2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
|
fido
Můžu napsat na druhou stránku scénáře seznam postav
které se ve filmu objeví?
FILMOVANI.cz reaguje:
1.1.2013 (13:41)X
To se většinou píše do divadelního scénáře. U filmového
scénáře jsem ještě nezažil, aby tam byl napsán seznam postav. Ale pokud
ti to výslovně nikdo nezakáže, tak si tam klidně postavy napiš.
22.12.2012 (12:16)
fido
Napsal jste někdy nějaký TV scénář?
FILMOVANI.cz reaguje:
24.12.2012 (14:13)X
Z každého filmového scénáře se dá udělat televizní a
naopak. V editoru to jde za sekundu. Takže se to takhle nedá rozlišit.
fido reaguje:
24.12.2012 (20:49)X
FILMOVANI.cz reaguje:
24.12.2012 (21:33)X
Celtx, FinalDraft... a ručně se to dá také zvládnout.
Ale ještě jsem nezažil, aby někomu v ČR vadilo, zda je scénář v té či
té podobě.
fido reaguje:
25.12.2012 (13:53)X
Díky za odpověď
15.12.2012 (12:06)
dratenik7
Čau,
vím že to sem nepatří a za to se omlouvám, ale nevítě
někdo o nějaké dokumentární soutěži? Na internetu jsem nic nenašel. Díky
FILMOVANI.cz reaguje:
17.12.2012 (14:21)X
A myslíš soutěž filmovou nebo scenáristickou. Ta filmová
je např. http://www.dokument-festival.cz/
- myslím, že kdysi se tam mohl přihlásit každý se svým dokumentem...
teď nevím, jak to chodí. A jen scenáristická soutěž týkající se
dokumentů myslím není, ale pokud máš scénář k dokumentu, tak je asi
nejlepší volbou zkusit ho nabídnout do České televize, kde přijímají
všechny typy scénářů a námětů.
dratenik7 reaguje:
18.12.2012 (12:14)X
Díky moc za info! Myslím jako filmovou soutěž. Na tu Čt
se mrknu taky
FILMOVANI.cz reaguje:
18.12.2012 (12:44)X
Kdyžtak se obrať na někoho z toho Jihlavského festivalu,
protože oni by měli mít nejlepší přehled o dokumentární tvorbě.
10.12.2012 (23:00)
vavra
Zdravím, snažil jsem se tu najít nějakou odpověď a asi
jsem špatně hledal. S kamarádem jsem vymysleli opravdu skvělý scénář,
ale je to film obrovských rozměrů. Vtipkovali jsme o tom, že to
dostaneme až do USA a nakonec se o to opravdu pokusíme. Chápu, že máme
kontaktovat agenty, ale jak je to dál nemáme představu. Je možné se i
dohodnout na procentech ze zisku? Kolik by to popřípadě bylo? A
všeobecně rady, aby nás "neochcali"
dratenik7 reaguje :
13.12.2012 (09:58)X
Čus, s tímhle sice poradit nedokážu, ale ten váš scénář
by mě zajímal. Přečet bych si ho a pak bych podal nějakou kritiku . Jestli ovšem nechcete vaše
dílo ukazovat, nemusíte
FILMOVANI.cz reaguje:
15.12.2012 (12:48)X
Základem je mít profesionálně přeložený scénář a
přetištěn do US standardu, tedy na papíru formátu "letter". Dalším
bodem je, aby se váš scénář vůbec někomu líbil. V naší nefilmové zemi
se jen do jediné soutěže ročně hlásí 100 scénářů. V USA to budou
desítky tisíc scénářů. Takže peníze bych nechal až na dobu, než vám
někdo řekne, že by o váš scénář měl zájem. Aby vás "neochcali",
zaregistrujte si scénář zde: http://www.wgawregistry.org/webrss/
- bez toho se ho ani nepokoušejte nabízet, protože spousta lidí by váš
scénář bez této registrace ani neotevřelo. Touto registrací budete mít
zaručeno vaše autorství a v případě sporu máte velkou šanci na
vítězství.
Tuším, že v USA mají scenáristé nějakou organizaci,
která udává minimální výše honorářů za scénář... a závisí to na tom,
kolik scénářů už jste prodali. Někde jsem to myslím četl, ale detaily
už si nepamatuju.
Jestli to myslíte vážně, tak se obraťte na Markétu
Dočekalovou, která by vám s tím nejspíše (za honorář) pomohla.
vavra reaguje:
16.12.2012 (15:08)X
Díky moc. A neradi bychom ho ukazovali, protože zatím
takový nápad tu ještě nebyl a opravdu to je originální.
FILMOVANI.cz reaguje:
17.12.2012 (14:09)X
2.12.2012 (20:28)
Karolína
A co obrázky ke každému záběru?
