2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
|
Grei
Ako
sa opisuje scéna vo vesmíre?
Akože
záber napríklad na planétu. Mám dať
EXT. a potom DEŇ, NOC...? Neviem :)
FILMOVANI.cz
reaguje:
27.12.2015
(20:18)X
EXT.
by se napsalo pouze v případě, že by
byl kameraman ve vesmíru. A jelikož jsem ještě neslyšel o hraném filmu
natáčeném ve vesmíru, tak se vesmírná scéna nenatáčí, ale vytváří se v
počítači, proto se nepoužívá ani EXT. ani INT. Scenárista může užít
výraz CGI, což znamená, že bude obraz vytvořen pomocí počítače. Ale v
dnešních sci-fi filmech se nemusí užívat ani tento výraz, neboť je již
samozřejmostí, že se většina obrazů vytváří pomocí počítačové animace.
A
DEN ani NOC ve vesmíru neexistuje, takže
se také neužívá.
Ukázka
zde hned v první scéně: http://www.filmovani.cz/pdf/Ona.pdf
Lukáš
Možná,
že nebudu svojí otázku formulovat
úplně správně, ale zajímalo by mě jakým způsobem se do scénářů zapisují
vzpomínky nebo i představy jako jsou třeba v Tajném životě Waltera
Mittyho. Jak naznačit, že se jedná o tohle? Nebo se to píše do popisu
jako, že postava si představuje, jak...atd?
Zajímá
mě ještě jak u milostných scén.
Stačí prostě napsat milostná scéna a stačí to, nebo jí musím do detailu
popisivat?
Za
případnou odpověď díky
FILMOVANI.cz
reaguje:
26.12.2015
(17:46)X
http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_03.html#vlozena_scena
Takto
jdou zapsat vzpomínky, představy
apod. Ve filmu Walter Mitty je to však jiný případ, protože tam
myšlenky byly součástí filmu, takže scénář je napsaný zcela běžným
způsobem a neuvádí se v něm, že se jedná o představu.
U
té milostné scény je to scénář od
scénáře. Někdy je ve scénáři prostě napsáno pouze "milostná scéna" a
někdy je detailně popsána. V 50 odstínech by určitě nestačilo pouze
napsat "milostná scéna"... Jestliže by se tedy jednalo např. o akční
film, kde by milostná scéna nebyla ničím zvláštní, jenom by měla za
úkol posunout vztah mezi dvěma osobami, stačilo by zapsat pouze
"milostná scéna". Ale pokud scenárista klade na tuto scénu velkou
důležitost, určitě by ji měl rozepsat. Já jsem např. ve scénáři Ona
(str. 83/84) popsal milostnou scénu skoro na celou stranu - tedy spíše
to, co jí předchází. Samotné milování mám na jednom řádku.
Myonge
V
mojom scenári je scéna, kde postava
nastupuje do koča a zhovára sa s cestujúcimi, ale neviem, či to mám
označiť ako EXT. alebo INT.
FILMOVANI.cz
reaguje:
5.12.2015
(17:19)X
Existuje
i označení INT./EXT. - které se
uvádí v podobných případech, tedy že se děj odehrává vevnitř i venku.
Jako scenárista bych to napsal takto, protože scenárista neví, jak se
bude daná scéna natáčet. V současnosti by tato scéna byla pravděpodobně
pouze INT., jelikož se podobné scény natáčejí ve studiu před
modrým/zeleným pozadím. Jestliže by si filmaři nechali na scéně
záležet, jednalo by se o INT./EXT., neboť by byla kamera uvnitř kočáru,
proto by se musel nasvítit vnitřek, ale zároveň by šlo vidět i ven,
proto by se jednalo i o exteriér. Osobně užívám vždy výraz INT./EXT.,
když někdo jede v nějakém vozidle. A pokud by se jednalo o otevřený
kočár, bylo by to pouze EXT.
FILMOVANI.cz
Facebook
Zdravím
všechny. Ač nejsem moc velký
milovník Facebooku, v rámci rozvoji tohoto webu jsem se rozhodl
vytvořit na FB web i skupinu.
Web
http://www.facebook.com/scenaristika
Zde
naleznete webové stránky, kde budu
zveřejňovat důležité informace, nebo kde můžete psát cokoliv vy. Zatím
tam toho moc není. Nápady pište tam nebo sem.
Skupina
SCENÁRISTÉ http://www.facebook.com/groups/scenaristi/
Přidejte
se k této skupině, pokud chcete
být v kontaktu s ostatními scenáristy. Obsah nechám již na členech. Čím
více nás bude, tím lépe.
A
v neposlední řadě jsem přidal na úvodní
stranu tohoto webu tlačítko Líbí se mi a Sdílet, tak komu se chce, může
kliknout. http://www.scenar.cz/
Do
budoucna přidám tlačítka i jinam, abyste
mohli jednoduše sdílet zajímavé články a přidám i možnost diskuze u
jednotlivých článků.
MG
lukyn
Diky.Raději
je asi lepší napsat něco
svého.Pro vysvětlení:Asi před rokem jsem viděl reklamu na mobilního
operátora,která těžila z čs.seriálu Návštěvníci.Říkal jsem si,jak je to
asi s autorskými právy.
FILMOVANI.cz
reaguje:
7.9.2015
(18:34)X
Konkrétně
u té reklamy se jistě tvůrci
domluvili s držiteli autorských práv k původnímu seriálu. Myslím, že za
to museli zaplatit min. milion a čtvrt (u reklam se platí hodně).
Málokdo
vymyslí něco úplně svého. Cameron
také začínal jako scenárista dvojek. Mimochodem jsem byl předevčírem v
kině na Vetřelcích a opět si kladu otázku, co ti filmaři dělají, když
30 let starý film má mnohem lepší efekty než spousta současných filmů.
