaci, či kritiku můžeme vést přes naše emaily.
Tak zatim čau! radek reaguje :10.10.2013 (17:45)X
Drateniku, pokec klidně hodit na e-mail můžem, ale já nemůžu najít tvůj, ale ty můj jistě najdeš tak klidně napiš. Co se týká těch stránek FB, rád se mrknu, jen nevim kdy, nejsem tam zaregistrovanej a ani se tam registrovat nebudu, nemám FB rád, tak se tam kouknu přes někoho kdo tam přístup má. Tak se zati měj 6.10.2013 (10:42)
radek
FILMOVANI.cz reaguje:6.10.2013 (15:06)X
Poslal jsi to ukázkově přesně podle instrukcí.
Odkaz zde: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/scenare/index.html
A s těmi kritikami nejsem zase takový optimista, ale třeba to bude lepší. Z mých zkušeností vím, že lidé moc názory na scénáře nepíší. Stačí se podívat na mé scénáře a na komentáře u nich... to jsou všechny komentáře za několik let, co jsou ty scénáře zveřejněné. Ale pořád je to myslím lepší, než aby ty scénáře nikdo neviděl.
Když se mi přihlásí pár dalších lidí a budou zde odkazy na více scénářů, tak to celé předělám. Ale právě že jsem nabízel možnost zveřejňování scénářů již před lety (v sekci ČESKÉ SCÉNÁŘE) a nikdo se mi nepřihlásil. No tak uvidím... Petr reaguje:8.10.2013 (12:31)X
Brzy se přidám ;) 26.9.2013 (10:25)
Radek Svoboda
FILMOVANI.cz reaguje:28.9.2013 (11:17)X
Ahoj. Asi tuto sekci založím, už se mi ozvalo více zájemců. Ale z právních důvodů nebudu dávat na tento server díla, ale pouze odkazy. Takže kdo by zde chtěl mít zveřejněný svůj scénář, ať si ho uloží na jiný server - web, uložiště, servery pro spisovatele apod, no a já zde pak umístím odkaz. Asi jen vytvořím novou sekci v Článcích. Možná to udělám už tento víkend. Petr reaguje:29.9.2013 (20:11)X
Tenhle dotaz je na místě. Já sám jsem již Milana kontaktoval na email s obdobným dotazem. Abych však reagoval na Vaši odpověď, jaké servery máte konkrétně na mysli. Kde je možné bez problémů uložit svůj scénář? Děkuji za odpověď. Karlat reaguje :29.9.2013 (21:34)X
Milan? Já myslel, že Michal... Nebo se tu nějak špatně orientuji? - Tak se případně omlouvám za všechny mé omyly se jmény. Petr reaguje:29.9.2013 (22:15)X
Máš pravdu, nechal jsem se unést výše uvedeným oslovením... Nicméně dotaz zůstává. Radek reaguje :30.9.2013 (09:36)X
Ahoj K tomu jménu, to jsem neošéfoval tak se omlouvám samozřejmě je to Michal a né Milan a kté odpovědi o uložištích a webech, taky bych rád znal nějaké spolehlivé. Dík FILMOVANI.cz reaguje:5.10.2013 (14:49)X
Omlouvám se za trochu pozdní reakci. Jo, jsem Michal. Tak ohledně těch scénářů jsem odpověděl výše - zrovna jsem vytvořil zkušební sekci pro vaše scénáře. Je to zatím opravdu pouze provizorní řešení. Uvidím, jaký o to bude zájem. Kdyby byl zájem větší, tak to udělám nějak lépe... brzy asi přidám možnost hodnocení (slovního i bodového).
Ohledně toho úložiště se mi zdá jako dobrá varianta Google Disk. Před chvílí jsem to zkoušel a po pár minutách jsem tam lehce nahrál scénář. Stačí se registrovat u Googlu a automaticky získáte 15 GB prostoru. Lze tam snad i rovnou vytvářet (psát) dokumenty. A je tam snadné nastavení sdílení. Nebo stačí nějaký webový prostor. Je spoustu webů zdarma.
Asi nebude dobré to dávat na nějaké úložiště typu ulozto, protože by se při každém stažení musel opisovat bezpečnostní kód a navíc se tam myslím soubory po určité době mažou. 14.9.2013 (11:47)
tomako
tomako reaguje:14.9.2013 (14:45)X
A ještě mě zajímá, jestli se každý záběr píše na další řádek i když se jedná o letmé záběry detailů jako je tomu třeba u Aronofskeho requiemu, kde je záběr na zapalovač, žličku, injekční stříkačku, oči a vš v rychlém sledu po sobě. Takže vlastně když budu popisovat něco s důrazem na veliký detail, musím to psát vždy na další stránku jako další záběr i když se jedná o záběr v délce několika málo vteřin? FILMOVANI.cz reaguje:14.9.2013 (15:58)X
Tu ukázku jsem psal v textovém editoru OpenOffice Writer. Zvolil jsem orientaci na šířku a vložil jsem do dokumentu tabulku, do které jsem poté psal text.
V technickém scénáři musí být uveden každý záběr, byť je sebekratší, protože každý záběr se musí přichystat a natočit. Nová scéna se může (ale nemusí) psát na novou stranu, kdežto nový záběr se na novou stranu neumisťuje, protože by to zabralo velice mnoho místa.
Ještě dodám, že ve filmech obvykle neplatí, že se zcela shodují záběry popsané v tech. scénáři se záběry v konečném filmu. Do tech. scénáře se může např. zapsat, že se natočí jeden záběr, kdy kamera pomalu postupně detailně zabere tři předměty ležící na stole. Ve střižně se však z jednoho souvislého záběru mohou udělat tři samostatné záběry. Ale to tvůrce tech. scénáře nemohl tušit, proto se do tech. scénáře napíší všechny záběry, které jsou potřebné k natočení kompletního filmu.
A ještě zopakuji, že technický scénář si vypracovává každý tvůrce k obrazu svému, tedy že se nikdo nemusí držet toho vzoru, který jsem já uvedl. tomako reaguje:14.9.2013 (16:14)X
dostatečná odpověď. Děkuji ;) 9.9.2013 (10:22)
Lucky
FILMOVANI.cz reaguje:12.9.2013 (17:12)X
Např. zde: http://mpp.nova.cz/cz/casting/talent-management-department/ MPP je i na Slovensku. Náš "filmový" trh je celkem malý, proto zde nejsou typičtí agenti jako např. v USA. 13.8.2013 (21:48)
Karlat
FILMOVANI.cz reaguje:18.8.2013 (15:56)X
1. Zrcadlovka je dnes označení poloprofesionálního až profesionálního fotoaparátu s výměnnými objektivy, kde je obraz z objektivu převáděn do hledáčku pomocí sklopného „zrcátka“ (dnes může být i bez zrcadla). Cena od 6000 Kč za tělo. Zrcadlovka na rozdíl od běžných videokamer má tu výhodu, že lze u ní použít velké množství objektivů, což může vytvářet např. obraz s výrazně rozostřeným pozadím, jak to vídáme u profesionálních filmů. Spousta videoklipů i filmů se dnes natáčí se zrcadlovkou – velmi oblíben je např. Canon EOS 5D. Téměř totožný obraz lze docílit i s nižšími modely. Hlavní výhodou natáčení zrcadlovkou je tedy možnost libovolně (dle objektivů) nastavovat hloubku ostrosti (viz. světelnost objektivu). Zrcadlovky mají skutečné rozlišení videa 1920 x 1080, jelikož rozlišení senzoru bývá mnohem vyšší a samotný senzor je větší než u většiny videokamer. Velké množství „FULL HD“ kamer nemůže mít skutečně toto rozlišení, protože mají snímače např. o polovičním rozlišení a obraz je zvětšován uměle, kdežto u zrcadlovky je obraz zmenšován do velikosti full hd. Běžná kina s digitálními projektory mají „pouze“ toto 2K rozlišení, stejné jako naleznete na discích BR. Takže obraz ze zrcadlovky může jít klidně do běžných kin. Do jaké míry je obraz z fotoaparátu porovnatelný s profesionální technikou je subjektivní. Za pomocí dalších technik, jako je např. colorování obrazu, může být obraz 100% srovnatelný se špičkovou profesionální technikou. Ale někdo rozdíl pozná, někdo ne. Záleží také na tom, jaký záběr se natáčí, kolik je v něm detailů atd. Zrcadlovka se nehodí na akční scény, protože většina těchto přístrojů obsahuje obrazový snímač CMOS, který se nehodí pro natáčení rychlých scén kvůli vadě „rolling shutter“. Zrcadlovky se také hodně přehřívají, u většiny se musí ostřit výhradně manuálně.
