2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
|
dratenik
Zdravíčko, pokud chci zapsat do scénáře, že se něco
nachází v prostřed mizanscény, můžu to napsat, že se to nachází ve
druhém plánu scény? Daná scéna se skládá ze tří částí a právě ta
důležitá je uprostřed (prvky jsou řazeny za sebou před kamerou, ten
důležitý je jakoby druhý).
dratenik reaguje:
24.10.2013 (20:19)X
Nevím, jestli to lze pochopit, tak jak jsem to napsal :D
FILMOVANI.cz reaguje:
2.11.2013 (17:43)X
Přiznám se, že jsem to tedy moc nepochopil. Kdyžtak uveď nějaký příklad. A
mluvíš o technickém scénáři? Ale všeobecná rada zní, aby vše co je ve
scénáři bylo k pochopení komukoliv.
Jinak se omlouvám, jsem teď od rána do večera 6 dní v
týdnu v práci a ještě min. do začátku prosince budu, tak nemám moc času
reagovat... a z mobilu mi to jde těžko...
dratenik reaguje:
3.11.2013 (23:44)X
No, v záběru je pohled přímo na zeď a v levý části rámu
jsou otevřený dveře, který vedou do místnosti. V místnosti je jasný
světlo, ale přede dveřma je poměrně tma. V úplném popředí před kamerou
jsou rozostřené objekty. To znamená, že jsem to rozložil do tří plánů -
první plán jsou ty rozostřené objekty, druhej plán jsou dveře a zeď a
třetí plán je prostor tý místnosti (je nejdál od kamery). A právě herec
musí bejt až v tom světle tý místnosti (třetí plán). Já to do scénáře
vždycky píšu podle sebe, ale píšu to tak blbě, že to právě čtenář
nepochopí, tak se snažim už psát, aby to okolní svět trošku pochopil,
jak řikáš . Je to součást technickýho
scénáře a i storybórdu.
Jinak je to uplně v pohodě, každej má svoje povinnosti.
Tenhle můj dotaz stejně vůbec nespěchá.
FILMOVANI.cz reaguje:
16.11.2013 (17:56)X
Jestli je to součást i storyboardu, tak bych to vůbec
nerozepisoval a jenom bych odkázal na storyboard. A jelikož technický
scénář by měl psát režisér, tak on si to pak domluví s kameramanem, jak
se to má natočit... No a osobně bych užil výrazy
popředí, střed scény, pozadí.
dratenik reaguje:
17.11.2013 (10:36)X
Ano, máš pravdu. Proč to dělat jednoduše, když to de
složitě . Musim se začít řídit heslem
v jednoduchosti je síla. Udělám to přes storyboard. Díky!
9.10.2013 (22:57)
radek
Pro dratenika.
Hrůza, ok i ten to názor se cení, spousta chyb OK, a co
? Krytizuj obsah, protože pár chyb jsem našel i ve tvých příspěvcích,
rád bych si přečet tvůj scénář, nebo skouk tvůj film, dej odkaz rád se
poučím, jsi jistě talentovanej mladej muž, tak se pochlap a dej něco do
placu určitě budu čubrnět
dratenik reaguje :
10.10.2013 (15:27)X
Chápu tvůj hněv . Samozřejmě tim nemyslim nic
špatnýho, jen si dělám srandu. Ber to s nadsázkou, jako já skoro vše . Ten tvůj film má něco v
sobě, ale díky tý muzice sem neslyšel ani slovo :D. Já mám taky
samozřejmě svoje filmy, ale odkazy sem dávat nebudu, pokud by ses na ně
chtěl mrknout, máme je na FB stránkách pod názvem Brothers In The Cool
House productions. A kdyžtak další konverzaci, či kritiku můžeme vést
přes naše emaily.
Tak zatim čau!
radek reaguje :
10.10.2013 (17:45)X
Drateniku,
pokec klidně hodit na e-mail můžem, ale já nemůžu najít
tvůj, ale ty můj jistě najdeš tak klidně napiš. Co se týká těch stránek
FB, rád se mrknu, jen nevim kdy, nejsem tam zaregistrovanej a ani se
tam registrovat nebudu, nemám FB rád, tak se tam kouknu přes někoho kdo
tam přístup má.
Tak se zati měj
Radek
Ahoj všem.
V článku jsem uveřejnil mé skromné dílko, tak chci
všechny čtenáře upozornit na mé gramatické a pravopisné chyby. Nejsem
žádný češtinář ani spisovatel a o chybách vím, jen je asi budu dělat
pořád. Co chci vlastně říc je, že bych poprosil případné čtenáře, aby
hodnotily především obsah a příběh, né mé chyby, nebudu se zde
vymlouvat na disgrafii a tak podobně, zkrátka čeština a matika mi nikdy
nešly a asi ani nepůjdou, mám jen hlavu plnou příběhů a po pravdě se
pramálo zajímám o pravopis. Program na kterém píši neumí pravopis
opravit, nebo to neumím s programem já, fakt nevím, nic méně tím chci
jen říc, že jsem nepsal diktát na známky nýbrž filmový příběh. No, co
se týče češtinářů a lidem hledajícím chyby v textech bych rád vzkázal,
aby to raději ani nečetli. Příjímám kriytiku, ale pouze obsahovou
nikoli pravopisně gramatickou.
S úctou Radek
dratenik reaguje:
9.10.2013 (17:42)X
ježiš v tom je chyb
6.10.2013 (10:42)
radek
Ahoj Michale a všichni co navštěvujete tento web
Poslal jsem odkaz na mé dílko dle instrukcích uvedených
v článcích, doufám, že jsem nic neskazil, nejsem kamarád počítačů.
Doufám, že nebudu jediný a že si tu zde na diskuzi budeme již brzy na
vzájem svá díla pěkně krytizovat.
Ahoj Radek
FILMOVANI.cz reaguje:
6.10.2013 (15:06)X
Poslal jsi to ukázkově přesně podle instrukcí.
Odkaz zde: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/scenare/index.html
A s těmi kritikami nejsem zase takový optimista, ale
třeba to bude lepší. Z mých zkušeností vím, že lidé moc názory na
scénáře nepíší. Stačí se podívat na mé scénáře a na komentáře u nich...
to jsou všechny komentáře za několik let, co jsou ty scénáře
zveřejněné. Ale pořád je to myslím lepší, než aby ty scénáře nikdo
neviděl.
Když se mi přihlásí pár dalších lidí a budou zde odkazy
na více scénářů, tak to celé předělám. Ale právě že jsem nabízel
možnost zveřejňování scénářů již před lety (v sekci ČESKÉ SCÉNÁŘE) a
nikdo se mi nepřihlásil. No tak uvidím...
Petr reaguje:
8.10.2013 (12:31)X
5.10.2013 (14:40)
FILMOVANI.cz
VAŠE SCÉNÁŘE NA
WEBU SCÉNÁŘ.CZ
Vytvořil jsem tedy zkušební sekci, kde budete moci
zveřejňovat své vlastní scénáře. Kdo o toto budete mít zájem,
postupujte dle tohoto návodu: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/poslete_svuj_scenar.html
Odkazy na vaše scénáře budou umístěny zatím zde: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/scenare/index.html
Komu nebude něco jasné, ptejte se nejlépe zde. Uvítám i
připomínky a vaše představy o tom, jak by to mělo lépe fungovat. Zatím
se jedná pouze o zkušební provoz. A mám trochu omezený přístup k
internetu, tak prosím o strpení s mými reakcemi. Díky. MG
26.9.2013 (10:25)
Radek Svoboda
Ahoj Milane, ahoj všem
Chci se tě zeptat zda neuvažuješ o vytvoření sekce kde
by bylo možné publikovat své díla, nebo je to na tvých stránkách již
možné jen jsem to neobjevil ? Rád bych své dílo někde uveřejnil a tak
se dozvěděl zda je čitelné či nikoli, jednalo by se o bodoví scénář cca
17 str. už jsem dílo nabízel k realizaci, ale pár produkcí se
samozřejmě neobtěžovalo ani odpovědět, přesto že jsem snimi mluvil
osobně. To mě však netrápí, ale rád bych si na mé dílo přečetl reakce
čtenářů.
S pozdravem Radek
FILMOVANI.cz reaguje:
28.9.2013 (11:17)X
Ahoj. Asi tuto sekci založím, už se mi ozvalo více
zájemců. Ale z právních důvodů nebudu dávat na tento server díla, ale
pouze odkazy. Takže kdo by zde chtěl mít zveřejněný svůj scénář, ať si
ho uloží na jiný server - web, uložiště, servery pro spisovatele apod,
no a já zde pak umístím odkaz. Asi jen vytvořím novou sekci v Článcích.
Možná to udělám už tento víkend.
Petr reaguje:
29.9.2013 (20:11)X
Tenhle dotaz je na místě. Já sám jsem již Milana
kontaktoval na email s obdobným dotazem. Abych však reagoval na Vaši
odpověď, jaké servery máte konkrétně na mysli. Kde je možné bez
problémů uložit svůj scénář? Děkuji za odpověď.
Karlat reaguje :
29.9.2013 (21:34)X
Milan? Já myslel, že Michal...
Nebo se tu nějak špatně orientuji? - Tak se případně
omlouvám za všechny mé omyly se jmény.
Petr reaguje:
29.9.2013 (22:15)X
Máš pravdu, nechal jsem se unést výše uvedeným
oslovením... Nicméně dotaz zůstává.
Radek reaguje :
30.9.2013 (09:36)X
Ahoj
K tomu jménu, to jsem neošéfoval tak se omlouvám
samozřejmě je to Michal a né Milan a kté odpovědi o uložištích a
webech, taky bych rád znal nějaké spolehlivé.
Dík
FILMOVANI.cz reaguje:
5.10.2013 (14:49)X
Omlouvám se za trochu pozdní reakci. Jo, jsem Michal. Tak ohledně těch scénářů jsem
odpověděl výše - zrovna jsem vytvořil zkušební sekci pro vaše scénáře.
Je to zatím opravdu pouze provizorní řešení. Uvidím, jaký o to bude
zájem. Kdyby byl zájem větší, tak to udělám nějak lépe... brzy asi
přidám možnost hodnocení (slovního i bodového).
Ohledně toho úložiště se mi zdá jako dobrá varianta
Google Disk. Před chvílí jsem to zkoušel a po pár minutách jsem tam
lehce nahrál scénář. Stačí se registrovat u Googlu a automaticky
získáte 15 GB prostoru. Lze tam snad i rovnou vytvářet (psát)
dokumenty. A je tam snadné nastavení sdílení.
Nebo stačí nějaký webový prostor. Je spoustu webů
zdarma.
Asi nebude dobré to dávat na nějaké úložiště typu
ulozto, protože by se při každém stažení musel opisovat bezpečnostní
kód a navíc se tam myslím soubory po určité době mažou.