A
osobně teď přemýšlím, jestli napíšu
scénář k Bondovi, v hlavě mám také Terminátora a také jeden film
založený na počítačové hře.
lukyn
Může
někdo napsat scénář, třeba pokračování
seriálu,který již existuje a k případnému pozdějšímu uveřejnění souhlas
původního autora nebo jeho dědice?D ěkuji za odpověď
FILMOVANI.cz
reaguje:
6.9.2015
(10:35)X
Psát
si může každý co chce. Problém nastává
až tehdy, pokud chce dílo, které vzniklo na základě cizích autorských
práv, zveřejnit, prodat, přihlásit do soutěže nebo třeba realizovat. To
už se pak musí domluvit s držiteli autorských práv.
Ještě
také existuje "fanouškovská tvorba",
kde amatérští spisovatelé píší svá pokračování známých příběhů (viz.
můj Duke Nukem). No a zde je to ještě složitější. Není to ani zcela
legální a ani zcela nelegální. Někteří autoři to tolerují, jiní ne.
Pokud by někdo chtěl na takovém fanouškovském díle vydělávat bez
svolení držitele autorských práv, již by to bylo protizákonné. Ale
samotné zveřejnění takového díla se většinou toleruje, možná by však
mohl být autor vyzván, aby se toto dílo stáhlo z veřejného serveru.
Více
zde: (anglicky)
https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_issues_with_fan_fiction
María
Čaute,
mám napísaný scénár (v anglickom
jazyku) k celovečernému filmu. Chcela by som ho poslať do zahraničia
resp. do Ameriky. Chcela by som sa spýtať: Vo scénári mám napísané meno
interpreta a názov pesničky, ktorá hrá v rádiu (postavy sa bavia o
texte), môžem to tam nechať a autorské právo si zaistí ten, kto bude
film realizovať? A ešte niečo... Našla som Americkú asociáciu
spisovatelov. Máte s tým niekto skúsenosti? Vďaka
Epsyllon
reaguje :
30.8.2015
(15:38)X
Kludne
to tam ponechaj ja si myslim.ak by
scenar niekto odkupil tak uz to je na nom ako s tym dalej .ak by sa ti
to podarilo predat alebo nejako publikovat tak mi daj vediet tiez sa
tymto zaoberam a mam podobny problem...napis na
tomasujvarigmail.com.mimochodom vela stastia so scenarom
FILMOVANI.cz
reaguje:
30.8.2015
(18:52)X
Osobní
zkušenost žádnou nemám, ale
informace o tom, že by se neměla psát do scénáře píseň (název,
interpret, text), pokud již nemá autor zajištěna práva k ní, jsem
čerpal právě z amerických zdrojů. Proto bych raději do scénáře název
písně nepsal, protože je klidně možné (sice asi hodně málo
pravděpodobné), že by to mohl být problém, který by třeba bránil tomu
zařadit scénář do nějaké databáze významného studia. Osobně se mi to
nezdá pravděpodobné, ale kdyby to zase byla úplná prkotina, asi by se
na to neupozorňovalo ve scenáristických publikacích. Osobně bych tedy
neriskoval, ale jak to chodí v praxi doopravdy, netuším.
A
wga.org bych určitě doporučil, protože
někdy bývá i podmínkou pro přijetí scénáře, že musí být u této
organizace zaregistrovaný. Opět to jsou jenom informace z veřejných
zdrojů, osobní zkušenost nemám.
FILMOVANI.cz
reaguje:
30.8.2015
(18:57)X
Jo
a ještě prosím, kdybys pak měla někdy
čas, abys nám dala vědět, jak to dopadlo, nebo třeba jak jsi
postupovala? Strašně moc lidí se na to tady ptá a zatím neznám nikoho,
kdo by nabídl scénář do USA, ať už úspěšně nebo neúspěšně. Díky.
http://www.scenar.filmovani.cz/kontakt/index.html
María
reaguje:
30.8.2015
(20:21)X
Ďakujem
za odpovede. Dúfam, že sa podarí.
Pracujeme na tom so sestrou dosť dlho a tvrdo a určite dám vedieť ako
to dopadne . Ešte raz vďaka
Petr
reaguje :
6.11.2015
(09:44)X
Zdravím,
zajímalo
by mne, jak pokračuje plán s
prodejem v zahraničí. Po dvou letech jsem dokončil scénář určený pro
zahraniční produkce a chystám se ho rovněž nabízet primárně v Americe.
Proto by mě zajímali tvé/ Vaše prozatimní zkušenosti.
Předem
děkuji za odpověď.
Rie
Ahoj,
nevíte
někdo jak opatřit scénář
copyrightem? Kde ho získat tady v ČR? Předem děkuji za odpověď.
FILMOVANI.cz
reaguje:
5.8.2015
(07:10)X
Veronika
Dobrý
den,
mám
takový malý dotaz. Píšu scénář k filmu
a úplně si nevím rady s tím, jak zapsat jednu scénu. Mělo by se jedna o
nesrozumitelné mumlání více lidí, kterému nebude rozumět. Je mi jasné,
že se bude muset natočit, jak osoby doopravdy něco říkají a
nesrozumitelnost se tomu dodá až v postprodukci. Ale moc se mi nechce
psát do scénáře to, co by ony osoby měly říkat. Nejspíš by to zbytečně
zabralo moc místa, zkazilo dojem ze scénáře, a taky by to bylo úplně
zbytečné, protože je vlastně jedno, co postavy budou říkat, když tomu
nebude rozumět. Jak tohle mám vyřešit?