2. Kritika českých filmů na tomto webu je pochopitelně pouze subjektivní. Kdyby se tyto filmy nikomu nelíbily, nikdo by je netočil. Já české filmy kritizuju v porovnání s hollywoodskými filmy a to i těmi nízkorozpočtovými. Kdo chce, může tu klidně české filmy chválit. :-) Mně se líbí starší české filmy, ale hlavně mě na současné české kinematografii štve, že se až na výjimky točí stále to stejné a že české filmy nemají dle mého spád a jasnou dějovou strukturu jako u hollywoodských filmů. Líbí se mi např. Snowboarďáci, Obsluhoval jsem anglického krále a technicky vizuálně nejlepším český filmem jsou dle mého názoru Tři sezóny pekle, i když se přiznám, že jsem viděl jenom úvod. :-) A stejně jako já, je určitě velké množství kritiků české kinematografie na tomto webu neúspěšnými scenáristy, kteří píší scénáře k „hollywoodským“ akčňákům, thrillerům, bláznivým komediím, sci-fi, fantasy a hororům, zkrátka k filmům, které se u nás z nějakého důvodu moc netočí, a proto jistě tito lidé nebudou chválit úroveň českých filmů. :-)
Příklady špatného technického zpracování českých filmů sem samozřejmě můžu dát, ale zase je to pouze o tom, jestli je člověk více technicky zaměřen. Hodně lidí nepozná rozdíl mezi technickým zpracováním Ulice a třeba Kriminálkou Miami a je jim to celkem jedno a jde jim pouze o děj. Zase dle mého subjektivního názoru je většina novodobých českých filmů natočena otřesnou kamerou (myslím způsobem nikoli technikou). Prostě někdo, kdo si říká kameraman zapne kameru a zase ji vypne. U kvalitních filmů se každý záběr musí vybudovat. Nestačí postavit někam kameru a začít točit. Ve skutečnosti se vlastně celý záběr vybuduje kolem kamery. Nemůže se stát to, že v pokoji je velký prázdný prostor, kde nic není a květináč leží půlkou v záběru a druhou půlkou mimo, pokud to není tvůrčím záměrem. Strom nemůže zasahovat do pohledu na vilu, žádný záběr nemůže být nudný. U dobře natočeného filmu můžete vzít každé políčko filmu a pověsit si ho na stěnu jako obraz. Těžko se to všechno vysvětluje, ale lidi kteří to poznají, vidí rozdíl hned a těm kteří to nepoznají, se to bude těžko vysvětlovat. To je stejné jako s televizemi. Lidi kupují LCD a „LED“ (LED je klamavé označení, protože je to stále jenom LCD) a netuší a ani nepoznají, že obraz je horší než u 10 let starých CRT televizorů. Barvy jsou nereální a kdyby si náhodou pustili své televize ve tmě, tak zjistí, že s LCD nedosáhnou nikdy černé, ale nanejvýše zářivé šedé a s „LED“ zase nereálného kontrastu. Já si všimnu jednoho vadného pixelu, u starších televizí jsem vnímal blikání, poznám rozdíl mezi 25 snímky za sekundu a padesáti, poznám prokládaný záznam od progresivního a v obchodě s televizory vidím, který obraz se seká více a který méně, a vidím obří rozdíl mezi aktivní a pasivní 3D technologií. Pro mě je to samozřejmost, ale neznám nikoho, kdo by to vnímal taky tak a jen na mě nevěřícně koukají jako prodavači v Okay Elektro, když jim položím dotaz, co je to vlastně ta LED televize? Na druhou stranu slyším jenom velice malé rozdíly při poslechu hudby v mp3, z cédéčka nebo na koncertu. Ale každý dobrý kameraman nebo režisér by měl mít vizuální vnímání jako já a ne jako babička v domově důchodců. Karlat reaguje :19.8.2013 (00:06)X
V první řadě děkuji za vyčerpávající odpověď, která asi zabrala dost času Ohledně techniky asi udělám nejlépe, když rezignuji na snahu se tím nějak zabývat a prostě si seženu profíka, který to už umí. A ohledně vystavění obrazu se mi moc líbil příměr s potenciálem každičkého políčka filmu stát se samostatným uměleckým dílem. To mě rozhodně inspiruje k dalšímu rozvoji psaní scénaře. Jako muzikant jsem zvyklý, vše vše pouze probíhá v čase, hudbu nikdy nelze zastavit, v takový moment prostě přestane znít, tedy existovat. Úplně mi ten příměr přehodil výhybku. Fakt díky moc! Karlat reaguje :29.8.2013 (23:33)X
Ještě doplňující dotaz - umějí některé zrcadlovky zpomalené záběry? I hodně zpomalené? FILMOVANI.cz reaguje:31.8.2013 (11:27)X
Rychlost záběru závisí na počtu políček za sekundu... většina zrcadlovek dokáže natáčet video ve frekvenci 50 snímků za sekundu, což běžně znamená, že obraz může být puštěn 2x zpomaleně bez ztráty kvality. Hodně zpomalené záběry se natáčí specialními kamerami. V dnešní době však není problém vytvořit zpomalený záběr i postprodukčně, kdy počítač dopočítá chybějící políčka a vytvoří se tak hladký netrhany i několikanásobně zpomalený obraz. 6.8.2013 (13:01)
ssei
FILMOVANI.cz reaguje:6.8.2013 (14:36)X
U amatérských filmů se rozpočty nedělají, ale točí se za to, kolik peněz kdo má. Já odpověděl na otázku, jaká byla položena. A pokud chceš natočit film, který bude natočen lepší technikou než běžné české filmy, tak si připrav tak 300.000 za jeden natáčecí den. Nebo toč zrcadlovkou. 29.7.2013 (09:19)
ssei
Karlat reaguje :1.8.2013 (19:52)X
Dobrou představu jsem si udělal, když Jan Svěrák zveřejnil rozpočet na film Vratné Láhve (v magazínu MF Dnes) - byly tam všechny možné i nemožné položky, které už si nepamatuji, ale určitě by se to dalo dohledat. Ale to je profesionální film, asi se ptáš spíše na náklady v rámci amatérských kruhů? Karlat reaguje :1.8.2013 (20:09)X
Jo, ty Vratné láhve měly rozpočet celkem 34 mil., teprve při tržbách 100 mil. se výroba filmu vrátila. Takže jestli nejsi milionářka, nebo mimořádně talentovaná scénáristka, ze které si producenti sednou na zadek, tak ... No, jak je tu neustále dokola účastníky diskuse připomínáno: Nejdřív je třeba napsat scénář, pak se starat o ostatní. (Já píšu už rok ) - Jak budeš postupně psát, bude růst i tvá představa, kolik by stálo to zfilmovat. FILMOVANI.cz reaguje:3.8.2013 (13:24)X
Pokud nemáte ponětí, co všechno k natáčení filmu budete potřebovat, nemůžete sestavit podrobný rozpočet filmu. Stejně tak nemůžete být režisérkou filmu, pokud nevíte, jak film natočit. Sestavení podrobného rozpočtu filmu je velice složitá věc. Dříve tedy než budete sestavovat rozpočet, potřebujete přesně vědět, jak má Váš film vypadat – a k tomu je zapotřebí mít hotový technický scénář a natáčecí plán vč. dalších dokumentů. Musíte přesně vědět, jakou techniku budete používat, kde budete natáčet a hlavně jak dlouho budete natáčet. Dále musíte znát stovky až tisíce dalších věcí jako jsou počty herců, členů štábů a všech dalších lidí, kteří se na filmu budou podílet a jejich honoráře, odměny a platy; počty kostýmů, rekvizit; ceny pronájmu lokací; ceny pronájmu techniky a studií (a to i postprodukčních studií jako je střižna nebo nahrávací studio). Pokud nemáte domluveného distributora, měl by rozpočet obsahovat i náklady na distribuci a propagaci filmu. V detailním rozpočtu tedy musí být vyčísleno vše, co je potřeba k natočení filmu (lidé a jejich platy, rekvizity a kulisy, natáčecí technika, postprodukční technika, studia, laboratoře, lokace, náklady na vizuální a zvukové efekty vč. hudby, náklady na přepravu, dopravu a úschovu, náklady na catering, ostrahu, ubytování, sociální zařízení, náklady na právní zajištění, náklady na povolení k natáčení atd. atd. atd.)