14.9.2013 (11:47)
tomako
Ahoj, chci se zeptat v jakém editoru je vypracovaná
zdejší ukázka technického scénáře. Díky moc
tomako reaguje:
14.9.2013 (14:45)X
A ještě mě zajímá, jestli se každý záběr píše na další
řádek i když se jedná o letmé záběry detailů jako je tomu třeba u
Aronofskeho requiemu, kde je záběr na zapalovač, žličku, injekční
stříkačku, oči a vš v rychlém sledu po sobě. Takže vlastně když budu
popisovat něco s důrazem na veliký detail, musím to psát vždy na další
stránku jako další záběr i když se jedná o záběr v délce několika málo
vteřin?
FILMOVANI.cz reaguje:
14.9.2013 (15:58)X
Tu ukázku jsem psal v textovém editoru OpenOffice
Writer. Zvolil jsem orientaci na šířku a vložil jsem do dokumentu
tabulku, do které jsem poté psal text.
V technickém scénáři musí být uveden každý záběr, byť je
sebekratší, protože každý záběr se musí přichystat a natočit. Nová
scéna se může (ale nemusí) psát na novou stranu, kdežto nový záběr se
na novou stranu neumisťuje, protože by to zabralo velice mnoho místa.
Ještě dodám, že ve filmech obvykle neplatí, že se zcela
shodují záběry popsané v tech. scénáři se záběry v konečném filmu. Do
tech. scénáře se může např. zapsat, že se natočí jeden záběr, kdy
kamera pomalu postupně detailně zabere tři předměty ležící na stole. Ve
střižně se však z jednoho souvislého záběru mohou udělat tři samostatné
záběry. Ale to tvůrce tech. scénáře nemohl tušit, proto se do tech.
scénáře napíší všechny záběry, které jsou potřebné k natočení
kompletního filmu.
A ještě zopakuji, že technický scénář si vypracovává
každý tvůrce k obrazu svému, tedy že se nikdo nemusí držet toho vzoru,
který jsem já uvedl.
tomako reaguje:
14.9.2013 (16:14)X
dostatečná odpověď. Děkuji ;)
9.9.2013 (10:22)
Lucky
Zdravím všetkých, mám dôležitú otázku aspoň pre mňa.
Každý režísér, scenárista alebo herec má svojho agenta, ktorý mu
zabezpečuje reps. zháňa prácu. Existujú zahraničné agentúry, ktoré
zastupujú týchto ľudí a chcem sa spýtať či niečo podobné existuje na
Slovensku alebo v Česku.
FILMOVANI.cz reaguje:
12.9.2013 (17:12)X
13.8.2013 (21:48)
Karlat
Dobrý den vespolek,
Rád bych položil dva dotazy:
1. dotaz -co je to zrcadlovka a do jaké míry je schopná
nahradit profesionální techniku (vyjádřeno v procentech) - opravdu by
rozlišení obrazu bylo dostatečné i na velké plátno?
2. dotaz: často se zde na tomto webu kritizují české
filmy, a to jak po stránce obsahové, tak po stránce technicko -
řemeslné. Nejsem zrovna znalec české filmové tvorby (ani jiné), ale
opravdu nejsou u nás žádní filmaři hodni respektu? - Ondříček, Svěrák,
Brabec, Nellis, Menzel,...???
Mohl by mi tu nekdo dát nějaký konkrétní příklad chybné
kamery, střihu, osvětlení, atp., abych si mohl udělat představu, jak by
to nemělo vypadat? Co všechno se dá technikou pokazit?
Děkuji za pozornost
FILMOVANI.cz reaguje:
18.8.2013 (15:56)X
1. Zrcadlovka je dnes označení poloprofesionálního až
profesionálního fotoaparátu s výměnnými objektivy, kde je obraz z
objektivu převáděn do hledáčku pomocí sklopného „zrcátka“ (dnes může
být i bez zrcadla). Cena od 6000 Kč za tělo. Zrcadlovka na rozdíl od
běžných videokamer má tu výhodu, že lze u ní použít velké množství
objektivů, což může vytvářet např. obraz s výrazně rozostřeným pozadím,
jak to vídáme u profesionálních filmů. Spousta videoklipů i filmů se
dnes natáčí se zrcadlovkou – velmi oblíben je např. Canon EOS 5D. Téměř
totožný obraz lze docílit i s nižšími modely. Hlavní výhodou natáčení
zrcadlovkou je tedy možnost libovolně (dle objektivů) nastavovat
hloubku ostrosti (viz. světelnost objektivu). Zrcadlovky mají skutečné
rozlišení videa 1920 x 1080, jelikož rozlišení senzoru bývá mnohem
vyšší a samotný senzor je větší než u většiny videokamer. Velké
množství „FULL HD“ kamer nemůže mít skutečně toto rozlišení, protože
mají snímače např. o polovičním rozlišení a obraz je zvětšován uměle,
kdežto u zrcadlovky je obraz zmenšován do velikosti full hd. Běžná kina
s digitálními projektory mají „pouze“ toto 2K rozlišení, stejné jako
naleznete na discích BR. Takže obraz ze zrcadlovky může jít klidně do
běžných kin. Do jaké míry je obraz z fotoaparátu porovnatelný s
profesionální technikou je subjektivní. Za pomocí dalších technik, jako
je např. colorování obrazu, může být obraz 100% srovnatelný se
špičkovou profesionální technikou. Ale někdo rozdíl pozná, někdo ne.
Záleží také na tom, jaký záběr se natáčí, kolik je v něm detailů atd.
Zrcadlovka se nehodí na akční scény, protože většina těchto přístrojů
obsahuje obrazový snímač CMOS, který se nehodí pro natáčení rychlých
scén kvůli vadě „rolling shutter“. Zrcadlovky se také hodně přehřívají,
u většiny se musí ostřit výhradně manuálně.
2. Kritika českých filmů na tomto webu je pochopitelně
pouze subjektivní. Kdyby se tyto filmy nikomu nelíbily, nikdo by je
netočil. Já české filmy kritizuju v porovnání s hollywoodskými filmy a
to i těmi nízkorozpočtovými. Kdo chce, může tu klidně české filmy
chválit. :-) Mně se líbí starší české filmy, ale hlavně mě na současné
české kinematografii štve, že se až na výjimky točí stále to stejné a
že české filmy nemají dle mého spád a jasnou dějovou strukturu jako u
hollywoodských filmů. Líbí se mi např. Snowboarďáci, Obsluhoval jsem
anglického krále a technicky vizuálně nejlepším český filmem jsou dle
mého názoru Tři sezóny pekle, i když se přiznám, že jsem viděl jenom
úvod. :-) A stejně jako já, je určitě velké množství kritiků české
kinematografie na tomto webu neúspěšnými scenáristy, kteří píší scénáře
k „hollywoodským“ akčňákům, thrillerům, bláznivým komediím, sci-fi,
fantasy a hororům, zkrátka k filmům, které se u nás z nějakého důvodu
moc netočí, a proto jistě tito lidé nebudou chválit úroveň českých
filmů. :-)
Příklady špatného technického zpracování českých filmů
sem samozřejmě můžu dát, ale zase je to pouze o tom, jestli je člověk
více technicky zaměřen. Hodně lidí nepozná rozdíl mezi technickým
zpracováním Ulice a třeba Kriminálkou Miami a je jim to celkem jedno a
jde jim pouze o děj. Zase dle mého subjektivního názoru je většina
novodobých českých filmů natočena otřesnou kamerou (myslím způsobem
nikoli technikou). Prostě někdo, kdo si říká kameraman zapne kameru a
zase ji vypne. U kvalitních filmů se každý záběr musí vybudovat.
Nestačí postavit někam kameru a začít točit. Ve skutečnosti se vlastně
celý záběr vybuduje kolem kamery. Nemůže se stát to, že v pokoji je
velký prázdný prostor, kde nic není a květináč leží půlkou v záběru a
druhou půlkou mimo, pokud to není tvůrčím záměrem. Strom nemůže
zasahovat do pohledu na vilu, žádný záběr nemůže být nudný. U dobře
natočeného filmu můžete vzít každé políčko filmu a pověsit si ho na
stěnu jako obraz. Těžko se to všechno vysvětluje, ale lidi kteří to
poznají, vidí rozdíl hned a těm kteří to nepoznají, se to bude těžko
vysvětlovat. To je stejné jako s televizemi. Lidi kupují LCD a „LED“
(LED je klamavé označení, protože je to stále jenom LCD) a netuší a ani
nepoznají, že obraz je horší než u 10 let starých CRT televizorů. Barvy
jsou nereální a kdyby si náhodou pustili své televize ve tmě, tak
zjistí, že s LCD nedosáhnou nikdy černé, ale nanejvýše zářivé šedé a s
„LED“ zase nereálného kontrastu. Já si všimnu jednoho vadného pixelu, u
starších televizí jsem vnímal blikání, poznám rozdíl mezi 25 snímky za
sekundu a padesáti, poznám prokládaný záznam od progresivního a v
obchodě s televizory vidím, který obraz se seká více a který méně, a
vidím obří rozdíl mezi aktivní a pasivní 3D technologií. Pro mě je to
samozřejmost, ale neznám nikoho, kdo by to vnímal taky tak a jen na mě
nevěřícně koukají jako prodavači v Okay Elektro, když jim položím
dotaz, co je to vlastně ta LED televize? Na druhou stranu slyším jenom
velice malé rozdíly při poslechu hudby v mp3, z cédéčka nebo na
koncertu. Ale každý dobrý kameraman nebo režisér by měl mít vizuální
vnímání jako já a ne jako babička v domově důchodců.
Karlat reaguje :
19.8.2013 (00:06)X
V první řadě děkuji za vyčerpávající odpověď, která asi
zabrala dost času
Ohledně techniky asi udělám nejlépe, když rezignuji na
snahu se tím nějak zabývat a prostě si seženu profíka, který to už umí.
A ohledně vystavění obrazu se mi moc líbil příměr s potenciálem
každičkého políčka filmu stát se samostatným uměleckým dílem. To mě
rozhodně inspiruje k dalšímu rozvoji psaní scénaře. Jako muzikant jsem
zvyklý, vše vše pouze probíhá v čase, hudbu nikdy nelze zastavit, v
takový moment prostě přestane znít, tedy existovat. Úplně mi ten příměr
přehodil výhybku. Fakt díky moc!
Karlat reaguje :
29.8.2013 (23:33)X
Ještě doplňující dotaz - umějí některé zrcadlovky
zpomalené záběry? I hodně zpomalené?