FILMOVANI.cz
reaguje:
3.8.2015
(21:36)X
Zapsal
bych to tak, jak jsi to zde napsala,
tedy že lidé nesrozumitelně mumlají. V literárním scénáři se píše pouze
to, co má jít vidět ve filmu. Pokud už by se měl film natáčet, někdo by
ty dialogy musel vymyslet, ale pravděpodobně by byly jenom přílohou
technického scénáře a nemusel by je vymýšlet scenárista, ale klidně by
to mohl býž např. pomocný režisér, který by měl na starost kompars.
Kuba
Ahoj!
Chci se zeptat, jak byste vepsali do
scény náhlý záblesk jako by vize, který se objeví třikrát-čtyřikrát na
jednu dvě vteřiny ve scéně... Díky. K
FILMOVANI.cz
reaguje:
3.8.2015
(21:40)X
kuba
reaguje:
4.8.2015
(08:49)X
Díky!
Tady v tom případě to vidím na tu
vloženou scénu :)
FILMOVANI.cz
reaguje:
5.8.2015
(07:18)X
Hlavně to
napiš tak, aby to ostatní pochopili, takže pokud si nebudeš jistý, že
tvůj text každý pochopí, tak tam klidně napiš poznámku, že se nyní
objeví náhlý záblesk scény čtyřikrát... nebo tak nějak.
Epsyllon
Zdravim.hladam
komiksoveho kreslica alebo
niekoho kto sa v tom vyzna.pisem scenare a mam svoj rozbehnuty projekt
a hladam niekoho kto mi s tym pomoze.piste na tomasujvarigmail.com.
Epsyllon
Nazdar.rad pomozem
s pisanim scenaru.nejaky
cas sa uz venujem pisaniu filmovych scenarov tak ak by mal niekto
zaujem ozvite sa mi. tomasujvarigmail.com. ci uz ide o film alebo
komiks.scenar.kludne aj v cestine,nie je problem.rad pomozem
Arty
Zdravím všechny a
zároveň pokládám dotaz.
Našel by se zde
šikovný scénárista, který
má rád komiks?
Sám se pokouším
něco dát dohromady, ale
umím se postarat spíš o vizuální stránku a psaní mi dělá problém a dost
to zdržuje při práci. Proto bych raději někoho přizval ke spolupráci.
Pokud by někdo projevil zájem budu rád když mě kontaktuje.
Zde je ukázka mé
práce: http://www.muj-ipad.cz/jobsuv-navrat-komiks#comment-2092565377
Petr
reaguje :
21.7.2015
(16:12)X
Ahoj. Já ve volném
čase nějaké ty scénáře
píšu. Třeba bychom se mohli na něčem domluvit!! :) Rád bych do toho šel.
Jakub
Ahoj, na internetu
jsem našel webovky filmu
Mafie. Jsi tam napsán jako kameraman. Je to pravda a popř. tedy jakou
kamerou jste to točili? Předem dík za odpověď.
FILMOVANI.cz
reaguje:
22.6.2015
(14:07)X
Byl jsem jeden z
mnoha kameramanů, osobně
jsem točil na Sony DCR-HC90, ale kamera už je rozbitá. Už ale na tom
projektu nepracuju a kdo ví, jestli vůbec ještě někdo...
Zudan
Zdravím, píšu
scénář k seriálu. Chtěla bych
se zeptat, jestli si mám pořídit autorské právo na každý díl zvlášť
nebo můžu jako celek?
FILMOVANI.cz
reaguje:
19.6.2015
(08:12)X
Autorské právo se
nepořizuje, autorské
právo je. Zajišťuje se ochrana
autorství. Seriál se dá chránit jako celek, ale lze chránit i
jednotlivé díly. V praxi je však důležitá hlavní myšlenka seriálu a
charakter postav. Většina současných seriálů by se dala těžce ochránit
proti "okopírování", protože na nich nelze co chránit. U nekonečných
seriálů lze prakticky ochránit pouze název seriálů a jména postav.
Kdokoliv by měl zájem, může si zcela legálně vytvořit seriál, který
bude takřka identický např. s Ordinací, akorát použije jiný název a
vymyslí si jiné postavy. Na podobných seriálech není co chránit,
protože nejsou originální ani jedinečné. Ale taková Arabela, Křeček v
noční košili nebo Létající Čestmír, ty se mohou velmi dobře bránit
proti okopírování.
Ochránit ale
seriál před tím, aby někdo
změnil jeho název a jména postav a trochu pozměnil příběh a použil jej
jako vlastní seriál, tak to je velice obtížné. Takže je spíš
důležitější dávat pozor, komu svůj sécnář nabízíte.
Zudan
reaguje :
19.6.2015
(09:03)X
Díky za odpověď
Dominik
Ahoj všichni,
nebyl by tu někdo, kdo by mi
byl schopnej napsat scénář? :), rád dělám s filmovými triky a efekty,
ale nemám dostatek herců. Kdo by něco zvládl, pište pls na email :)
dominik159centrum.cz
Dan
Zdravím všechny
filmové nadšence.
Letos se v Telči
koná FILMOVÝ WORKSHOP, má
s tím někdo zkušenosti nebo s podobným tipem projektu?? Jde mi o to
zda-li se tam člověk opravdu něco naučí a nebo jestli to jsou jen
vyhozené penízky??
FILMOVANI.cz
reaguje:
26.5.2015
(20:43)X
Hlavně záleží na
tom, co tam bude za
lektory - od toho se to všechno odvíjí. Pokud je to někdo neznámý, jsou
to vyhozené peníze. To mi je rovnou můžete poslat a já vám dám taky
lekci filmařiny.