Pokud byste i přes tohle vše chtěla sestavit rozpočet filmu, tak musíte mít natáčecí plán nebo jiný podobný dokument, ve kterém bude uveden počet natáčecích dnů a u každého natáčecího dne bude uvedeno, jaká technika se bude používat, jací lidé budou potřeba k zajištění natáčení (herci, členové štábu, komparz, řidiči, ochranka, ...), jaké rekvizity se budou používat, kde se bude natáčet atd. Na filmu bývá nejdražší čas. Jenom za pronájem jedné profesionální filmové kamery s jedním objektivem dáte kolem sta tisíc Kč za den, a to mluvím o malé kameře. Za pronájem kamer, kterými se natáčí hollywoodské trháky zaplatíte mnohem více. I za pronájem filmového jeřábu dáte minimálně statisíce za den. Jenom tedy za opravdu profesionální kamerovou techniku dáte při celovečerním filmu miliony. A pokud je technika tak drahá, musíte přesně vědět, jak vám co dlouho bude trvat natočit a jakou techniku k tomu budete potřebovat. Každý zbytečný natáčecí den by Vás pak vyšel na miliony.
Cenu pronájmu techniky by Vám mohli sdělit např. v Barrandově. Ale to je jenom kamerová technika. Dále musí být zajištěna zvuková technika, osvětlovací technika a další speciální technika např. na „výrobu“ počasí. Dále musí být každý člověk zaplacen, dopraven, občerstven a případně ubytován. Každý člověk bude mít smlouvu, kterou musí někdo zpracovat. Každý člověk musí být nějak nalezen – castingy, konkursy, výběrová řízení, vyjednávání.
Rozpočet sestavuje producent případně s dalšími lidmi jakou jsou koproducenti atd. Nelze přesně říci, že jeden člověk sestaví rozpočet, který bude zahrnovat vše. Rozpočet se dá celkem jednoduše odhadnout, ale odhad musí mít reálné základy. Může to třeba vypadat tak, že nějaké velké studio chystá velký film a je schopno na něj uvolnit 150 milionů dolarů. Ve filmu bude hrát velká herecká hvězda, která bude stát 20 milionů. Dalších 10 milionů padne na ostatní herce a komparzisty. Polovina rozpočtu půjde na počítačové efekty. 20 milionů půjde na techniku. Takto se rozdělí jednotlivé položky rozpočtu a např. koproducent jednotlivé položky rozvine a k tomu bude mít opět asistenty a ti mohou mít zase své asistenty. Vše tedy záleží na „velikosti“ filmu. Nelze tedy ukázat jednoduchý vzor jak sestavit rozpočet. Je to stejné jako s firmami. Řízení malé firmy je úplně jiné jako řízení firmy. V malé firmě může ředitel rozhodovat o každém zaměstnanci, velká firma může mít stovky vedoucích pracovníků (prezident, viceprezident, generální ředitel, zástupce generálního ředitele, oblastní ředitel).
Pokud by měl tedy rozpočet filmu sestavovat člověk, který nemá žádné zkušenosti s dřívějším sestavováním rozpočtu, musel by si zjistit všechny položky (lidské zdroje, technika, logistika, zázemí, ...). Hlavně si je třeba uvědomit že výroba filmu začíná psaním scénáře a končí uvedením do kina, a to vše může trvat i několik let a vše se musí zaplatit: scenárista, režisér, herec, kamera, jídlo, toaletní papír, střihové studio, koncertní sál, výroba plakátu, bezin, kancelářský papír, rtěnka, pracovní večeře, pohoštění novinářů na premiéře, čistírna oděvů.
=
Člověk bez zkušeností není schopen sestavit rozpočet velkého filmu. Rozpočty sestavují lidé s praxí, kteří již vědí, kolik stojí pronájem techniky, kolik bude stát 1000 komparzistů na 5 dní, kolik bude stát pronájem studia na týden atd. A jak je známo, tak se rozpočty filmů pravidelně překračují někdy i o 100%. Ale laik nemůže prostě odhadnout rozpočet – tedy odhadnout ho může, ale jakmile ho někdo požádá o podklady, bude ztracený.
Rozpočty většiny filmů se však vytvářejí opačně. Tedy že nejdříve je známá částka k dispozici – např. 30 milionů Kč a tvůrci se tak musejí omezit a vyhradit si část peněz na techniku, část na lidi atp.
A to jsem se snažil odpovědět jednoduše. :-) Ale již z odpovědi je patrné, že sestavení rozpočtu filmu je velice složité. A jediný, kdo by Vám zadarmo s tímto pomohl, bude nejspíš jen student produkce filmu z nějaké školy. Pokud tedy chcete Váš scénář zfilmovat, nabídněte jej nejdříve nějakému producentovi... zbytek zařídí on. Je hloupost sestavovat rozpočet k filmu, pokud máte v nedohlednu peníze na realizaci; a v nedohlednu jsou peníze k realizaci filmu vždy, když neseženete nikoho, komu by se Váš scénář líbil. 28.7.2013 (15:38)
fido
FILMOVANI.cz reaguje:3.8.2013 (13:30)X
To, co běžný scénář k pořadu. Už sis koupil a přečetl knihu Tvůrčí psaní 3? Saiko
FILMOVANI.cz reaguje:23.6.2013 (09:45)X
Karolína myslím psala, že se do druhého kola nedostala. Takže článek o druhém kole bude muset napsat někdo jiný... Ale zájemci na psaní článků se zatím nehrnou...
Kdyby tedy někdo chtěl napsat jakýkoliv článek ohledně scenáristiky, tak neváhejte.
26.5.2013 (09:58)
Elen
FILMOVANI.cz reaguje:26.5.2013 (11:36)X
Můj názor je: http://www.scenar.filmovani.cz/moje/scenarista.html
Bych neřekl, že proč se u nás točí sra***, jsou peníze. Dnes se dá natočit zrcadlovkou film takové kvality, že 99% lidí nepozná rozdíl oproti filmu natočeným např. Panavisionem za desítky milionů korun. Až se k tomu někdy dostanu, tak film Ona bych byl schopen natočit cca za 300 Kč bez toho, abych se čímkoliv nechal omezovat, takže bych tam za tu cenu měl i letecké záběry z helikoptéry.
Dělal jsem jednoho z kameramanů v projektu Mafia the Movie http://mafia.4fan.cz/ , kde se vystřídalo už asi 200 herců, jsou tam historické kostýmy i auta, natáčeli jsme na desítkách lokací (divadlo, ministerstvo, centrum Prahy, parník, atd.), a to vše prakticky s nulovými náklady. Kdyby se o něco podobného pokoušela např. jen Česká televize, už by byl rozpočet v řádu milionů. O penězích to tedy myslím není. Jde spíš o jakousi nechuť vytvořit něco kvalitního. Kamera ve většině novodobých českých filmech je pro ostudu. České filmy nemám příliš rád, ale snad jen 3 sezóny v pekle měly opravdu vynikající kameru jak z hollywoodského filmu. Takže to jde i u nás. Nehledě na to, že na spoustě zahraničních blockbusterech točených u nás pracovaly stovky čechů.
Proč se u nás točí stále stejné ***? Protože je točí stále stejní lidé. A ti stejní lidé vybírají i stejné scénáře. Přesvědčit se o tom můžete, když se podíváte na výsledky nějakých scenáristických soutěží. Letos jsem např. napsal scénář 137 (ode dneška je zveřejněn v sekci Moje scénáře), který jsem přihlásil do soutěže Českého rozhlasu ( http://www.rozhlas.cz/festivaly/aktualne/_zprava/zname-prvnich-deset-nejlepsich--1211363 ). Už v zadání je vlastně napsáno, čeho by se měl scénář týkat. Sice nevím, o čem jsou vítězné scénáře, ale vsadil bych se, že jsou o komoušech. No a když tam přihlásí někdo jako já scénář k thrilleru v hollywoodském stylu, úspěch se asi očekávat nedá. Ale alespoň mám dobrý pocit, že to ti "umělci" museli číst.