FILMOVANI.cz reaguje:
31.8.2013 (11:27)X
Rychlost záběru závisí na počtu políček za sekundu...
většina zrcadlovek dokáže natáčet video ve frekvenci 50 snímků za
sekundu, což běžně znamená, že obraz může být puštěn 2x zpomaleně bez
ztráty kvality. Hodně zpomalené záběry se natáčí specialními kamerami.
V dnešní době však není problém vytvořit zpomalený záběr i
postprodukčně, kdy počítač dopočítá chybějící políčka a vytvoří se tak
hladký netrhany i několikanásobně zpomalený obraz.
6.8.2013 (13:01)
ssei
Díky za odpověď.Ale upřímně mi moc nepomohla.Myslím že
dobrý film jde natočit i bez těch milionů.Asi jsem to napsala trochu
blbě.Mě šlo jen o tu techniku např.ceníky za půjčení atd. jestli není
nějaká stránka na webu.A podrobnej tech.scénář podle mě nemusím
mít,když chci točit sama.Myslím že stačí takovej scénář ve kterým se
vyznám já a případně můj kameraman.
FILMOVANI.cz reaguje:
6.8.2013 (14:36)X
U amatérských filmů se rozpočty nedělají, ale točí se za
to, kolik peněz kdo má. Já odpověděl na otázku, jaká byla položena. A
pokud chceš natočit film, který bude natočen lepší technikou než běžné
české filmy, tak si připrav tak 300.000 za jeden natáčecí den. Nebo toč
zrcadlovkou.
29.7.2013 (09:19)
ssei
Dobry den.Zajímalo by mě jak mam spočitat rozpočet na
film.Scenář si napíši a chtěla bych ho režírovat,ale nemam ponětí co
vše k tomu budu potřebovat(myslím kamery,vozíky a ostatní technické
věci).Vím přestně jak můj film má vypadat a určitě by se to nemělo
točit "serialovou kamerou",chci aby to vypadalo jako americ. film.V
čechách možna ve stylu filmu Kajinka.Jelikož nemam ponětí o všech těch
tech. věcech tak nevim jak sestavit rozpočet.Existuje nějaký web nebo
člověk,kde mi s tím mohou poradit?díky za odpověď a omlouvám se za
případné chyby v textu píši z mob
Karlat reaguje :
1.8.2013 (19:52)X
Dobrou představu jsem si udělal, když Jan Svěrák
zveřejnil rozpočet na film Vratné Láhve (v magazínu MF Dnes) - byly tam
všechny možné i nemožné položky, které už si nepamatuji, ale určitě by
se to dalo dohledat. Ale to je profesionální film, asi se ptáš spíše na
náklady v rámci amatérských kruhů?
Karlat reaguje :
1.8.2013 (20:09)X
Jo, ty Vratné láhve měly rozpočet celkem 34 mil., teprve
při tržbách 100 mil. se výroba filmu vrátila. Takže jestli nejsi
milionářka, nebo mimořádně talentovaná scénáristka, ze které si
producenti sednou na zadek, tak ...
No, jak je tu neustále dokola účastníky diskuse
připomínáno: Nejdřív je třeba napsat scénář, pak se starat o ostatní.
(Já píšu už rok ) - Jak budeš postupně psát,
bude růst i tvá představa, kolik by stálo to zfilmovat.
FILMOVANI.cz reaguje:
3.8.2013 (13:24)X
Pokud nemáte ponětí, co všechno k natáčení filmu budete
potřebovat, nemůžete sestavit podrobný rozpočet filmu. Stejně tak
nemůžete být režisérkou filmu, pokud nevíte, jak film natočit.
Sestavení podrobného rozpočtu filmu je velice složitá věc. Dříve tedy
než budete sestavovat rozpočet, potřebujete přesně vědět, jak má Váš
film vypadat – a k tomu je zapotřebí mít hotový technický scénář a
natáčecí plán vč. dalších dokumentů. Musíte přesně vědět, jakou
techniku budete používat, kde budete natáčet a hlavně jak dlouho budete
natáčet. Dále musíte znát stovky až tisíce dalších věcí jako jsou počty
herců, členů štábů a všech dalších lidí, kteří se na filmu budou
podílet a jejich honoráře, odměny a platy; počty kostýmů, rekvizit;
ceny pronájmu lokací; ceny pronájmu techniky a studií (a to i
postprodukčních studií jako je střižna nebo nahrávací studio). Pokud
nemáte domluveného distributora, měl by rozpočet obsahovat i náklady na
distribuci a propagaci filmu. V detailním rozpočtu tedy musí být
vyčísleno vše, co je potřeba k natočení filmu (lidé a jejich platy,
rekvizity a kulisy, natáčecí technika, postprodukční technika, studia,
laboratoře, lokace, náklady na vizuální a zvukové efekty vč. hudby,
náklady na přepravu, dopravu a úschovu, náklady na catering, ostrahu,
ubytování, sociální zařízení, náklady na právní zajištění, náklady na
povolení k natáčení atd. atd. atd.)
Pokud byste i přes tohle vše chtěla sestavit rozpočet
filmu, tak musíte mít natáčecí plán nebo jiný podobný dokument, ve
kterém bude uveden počet natáčecích dnů a u každého natáčecího dne bude
uvedeno, jaká technika se bude používat, jací lidé budou potřeba k
zajištění natáčení (herci, členové štábu, komparz, řidiči, ochranka,
...), jaké rekvizity se budou používat, kde se bude natáčet atd. Na
filmu bývá nejdražší čas. Jenom za pronájem jedné profesionální filmové
kamery s jedním objektivem dáte kolem sta tisíc Kč za den, a to mluvím
o malé kameře. Za pronájem kamer, kterými se natáčí hollywoodské trháky
zaplatíte mnohem více. I za pronájem filmového jeřábu dáte minimálně
statisíce za den. Jenom tedy za opravdu profesionální kamerovou
techniku dáte při celovečerním filmu miliony. A pokud je technika tak
drahá, musíte přesně vědět, jak vám co dlouho bude trvat natočit a
jakou techniku k tomu budete potřebovat. Každý zbytečný natáčecí den by
Vás pak vyšel na miliony.
Cenu pronájmu techniky by Vám mohli sdělit např. v
Barrandově. Ale to je jenom kamerová technika. Dále musí být zajištěna
zvuková technika, osvětlovací technika a další speciální technika např.
na „výrobu“ počasí. Dále musí být každý člověk zaplacen, dopraven,
občerstven a případně ubytován. Každý člověk bude mít smlouvu, kterou
musí někdo zpracovat. Každý člověk musí být nějak nalezen – castingy,
konkursy, výběrová řízení, vyjednávání.
Rozpočet sestavuje producent případně s dalšími lidmi
jakou jsou koproducenti atd. Nelze přesně říci, že jeden člověk sestaví
rozpočet, který bude zahrnovat vše. Rozpočet se dá celkem jednoduše
odhadnout, ale odhad musí mít reálné základy. Může to třeba vypadat
tak, že nějaké velké studio chystá velký film a je schopno na něj
uvolnit 150 milionů dolarů. Ve filmu bude hrát velká herecká hvězda,
která bude stát 20 milionů. Dalších 10 milionů padne na ostatní herce a
komparzisty. Polovina rozpočtu půjde na počítačové efekty. 20 milionů
půjde na techniku. Takto se rozdělí jednotlivé položky rozpočtu a např.
koproducent jednotlivé položky rozvine a k tomu bude mít opět asistenty
a ti mohou mít zase své asistenty. Vše tedy záleží na „velikosti“
filmu. Nelze tedy ukázat jednoduchý vzor jak sestavit rozpočet. Je to
stejné jako s firmami. Řízení malé firmy je úplně jiné jako řízení
firmy. V malé firmě může ředitel rozhodovat o každém zaměstnanci, velká
firma může mít stovky vedoucích pracovníků (prezident, viceprezident,
generální ředitel, zástupce generálního ředitele, oblastní ředitel).
Pokud by měl tedy rozpočet filmu sestavovat člověk,
který nemá žádné zkušenosti s dřívějším sestavováním rozpočtu, musel by
si zjistit všechny položky (lidské zdroje, technika, logistika, zázemí,
...). Hlavně si je třeba uvědomit že výroba filmu začíná psaním scénáře
a končí uvedením do kina, a to vše může trvat i několik let a vše se
musí zaplatit: scenárista, režisér, herec, kamera, jídlo, toaletní
papír, střihové studio, koncertní sál, výroba plakátu, bezin,
kancelářský papír, rtěnka, pracovní večeře, pohoštění novinářů na
premiéře, čistírna oděvů.
=
Člověk bez zkušeností není schopen sestavit rozpočet
velkého filmu. Rozpočty sestavují lidé s praxí, kteří již vědí, kolik
stojí pronájem techniky, kolik bude stát 1000 komparzistů na 5 dní,
kolik bude stát pronájem studia na týden atd. A jak je známo, tak se
rozpočty filmů pravidelně překračují někdy i o 100%. Ale laik nemůže
prostě odhadnout rozpočet – tedy odhadnout ho může, ale jakmile ho
někdo požádá o podklady, bude ztracený.
Rozpočty většiny filmů se však vytvářejí opačně. Tedy že
nejdříve je známá částka k dispozici – např. 30 milionů Kč a tvůrci se
tak musejí omezit a vyhradit si část peněz na techniku, část na lidi
atp.
A to jsem se snažil odpovědět jednoduše. :-) Ale již z
odpovědi je patrné, že sestavení rozpočtu filmu je velice složité. A
jediný, kdo by Vám zadarmo s tímto pomohl, bude nejspíš jen student
produkce filmu z nějaké školy. Pokud tedy chcete Váš scénář zfilmovat,
nabídněte jej nejdříve nějakému producentovi... zbytek zařídí on. Je
hloupost sestavovat rozpočet k filmu, pokud máte v nedohlednu peníze na
realizaci; a v nedohlednu jsou peníze k realizaci filmu vždy, když
neseženete nikoho, komu by se Váš scénář líbil.
28.7.2013 (15:38)
fido
Zdravim, chtěl bych se zeptat co by měl obsahovat scénář
k pořadu, kde je skrytá kamera. Předem děkuji za odpověď
FILMOVANI.cz reaguje:
3.8.2013 (13:30)X
To, co běžný scénář k pořadu. Už sis koupil a přečetl
knihu Tvůrčí psaní 3?
Saiko
Zdravím. V sekci články slečna Karolina Mašková napsala
pěkný článek o prvním kole přijímacího řízení na FAMU, dočkáme se také
nějakého článku ke kolu druhému? Díky za odpověď
FILMOVANI.cz reaguje:
23.6.2013 (09:45)X
Karolína myslím psala, že se do druhého kola nedostala.
Takže článek o druhém kole bude muset napsat někdo jiný... Ale zájemci
na psaní článků se zatím nehrnou...