Loni mě někdo
oslovil, jestli bych nedělal
lektora na filmovém táboře, ale jelikož nejsem naivní, tak jsem to
odmítl... přišlo mi to podezřelé. No a skončilo to podvodem a mnoho
lidí přišlo o desítky tisíc korun, protože tento tábor "pořádal" známý
podvodník, který se vydával za úspěšného režiséra atd... a na svých
velmi líbivých webovkách se i pyšnil spoluprací se známými tvůrci.
Bohužel mnoho lidí si to dostatečně neověřilo a do teď se neúspěšně
pokoušejí o navrácení peněz.
Takže hlavně
každému, kdo má o podobné
kurzy zájem, bych doporučil, aby si to vše pořádně ověřil, nejlépe aby
se obrátil na přímo na uváděné "známé" lektory, jestli s tím subjektem
skutečně spolupracují a jestli s ním spolupracovali i dříve. Protože
mnou zmíněný případ se dal lehce odhalit, protože např. cena uváděného
desetidenního tábora měla být tuším 10 tisíc korun s tím, že to bude v
horách v luxusním hotelu s wellness, doprava žlutými busy se stewardem
a filmová technika za statisíce + věhlasní lektoři a samozřejmě plná
penze. A zmíněný pořadatel se dal lehce vygooglit s tím, že např.
"nevrátil" půjčenou techniku za desítky tisíc. Když jsem s ním ještě
komunikoval, tak jsem mu nabídl, že ten tábor budu zdarma propagovat,
ale až si vše ověřím - a tím naše konverzace skončila.
Takže si určitě
všichni dávejte pozor a
hlavně si ověřte, jestli se onen kurz již někde konal. Pokud neznáte
nikoho z lektorů, tak proč platit někomu, aby vás něco naučil, když sám
nic nedokázal?
K tebou zmíněnému
workshopu: jen tak v
rychlosti jsem to proběhnul a nepodařilo se mi najít, že by zmíněná
společnost někdy v minulosti něco podobného pořádala (ale nepátral jsem
důkladně). No a těch lidí v realizačním týmu se mi zdá nějak moc... a
nechce se mi věřit, že by tolik osobností věnovalo svůj čas takovému
workshopu. Takže určitě než bych vypláznul 4 tisíce za něco takového,
tak bych zkusil napsat třeba Josefu Klímovi nebo Miroslavu Táborskému,
jestli vůbec vědí, že mají učit na tomto workshopu.
Ověřovat,
ověřovat, ověřovat!
FILMOVANI.cz
reaguje:
28.6.2015
(18:54)X
Tak co, byls tam
nakonec? Nebo někdo jiný?
Linda
Nedávno jsem
dopsala scénář o holce která
uteče z letního tábora a jak ji budou ostatní hledat, potom začne
strašit v domě atd. mohli by ste mi prosím říct co je to za žánr?
A mám ještě jednu
otázku, ukazovala jsem to
ve škole našemu scénáristovi her a říkal že bych to měla skusit prodat,
nevíte kde?
FILMOVANI.cz
reaguje:
1.5.2015
(21:56)X
FILMOVANI.cz
Už nějaký den
dělám na nové sekci, která
bude zaměřena na psaní ostatních druhů scénářů, protože se zde celkem
často objevují dotazy na toto téma. Takže se vás chci zeptat, jestli
vás napadá ještě nějaký druh scénáře, kromě těch, na které jsem si
vzpomněl: videoklip, reklama (tv spot), dokumentární film,
sitcom, videohry / hry, kulturní a společenské události / akce.
FILMOVANI.cz
reaguje:
16.4.2015
(20:04)X
dratenik
reaguje:
20.4.2015
(00:05)X
A sehnal by jsi i
nějaký obrázky k tomu? Je
to super
FILMOVANI.cz
reaguje:
20.4.2015
(09:04)X
A konkrétně k čemu
a konkrétně jaké
obrázky?
dratenik
reaguje:
21.4.2015
(19:17)X
No jako třeba
obrázky scénáře na reklamu
nebo videohru atak :D
FILMOVANI.cz
reaguje:
23.4.2015
(10:04)X
Když bych tam dal
obrázky, tak by to
popíralo smysl toho článku, protože smyslem je, že žádný
standardizovaný vzhled těch scénářů neexistuje. Ale možná časem přidám
nějaké odkazy na cizí scénáře, jestli to najdu. A pokud by někdo nějaký
takový scénář měl, tak ho tu rád zveřejním. Ale nechci, aby to vyznělo,
že někomu říkám, jak má přesně vypadat scénář např. k videoklipu.
Honza
Jaká třída to pak
bude hrát a pro jaký
obecenstvo to je? Rodiče, školky, ostatní třídy...
Kika
Ahoj, chtěla bych
napsat scénář pro školní
divadelní hru, jenomže nevím téma, vlastně ani zanr. Mohly byste mi
poradit co by pro takovou hru bylo dobré?
dratenik
reaguje:
20.4.2015
(00:04)X
To je zcela na
tobě ^^ Ale něco lehčího asi
:D
FILMOVANI.cz
Nedopatřením jsem
smazal příspěvek, kde se
tazatelka ptala na to, jak má vypadat scénář k dokumentu.
FILMOVANI.cz
reaguje:
21.3.2015
(08:31)X
Záleží na tom, o
jaký druh dokumentu půjde,
protože jich je nepřeberné množství. Některé dokumenty se mohou podobat
hraným filmům, některé popisují známé události a některé teprve něco
zkoumají. Hrané dokumenty – dokumenty, které filmovým způsobem popisují
nějakou, většinou historickou, událost, by mohli mít klasický filmový
scénář. Naučný dokument, který se skládá především z rozhovorů, by mohl
mít scénář např. ve formě bodového scénáře http://www.scenar.cz/odkazy/faq/faq_02.html#bodovy_scenar
. A ostatní dokumenty by nejspíše mohli mít pouze návrh scénáře http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_02.html#navrh_scenare
.