Jsem přesvědčen i o tom, že když by se Vorlíček narodil o pár let později a nyní zkoušel udat např. seriál Arabela, ani by si neškrtl. Stejně jako kdyby Cameron přihlásil do nějaké české soutěže scénář k Avatarovi.
O tom všem bych mohl mluvit celé dny, ale zase na druhou stranu je to názor neúspěšného scenáristy. Ale mé scénáře jsou prostě hodně vizuální, a o "kecání" tam jde vždy až na druhém místě - narozdíl od českých filmů a seriálů, které jsou většinou jen o kecech, špatné kameře a hrozné vizualizaci.
Teď už prostě na český film prdím a píšu sám pro sebe. Mám rozpracovaný velký projekt, který v jistém ohledu navazuje na seriály typu Arabela, Návštěvníci atd.
Nebudu se ale vymlouvat na to, že o českých filmech rozhodují pitomci. Už jsem měl prostředky k natočení vlastního filmu, ale nudělal jsem to. Tak snad možná někdy jindy...
FILMOVANI.cz reaguje:26.5.2013 (11:50)X
U toho filmu Ona jsem myslel 300 tisíc Kč - nějak jsem zapomněl napsat ty tisíce. Elen reaguje :26.5.2013 (11:52)X
Díky, pochopila jsem. Takže lepší napsat scénář pohádky, kde si snad budou moci filmaři pomoci počítačovou animací a kde trpaslík nebude vypadat jako bezdomovec z centra Prahy a takový rozsáhlejší fantasy jako řecké mýty od počátku až do konce, přes všechny ty kentaury, harpyje a rozsáhlé Hádovo království zpracovat spíš v knižní podobě, protože na to by zřejmě češi neměli, alespon díky tomu složení filmařů, kteří tam teď jsou:-) Díky za názor a posílám pěkný pozdrav do Znojma, bydlím deset km od Vás:-) FILMOVANI.cz reaguje:26.5.2013 (12:14)X
Bych spíš doporučoval psát to, co člověk chce a ne to, co od něj někdo očekává. První svůj scénář Duke Nukem jsem psal přesně tak, jak jsem chtěl. Rozpočet filmu asi 130.000.000 USD. V dalších scénářích jsem se začal omezovat, aby nikdo nemohl mít námitky, že jsou moc drahé pro realizaci v ČR. A teď píšu sérii, která by pro TV měla rozpočet 700.000.000 Kč a u filmového zpracování (ke kterému se teď přikláním) zhruba 7 mld. Kč.
Když chce člověk Toyotu Hilux, neměl by se spokojit s trabantem. Já prostě budu dál vymýšlet scénáře k nejdražším filmům na světě a žit z dvaceti korun na den, než abych si vydělával psaním nudných příhod "obyčejných" lidí. Elen reaguje :26.5.2013 (12:18)X
hezký:-))) napadlo Vás někdy přeložit scénář do angličtiny a poslat ho Amikům? FILMOVANI.cz reaguje:26.5.2013 (14:40)X
Zatím jsem zkoušel štěstí jen v ČR. Spíš bych chtěl nějaký sůvj film zrealizovat. Ale teď bych řekl, že na scenáristiku tak trochu kašlu. No uvidím, co bude dál... 25.5.2013 (16:32)
Elen
FILMOVANI.cz reaguje:25.5.2013 (19:26)X
Stačí to popsat tak, aby to pochopili i ostatních. V USA by se nejspíš použil výraz SPFX .
Příklad:
Hladový myšák slyší něco spadnout ze stolu. Představuje si obrovský ementál.
SPFX: Nad myšákovou hlavou se objevuje bublina s velkým žlutým ementálem.
nebo např:
Hladový myšák slyší něco spadnout ze stolu. Nad jeho hlavou se objevuje jeho vizualizovaná představa: velký žlutý ementál (OBRAZ V OBRAZE). FILMOVANI.cz reaguje:25.5.2013 (19:39)X
Místo SPFX také stačí užít český výraz TRIKOVÝ ZÁBĚR. Takže je třeba také možné napsat: VLOŽENÝ TRIKOVÝ ZÁBĚR: "a popsat onu představu a umístění na plátně". Tuto formulaci by měl pochopit úplně každý. FILMOVANI.cz reaguje:8.6.2013 (18:06)X
Ještě jsem to více rozepsal v sekci FAQ:
http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_03.html#vlozena_scena 23.5.2013 (14:41)
fido
FILMOVANI.cz reaguje:25.5.2013 (09:52)X
Takový nekonečný seriál zvládne sám psát leda grafoman. Běžně proto na těchto seriálech pracují i desítky scenáristů. Doporučuji přečíst si knihu Tvůrčí psaní 3. Proto se také scenáristé střídají. Řekl bych, že zrovna s právi na takový seriál to nebude nijak žhavé, protože podobný druh seriálů je akorát námět. Námětem Ulice je ulice, námětem Ordinace je nemocnice, námětem Obchoďáku je obchoďák atd. Takže vymyslet takový seriál zvládne s prominutím každý blbec. Takže se můžeme dočkat seriálů jako jsou Dělníci, Stavaři, Rodina, Důchodci, Metro, Tramvaj, Řidiči, Záchranka, Novináři, Popeláři, Uklízeči, Panelák, Vejška atd. atd. To jsem nahodil jenom to, co jsme během sekundy vymyslel, no a když se zamyslíte, tak mnohé takové seriály vlastně už existovaly.
Dále se musejí vymyslet postavy a seriál je hotový. Takže bych řekl, že u takových seriálů může mít scenárista leda práva na postavy, protože seriál ze školy nebo z ulice si může vymyslet každý. Navíc často takové seriály vymýšlejí zaměstnanci televizí apod., takže držitelem práv je potom televize. Ale jak to je přesně u Gymplu netuším. U Ordinace tuším stačilo přejmenovat seriál na Ordinaci II. a vymyslet nové postavy.
Neřekl bych tedy, že tyto nekonečné seriály mají nějakou silnou autorskou ochranu, protože tyto seriály nemají žádnou uměleckou hodnotu a nejsou ničím vyjímečné. To seriály jakou jsou Arabela, Křeček v noční košili, Návštěvníci, Létající Čestmír jsou jedinečné a nelze je okopírovat.
Ale jak je to ve skutečnosti se seriálem Gympl se musíš zeptat jejich tvůrců. Jenom jsem v tomto příspěvku odpověděl, jak je to všeobecně. 23.5.2013 (11:34)
SSEI
FILMOVANI.cz reaguje:23.5.2013 (16:27)X
1. Osobně užívám pojmenování např. TOMÁŠŮV BYT - čtenář tak hned ví, o jaký byt se jedná.
2. http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_01.html#telefon ssei reaguje:23.5.2013 (19:20)X
Díky FILMOVANI.cz reaguje:8.6.2013 (19:03)X
Musím se ještě opravit v druhé odpovědi. Prostřihy (viz. ten telefonní hovor) se užívají v případě, kdy se ten děj zároveň odehrává stále na stejných místech (dvou, třech i více) - tedy že se postavy nepřesouvají do jiných scén. Jestliže je těch scén více - např. automobilová honička, tak se to sepíše jako série záběrů: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_01.html#serie
A v tom Tvém příkladu bych řekl, že to bude ještě trochu jinak, protože zatímco žena je v jedné scéně (bytě), muž se pohybuje více scénami. Takže scény s mužem budou sérií záběrů a do toho budou ještě prostřihy s ženou. Ale zbytečně bych to nekomplikova a napsal bych to tak, aby to každý pochopil, tedy že žena je doma a muž jede domů, a poté bych vše psal rychlým zápisem, viz: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_03.html#rychly_zapis
20.5.2013 (07:03)
Klára
FILMOVANI.cz reaguje:21.5.2013 (16:18)X
Obecně platí, že 1 strana scénáře se rovná 1 minutě filmu / seriálu. Kdyžtak si můžeš Googlem vyhledat scénáře k americkým seriálům. Stačí napsat název seriálu a slovo "script" nebo "screenplay". Nezapomeň připočíst délku znělky a závěrečné titulky - to se do čisté délky seriálů nepočítá. FILMOVANI.cz reaguje:21.5.2013 (16:39)X
Tedy 40 stran.