Kdyby tedy někdo chtěl napsat jakýkoliv článek ohledně
scenáristiky, tak neváhejte.
http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/napiste_clanek.html
26.5.2013 (09:58)
Elen
Díky za odpověď. Mám ještě jeden dotaz. zajímalo by mě
jak je na tom filmování v česku. Bohužel má představivost předčí
jakýkoliv um samotného kameramana a kdybych měla opravdu zkusit napsat
na papír to co vidí můj vnitřní zrak a co by se ve filmu krásně
vyjímalo, mám pochyby zda by to vůbec zfilmovat šlo. myslím, že amerika
je v tomto o hodně napřed, nebo je to jen otázka peněz? Nevím jestli
vůbec má cenu takový scénář nabízet u nás a dost mě to mrzí, jelikož já
nedokážu napsat něco takového jako gympl, nebo ulice nebo román pro
muže, který jsem podle doporučení shlédla i přečetla a nato, že autor
je tímhle filmem docela vyvyšován, mě se to moc nelíbilo. Vite na co
narážím? Mám pocit, že u nás má zelenou jen scénář s podobným
ražením...vše co je jiné a je k tomu potřeba více peněz se prostě hází
do koše. Ráda bych slyšela Váš názor. díky
FILMOVANI.cz reaguje:
26.5.2013 (11:36)X
Můj názor je: http://www.scenar.filmovani.cz/moje/scenarista.html
Bych neřekl, že proč se u nás točí sra***, jsou peníze.
Dnes se dá natočit zrcadlovkou film takové kvality, že 99% lidí nepozná
rozdíl oproti filmu natočeným např. Panavisionem za desítky milionů
korun. Až se k tomu někdy dostanu, tak film Ona bych byl schopen
natočit cca za 300 Kč bez toho, abych se čímkoliv nechal omezovat,
takže bych tam za tu cenu měl i letecké záběry z helikoptéry.
Dělal jsem jednoho z kameramanů v projektu Mafia the
Movie http://mafia.4fan.cz/
, kde se vystřídalo už asi 200 herců, jsou tam historické kostýmy i
auta, natáčeli jsme na desítkách lokací (divadlo, ministerstvo, centrum
Prahy, parník, atd.), a to vše prakticky s nulovými náklady. Kdyby se o
něco podobného pokoušela např. jen Česká televize, už by byl rozpočet v
řádu milionů. O penězích to tedy myslím není. Jde spíš o jakousi nechuť
vytvořit něco kvalitního. Kamera ve většině novodobých českých filmech
je pro ostudu. České filmy nemám příliš rád, ale snad jen 3 sezóny v
pekle měly opravdu vynikající kameru jak z
hollywoodského filmu. Takže to jde i u nás. Nehledě na to, že na
spoustě zahraničních blockbusterech točených u nás pracovaly stovky
čechů.
Proč se u nás točí stále stejné ***? Protože je točí
stále stejní lidé. A ti stejní lidé vybírají i stejné scénáře.
Přesvědčit se o tom můžete, když se podíváte na výsledky nějakých
scenáristických soutěží. Letos jsem např. napsal scénář 137 (ode dneška
je zveřejněn v sekci Moje scénáře), který jsem přihlásil do soutěže
Českého rozhlasu ( http://www.rozhlas.cz/festivaly/aktualne/_zprava/zname-prvnich-deset-nejlepsich--1211363
). Už v zadání je vlastně napsáno, čeho by se měl scénář týkat. Sice
nevím, o čem jsou vítězné scénáře, ale vsadil bych se, že jsou o
komoušech. No a když tam přihlásí někdo
jako já scénář k thrilleru v hollywoodském stylu, úspěch se asi
očekávat nedá. Ale alespoň mám dobrý pocit, že to ti "umělci" museli
číst.
Jsem přesvědčen i o tom, že když by se Vorlíček narodil
o pár let později a nyní zkoušel udat např. seriál Arabela, ani by si
neškrtl. Stejně jako kdyby Cameron přihlásil do nějaké české soutěže
scénář k Avatarovi.
O tom všem bych mohl mluvit celé dny, ale zase na druhou
stranu je to názor neúspěšného scenáristy. Ale mé scénáře jsou prostě
hodně vizuální, a o "kecání" tam jde vždy až na druhém místě - narozdíl
od českých filmů a seriálů, které jsou většinou jen o kecech, špatné
kameře a hrozné vizualizaci.
Teď už prostě na český film prdím a píšu sám pro sebe.
Mám rozpracovaný velký projekt, který v jistém ohledu navazuje na
seriály typu Arabela, Návštěvníci atd.
Nebudu se ale vymlouvat na to, že o českých filmech
rozhodují pitomci. Už jsem měl prostředky k natočení vlastního filmu,
ale nudělal jsem to. Tak snad možná někdy jindy...
FILMOVANI.cz reaguje:
26.5.2013 (11:50)X
U toho filmu Ona jsem myslel 300 tisíc Kč - nějak jsem
zapomněl napsat ty tisíce.
Elen reaguje :
26.5.2013 (11:52)X
Díky, pochopila jsem. Takže lepší napsat scénář
pohádky, kde si snad budou moci filmaři pomoci počítačovou animací a
kde trpaslík nebude vypadat jako bezdomovec z centra Prahy a takový
rozsáhlejší fantasy jako řecké mýty od počátku až do konce, přes
všechny ty kentaury, harpyje a rozsáhlé Hádovo království zpracovat
spíš v knižní podobě, protože na to by zřejmě češi neměli, alespon díky
tomu složení filmařů, kteří tam teď jsou:-) Díky za názor a posílám
pěkný pozdrav do Znojma, bydlím deset km od Vás:-)
FILMOVANI.cz reaguje:
26.5.2013 (12:14)X
Bych spíš doporučoval psát to, co člověk chce a ne to,
co od něj někdo očekává. První svůj scénář Duke Nukem jsem psal přesně
tak, jak jsem chtěl. Rozpočet filmu asi 130.000.000 USD. V dalších
scénářích jsem se začal omezovat, aby nikdo nemohl mít námitky, že jsou
moc drahé pro realizaci v ČR. A teď píšu sérii, která by pro TV měla
rozpočet 700.000.000 Kč a u filmového zpracování (ke kterému se teď
přikláním) zhruba 7 mld. Kč.
Když chce člověk Toyotu Hilux, neměl by se spokojit s
trabantem. Já prostě budu dál vymýšlet
scénáře k nejdražším filmům na světě a žit z dvaceti korun na den, než
abych si vydělával psaním nudných příhod "obyčejných" lidí.
Elen reaguje :
26.5.2013 (12:18)X
hezký:-))) napadlo Vás někdy přeložit scénář do
angličtiny a poslat ho Amikům?
FILMOVANI.cz reaguje:
26.5.2013 (14:40)X
Zatím jsem zkoušel štěstí jen v ČR. Spíš bych chtěl
nějaký sůvj film zrealizovat. Ale teď bych řekl, že na scenáristiku tak
trochu kašlu. No uvidím, co bude dál...
Dratenik reaguje :
28.5.2013 (21:22)X
svatá pravda
25.5.2013 (16:32)
Elen
Chtěla bych se zeptat jakým způsobem napsat ve scénáři
obrazovou představu nějaké osoby. Například, když hladový myšák slyší
něco spadnout ze stolu a v jeho představě se objeví žluťoučký obrovský
ementál. děkuji za radu
FILMOVANI.cz reaguje:
25.5.2013 (19:26)X
Stačí to popsat tak, aby to pochopili i ostatních.
V USA by se nejspíš použil výraz SPFX
.
Příklad:
Hladový myšák
slyší něco spadnout ze stolu. Představuje si obrovský ementál.
SPFX: Nad
myšákovou hlavou se objevuje bublina s velkým žlutým ementálem.
nebo např:
Hladový myšák
slyší něco spadnout ze stolu. Nad jeho hlavou se objevuje jeho
vizualizovaná představa: velký žlutý ementál (OBRAZ V OBRAZE).
FILMOVANI.cz reaguje:
25.5.2013 (19:39)X
Místo SPFX také stačí užít český výraz TRIKOVÝ ZÁBĚR.
Takže je třeba také možné napsat: VLOŽENÝ TRIKOVÝ ZÁBĚR: "a popsat onu
představu a umístění na plátně". Tuto formulaci by měl pochopit úplně
každý.
FILMOVANI.cz reaguje:
8.6.2013 (18:06)X
23.5.2013 (14:41)
fido
Rád koukám na seriál Gympl s (r)učením omezeným. Vždy mě
zajímá kdo díl psal. První sérii psala Lenka Hornová, Lucie Paulová,
David Litvák, Jan Drbohlav, Tomáš Baldýnský,.. Druhou sérii píše Jitka
Bártů a Kateřina Bártů. Práva na tento seriál odkoupili od Lenky
Hornové? Nebo jim L. Hornová jen tak dala psaní scénáře , protože jí to
nebavilo.
FILMOVANI.cz reaguje:
25.5.2013 (09:52)X
Takový nekonečný seriál zvládne sám psát leda grafoman.
Běžně proto na těchto seriálech pracují i desítky scenáristů.
Doporučuji přečíst si knihu Tvůrčí psaní 3. Proto se také scenáristé
střídají. Řekl bych, že zrovna s právi na takový seriál to nebude nijak
žhavé, protože podobný druh seriálů je akorát námět. Námětem Ulice je
ulice, námětem Ordinace je nemocnice, námětem Obchoďáku je obchoďák
atd. Takže vymyslet takový seriál zvládne s prominutím každý blbec.
Takže se můžeme dočkat seriálů jako jsou Dělníci, Stavaři, Rodina,
Důchodci, Metro, Tramvaj, Řidiči, Záchranka, Novináři, Popeláři,
Uklízeči, Panelák, Vejška atd. atd. To jsem nahodil jenom to, co jsme
během sekundy vymyslel, no a když se zamyslíte, tak mnohé takové
seriály vlastně už existovaly.
Dále se musejí vymyslet postavy a seriál je hotový.
Takže bych řekl, že u takových seriálů může mít scenárista leda práva
na postavy, protože seriál ze školy nebo z ulice si může vymyslet
každý. Navíc často takové seriály vymýšlejí zaměstnanci televizí apod.,
takže držitelem práv je potom televize. Ale jak to je přesně u Gymplu
netuším. U Ordinace tuším stačilo přejmenovat seriál na Ordinaci II. a
vymyslet nové postavy.
Neřekl bych tedy, že tyto nekonečné seriály mají nějakou
silnou autorskou ochranu, protože tyto seriály nemají žádnou uměleckou
hodnotu a nejsou ničím vyjímečné. To seriály jakou jsou Arabela, Křeček
v noční košili, Návštěvníci, Létající Čestmír jsou jedinečné a nelze je
okopírovat.