Jestliže se má v
rámci natáčení dokumentu
teprve něco objevit nebo na něco přijít, a to „něco“ je v úvodu
neznámé, nemůže mít dokument klasický scénář, protože nikdo neví, jak
vlastně výsledný dokument bude vypadat a co bude obsahovat. Proto by na
začátku takového dokumentu měl být námět, ve kterém bude shrnuto, o co
vlastně v dokumentu má jít, jaké jsou tvůrčí představy? Případně
předpokládaný návrh scénáře nebo bodový scénář, který by mohl obsahovat
základní strukturu: že nejdříve se seznámíme s problémem, vystoupí
svědci v rozhovorech a na základě jejich svědectví se povede pátrání, u
kterého zatím předpokládáme tento výsledek.
Čím více tvůrci
vědí o svém budoucím
dokumentu, tím více podrobný může být scénář.
A ještě jeden
zajímavý článek: http://jedensvet.cz/archive/jedensvet.cz/ow/2002/cz/press_dox_nic.html
Jana
reaguje:
21.3.2015
(10:53)X
FILMOVANI.cz
Dratenik
reaguje:
12.3.2015
(10:50)X
Ty jo, dooobrý . Doufám, že ti to takhle bude
vycházet víckrát . Budeš ještě něco mít?
FILMOVANI.cz
reaguje:
12.3.2015
(19:32)X
Tímhle tempem tak
zase za 7 let. Tak ono to ani zas tak
nevychází... myslím, že tohle je jedna z největších blbostí, co jsem
napsal, ale děckám se to asi líbí. Není to nic, čím bych se měl
chlubit, ale byl jsem překvapenej zpracováním, protože to zahráli hodně
dobře.
Honza
EXT. SCHOOL - DAY
...to establish.
INT. CLASSROOM -
DAY
Bla bla
Jak vyjádřit česky
to "to establish"?
Nemůžu si na to vzpomenout :D
FILMOVANI.cz
reaguje:
28.2.2015
(21:35)X
A jak je celý ten
příklad? "To establish"
je vytvořit, ale v souvislosti s tím příkladem to může znamenat
"přechod" - tedy přechod mezi školou a třídou. Tedy že záběr na školu
navazuje na záběr školní třídy. Tedy jakési upozornění na to, že záběr
školní třídy bezprostředně navazuje na předchozí záběr na školu. Ale
nejsem si tím jistý. Jestli to máš z nějakého scénáře, tak sem napiš
celý ten úryvek.
Honza
reaguje:
4.3.2015
(15:24)X
Není to odnikud,
jsem napsal já pro uvedení
příkladu, jen jsem chtěl vědět, jak se tomu říká v češtině. Tady je
příklad z Nightmare on Elm Street:
EXT. SPRINGWOOD
HIGH SCHOOL - MORNING
ESTABLISHING.
Students pour into the
building entrances
as school is back
in session.
INT. HIGH SCHOOL
HALL - MORNING
Nancy approaches
her locker, spins her
combo lock.
Zkrátka
establishing shot, píše se to
různě, buďto tak, jak jsem to psal v tom dotazu výše, nebo tady v tom
příkladu z Elm Street nebo jsem to ještě viděl tak, že se napíše přímo
na žádek obrazu slovo establish a hned pod to ten další obraz.
FILMOVANI.cz
reaguje:
4.3.2015
(16:28)X
Honza
reaguje:
4.3.2015
(16:34)X
FILMOVANI.cz
reaguje:
4.3.2015
(20:59)X
Ještě dodám, že
ten český termín "uváděcí
záběr" jsem vymyslel já, protože jsem nikde neobjevil, že by to někdo
někdy popisoval. Ale myslím si, že je to celkem vystihující.
Také se ten termín
psát nemusí, protože by
to mělo vyznít z děje a z nadpisu scény. (1. EXT. NEMOCNICE; 2. INT.
NEMOCNIČNÍ CHODBA) - je tedy zřejmé, že nemocniční chodba v druhé scéně
se nachází v nemocnici v první scéně.
V tom tvém
původním dotazu se teoreticky
může ŠKOLNÍ TŘÍDA nacházet v jiné škole, než v oné popsané ŠKOLE v
předchozí scéně. Např. může být ve scénáři spoustu škol a spoustu
školních tříd, ale tím, že se tam napsalo "to establish", tak to
znamená, že ona třída v následující scéně musí být třídou ze školy v
předchozí scéně.
Ale pokud bych to
již měl napsat do
scénáře, tak bych to česky nepopisoval jako "uváděcí záběr", ale např.
bych na konec první scény napsal "NAVAZUJE NA:" nebo zkrátka něco, co
ozřejmí že scéna B se odehrává tam, kam se dívala kamera ve scéně A.
aninka
ahoj, mám dotaz,
ale nevím, jestli už tu
někde napadl. Ráda bych zkusila psát v programu Celtx, ale nemohu nikde
najít, jak ve stažené aplikaci nastavit češtinu. Přímo na stránkách se
mě to ptalo na jazyk, ale i přes zvolenou češtinu to ani neopravuje
jazyk, ani "nebere" háčky a čárky, i když píšu na normální klávesnici s
češtinou. Nevíte náhodou někdo, co by v tom mohlo být za problém?
Případně moc díky za odpověď. aninka
FILMOVANI.cz
reaguje:
17.2.2015
(12:12)X
aninka
reaguje:
17.2.2015
(12:33)X
Ahoj, měla jsem to
Celtx 2.9.1 , kde mi to
nešlo skoro ani spustit, strašně dlouho to trvalo, tak jsem si stáhla
Celtx 2.9.7. Tam mi to sice jde spustit, ale na češtinu to absolutně
nereaguje.