Zde jsou scénáře k seriálům: http://www.simplyscripts.com/tv.html (Např. 60 minutová Terra Nova má scénář dlouhý 59 stran.
Ještě dodám, že seriály se většinou televizím nenabízejí ve formě literárního scénáře, ale ve formě synopse či bodového scénáře. Vlastní scénář se píše až po schválení, aby tak zbytečně scenárista nepracoval na několika stech stranách scénáře, které by se třeba nikdy nepoužily. 19.5.2013 (14:28)
Nikola
FILMOVANI.cz reaguje:21.5.2013 (16:26)X
Na podobnou otázku jsem odpovídal na str. 5 této diskuze (resp. o pět stran starší příspěvek).
Pokud není důležité to, co běží v televizi, stačí napsat pouze do akce, že je v místnosti puštěný televizor, ve kterém běží např. zprávy. Pokud je však řeč v televizi důležitá pro děj, už se musí napsat to, co se v tv říká. Např. nová postava HLAS Z TV. Pokud hovořící postavy reagují na to, co se odehrává v televizi, tak se jejich dialog musí přerušit a popsat, co se právě v té tv odehrává. To lze popsat např. pomocí prostřihů: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_01.html#telefon 2.5.2013 (10:35)
radek
Dratenik reaguje :2.5.2013 (18:29)X
Pravda. Ovšem když je námět neoriginální, nehezký, prostě se mi nelíbí, neznamená to, že scénář nenapíšu. Psaní špatných scénářů znamená, že se zdokonaluji. Můj první scénář je katastrofa, nemohl bych ho dát ani svému psovi, můj desátý scénář rovněž, můj padesátý scénář je už lepší, ale můj pes by ho stejně jel očuchal. Ale můj tisící scénář už snad bude mít nějakou úroveň. Prostě se snažim říct, že se musí psát, psát, psát, psát a to je na psaní to nejtěžší radek reaguje :3.5.2013 (10:39)X
Ano psát, psát, psát jako učit se, učit se, učit se. Souhlasím jasně, pokud to beru jako cvičení, abych si vštípil znalosti a úskalí se psaním scénáře, to ano, abych se zdokonalil, ale já to myslím tak, že nemá dotyčný jasno v tom co vymyslel, zatím tápe o příběhu, a když mu dá písemnou formu, už ho nabízí, posílá producentům a čeká na odpověď, samozřejmě kladnou. - No už je to pěkná řádka dní a oni se mi neozívají, proč vždyť je to taková řacha ten můj příběh - No asi je moc nezaujal, většinou už se ani nedozvíte PROČ ! No a proto jsem jen napsal radu, radu prostou a jasnou a nechtěl jsem, aby někdo nepsal ba naopak pište, pište, pište FILMOVANI.cz reaguje:6.5.2013 (10:46)X
Mně se mé scénáře líbí i po letech. Určitě bych na ně do kina zašel. Oproti tomu na většinu českých filmů mě nikdo do kina nedostane ani násilím. V mých letech jsem již pochopil, že se netočí dobré či špatné filmy. Točí se takové filmy, které jejich tvůrci točit chtějí. Film Panic je na nic se natočil a přitom již každému muselo být už při čtení scénáře jasné (pokud tedy nějaký scénář vůbec měl - dle dialogů to nevypadá), že tento film bude na . Je spousta mizerných filmů, ale jejich tvůrci je natočili.
Rád také uvádím příklad filmy Twilight. Jsou to dobré filmy nebo špatné? Většině lidí se ta sága hnusí, ale i tak ten film vydělal obrovské peníze. Sice můžete mít v hlavě nejlepší film na světě, ale pokud ho nenatočíte, překoná vás každý trouba, který film dokáže natočit. Tak to je se vším. Kolik mizerných kameramanů natáčí svatby a živí je to. Oni proto něco udělali. Jde tedy hlavně o chtění. radek reaguje :7.5.2013 (10:46)X
Ahoj, ono chtít je jedna věc, mít možnosti druhá. Četl jsem tvůj scénář V LESE je dobrej, proč ho nenatočíš sám, určitě máš výbavičku ? Někde jsi napsal, že ho už nikomu nedáš natočit a když tak jenom těm co už mají něco za sebou je to tak ? Mám pro tebe návrh takovej nápad, ale nebudu ho psát sem do diskuze, jestli tě to zajímá tak dej vědět napsal bych ti to na e-mail. Je škoda nechat ho v šuplíku ! FILMOVANI.cz reaguje:7.5.2013 (14:21)X
Dělal jsem kameramana u pár projektů, kde pouze chtěli a možnosti neměli prakticky žádné. Jde spíš o průbojnost - a tu já nemám. Naposledy jsem dělal kameramana u filmu, kde scénář stojí za nic, režie je kvalitní jako u některých seriálů ČT, ale přesto tam hrálo už asi 200 lidí. Techniku mám - dobrou zrcadlovku, takže může klidně natočit kinofilm. Ale nemám peníze - tedy mám asi 700 posledních korun a práce v nedohlednu. Takže teď spíš řeším jak budu žít za měsíc. Film bych určitě zvádl natočit, ale to, že jsem dosud žádný nenatočil, tak za to si můžu jen já sám. Navíc mým cílem je natočit celovečerní film.
Ten scénář V lese i ostatní scénáře už prostě nikomu nedovoluju realizovat, protože za mnoho let se nenatočil jediný film, a to jsem dal scénář k dispozici tak nejmíň deseti lidem. Pokud by měl někdo zájem na spolupráci, není problém. Stačí si pro mě přijet do Znojma a zajistit mi jídlo a ubytování.
A své scénáře také nenabízím, protože si je chci režírovat sám. Ty menší filmy jsem schopen někomu přenechat, ale už vyžaduji záruky, že někdo ten film skutečně natočí. Protože sliby před natáčením jsou jedna věc, ale natáčení je jiná věc.
Klidně mi napiš na mail... 28.4.2013 (18:10)
Michaela
FILMOVANI.cz reaguje:28.4.2013 (19:47)X
Na podobné otázky jsem již několikrát odpovídal zde v diskuzi a konkrétní odpověď neexistuje. Jestliže herec bere od 500 Kč do 30.000.000 USD za film, stejné rozdíly mohou být i u ostatních profesí. Záleží tedy na tom jaký film se točí (amatérský, nezávislý, televizní, český, hollywoodský blockbuster). Také záleží na zkušenostech jednotlivých osob. Ten kdo má Oscara, může brát mnohonásobek toho co nějaký začátečník. Takže kdyby si čeští filmaři najali na složení hudby Johna Williamse, skladatel by byl několikanásobně lépe placený než režisér.
Takže reálná odpověď by zněla v tomto stylu, tedy že se honoráře nedají paušalizovat na všechny a závisí to především na: rozpočtu filmu, zkušenostech jednotlivých osob a jejich předchozích úspěších. Přičemž herci, režiséři, producenti a další nejdůležitější profese si mohou nejvíce vydělat na procentech ze zisku. Skladatelé si zase hodně vydělávají prodejem soundtracků. (James Cameron si za Avatar přišel na více než 100 milionů dolarů.) 19.4.2013 (20:11)
zavi
FILMOVANI.cz reaguje:23.4.2013 (12:54)X
http://www.ceskatelevize.cz Tady je velké množství synopsí. Stačí např. zadat do vyhledávače "synopse".
Pojem synopse může mít dost široký rozsah. Záleží na tom, k čemu má synopse sloužit. Pokud už máš např. hotový scénář a máš k němu vypracovat synopsi, tak by ta synopse měla být kratší - max. 1 strana. V synopsi stručně popíšeš o čem scénář je a tato synopse by měla sloužit pouze pro rychlejší orientaci - takže může mít třeba jen pár řádků.
Pokud chceš nabízet nějaké dílo, které ještě nemusí být hotové (např. seriál), může mít synopse třeba i 20 stran. A scénář se pak vypracovává např. na základě té synopse.