Ale jak je to ve skutečnosti se seriálem Gympl se musíš
zeptat jejich tvůrců. Jenom jsem v tomto příspěvku odpověděl, jak je to
všeobecně.
23.5.2013 (11:34)
SSEI
Ahoj,mam 2 dotazy.1. Když mam ve scénáři vice bytu nebo
domu ve kterých se odehrává děj,mam třeba napsat BYT Č.1 atd. nebo ho
pojmenovat jako TOMÁŠUV BYT nebo prostě BYT.Nechci aby došlo k nějaké
záměně. A za 2. jak mam napsat do scénáře rychle za sebou jdouci scény
PŘÍKLAD(muž jede v taxi,žena se upravuje v koupelně,muž stále jede v
taxi,žena se obléka,muž platí taxi, žena si nazouva boty,muž jde po
schodech,žena zapaluje svíčky atd až do chvíle kdy se setkají u
dveři)Mam psát každou tu scénu zvlášť nebo nějak dohromady?? Já píšu
scénář poprvé takže nemam moc zkušeností,proto prosím o radu předem díky za odpověď
FILMOVANI.cz reaguje:
23.5.2013 (16:27)X
ssei reaguje:
23.5.2013 (19:20)X
Díky
FILMOVANI.cz reaguje:
8.6.2013 (19:03)X
Musím se ještě opravit v druhé odpovědi. Prostřihy (viz.
ten telefonní hovor) se užívají v případě, kdy se ten děj zároveň
odehrává stále na stejných místech (dvou, třech i více) - tedy že se
postavy nepřesouvají do jiných scén. Jestliže je těch scén více - např.
automobilová honička, tak se to sepíše jako série záběrů: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_01.html#serie
A v tom Tvém příkladu bych řekl, že to bude ještě trochu
jinak, protože zatímco žena je v jedné scéně (bytě), muž se pohybuje
více scénami. Takže scény s mužem budou sérií záběrů a do toho budou
ještě prostřihy s ženou. Ale zbytečně bych to nekomplikova a napsal
bych to tak, aby to každý pochopil, tedy že žena je doma a muž jede
domů, a poté bych vše psal rychlým zápisem, viz: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_03.html#rychly_zapis
20.5.2013 (07:03)
Klára
Ahoj, chtěla bych se zeptat, kdybych psala scénář k
seriálu, který trvá 40 minut, kolik by mělo asi tak stran?
Předem děkuji za odpověď
FILMOVANI.cz reaguje:
21.5.2013 (16:18)X
Obecně platí, že 1 strana scénáře se rovná 1 minutě
filmu / seriálu. Kdyžtak si můžeš Googlem vyhledat scénáře k americkým
seriálům. Stačí napsat název seriálu a slovo "script" nebo
"screenplay". Nezapomeň připočíst délku znělky a závěrečné titulky - to
se do čisté délky seriálů nepočítá.
FILMOVANI.cz reaguje:
21.5.2013 (16:39)X
Tedy 40 stran.
Zde jsou scénáře k seriálům: http://www.simplyscripts.com/tv.html
(Např. 60 minutová Terra Nova má scénář dlouhý 59 stran.
Ještě dodám, že seriály se většinou televizím nenabízejí
ve formě literárního scénáře, ale ve formě synopse či bodového scénáře.
Vlastní scénář se píše až po schválení, aby tak zbytečně scenárista
nepracoval na několika stech stranách scénáře, které by se třeba nikdy
nepoužily.
19.5.2013 (14:28)
Nikola
Ahoj,
chtěla bych se zeptat, jak má ve scénáři napsat, že se
mezi sebou baví dvě postavy, ale zároveň je puštěná televize a
moderátor tam něco říká.
Děkuji
FILMOVANI.cz reaguje:
21.5.2013 (16:26)X
Na podobnou otázku jsem odpovídal na str. 5 této diskuze
(resp. o pět stran starší příspěvek).
Pokud není důležité to, co běží v televizi, stačí napsat
pouze do akce, že je v místnosti puštěný televizor, ve kterém běží
např. zprávy. Pokud je však řeč v televizi důležitá pro děj, už se musí
napsat to, co se v tv říká. Např. nová postava HLAS Z TV. Pokud
hovořící postavy reagují na to, co se odehrává v televizi, tak se
jejich dialog musí přerušit a popsat, co se právě v té tv odehrává. To
lze popsat např. pomocí prostřihů: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_01.html#telefon
2.5.2013 (10:35)
radek
Ahoj všem začínajícím scénáristům, sleduji tuto stránku
už velmi dlouho a musím říc, že je dost povedená. Dlouho jsem váhal zda
mám napsat do diskuze nějaký ten příspěvek, dát nějakou radu a po
delším váhání jsem se rozhodl, že jednu radu Vám přeci jen dám. Vy
všichni co čtete tyto stránky a chystáte se napsat scénář by jste si
měli už na začátku položit jednu důležitou otázku. Ten příběh co teď
nosím v hlavě a chci o něm psát scénář, je na tolik dobrý, že bych na
něj šel do kina, koukal bych na něj v TV, koupil bych si ho na dvd ?
Teď si možná odpovíte ANO, ale nelžete sami sobě ? Pokud jste soudný a
svím příběhem jste nadšený určitě ho napište na papír a čtěte si ho
znovu a znovu, na pár dní ho odložte a pak si ho opět přečtěte. Proč ?
Důležitá otázka, on se vám po pár dní už nemusí zdát tak super jako
když Vás právě napadl, ale to by Vás mělo postrčit a vy příběhu začnete
dávat logiku, ubírat, či přidávat postavy, zápletky atd. uděláte to
ještě několikrát a stanese, že skutečný námět je nasvětě. Opět si
položíte otázku, šel bych na to do kina ? Jestli zní Vaše odpověď
kladně, pak neváhejte a svůj hotoví námět vyprávějte známím, přátelům,
nebo rodině, sledujte reakce a odezvy, zprvu nemusíte hlásit, že příběh
je výplodem Vaší fantazie, účel je, jestli Váš příběh zaujme či ne.
Pokud se bude příběh líbit a zaujme posluchače, pak neváhejte a dejte
se do práce, buď napište scénář nebo obesílejte produkce s dobře a
detailně sepsaným námětem. Nazávěr chci říc, že nemá cenu se lopotit se
scénářem, když si nejste jistí zda Váš příběh někoho osloví, věřte, mám
stím zkušenost. Přeji hodně štěstí !
Dratenik reaguje :
2.5.2013 (18:29)X
Pravda. Ovšem když je námět neoriginální, nehezký,
prostě se mi nelíbí, neznamená to, že scénář nenapíšu. Psaní špatných
scénářů znamená, že se zdokonaluji. Můj první scénář je katastrofa,
nemohl bych ho dát ani svému psovi, můj desátý scénář rovněž, můj
padesátý scénář je už lepší, ale můj pes by ho stejně jel očuchal. Ale
můj tisící scénář už snad bude mít nějakou úroveň. Prostě se snažim
říct, že se musí psát, psát, psát, psát a to je na psaní to nejtěžší
radek reaguje :
3.5.2013 (10:39)X
Ano psát, psát, psát jako učit se, učit se, učit se.
Souhlasím jasně, pokud to beru jako cvičení, abych si vštípil znalosti
a úskalí se psaním scénáře, to ano, abych se zdokonalil, ale já to
myslím tak, že nemá dotyčný jasno v tom co vymyslel, zatím tápe o
příběhu, a když mu dá písemnou formu, už ho nabízí, posílá producentům
a čeká na odpověď, samozřejmě kladnou. - No už je to pěkná řádka dní a
oni se mi neozívají, proč vždyť je to taková řacha ten můj příběh - No
asi je moc nezaujal, většinou už se ani nedozvíte PROČ ! No a proto
jsem jen napsal radu, radu prostou a jasnou a nechtěl jsem, aby někdo
nepsal ba naopak pište, pište, pište
FILMOVANI.cz reaguje:
6.5.2013 (10:46)X
Mně se mé scénáře líbí i po letech. Určitě bych na ně do
kina zašel. Oproti tomu na většinu českých filmů mě nikdo do kina
nedostane ani násilím. V mých letech jsem již pochopil, že se netočí
dobré či špatné filmy. Točí se takové filmy, které jejich tvůrci točit
chtějí. Film Panic je na nic se natočil a přitom již každému muselo být
už při čtení scénáře jasné (pokud tedy nějaký scénář vůbec měl - dle
dialogů to nevypadá), že tento film bude na . Je spousta mizerných filmů,
ale jejich tvůrci je natočili.
Rád také uvádím příklad filmy Twilight. Jsou to dobré
filmy nebo špatné? Většině lidí se ta sága hnusí, ale i tak ten film
vydělal obrovské peníze. Sice můžete mít v hlavě nejlepší film na
světě, ale pokud ho nenatočíte, překoná vás každý trouba, který film
dokáže natočit. Tak to je se vším. Kolik mizerných kameramanů natáčí
svatby a živí je to. Oni proto něco udělali. Jde tedy hlavně o chtění.
radek reaguje :
7.5.2013 (10:46)X
Ahoj, ono chtít je jedna věc, mít možnosti druhá. Četl
jsem tvůj scénář V LESE je dobrej, proč ho nenatočíš sám, určitě máš
výbavičku ? Někde jsi napsal, že ho už nikomu nedáš natočit a když tak
jenom těm co už mají něco za sebou je to tak ? Mám pro tebe návrh
takovej nápad, ale nebudu ho psát sem do diskuze, jestli tě to zajímá
tak dej vědět napsal bych ti to na e-mail. Je škoda nechat ho v šuplíku
!
FILMOVANI.cz reaguje:
7.5.2013 (14:21)X
Dělal jsem kameramana u pár projektů, kde pouze chtěli a
možnosti neměli prakticky žádné. Jde spíš o průbojnost - a tu já nemám.
Naposledy jsem dělal kameramana u filmu, kde scénář stojí za nic, režie
je kvalitní jako u některých seriálů ČT, ale přesto tam hrálo už asi
200 lidí. Techniku mám - dobrou zrcadlovku, takže může klidně natočit
kinofilm. Ale nemám peníze - tedy mám asi 700 posledních korun a práce
v nedohlednu. Takže teď spíš řeším jak budu žít za měsíc. Film bych
určitě zvádl natočit, ale to, že jsem dosud žádný nenatočil, tak za to
si můžu jen já sám. Navíc mým cílem je natočit celovečerní film.
Ten scénář V lese i ostatní scénáře už prostě nikomu
nedovoluju realizovat, protože za mnoho let se nenatočil jediný film, a
to jsem dal scénář k dispozici tak nejmíň deseti lidem. Pokud by měl
někdo zájem na spolupráci, není problém. Stačí si pro mě přijet do
Znojma a zajistit mi jídlo a ubytování.