FILMOVANI.cz
reaguje:
17.2.2015
(20:05)X
Zkoušel jsem tu
verzi 2.9.7 a nejde mi
vůbec spustit. Ještě můžeš zkusit nějaké jiné verze, jestli to půjde.
Osobně jsem Celtx používal hodně dávno a s češtinou jsem měl vždycky
problémy. Teď jsem zkoušel tu online verzi a tam mi to funguje... ale
jinak asi neporadím.
aninka
reaguje:
17.2.2015
(22:43)X
Bohužel, nejde to
nikde. A nenapadá Tě nějaký podobný
program, který by se na něco takového hodil?
FILMOVANI.cz
reaguje:
18.2.2015
(11:14)X
Všechny ostatní
programy, co jsem zkoušel,
mají také problémy s češtinou. Ale spousta lidí zde chválí Celtx, že
jim funguje, tak snad někdo odpoví, komu to jde bez problémů.
Jinak to budeš asi
muset zkusit v nějakém
normálním textovém editoru - já tak píšu, akorát to zabere nepatrně
více času.
Standa
reaguje:
18.2.2015
(19:08)X
Aninko, já
používám verzi 2.9.7 a nemám s
češtinou problém. Dokonce mi to opravuje i gramatiku (a to používám
anglické windows 7).
FILMOVANI.cz
Při aktualizaci
návštěvnosti jsem si
spočítal počet návštěv webu Scénář.cz za 5 let jeho existence a je to
přesně 123589. To jde.
Pokud máte
jakékoliv nápady na rozvoj webu,
sem s nimi. Teď se snad ještě vrhnu na aktualizaci odkazů a kouknu, jak
by se dala vylepšit sekce Jak napsat A/V scénář... i když nic moc
nového asi nevymyslím...
FILMOVANI.cz
reaguje:
29.1.2015
(09:53)X
Tak už jsem
zaktualizoval odkazy v sekcích
Jak napsat. U té příležitosti jsem objevil, že Tomáš Vorel zveřejnil
svůj další celovečerní scénář
Cesta do lesa. Také jsem objevil další pokračování publikace Cesty ke
scénáři IV + V.
Petr
Zdravím. Měl bych
dotaz. V případě, že se
televize rozhodne přijmout něčí námět, zaplatí za něj autorovi vůbec
něco? Pokud ano, tak kolik tak zhruba? A je vůbec možné, aby se autor
námětu posléze i nadále podílel na vývoji seriálu a případně i scénářů
jeho epizod?
FILMOVANI.cz
reaguje:
24.1.2015
(21:37)X
Televize
pochopitelně nesmí použít námět
bez svolení autora / držitele autorských práv. Jinak by to samozřejmě
byla krádež. Takže se s autorem musí domluvit a jelikož je televize
profesionální instituce, tak určitě by měla obvykle za námět zaplatit,
i když si myslím, že samotný námět televize kupovat nebude (více dále).
Např. v České televizi je podávání námětů dobře ošetřeno, vše je
zaevidováno, tak by zde nemělo hrozit zcizení námětu. I když námět sám
o sobě není autorským dílem, viz.: http://www.mkcr.cz/cz/autorske-pravo/caste-dotazy-508/
Ale pravděpodobně se zde námětem myslí jenom jakási stručná myšlenka,
protože pokud se napíše pětistránkový námět, již by měl být považován
za autorské dílo, jinak by bylo totiž možné obcházet zákon tím, že by
se i kniha dala označit jako námět filmu. Rozsáhlý a podrobný námět by
tedy již neměl být dle autorského zákona považován za „námět“. A žádný
autor určitě nepřijde do televize s dvouřádkovým námětem, ale již s
nějakým návrhem pořadu, takže raději budu mluvit o „návrhu“, protože za
námět typu „slepý policista bude bojovat se zločinci za pomocí svého
třínohého psa“ by určitě nikdo nezaplatil.
Kolik se platí, i
byť „zhruba“, lze velice
těžko povědět. Záleží na tom, k jakému pořadu / filmu / seriálu námět
bude, jak je dlouhý, komu je nabízen, jak je „komerční“ atd. Také by se
pravděpodobně za námět platilo až ve chvíli, kdy by se námět dále
rozpracovával, protože asi nikdo nekoupí jenom samotný námět bez toho,
aby ho hodlal v brzké době rozvíjet. Také si myslím, že by televize, v
případě svého zájmu, vyzvala autora, aby námět dále rozvinul minimálně
do bodového scénáře. Má kamarádka třeba nabízela námět na večerníček do
ČT, ale samozřejmě musela vypracovat i scénáře (návrhy) k několika
epizodám. I když byl večerníček už velmi propracovaný a strávila nad
jeho psaním dlouhý čas, stejně se nakonec večerníček nezrealizoval a
ona za něj nedostala ani korunu. To je odpověď i na druhou část otázky,
tedy že by pravděpodobně televize trvala i na tom, aby autor námětu jej
dále rozvinul do scénáře... a až poté by se dalo teprve jednat o
honoráři. Pokud by již návrh scénáře / bodový scénář / literární scénář
byl vypracován a televizi by se líbil pouze samotný námět, ale
zpracování scénáře by chtěla předat někomu jinému, pak by se teprve
mohla s autorem dohodnout na odkoupení námětu. Je tedy nespočet
možností, jak vše může dopadnout. Honorář za odkoupený námět by se pak
mohl pohybovat v řádech desítek tisíc korun, hotový scénář řádově výš.
Lenka
Měla bych, prosím,
dotaz. Napsala jsem
scénář, měl by se zrealizovat, chci se zeptat, zda se na jeho
financování má podílet i scénárista. Děkuji za odpověď.