Jde tedy o účel, ke kterému má synopse sloužit. fido
FILMOVANI.cz reaguje:23.4.2013 (13:06)X
Scénáře k soutěžím a různým živým přenosům si velmi často vypracovává sám moderátor - tedy scénář toho, co moderátor říká. Takový scénář se má držet určitých bodů, ale reakce na soutěžící jsou pouze improvizace (pokud nejde o americkou reality show, které často nejsou vůbec reality). Scenárista může vymyslet určité věty, které se stále opakují (Kmen promluvil. Zvolená osoba musí...). Scenárista také vymýšlí zadávání úkolů a pravidla. Otázky ve vědomostních soutěží zase vymýšlejí odborní pracovníci. Ale slova moderátora vymýšlí sám moderátor - pokud není pouze mluvící hlavou, pak to dělá scenárista. fido reaguje:23.4.2013 (20:15)X
A máte nějakou ukázku z profesionálního scénáře k pořadu? Pokud ano, rád bych jí viděl. FILMOVANI.cz reaguje:26.4.2013 (19:45)X
www.ceskatelevize.cz/pub/reporterict/213-452-80124-0008.doc
Na webu ČT najdeš spoustu dalších scénářů. Stačí napsat "scénář" do vyhledávání. 30.3.2013 (12:01)
FILMOVANI.cz
FILMOVANI.cz reaguje:31.3.2013 (12:06)X
Konečně jsem dnes také přidal obrázky k velikostem záběrů v technickém scénáři. http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/technicky-scenar-4.html#Dle_velikosti_zaberu 28.3.2013 (15:57)
FILMOVANI.cz
dratenik reaguje :29.3.2013 (23:19)X
čau, tak musim říct, že je to nářez! Je to kvalitně napsaný a hlavně se mi líbí, jak je ukázána česká filmařina nebo aspoň tak sem to pochopil . Jediný co mi přišlo trochu přehnaný bylo, když Jáson odbouchnul zeď, aby si udělal vchod, ale je to v poho . Jinak prostě chválim FILMOVANI.cz reaguje:30.3.2013 (11:13)X
Neboj. Těch přehnaností je ve zbytku scénáře mnohem, mnohem víc. dratenik reaguje:3.4.2013 (13:35)X
Oh sweet Jesus! http://filmovani.cz Vytvořil jsem novou sekci o psaní ROZHLASOVÉHO scénáře. Tak se na to kdyžtak mrkněte a pokud tam narazíte na nějaké chyby nebo nesrovnalosti, tak to můžete napsat sem do diskuze. Díky. http://www.scenar.cz/jaknapsat/rozhlasovy-scenar-1.html 18.3.2013 (10:02) Odpovědět # X zavi Zdravím, Chci se zeptat na přechody, respektive na přechody u zahraničních scénářů. Všiml jsem si, že u některých nejsou takřka vůbec popsány přechody střih(cut to) apod. nanejvýš ve výjimečném případě, kdy chce scénárista přechod zdůraznit například zatmívačkou. U jiných jsem se zase setkal s přechody popsanými mezi každou scénou(kromě) sekvence, kdy je zřejmé, že několik po sobě jdoucích scén je propojeno jednou myšlenkou. Jak je to tedy? Je to na volbě scénáristy, či se jedná o povinost vypisovat nebo naopak nevypisovat přechody? Děkuji za odpověď. dratenik reaguje E-mail: 18.3.2013 (16:35)X No takhle přesně se to rozepisuje v tech. scénáři, na tobě je přece vyrobit příběh a ne střihy, přechody atd. Ale jestli si to děláš pro sebe, tak si můžeš dělam jak chceš. FILMOVANI.cz reaguje: 19.3.2013 (13:02)X Přechody jsou ve scénářích pouze orientační, protože scenárista nemá žádný vliv na to, jaký se skutečný přechod použije. Přechody se řeší až ve střižně a tam je obvykle pouze střihač a režisér. Takže přechod ve scénáři pouze "odděluje" jednotlivé scény. Třeba James Cameron užívá hodně přechodů - jenomže on je i režisér. Běžný scenárista buď přechody nepíše nebo píše pouze CUT TO:. Scenárista totiž už přechodem dává příkazy jak co točit, a to by scenárista neměl. Stejně jako dávat pokyny pro kameramana apod. Ve scénáři tudíž přechody nejsou důležité a mohou se zcela vynechat. 15.3.2013 (13:21) Odpovědět # X fido Zdravím, chtěl bych se zeptat na něco ohledně psaní seriálu. Co by vše měla obsahovat dějová linka? FILMOVANI.cz reaguje: 1.4.2013 (20:14)X Děj seriálu? :-) Úvod, bod zvratu, střední část, pod zvratu, rozuzlení a u seriálů, jejichž jednotlivé díly na sebe navazují, by určitě v závěru měl být cliffhanger. A samotná dějová linka obsahuje hrubý děj bez dialogů. Např. "INT. POKOJ TEREZY, Tereza se s Pavlem baví o tom, co se jim dnes přihodilo ve škole." Jestli chceš vědět víc, tak si kup knihu Tvůrčí psaní 3. 21.2.2013 (11:29) Odpovědět # X pjoter Zdravím všechny Chci se zeptat, jestli máte někdo zkušenost s registrací díla u Dilia společnosti. Popřípadě, co byste mi doporučili. Díky moc! FILMOVANI.cz reaguje: 23.2.2013 (10:49)X Co vím, tak jsem zatím nikdy neslyšel, že by se nějaký scenárista u nás soudil s někým o zneužití svého scénáře. Takže lze těžko posuzovat, jak moc je kvalitní ta registrace a jak moc někoho ochrání. Je to jako s pojišťovnou - její kvalita se ukáže až ve chvíli, kdy se řeší pojistná událost. Ale určitě to je lepší než nic. Další možnosti: http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/6-priklady-ukazky-faq.html#registrace Nejlepší možností je registrace u WGA.org, ale to je jen pro scénáře v angličtině. pjoter reaguje: 24.2.2013 (19:05)X nicméně na Dílii jsem se ptal především proto, že se v těch stránkách příliš dobře nevyznám, Nenašel jsem nic, co by se týkalo registrace díla a jejích podmínek. FILMOVANI.cz reaguje: 28.2.2013 (10:38)X http://www.dilia.cz/index.php/component/k2/item/8426-uschova-dila FILMOVANI.cz reaguje: 28.2.2013 (10:45)X Smlouva zde: http://www.dilia.cz/component/k2/item/download/199_2d9deef5d7364d95d31d692b0e232a6b Je to jenom úschova. Takže je to úplně stejné, jako kdyby sis to dal k notáři. Registrovat u nás dílo asi nejde. Tak to tak vypadá, že to budu muset založit já... 19.2.2013 (17:22) Odpovědět # X Dominik E-mail Ahoj všem ... Je mi 16 let a píšu svůj první scénář k seriálu ... Tento scénář bych chtěl poslat do České televize.. Chci se zeptat, co mám všechno udělat, až ten scénář doma vytisknu.. a bude mi ležet na stole....... Co vše mám udělat, než ho budu nabízet .... ? Předem díky za odpověď .... Jinak... moc pěkný stránky ... :) FILMOVANI.cz reaguje: 20.2.2013 (10:23)X Přečíst si informace na tomto webu. Přečíst si knihy, které jsou uvedeny na tomto webu. Přečíst si toto: http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/podavani-nametu-a-projektu/pro-autory/ Ale hlavně: NEJDŘÍV NAPIŠ TEN SCÉNÁŘ A AŽ POTOM SE VYPTÁVEJ NA TO, CO S NÍM. (Nebo dopadneš jak 95% těch, kteří zjišťují, kolik za scénář dostanou, ale nikdy nenpíší ani první stranu scénáře.) Dominik reaguje: 21.2.2013 (19:22)X Věřte mi, že mi nejde o peníze .... začal jsem psát proto, že kdyby se ten scénář nějakou náhodou zrealizoval ( začalo se točit ) že bych byl šťastnej... a mohl bych si říct, že sem něco .. dokázal ... :) Jinak popravdě, zde na této stránce jsem nenašel žádnou knihu ... buď sem slepej .. nebo nevím :D ... fido reaguje: 22.2.2013 (16:38)X Myslím že na tomto webu je kniha: Tvůrčí psaní a Jak napsat dobrý scénář. FILMOVANI.cz reaguje: 23.2.2013 (10:42)X Jsou tu jen odkazy na knihy - knihy si pochopitelně musíš koupit. Jak napsat dobrý scénář, Tvůrčí psaní 3 - to se týká té TV tvorby. Takže pokud chceš psát seriál, tak bych si určitě přečetl tuhle knihu. 