A své scénáře také nenabízím, protože si je chci
režírovat sám. Ty menší filmy jsem schopen někomu přenechat, ale už
vyžaduji záruky, že někdo ten film skutečně natočí. Protože sliby před
natáčením jsou jedna věc, ale natáčení je jiná věc.
Klidně mi napiš na mail...
MIG reaguje :
2.6.2013 (20:06)X
prosím RADKA o kontakt, dotaz ohledně scénáře, můj
kontakt je migcentrum.cz , dík
28.4.2013 (18:10)
Michaela
Ahoj, ráda bych potřebovala poradit ohledně jedné věci,
a to, že mám zjistit kolik činí honorář
zvukaře,kameramana,režiséra,maskéra a ostatních lidí u filmu. Hledám to
už pěknou chvíli na internetu,ale tam prostě nic není a já to potřebuji
velmi nutně do školy....víte alespoň přibližně,prosím?
FILMOVANI.cz reaguje:
28.4.2013 (19:47)X
Na podobné otázky jsem již několikrát odpovídal zde v
diskuzi a konkrétní odpověď neexistuje. Jestliže herec bere od 500 Kč
do 30.000.000 USD za film, stejné rozdíly mohou být i u ostatních
profesí. Záleží tedy na tom jaký film se točí (amatérský, nezávislý,
televizní, český, hollywoodský blockbuster). Také záleží na
zkušenostech jednotlivých osob. Ten kdo má Oscara, může brát
mnohonásobek toho co nějaký začátečník. Takže kdyby si čeští filmaři
najali na složení hudby Johna Williamse, skladatel by byl
několikanásobně lépe placený než režisér.
Takže reálná odpověď by zněla v tomto stylu, tedy že se
honoráře nedají paušalizovat na všechny a závisí to především na:
rozpočtu filmu, zkušenostech jednotlivých osob a jejich předchozích
úspěších. Přičemž herci, režiséři, producenti a další nejdůležitější
profese si mohou nejvíce vydělat na procentech ze zisku. Skladatelé si
zase hodně vydělávají prodejem soundtracků. (James Cameron si za Avatar
přišel na více než 100 milionů dolarů.)
19.4.2013 (20:11)
zavi
Zdravím,
chci se zeptat jestli je možné si někde přečíst alespoň
nějaké synopse k některým český filmům, abych lépe pochopil jejich
strukturu. Díval jsem se totiž na synopsi, která zabírala sotva A4
formát a poté jinou, která svým obsahem připomínala spíš konkrétní
rozložení scén, psaných však slovem. Předem dík.
FILMOVANI.cz reaguje:
23.4.2013 (12:54)X
http://www.ceskatelevize.cz
Tady je velké množství synopsí. Stačí např. zadat do vyhledávače
"synopse".
Pojem synopse může mít dost široký rozsah. Záleží na
tom, k čemu má synopse sloužit. Pokud už máš např. hotový scénář a máš
k němu vypracovat synopsi, tak by ta synopse měla být kratší - max. 1
strana. V synopsi stručně popíšeš o čem scénář je a tato synopse by
měla sloužit pouze pro rychlejší orientaci - takže může mít třeba jen
pár řádků.
Pokud chceš nabízet nějaké dílo, které ještě nemusí být
hotové (např. seriál), může mít synopse třeba i 20 stran. A scénář se
pak vypracovává např. na základě té synopse.
Jde tedy o účel, ke kterému má synopse sloužit.
fido
Zdravím,
chci se zeptat jak mám napsat scénář k pořadu kde jsou
soutěžící. Protože soutěžící nic nečekají a moderátorka neví co oni
řeknou a jak má reagovat. Mám napsat jen její komentář? Reagování si má
vymyslet sama?
FILMOVANI.cz reaguje:
23.4.2013 (13:06)X
Scénáře k soutěžím a různým živým přenosům si velmi
často vypracovává sám moderátor - tedy scénář toho, co moderátor říká.
Takový scénář se má držet určitých bodů, ale reakce na soutěžící jsou
pouze improvizace (pokud nejde o americkou reality show, které často
nejsou vůbec reality). Scenárista může vymyslet určité věty, které se
stále opakují (Kmen promluvil. Zvolená osoba musí...). Scenárista také
vymýšlí zadávání úkolů a pravidla. Otázky ve vědomostních soutěží zase
vymýšlejí odborní pracovníci. Ale slova moderátora vymýšlí sám
moderátor - pokud není pouze mluvící hlavou, pak to dělá scenárista.
fido reaguje:
23.4.2013 (20:15)X
A máte nějakou ukázku z profesionálního scénáře k
pořadu? Pokud ano, rád bych jí viděl.
FILMOVANI.cz reaguje:
26.4.2013 (19:45)X
www.ceskatelevize.cz/pub/reporterict/213-452-80124-0008.doc
Na webu ČT najdeš spoustu dalších scénářů. Stačí napsat
"scénář" do vyhledávání.
30.3.2013 (12:01)
FILMOVANI.cz
NOVINKY
Zdravím. Po delším flákání jsem opět začal vylepšovat
tento web, takže je tu spousta novinek. Ať už se jedná o přidání nové
sekce Jak napsat rozhlasový scénář, přidání ukázky nového scénáře
SCÉNÁRISTA, tak jsem hlavně vytvořil zcela novou sekci ČLÁNKY (kuk na
nové tlačítko nahoře ). Tuto sekci stále upravuji,
takže ještě vše není perfektní. Proto uvítám jakékoliv názory. Již
začátkem roku jsem napsal článek Jak prodat scénář, který si můžete
přečíst právě v této sekci.
Tou hlavní věcí je, že do sekce ČLÁNKY můžete
přispět i vy! Pokud se s ostatními čtenáři chcete podělit o
své scenáristické zkušenosti atd., neváhejte a napište nějaký článek.
Více se dozvíte zde: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/napiste_clanek.html
MG
FILMOVANI.cz reaguje:
31.3.2013 (12:06)X
28.3.2013 (15:57)
FILMOVANI.cz
dratenik reaguje :
29.3.2013 (23:19)X
FILMOVANI.cz reaguje:
30.3.2013 (11:13)X
Neboj. Těch přehnaností je ve zbytku scénáře mnohem,
mnohem víc.
dratenik reaguje:
3.4.2013 (13:35)X
FILMOVANI.cz
http://filmovani.cz
Vytvořil jsem novou sekci o psaní ROZHLASOVÉHO scénáře. Tak se na to
kdyžtak mrkněte a pokud tam narazíte na nějaké chyby nebo
nesrovnalosti, tak to můžete napsat sem do diskuze. Díky.
http://www.scenar.cz/jaknapsat/rozhlasovy-scenar-1.html
18.3.2013 (10:02) Odpovědět # X
zavi
Zdravím,
Chci se zeptat na přechody, respektive na přechody u zahraničních
scénářů. Všiml jsem si, že u některých nejsou takřka vůbec popsány
přechody střih(cut to) apod. nanejvýš ve výjimečném případě, kdy chce
scénárista přechod zdůraznit například zatmívačkou. U jiných jsem se
zase setkal s přechody popsanými mezi každou scénou(kromě) sekvence,
kdy je zřejmé, že několik po sobě jdoucích scén je propojeno jednou
myšlenkou. Jak je to tedy? Je to na volbě scénáristy, či se jedná o
povinost vypisovat nebo naopak nevypisovat přechody? Děkuji za odpověď.
dratenik reaguje E-mail:
18.3.2013 (16:35)X
No takhle přesně se to rozepisuje v tech. scénáři, na tobě je přece
vyrobit příběh a ne střihy, přechody atd. Ale jestli si to děláš pro
sebe, tak si můžeš dělam jak chceš.
FILMOVANI.cz reaguje:
19.3.2013 (13:02)X
Přechody jsou ve scénářích pouze orientační, protože scenárista nemá
žádný vliv na to, jaký se skutečný přechod použije. Přechody se řeší až
ve střižně a tam je obvykle pouze střihač a režisér. Takže přechod ve
scénáři pouze "odděluje" jednotlivé scény. Třeba James Cameron užívá
hodně přechodů - jenomže on je i režisér. Běžný scenárista buď přechody
nepíše nebo píše pouze CUT TO:.
Scenárista totiž už přechodem dává příkazy jak co točit, a to by
scenárista neměl. Stejně jako dávat pokyny pro kameramana apod. Ve
scénáři tudíž přechody nejsou důležité a mohou se zcela vynechat.
15.3.2013 (13:21) Odpovědět # X
fido
Zdravím,
chtěl bych se zeptat na něco ohledně psaní seriálu. Co by vše měla
obsahovat dějová linka?
FILMOVANI.cz reaguje:
1.4.2013 (20:14)X
Děj seriálu? :-) Úvod, bod zvratu, střední část, pod zvratu, rozuzlení
a u seriálů, jejichž jednotlivé díly na sebe navazují, by určitě v
závěru měl být cliffhanger. A samotná dějová linka obsahuje hrubý děj
bez dialogů. Např. "INT. POKOJ TEREZY, Tereza se s Pavlem baví o tom,
co se jim dnes přihodilo ve škole." Jestli chceš vědět víc, tak si kup
knihu Tvůrčí psaní 3.
21.2.2013 (11:29) Odpovědět # X
pjoter
Zdravím všechny
Chci se zeptat, jestli máte někdo zkušenost s registrací díla u Dilia
společnosti. Popřípadě, co byste mi doporučili. Díky moc!
FILMOVANI.cz reaguje:
23.2.2013 (10:49)X
Co vím, tak jsem zatím nikdy neslyšel, že by se nějaký scenárista u nás
soudil s někým o zneužití svého scénáře. Takže lze těžko posuzovat, jak
moc je kvalitní ta registrace a jak moc někoho ochrání. Je to jako s
pojišťovnou - její kvalita se ukáže až ve chvíli, kdy se řeší pojistná
událost.
Ale určitě to je lepší než nic. Další možnosti:
http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/6-priklady-ukazky-faq.html#registrace
Nejlepší možností je registrace u WGA.org, ale to je jen pro scénáře v
angličtině.
pjoter reaguje:
24.2.2013 (19:05)X
nicméně na Dílii jsem se ptal především proto, že se v těch stránkách
příliš dobře nevyznám, Nenašel jsem nic, co by se týkalo registrace
díla a jejích podmínek.
FILMOVANI.cz reaguje:
28.2.2013 (10:38)X
http://www.dilia.cz/index.php/component/k2/item/8426-uschova-dila
FILMOVANI.cz reaguje:
28.2.2013 (10:45)X
Smlouva zde:
http://www.dilia.cz/component/k2/item/download/199_2d9deef5d7364d95d31d692b0e232a6b
Je to jenom úschova. Takže je to úplně stejné, jako kdyby sis to dal k
notáři. Registrovat u nás dílo asi nejde. Tak to tak vypadá, že to budu
muset založit já...