FILMOVANI.cz
reaguje:
24.1.2015
(10:18)X
Pokud má být
scenárista i producentem, tak
proč ne. U nezávislých / amatérských / nízkorozpočtových filmů není nic
neobvyklého, když se na financování filmu podílejí i členové štábu.
Takové filmy nevznikají kvůli finančnímu zisku, ale kvůli splnění snů
všech zúčastněných. Jestliže však má vzniknout komerční film a je po
scenáristovi požadována nějaká finanční částka na realizaci, je to
přinejmenším podivné. Ale zase bych se nedivil, když by to bylo běžnou
praxí a nějaké peníze by byly požadované po začínajících tvůrcích, aby
se mohli podílet na nějakém filmu, stejně jako je to zcela obvyklé
např. ve sportu. Ale to už záleží na každém, jak k tomu přistoupí.
Případně svůj
dotaz rozepiš a uveď
konkrétní případ...
P.S.: Stačí užívat
jedno jméno. Odpovídám
na všechny rozumné dotazy a klidně od jedné osoby.
Jana
Dobrý den, chtěla
bych se zeptat, na kolika
stránkách by měl být námět k celovečernímu filmu. Děkuji
FILMOVANI.cz
reaguje:
22.1.2015
(19:07)X
Záleží na tom, pro
koho má být námět určen.
Námět může být dlouhý jednu větu nebo může být na několik stran.
Obvykle by neměl být námět delší než dvě strany. Ale pokud někdo
požaduje podrobný námět, může mít i 15 stran. Takže to opravdu záleží
na tom, k čemu a komu má námět sloužit.
Více o námětu a
dalších pojmech: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_02.html#pojmy
FILMOVANI.cz
http://filmovani.cz
A/V (dvousloupkový
scénář)
Ještě navážu na starší
příspěvky
a chtěl bych se zeptat, jak by se měla rozšířit skece A/V
scénáře? Zatím jsem v přesvědčení, že
obsah je dostatečný, neboť o psaní scénáře
jako takového se věnuji v sekci "filmový scénář"
a ostatní sekce slouží pouze k doplnění.
A ještě řeknu názor k
používání
dvousloupkového scénáře. U nás se asi
dost používá i při natáčení a často
tak i vypadá scénář technický. Je to o
tom, že tvůrci nechtějí ztrácet čas vytvořením
kvalitního technického scénáře a
natáčejí podle dvousloupkového, což je
rozhodně lepší, než natáčet podle "amerického"
scénáře. Jenomže potom také kvalita
technického zpracování filmu nebo seriálu
odpovídá tomuto jednoduchému literárnímu
nebo technickému scénáři.
Scenárista, který však
nepíše
scénář na zakázku, by měl užívat ten
"americký" scénář, protože scénář
slouží pro nabízení, nikoliv pro natáčení.
Jestliže někdo při natáčení používá
pouze literární scénář, je to velké
lajdáctví a kvalita zpracování tomu musí
odpovídat. "Americký" formát se lépe
píše a lépe čte. Dvousloupkový je přehlednější
při realizaci.
http://ulule.me/presales/7092/le-scenario-fini-12.jpeg
http://students.idv.edu/~0655442/bild/drehbuch_1.png
http://www.accioncreativa.org/Talleres/Cine/images/guion.jpg
http://www.taivaanrannanmaalari.fi/images_nsagallery/nsa013.jpg
https://24.img.avito.st/1280x960/1144059324.jpg
3.1.2015 (03:42)X
No já už jsem o to žádal v
jiném
příspěvku a tak zde jen opakuji. Věnovat se scénáři
typu A/V by rozhodně NEBYLO na škodu. Důvodů je několik. Jsou
zde tací, kteří by rádi vytvořili hotové
dílo pro TV nebo film. Nechtěj si jen hrát ale chtějí
skutečně tvořit (ale nechtějí nebo nemohou studovat FAMU a
nechtějí nebo nemohou si platit různé kurzy).
Potřebují šablonu, vědět,
jak se dělá
A/V scénář, kterému mohou věřit, že se tak
scénář skutečně dělá. Od A do Z.
No prostě věnovat se tomuto
typu scénáře
stejnou intenzitou, jako se věnuje tento web americkému
stylu. Ať si každý vybere, jakou cestou se chce dát...
FILMOVANI.cz
reaguje:
3.1.2015 (10:29)X
Tak to se asi budu rád
hádat.
. Klasický scénář zde uveden je plnohodnotným
útvarem, který se používá po celém
světě a je absurdní tvrdit, že tito scenáristé
si jen na něco hrají.
Toto je např. jediná česká
scenáristická soutěž, která mj. úzce
spolupracuje s Českou televizí a která doporučuje
vzhlad scénáře viz:
http://filmovanadace.cz/aktuality?id_akt=152&from=20&p=5&rok=2014
Šablona pro tvorbu A/V
scénáře je k
dispozici v každém lepším scenáristickém
editoru a není problém během sekundy převést
klasický formát na A/V formát. V ČR neexistuje
žádný pevný oficiální A/V formát
o čemž se každý může přesvědčit, protože A/V scénářů
je k dispozici na stránkách ČT celkem dost. U psaní
sekce A/V scénář jsem vycházel právě
pouze z těchto scénářů, které se vzhledově
dostl lišily - měly jiné druhy písma, jiné
nadpisy, jiná zvýraznění atd. A všechny byly
již zrealizovány, takže asi nikomu nevadilo, že někde se
podtrhává a někde se píše tučně.