13.2.2013 (19:47) Odpovědět # X fido Dobrý večer, chtěl bych se zeptat jestli se na internetu dá stáhnout program First Draft ve kterém je např. napsaný scénář Střihoruký Edward. FILMOVANI.cz reaguje: 17.2.2013 (16:20)X First Draft je něco jako první verze scénáře (první návrh) - ne editor. Editor je Final Draft. Scénáře označené jako First Draft se mohou lišit od natočeného filmu. Film se točí podle finální verze scénáře. Do finální verze scénáře obvykle mluví režisér nebo producent a scenárista na základě jejich pokynů upravuje scénář. 7.2.2013 (18:39) Odpovědět # X Gabrielle E-mail Zdravím, mám dotaz... Chci, aby bylo ve filmu, ke kterému píšu scénář, pomalé ztmavnutí obrazu a až by byl obraz úplně černý, objevil by se nápis Po 5 měsících a na to by se hned objevila nová scéna. Můžu to udělat stylem: Zatmívačka - Text - Střih nebo jak to mám aspoň přibližně udělat? fido reaguje: 7.2.2013 (20:40)X Já bych to vyřešil tak, že bych na konci obrazu napsal: PO 5 MĚSÍCÍCH a ke straně napsal to ZATMÍVAČKA:. Pokud by jsi chtěla svůj scénář realizovat a točil by to jiný režisér, tak by jsi mu to řekla. To záleží na režisérovi a samozřejmně i trochu na tobě. Toto se dělá až u střihu, s tím si nelam hlavu. Gabrielle reaguje E-mail: 9.2.2013 (12:07)X Fajn, díky za odověď fido reaguje: 10.2.2013 (09:36)X A pokud bys to chtěla jinak, tak můžeš třeba takhle: ukončit scénu, napsat do rohu ZATMÍVAČKA a do další scény napsat - černá plocha: po pěti měsících... FILMOVANI.cz reaguje: 17.2.2013 (16:25)X ZATMÍVAČKA: TITULEK: "PO 5 MĚSÍCÍCH" DALŠÍ SCÉNA... Tak bych to napsal třeba já. Klidně to může být i bez té zatmívačky. Tohle se řeší až ve střížně - jaký druh přechodu se použije. fido
dratenik reaguje:2.2.2013 (09:51)X
Tak tohle záleží fakt jen a jen na vás. Může vás to psát třeba i 10 když se dohodnete a rozumíte si. Výhoda, když píšeš sám je, že se určitě nebudeš hádat sám se sebou . Mě osobně vyhovuje pracovat samostatně, i ve dvou, ale ve třech už je to moc (pro mě) fido reaguje:2.2.2013 (10:06)X
Díky za odpověď. Pokud nechcete nemusíte, ale rád bych si přečetl alespoň ukázku z vašeho scénáře k sitcomu. dratenik reaguje :2.2.2013 (21:22)X
S tím nemám problém, ale zatím je to jen na papíře, až to budu přepisovat do el. podoby, nějak se dohodnem. fido reaguje:3.2.2013 (16:18)X
Dobře. Chtěl bych si ho jen přečíst, ne realizovat. dratenik reaguje:5.2.2013 (16:10)X
No jasně , realizovat si ho budu sám někdy v létě fido reaguje:6.2.2013 (19:22)X
A kdy by byl tak opsaný do počítače? dratenik reaguje:8.2.2013 (10:46)X
No snad tak do 3 tejdnů, doufám 30.1.2013 (19:45)
fido
dratenik reaguje:31.1.2013 (07:35)X
No já jsem televizní formát psal normálně ve wordu. Jestli na to je nějakej sw to nevim ale nejlepší je celtx, tam se ale píše filmový formát FILMOVANI.cz reaguje:31.1.2013 (11:02)X
Raději věnujte více času psaní scénáře než vymýšlením, jakým formátem budete psát. Pokud nebudete scénář nabízet do Ameriky nebo Británie v anglickém jazyce, je jedno, v jakém formátu ten scénář bude. I kdyby váš scénář někoho zaujal, stejně se bude přepracovávat a rozhodně se podle něj nebude hned točit. Změna formátu trvá pár hodin, psaní scénáře trvá i stovky hodin. Buď si můžete plánovat neustále formát scénáře, případně děkovací řeč na Oscary, nebo můžete psát. Jestli vám tak záleží na formátu, tak napište tomu, komu budete chtít scénář nabízet, jaký formát si přeje. fido reaguje:31.1.2013 (13:22)X
Díky za odpověď. Objednal jsem si knížku Sitcom: vývoj a realizace a doufám že přijde brzy. Aby jste věděli proč kladu tak trapné otázky, tak vám to řeknu. Důvod je že jsem malý capart který se zajímá o scénáře a tahle stránka je fakt SUPER! To je důvod mejch trapných otázek. 29.1.2013 (10:32)
fido
FILMOVANI.cz reaguje:29.1.2013 (11:52)X
Sitcom je spíše žánr než samostatný druh. Scénář se neliší od toho filmového nebo televizního. V US to mají akorát trochu uzpůsobené - jsou širší dialogová pole, protože sitcom se skládá převážně z dialogů. Ale jestli budeš chtít sitcom nabízet u nás, postačí ti běžný televizní nebo filmový scénář.
Proto vůbec nehledej rozdíly ve formátování sitcomu a běžného seriálu. Horor, komedie i drama se také píše stejným formátem. 28.1.2013 (19:40)
fido
FILMOVANI.cz reaguje:29.1.2013 (11:59)X
Kdyby v ČR někomu záleželo na tom, jak má vypadat scénář, tak by to uvedl. Ale ať už se jednalo o Cenu Sazky nebo nyní o Filmovou nadaci, nikde neuvádějí, jak má scénář vypadat. Prostě napiš scénář "filmovým" nebo "televizním" způsobem dle pokynů na tomto webu a určitě tě s ním nikdo nevyhodí.
V USA je striktně vyžadovaný určitý standardizovaný formát, protože tam ročně vznikají desítky tisíc scénářů. Kdyby u nás opravdu někomu záleželo na formátu scénáře, tak by ten formát uvedl. Ale první (a asi i poslední) kdo to u nás udělal byl jeden amatér, který si psaním scénářů nevydělal ani korunu - JÁ. 24.1.2013 (14:12)
fido
FILMOVANI.cz reaguje:24.1.2013 (15:11)X
Epizodu sitcomu bývá dlouhá něco přes 21 minut - bez znělky. Takže zhruba 22 minut... max. 30 minut. Obrazy je dobré oddělit, protože pro natáčení sitcomu není třeba technický scénář, takže se může natáčet hned podle literárního scénáře. (Natáčení sitcomu je technicky jednoduché.)
http://www.ereading.cz/nakladatele/data/ebooks/848_preview.pdf FILMOVANI.cz reaguje:24.1.2013 (15:22)X
dratenik7 reaguje:27.1.2013 (13:09)X
Čau, dá se ten článek o sitcomu někde sehnat celý? fido reaguje:27.1.2013 (13:19)X
Ten by sis musel koupit. na: http://www.ereading.cz/cs/eknihy/848/sitcom-vyvoj-a-realizace. Je to e-book, ale asi je to i tak dobrý. dratenik reaguje:28.1.2013 (10:46)X
Ok, to jsem si myslel, díky. Asi to i udělám 21.1.2013 (17:54)
fido
FILMOVANI.cz reaguje:21.1.2013 (19:07)X
To vůbec není práce scenáristy! V sitcomu se smích přidává až v postprodukci a v mnohých případech se smích nahrává autenticky se skutečnými lidmi. Tudíž se smích přidává až na základě natočeného materiálu, nikoliv na základě scénáře.