19.2.2013 (17:22) Odpovědět # X
Dominik E-mail
Ahoj všem ...
Je mi 16 let a píšu svůj první scénář k seriálu ...
Tento scénář bych chtěl poslat do České televize..
Chci se zeptat, co mám všechno udělat, až ten scénář doma vytisknu.. a
bude mi ležet na stole.......
Co vše mám udělat, než ho budu nabízet .... ?
Předem díky za odpověď ....
Jinak... moc pěkný stránky ... :)
FILMOVANI.cz reaguje:
20.2.2013 (10:23)X
Přečíst si informace na tomto webu.
Přečíst si knihy, které jsou uvedeny na tomto webu.
Přečíst si toto:
http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/podavani-nametu-a-projektu/pro-autory/
Ale hlavně: NEJDŘÍV NAPIŠ TEN SCÉNÁŘ A AŽ POTOM SE VYPTÁVEJ NA TO, CO S
NÍM. (Nebo dopadneš jak 95% těch, kteří zjišťují, kolik za scénář
dostanou, ale nikdy nenpíší ani první stranu scénáře.)
Dominik reaguje:
21.2.2013 (19:22)X
Věřte mi, že mi nejde o peníze .... začal jsem psát proto, že kdyby se
ten scénář nějakou náhodou zrealizoval ( začalo se točit ) že bych byl
šťastnej... a mohl bych si říct, že sem něco .. dokázal ... :)
Jinak popravdě, zde na této stránce jsem nenašel žádnou knihu ... buď
sem slepej .. nebo nevím :D ...
fido reaguje:
22.2.2013 (16:38)X
Myslím že na tomto webu je kniha: Tvůrčí psaní a Jak napsat dobrý
scénář.
FILMOVANI.cz reaguje:
23.2.2013 (10:42)X
Jsou tu jen odkazy na knihy - knihy si pochopitelně musíš koupit. Jak
napsat dobrý scénář, Tvůrčí psaní 3 - to se týká té TV tvorby. Takže
pokud chceš psát seriál, tak bych si určitě přečetl tuhle knihu.
13.2.2013 (19:47) Odpovědět # X
fido
Dobrý večer,
chtěl bych se zeptat jestli se na internetu dá stáhnout program First
Draft ve kterém je např. napsaný scénář Střihoruký Edward.
FILMOVANI.cz reaguje:
17.2.2013 (16:20)X
First Draft je něco jako první verze scénáře (první návrh) - ne editor.
Editor je Final Draft. Scénáře označené jako First Draft se mohou lišit
od natočeného filmu. Film se točí podle finální verze scénáře. Do
finální verze scénáře obvykle mluví režisér nebo producent a scenárista
na základě jejich pokynů upravuje scénář.
7.2.2013 (18:39) Odpovědět # X
Gabrielle E-mail
Zdravím, mám dotaz... Chci, aby bylo ve filmu, ke kterému píšu scénář,
pomalé ztmavnutí obrazu a až by byl obraz úplně černý, objevil by se
nápis Po 5 měsících a na to by se hned objevila nová scéna. Můžu to
udělat stylem: Zatmívačka - Text - Střih nebo jak to mám aspoň
přibližně udělat?
fido reaguje:
7.2.2013 (20:40)X
Já bych to vyřešil tak, že bych na konci obrazu napsal: PO 5 MĚSÍCÍCH a
ke straně napsal to ZATMÍVAČKA:. Pokud by jsi chtěla svůj scénář
realizovat a točil by to jiný režisér, tak by jsi mu to řekla. To
záleží na režisérovi a samozřejmně i trochu na tobě. Toto se dělá až u
střihu, s tím si nelam hlavu.
Gabrielle reaguje E-mail:
9.2.2013 (12:07)X
Fajn, díky za odověď
fido reaguje:
10.2.2013 (09:36)X
A pokud bys to chtěla jinak, tak můžeš třeba takhle: ukončit scénu,
napsat do rohu ZATMÍVAČKA a do další scény napsat - černá plocha: po
pěti měsících...
FILMOVANI.cz reaguje:
17.2.2013 (16:25)X
ZATMÍVAČKA:
TITULEK: "PO 5 MĚSÍCÍCH"
DALŠÍ SCÉNA...
Tak bych to napsal třeba já. Klidně to může být i bez té zatmívačky.
Tohle se řeší až ve střížně - jaký druh přechodu se použije.
fido
Mám asi čtyři kamarády kteří by se mnou chtěli psát
sitcom. Je lepší když situační komedii píše tým nebo jenom jeden. Jaký
je potom výsledek?
dratenik reaguje:
2.2.2013 (09:51)X
Tak tohle záleží fakt jen a jen na vás. Může vás to psát
třeba i 10 když se dohodnete a rozumíte si. Výhoda, když píšeš sám je,
že se určitě nebudeš hádat sám se sebou . Mě osobně vyhovuje pracovat
samostatně, i ve dvou, ale ve třech už je to moc (pro mě)
fido reaguje:
2.2.2013 (10:06)X
Díky za odpověď. Pokud nechcete nemusíte, ale rád bych
si přečetl alespoň ukázku z vašeho scénáře k sitcomu.
dratenik reaguje :
2.2.2013 (21:22)X
S tím nemám problém, ale zatím je to jen na papíře, až
to budu přepisovat do el. podoby, nějak se dohodnem.
fido reaguje:
3.2.2013 (16:18)X
Dobře. Chtěl bych si ho jen přečíst, ne realizovat.
dratenik reaguje:
5.2.2013 (16:10)X
fido reaguje:
6.2.2013 (19:22)X
A kdy by byl tak opsaný do počítače?
dratenik reaguje:
8.2.2013 (10:46)X
No snad tak do 3 tejdnů, doufám
30.1.2013 (19:45)
fido
Konečně jsem začal s kamarádem psát sitcom. Už máme
vymyšlené náměty, ale nevíme jestli nějaký editor vytváří formát
sitcomového scénáře (myslím ten jak se podtrhává obraz, píše se pod
obraz seznam postav v daném obraze atp). Nevíte o nějakém který se dá
zdarma stáhnou na internetu?
dratenik reaguje:
31.1.2013 (07:35)X
No já jsem televizní formát psal normálně ve wordu.
Jestli na to je nějakej sw to nevim ale nejlepší je celtx, tam se ale
píše filmový formát
FILMOVANI.cz reaguje:
31.1.2013 (11:02)X
Raději věnujte více času psaní scénáře než vymýšlením,
jakým formátem budete psát. Pokud nebudete scénář nabízet do Ameriky
nebo Británie v anglickém jazyce, je jedno, v jakém formátu ten scénář
bude. I kdyby váš scénář někoho zaujal, stejně se bude přepracovávat a
rozhodně se podle něj nebude hned točit. Změna formátu trvá pár hodin,
psaní scénáře trvá i stovky hodin. Buď si můžete plánovat neustále
formát scénáře, případně děkovací řeč na Oscary, nebo můžete psát.
Jestli vám tak záleží na formátu, tak napište tomu, komu budete chtít
scénář nabízet, jaký formát si přeje.
fido reaguje:
31.1.2013 (13:22)X
Díky za odpověď. Objednal jsem si knížku Sitcom: vývoj a
realizace a doufám že přijde brzy. Aby jste věděli proč kladu tak
trapné otázky, tak vám to řeknu. Důvod je že jsem malý capart který se
zajímá o scénáře a tahle stránka je fakt SUPER! To je důvod mejch
trapných otázek.
29.1.2013 (10:32)
fido
Jsem již několik dní "zažraný" do žánru sitcomu. A tak
bych rád poprosil, jestli by jste nevytvořil sekci JAK SE PÍŠE SITCOM.
Hodně by mě to zajímalo.
FILMOVANI.cz reaguje:
29.1.2013 (11:52)X
Sitcom je spíše žánr než samostatný druh. Scénář se
neliší od toho filmového nebo televizního. V US to mají akorát trochu
uzpůsobené - jsou širší dialogová pole, protože sitcom se skládá
převážně z dialogů. Ale jestli budeš chtít sitcom nabízet u nás,
postačí ti běžný televizní nebo filmový scénář.
Proto vůbec nehledej rozdíly ve formátování sitcomu a
běžného seriálu. Horor, komedie i drama se také píše stejným formátem.
28.1.2013 (19:40)
fido
Sitcom musí mít stejnou titulní stránku jako filmový?
FILMOVANI.cz reaguje:
29.1.2013 (11:59)X
Kdyby v ČR někomu záleželo na tom, jak má vypadat
scénář, tak by to uvedl. Ale ať už se jednalo o Cenu Sazky nebo nyní o
Filmovou nadaci, nikde neuvádějí, jak má scénář vypadat. Prostě napiš
scénář "filmovým" nebo "televizním" způsobem dle pokynů na tomto webu a
určitě tě s ním nikdo nevyhodí.
V USA je striktně vyžadovaný určitý standardizovaný
formát, protože tam ročně vznikají desítky tisíc scénářů. Kdyby u nás
opravdu někomu záleželo na formátu scénáře, tak by ten formát uvedl.
Ale první (a asi i poslední) kdo to u nás udělal byl jeden amatér,
který si psaním scénářů nevydělal ani korunu - JÁ.
24.1.2013 (14:12)
fido
Situační komedie by měla trvat kolik minut? A platí u
sitcomového scénáře že musí být každý obraz na nové stránce?
PŘEDEM DĚKUJI ZA ODPOVĚĎ.
FILMOVANI.cz reaguje:
24.1.2013 (15:11)X
Epizodu sitcomu bývá dlouhá něco přes 21 minut - bez
znělky. Takže zhruba 22 minut... max. 30 minut. Obrazy je dobré
oddělit, protože pro natáčení sitcomu není třeba technický scénář,
takže se může natáčet hned podle literárního scénáře. (Natáčení sitcomu
je technicky jednoduché.)
http://www.ereading.cz/nakladatele/data/ebooks/848_preview.pdf
FILMOVANI.cz reaguje:
24.1.2013 (15:22)X
dratenik7 reaguje:
27.1.2013 (13:09)X
Čau, dá se ten článek o sitcomu někde sehnat celý?
fido reaguje:
27.1.2013 (13:19)X
dratenik reaguje:
28.1.2013 (10:46)X
Ok, to jsem si myslel, díky. Asi to i udělám
21.1.2013 (17:54)
fido
Opět dotaz který se týká sitcomu.