Ale ještě k samotnému
požadavku: Mezi
psaním filmového a psaním A/V scénáře
není žádný rozdíl! I pokud někdo
napíše bez editoru filmový scénář,
ručně ho do A/V scénáře přeformátuje během
jednoho dne. Postupy psaní scénáře jsou totožné
a je jedno, jestli se píše filmový nebo A/V. Proto ve
všech sekcích doporučuji přečíst nejdříve
"Jak napsat literární scénář
filmový".
I v této Diskuzi odpovídám
na
všeobecné otázky ohledně psaní scénáře,
ne na otázky týkající se filmového
nebo A/V scénáře odděleně.
Znovu opakuji, že A/V scénář
píší
tvůrci, většinou zaměstnanci nebo spolupracovníci
televizí, kteří mají víceméně
zajištěnou realizaci svého scénáře a scénář
se bude v brzké době realizovat. Jedině snad u televizních
pořadů (soutěže, publicistické pořady, zábavné
pořady) by se mělo psát výhradně A/V formou, protože
se podle tohoto scénáře bude hned natáčet a
nebude se vypracovávat tech. scénář. Ale i
náročnější seriály se mohou psát
filmovým formátem, neboť budou teprvez zrpacovány
do tech. scénáře.
A pochybuji, že by Česká
televize vyhodila
nějakého scenáristu kvůli různým formátům
scénářů. Poslal jsem do ČT několik námětů
na TV pořady - reality show, ke kterým jsem napsal i krátký
scénář ve formě filmového scénáře
a bez problému byly přijaty. Stejně tak do scenáristických
soutěží, ať už Nadace nebo dříve Cena Sazky, chodí
scénáře v obou formátech a oba formáty
jsou přijaty. Ale jak se již dnes ukazuje, měl by se užívat
formát filmový, který je např. zcela vyžadován
i v největší evropské scenáristické
soutěži.
A na závěr si ještě rýpnu
, protože bych spíše řekl, že si na scenáristu
hraje ten začínající scenárista, který
dnes píše dvousloupkově, protože očekává, že
se jeho scénář bude ihned realizovat.
Shrnutí: Podle A/V scénáře
se
natáčí; podle literárního filmového
scénáře se vypracovává technický
scénář. Jestli si tedy někdo myslí, že ihned
se podle jeho scénáře bude natáčet, měl by
zvolit A/V formu. Pokud někdo svůj scénář nabízí
(na internetu, agentům, v soutěžích, televizím,
producentům), měl by vždy zvolit "filmovou" verzi.
FILMOVANI.cz
reaguje:
3.1.2015 (11:09)X
Zase aby to nevyznělo, že
mám nechuť k tomu
cokoliv v A/V sekci měnit... ale prostě nevím co? Musím
vědět nějakou konkrétní věc. Ale všeobecné
pokyny ke psaní jsou již v té filmové sekci a
samozřejmě se vztahují i na A/V sekci, tak to nebudu psát
dvakrát. Maximálně si myslím, že bych mohl
více rozepsat to, k čemu ten A/V scénář slouží
a proč ho užívat a dát více odkazů na
realizované scénáře. Ale samotný A/V
formát je celkem jednoduchý - obraz nalevo, zvuk
napravo.
Standa
reaguje:
3.1.2015 (14:15)X
Michale, jen si klidně rýpni
Já právě píšu pohádku. Bude to
celovečerní pohádka. Rád bych ho nejdříve
nabídl přímo jednomu režisérovy a když
neuspěji, pak ho nabídnu televizi. Nikde na stránkách
ČT se nepíše, jaký formát scénáře
požadují. To píšeš jen ty zde na tvém webu.
Já jsem si chtěl být jistý, aby mne kvůli
nějaké maličkosti, jako je typ scénáře
neodmítli.
Co se týče A/V scénářů, tak
buď jsem slepý nebo nevidím. Ukázky z A/V
scénáře jsou tu jen útržkovité. Zatím
co scénářů v americkém stylu je jich tu jak
houby po dešti, kompletní scénář v A/V stylu
tu není ani jeden
FILMOVANI.cz
reaguje:
3.1.2015 (21:43)X
To, že nikde neuvádějí, jaký
scénář požadují, bylo právě důvodem
vzniku těchto stránek. U většiny zahraničních
scenáristických soutěží je připojený i
vzor požadovaného scénáře (vždy jsem viděl
pouze ten filmový vzor).
Nemusíš se bát, že by tě
Česká
televize odmítla kvůli špatnému formátu - buď
užij A/V nebo filmový. Ani v soutěži Filmová nadace
by kvůli tomuto scénář nevyřadili - vyřazují
se takové materiály, které nemají fromu
scénáře, tzn. že jsou psány např. formou
povídky. I kdyby nesplňoval scénář nějaké
požadavky, v ČT by tě na to upozornili, protože na to mají
celé oddělení a pokud opomenu nedodržování
časových termínů, v ČT se chovají seriózně
a vždy zašlou vyjádření.
Pokud však trváš na tom, že
chceš přesně
vědět, v jakém formátu nabízet scénář
do ČT, tak se ti tam klidně zeptám... ale jsem si téměř
jist, že "filmovým" formátem nic nezkazíš.
AV scénáře:
http://www.ceskatelevize.cz/specialy/destovavila/destova-vila-technicky-scenar.pdf
http://www.drbo.cz/downloads.php?cat_id=2&download_id=20
http://www.drbo.cz/downloads.php?cat_id=2&download_id=8
http://www.drbo.cz/downloads.php?cat_id=2&download_id=10
atd. Viz. sekce České
scénáře
(dlouho jsem neaktualizoval, tak některé odkazy nemusejí
být funkční) + na webu ČT budou pravděpodobně i
novější scénáře.
1.1.2015
(20:35) Odpovědět
#
X
dratenik
Čus,
mě např. zaujal Gladiátor.
|
FAQ
Články
Odkazy
Archiv
Diskuze |