Výjimkou by byl příklad, kdy by např. v běžném filmovém scénáři byla scéna, která by parodovala sitcom - v některých filmech to je, že se ozve "sitcomový" smích. V tomto případě by scenárista musel napsat, že se tento smích ozve. fido reaguje:21.1.2013 (19:18)X
Děkuji za odpověď. 18.1.2013 (17:39)
carlos
fido reaguje:19.1.2013 (18:22)X
já to nevím jistě, myslím že je to jakoby v text pauza.
příklad:
PETR Jsi krásná Gabrielo, ale jednu vadu máš. ( - - ) Jsi hrozně tvrdohlavá FILMOVANI.cz reaguje:19.1.2013 (20:20)X
A kde jsi to viděl? Uveď příklad, jinak se těžko dá odpovědět. fido reaguje:20.1.2013 (08:46)X
Já jsem to viděl někde napsané, a myslím že je to pauza mezi textem. dratenik reaguje:20.1.2013 (12:47)X
Tak ale pauza by se napsala do akce ne? Ikdyž takhle to možná ty jde. Já jsem to nikdy neviděl carlos reaguje:20.1.2013 (21:02)X
No já se domnívám, z vypozorování, že je to synonymum tří teček... jeden příklad za všechny(ale viděl jsem to užívat i v jiných) je třeba avatar, kde se to objevuje často
FILMOVANI.cz reaguje:21.1.2013 (05:47)X
Osobně si ve scénářích vymýšlím také vlastní znaky. Když chci třeba vložit časovou mezeru do dialogu, tak to píšu takto: (...) A taky jsem si to vycucal z prstu (nevím, že by to někdo takto psal). Tak je možné, že je to opravdu např. mezera... prostě něco, co má vložit jasnou mezeru do textu. FILMOVANI.cz reaguje:21.1.2013 (06:08)X
Teď jsem se díval na ten Cameronův scénář, tak on to používá jako oddělení nového záběru. Jako např.: Karel má vytřeštěný pohled -- spatřuje velké město -- nad jednou z budov se vznáší loď. = 1. záběr na Karlův obličej, 2. celkový záběr na město, 3. detailní záběr na budovu a loď. Těmi pomlčkami zvýraznil děj. Když to čtete, víte, že si mát představit další záběr.
Avatara psal Cameron jako svůj projekt - věděl, že ho bude režírovat, proto nejspíš užíval výrazy ušité sobě na míru. Když prostě píšete scénář a "zažerete se" do děje, vidíte jednotlivé záběry a chcete je např. různě oddělit. Když já píšu akční scény, tak bezmyšlenkovitě používám pomlčky, tečky, mezery... -prostě abych ten děj více zvýraznil... -a když tam má být nějaké překvapení... nějaký zvrat... - - TAK HO PROSTĚ MUSÍM ZVÝRAZNIT ....... -aby to na mě z toho textu VYBUCHLO!!!.
Ještě doplním, že Cameron není typický scenárista a prakticky nemusí dodržovat žádné normy, protože většinou píše scénáře sám pro sebe. Např. podle rad Filda by jeho scénář k Titanicu nikdo ani nečetl, protože má 153 stran (ten co mám já), a to ještě používá menší písmo, takže by měl scénář kolem 200 normovaných stran. Cameron prostě vybočuje z průměru a jako scenárista-režisér si může dovolit do svých scénářů více popisovat jednotlivé záběry, což by naopak "běžný" scenárista dělat moc neměl. carlos reaguje:21.1.2013 (10:01)X
S užitím třech teček připouštím, že je rovněž užívám za stejným účelem. A co se avataru týče, dává mi to smysl, především když si vybavím jiné z amerických scénářů... přechod mezi záběry, bez potřeby konkrétního popisu... no aspoň, že jsme se k něčemu dopracovali :) dík 17.1.2013 (19:46)
fido
FILMOVANI.cz reaguje:18.1.2013 (09:08)X
Ano. V US mají speciální formát, ale u nás stačí TV nebo i klidně filmový. Ale jelikož sitcomy točí televize, tak bych volil TV... nebo záleží na domluvě. 17.1.2013 (08:09)
dratenik
FILMOVANI.cz reaguje:18.1.2013 (09:03)X
Jestli umíš dobře anglicky, tak klidně. :-) Běžně by mělo stačit napsat, že někdo mluví cizí řečí a napsat to česky, nebo např. uvést, že text bude ve filmu otitulkován. Text se překládá až následně, protože buď není scenárista tak dobře jazykově vybaven nebo by čtenář nebyl dobře jazykově vybaven.
Zde je ukázka scénáře, kde se mluví německy: http://www.drbo.cz/downloads.php?cat_id=2&download_id=20
Ale překlad, pokud si jím opravdu nejsi jistý, psát nemusíš. 4.1.2013 (17:49)
pjoter
dm reaguje :7.1.2013 (09:38)X
Stejně tak pracují i tvůrci seriálu Ulice. Zkus napsat paní Markétě Dočkalové, která je jedna z nich. infoTvurciPsani.cz
FILMOVANI.cz reaguje:11.1.2013 (13:09)X
U mých posledních třech scénářů jsem začal kartičky používat. Opět i zde platí, že si je každý scenárista upraví k obrazu svému. Syd Field to popisuje v knize Jak napsat dobrý scénář na str. 176 (první vydání ČR). Field říká, že počet kartiček je na každém: někdo užívá 52 karet, někdo 100, někdo 12. U mého posledního 100 stránkového scénáře mám 20 kartiček.
Vzhled:
Karty mohou mít různé barvy - např. 3 barvy pro 3 dějství. Já užívám bílé a zvýrazňovačem si např. označuji body zvratu.
Karty mají popisovat jednotlivé sekvence nebo i scény (obrazy). Aby se v nich člověk vyznal, tak by měly být nadepsány jednoduchým heslem. Osobně prostě napíši jedno až tři slova: "V NEMOCNICI"; "PRVNÍ SETKÁNÍ"; "RVAČKA V PARKU" apod. Kdo umí kreslit, tak mu velice pomůže, když si na kartu nakreslí i obrázek, který vystihuje onu kartu (filmovou scénu). Pod velký nadpis případně napíši další hesla, co se v té konkrétní scéně odehrává.
Kam s kartami?
Koupil jsem si korkovou nástěnku - za pár desítek korun ji seženete např. v Kauflandu, Tescu nebo papírnictví. Kartičky tam jednoduše umisťuji pomocí špendlíků. Teď používám karty, které jsou starými malými fotopapíry... mám jich pár stovek. :-)
Proč používat karty?
Dříve jsem karty vůbec nepoužíval a i teď je používám tak trochu jinak. Karty používám především jako rychlou orientaci. Pátrání ve scénáři je trochu obtížné... a když píšete dlouhý scénář, časem si nemusíte vzpomenout na všechny scény a už vůbec ne na to, kde se nacházejí. Pomocí karet si můžete proletět celý scénář za pár sekund. Teď píši zrovna "obří" projekt, který se bude skládat z několika celovečerních scénářů, které na sebe navazují. No a bez karet bych se neobešel, protože stále musím hledat něco z předešlých dílů... takže kouknu na zeď, kde mám karty od starších scénářů.
Kromě rychlého přehledu o ději jsou karty výhodné v tom, že je můžete různě přesouvat apod. Tím vlastně můžete stavět příběh.
Někdo si nejdříve vyrobí karty a až když má sestavený kompletní příběh, začíná psát scénář. Já píši trochu jinak, a i když by se tak podle většiny rad psát nemělo, rád se nechávám překvapit tím, co mi při psaní příběh přinese. Proto karty píši napřed (oproti tomu, co mám již napsáno) pouze tehdy, když např. nevím jak dál, nebo když znám nějakou následující scénu, ale nevím, jak se k ní dostat. Takže ať již píšete scénář jakýmkoliv způsobem, rozhodně bych karty doporučoval - buď pouze pro rychlejší orientaci nebo pro plnohodnotné budování příběhu.
Fotku svých karet sem zatím nedám, protože zatím ty scénáře nejsou určeny ke zveřejnění. fido
fido reaguje:10.1.2013 (20:12)X
Proč neodpovídáte? 30.12.2012 (19:47)
fido
FILMOVANI.cz reaguje:1.1.2013 (13:41)X
To se většinou píše do divadelního scénáře. U filmového scénáře jsem ještě nezažil, aby tam byl napsán seznam postav. Ale pokud ti to výslovně nikdo nezakáže, tak si tam klidně postavy napiš. |
FAQ Články Odkazy Archiv Diskuze |