Smíchy které se v sitcomu objevují mám psát součástně u
textů do závorky? např. (smích+potlesk)
FILMOVANI.cz reaguje:
21.1.2013 (19:07)X
To vůbec není práce scenáristy! V sitcomu se smích
přidává až v postprodukci a v mnohých případech se smích nahrává
autenticky se skutečnými lidmi. Tudíž se smích přidává až na základě
natočeného materiálu, nikoliv na základě scénáře.
Výjimkou by byl příklad, kdy by např. v běžném filmovém
scénáři byla scéna, která by parodovala sitcom - v některých filmech to
je, že se ozve "sitcomový" smích. V tomto případě by scenárista musel
napsat, že se tento smích ozve.
fido reaguje:
21.1.2013 (19:18)X
18.1.2013 (17:39)
carlos
Ahoj! Mám asi zcela absurdní dotaz, ale jaký přesný
význam a účel mají tyto dvě pomlčky ( -- )
fido reaguje:
19.1.2013 (18:22)X
já to nevím jistě, myslím že je to jakoby v text pauza.
příklad:
PETR
Jsi krásná Gabrielo, ale jednu vadu máš.
( - - )
Jsi hrozně tvrdohlavá
FILMOVANI.cz reaguje:
19.1.2013 (20:20)X
A kde jsi to viděl? Uveď příklad, jinak se těžko dá
odpovědět.
fido reaguje:
20.1.2013 (08:46)X
Já jsem to viděl někde napsané, a myslím že je to pauza
mezi textem.
dratenik reaguje:
20.1.2013 (12:47)X
Tak ale pauza by se napsala do akce ne? Ikdyž takhle to
možná ty jde. Já jsem to nikdy neviděl
carlos reaguje:
20.1.2013 (21:02)X
FILMOVANI.cz reaguje:
21.1.2013 (05:47)X
Osobně si ve scénářích vymýšlím také vlastní znaky. Když chci třeba vložit časovou
mezeru do dialogu, tak to píšu takto: (...) A taky jsem si to vycucal z
prstu (nevím, že by to někdo takto psal). Tak je možné, že je to
opravdu např. mezera... prostě něco, co má vložit jasnou mezeru do
textu.
FILMOVANI.cz reaguje:
21.1.2013 (06:08)X
Teď jsem se díval na ten Cameronův scénář, tak on to
používá jako oddělení nového záběru. Jako např.: Karel má vytřeštěný
pohled -- spatřuje velké město -- nad jednou z budov se vznáší loď. =
1. záběr na Karlův obličej, 2. celkový záběr na město, 3. detailní
záběr na budovu a loď. Těmi pomlčkami zvýraznil děj. Když to čtete,
víte, že si mát představit další záběr.
Avatara psal Cameron jako svůj projekt - věděl, že ho
bude režírovat, proto nejspíš užíval výrazy ušité sobě na míru. Když
prostě píšete scénář a "zažerete se" do děje, vidíte jednotlivé záběry
a chcete je např. různě oddělit. Když já píšu akční scény, tak
bezmyšlenkovitě používám pomlčky, tečky, mezery... -prostě abych ten
děj více zvýraznil... -a když tam má být nějaké překvapení... nějaký
zvrat... - - TAK HO PROSTĚ MUSÍM ZVÝRAZNIT ....... -aby to na mě z toho
textu VYBUCHLO!!!.
Ještě doplním, že Cameron není typický scenárista a
prakticky nemusí dodržovat žádné normy, protože většinou píše scénáře
sám pro sebe. Např. podle rad Filda by jeho scénář k Titanicu nikdo ani
nečetl, protože má 153 stran (ten co mám já), a to ještě používá menší
písmo, takže by měl scénář kolem 200 normovaných stran. Cameron prostě
vybočuje z průměru a jako scenárista-režisér si může dovolit do svých
scénářů více popisovat jednotlivé záběry, což by naopak "běžný"
scenárista dělat moc neměl.
carlos reaguje:
21.1.2013 (10:01)X
S užitím třech teček připouštím, že je rovněž užívám za
stejným účelem. A co se avataru týče, dává mi to smysl, především když
si vybavím jiné z amerických scénářů... přechod mezi záběry, bez
potřeby konkrétního popisu... no aspoň, že jsme se k něčemu dopracovali
:) dík
17.1.2013 (19:46)
fido
U sitcomu je forma scénáře televizní?
FILMOVANI.cz reaguje:
18.1.2013 (09:08)X
Ano. V US mají speciální formát, ale u nás stačí TV nebo
i klidně filmový. Ale jelikož sitcomy točí televize, tak bych volil
TV... nebo záleží na domluvě.
17.1.2013 (08:09)
dratenik
Ahoj, mám dotaz. Když se v příběhu mluví dvěma jazyky
(Čeština hlavní, angličtina vedlejší), můžu ve scénáři pod anglicky
psaný text psát překlad? Třeba do závorek. Díky
FILMOVANI.cz reaguje:
18.1.2013 (09:03)X
Jestli umíš dobře anglicky, tak klidně. :-) Běžně by
mělo stačit napsat, že někdo mluví cizí řečí a napsat to česky, nebo
např. uvést, že text bude ve filmu otitulkován. Text se překládá až
následně, protože buď není scenárista tak dobře jazykově vybaven nebo
by čtenář nebyl dobře jazykově vybaven.
Zde je ukázka scénáře, kde se mluví německy: http://www.drbo.cz/downloads.php?cat_id=2&download_id=20
Ale překlad, pokud si jím opravdu nejsi jistý, psát
nemusíš.
dratenik reaguje :
18.1.2013 (17:39)X
Díky, spíš napíšu, že daný text bude přeložen v titulcích
4.1.2013 (17:49)
pjoter
Zdravím, měl bych dotaz, týkající se tvorby scénáře
pomocí kartiček. Totiž četl jsem, že spousta tvůrců tvoří scénář pomocí
kartiček, kvůli lepší manipulaci se samotnými scénami, jejich
přehazování, přidávání a ubírání... obdobně byl tvořen například i
atlas mraků, kde každá dějová linie byla vepsána na jinak barevné
lístky, z nichž se později poskládal finální příběh. Mě zajímá, je-li
někde možno nahlédnout na ukázku takové práce, protože si dost dobře
neumím představit, co obsahuje jedna kartička a vůbec, jak taková
tvorba vypadá, popřípadě, jeli častou užívanou pomůckou. Dávala by mi
smysl u složitějších příběhů, jako byl právě atlas mraků, 21 gramů, pan
nikdo... sám mám napsaný složitější příběh a zdá se mi to tudíž jako
dobrá pomůcka k jeho převedení a poskládání do fungujícího scénáře...
dm reaguje :
7.1.2013 (09:38)X
Stejně tak pracují i tvůrci seriálu Ulice. Zkus napsat
paní Markétě Dočkalové, která je jedna z nich. infoTvurciPsani.cz
FILMOVANI.cz reaguje:
11.1.2013 (13:09)X
U mých posledních třech scénářů jsem začal kartičky
používat. Opět i zde platí, že si je každý scenárista upraví k obrazu
svému. Syd Field to popisuje v knize Jak napsat dobrý scénář na str.
176 (první vydání ČR). Field říká, že počet kartiček je na každém:
někdo užívá 52 karet, někdo 100, někdo 12. U mého posledního 100
stránkového scénáře mám 20 kartiček.
Vzhled:
Karty mohou mít různé barvy - např. 3 barvy pro 3
dějství. Já užívám bílé a zvýrazňovačem si např. označuji body zvratu.
Karty mají popisovat jednotlivé sekvence nebo i scény
(obrazy). Aby se v nich člověk vyznal, tak by měly být nadepsány
jednoduchým heslem. Osobně prostě napíši jedno až tři slova: "V
NEMOCNICI"; "PRVNÍ SETKÁNÍ"; "RVAČKA V PARKU" apod. Kdo umí kreslit,
tak mu velice pomůže, když si na kartu nakreslí i obrázek, který
vystihuje onu kartu (filmovou scénu). Pod velký nadpis případně napíši
další hesla, co se v té konkrétní scéně odehrává.
Kam s kartami?
Koupil jsem si korkovou nástěnku - za pár desítek korun
ji seženete např. v Kauflandu, Tescu nebo papírnictví. Kartičky tam
jednoduše umisťuji pomocí špendlíků. Teď používám karty, které jsou
starými malými fotopapíry... mám jich pár stovek. :-)
Proč používat karty?
Dříve jsem karty vůbec nepoužíval a i teď je používám
tak trochu jinak. Karty používám především jako rychlou orientaci.
Pátrání ve scénáři je trochu obtížné... a když píšete dlouhý scénář,
časem si nemusíte vzpomenout na všechny scény a už vůbec ne na to, kde
se nacházejí. Pomocí karet si můžete proletět celý scénář za pár
sekund. Teď píši zrovna "obří" projekt, který se bude skládat z
několika celovečerních scénářů, které na sebe navazují. No a bez karet
bych se neobešel, protože stále musím hledat něco z předešlých dílů...
takže kouknu na zeď, kde mám karty od starších scénářů.
Kromě rychlého přehledu o ději jsou karty výhodné v tom,
že je můžete různě přesouvat apod. Tím vlastně můžete stavět příběh.
Někdo si nejdříve vyrobí karty a až když má sestavený
kompletní příběh, začíná psát scénář. Já píši trochu jinak, a i když by
se tak podle většiny rad psát nemělo, rád se nechávám překvapit tím, co
mi při psaní příběh přinese. Proto karty píši napřed (oproti tomu, co
mám již napsáno) pouze tehdy, když např. nevím jak dál, nebo když znám
nějakou následující scénu, ale nevím, jak se k ní dostat. Takže ať již
píšete scénář jakýmkoliv způsobem, rozhodně bych karty doporučoval -
buď pouze pro rychlejší orientaci nebo pro plnohodnotné budování
příběhu.
Fotku svých karet sem zatím nedám, protože zatím ty
scénáře nejsou určeny ke zveřejnění.
fido
Chci
se zeptat co znamená v scénáři ULOVIT MILIARDÁŘE ta
nula před obrazem 0:1 , 0:2 , ...
fido reaguje:
10.1.2013 (20:12)X
Proč
neodpovídáte?
dm reaguje :
11.1.2013 (11:41)X
Zkus
na to přijít sám. Myslím, že když nad tím chvíli
popřemýšlíš, tak na to přijdeš
30.12.2012 (19:47)
fido
Můžu
napsat na druhou stránku scénáře seznam postav
které se ve filmu objeví?
FILMOVANI.cz
reaguje:
1.1.2013 (13:41)X
To
se většinou píše do divadelního scénáře. U filmového
scénáře jsem ještě nezažil, aby tam byl napsán seznam postav. Ale pokud
ti to výslovně nikdo nezakáže, tak si tam klidně postavy napiš.
|
FAQ
Články
Odkazy
Archiv
Diskuze |