FILMOVANI.cz reaguje:
3.12.2012 (19:11)X
Myslíš u sekce Jak napsat technický scénář? Jo, kdysi
jsem to sliboval... tak až budu mít čas, tak je vytvořím.
22.11.2012 (15:38)
rublík
Je lepší si scénář napsat na papír a potom přepsat do
počítače?
dratenik7 reaguje :
23.11.2012 (18:18)X
Nejdřív na počítač a pak ručně na papír by ztrácelo
smysl
FILMOVANI.cz reaguje:
25.11.2012 (14:10)X
Kolik už jsi napsal scénářů? Nebo kolik jsi napsal
stran? Čím víc se kdo ptá, tím méně toho kdy napsal a napíše...
Snad záleží na každém, jak mu to vyhovuje - jestli bude
psát na papír propiskou, tužkou, nebo perem nebo na PC, notebook nebo
mobil. Stejně tak by měl každý nejdříve napsat scénář - jakoukoliv
formou, a až poté zjišťovat odpovědi na konkrétní otázky - ne naopak.
rublík reaguje:
25.11.2012 (19:23)X
Dratenik7 to blbě pochopil!
FILMOVANI.cz reaguje:
27.11.2012 (13:11)X
Nebo si jen dělal srandu. Je to jako by ses ptal, jestli
je lepší Snickers nebo Mars. Vyzkoušej a uvidíš. Dřív jsem psal ručně,
protože jsem neměl počítač. Také jsem psal ručně, protože jsem chodil
psát do přírody a nemusel jsem se spoléhat na baterie. Teď mi vydrží
baterka v notebooku celý den a notebook je menší než A4, tak píšu už
jen na notebooku.
Psaní perem
+ romantičtější, kdykoliv, kdekoliv
- pomalejší, nutno přepisovat
Psaní na PC
+ rychlejší, přehlednější
- závislost na baterii i na počasí
Rovnou tu doporučím i nejlepší noťas pro psaní scénářů
venku v přírodě. I když už může být jiný, ale co... Acer Aspire One s 11.6
palcovým displejem. Proč? První nejmenší netbook se 100% velkou
klávesnicí - ty menší jsou na prd a pro psaní nevhodné. Tyto netbooky
mají klasicky velké klávesy, takže si brzy zvyknete na rychlopsaní.
Baterie vydrží 7 hodin a za necelé dva tisíce si můžete koupit baterku
další. Je malý, lehký, levný - já ho koupil před lety za 6600 a slouží
do teď, původní baterie pořád vydrží kolem pěti hodin. Doma píšu na
velkém noťasovi nebo PC, ale na cesty nic lepšího (cena, hmotnost,
rozměry, výdrž) tenkrát nebylo.
20.11.2012 (14:22)
Martina
Ahoj,neví někdo,jak se orientovat ve final draft 8?Není
mi jasné kdY jakou ikonu použít,třeba "general",atd..je tam toho víc
než klasické postava,akce,dialog,vsuvka a strih...Navíc se vpravo dole
oběvuje taková tabulka u kažedé akce a není mi jasné,k čemu pořádně
slouží...a byl by někdo schopen pomoci s překl.do aj,zatím synopse asi
3 str...za kolik?)díky.
FILMOVANI.cz reaguje:
21.11.2012 (15:09)X
pjoter reaguje:
4.1.2013 (19:09)X
Teď raguji na ten odkaz... pokud jsem vše dobře
spočítal, tak při ceně 350 kč za normostranu by mě překlad právě
dokončeného scénáře přišel na 22 tisíc kč... hm...
19.11.2012 (16:49)
rublík
Když mám scénář který je dlouhý 128 stran,mám ho nechat
vázat plastovou kroužkovou vazbou nebo tou železnou kroužkovou vazbou.
FILMOVANI.cz reaguje:
21.11.2012 (09:28)X
Běžně stačí plastová. Ale pokud bys chtěl scénář více
používat - často v něm listovat, můžeš vyzkoušet nějakou odolnější
vazbu, protože ta plastová se časem uvolňuje. Také záleží na tom, jak
velký průměr kroužku ti dají. Když je moc malý průměr (listy jsou tam
jen tak tak), vazba se více uvolňuje. Ale pokud jenom scénář někomu
nabízíš, moc bych tu vazbu neřešil, protože se scénářem obvykle
prolistuje pouze jedenkrát.
15.11.2012 (15:30)
drnda
Kdybych chtěl aby film který píšu trval 100 minut,kolik
by ten scénář měl mít stran?
drnda reaguje:
15.11.2012 (17:50)X
dratenik7 reaguje :
17.11.2012 (19:47)X
cca 100 ale třeba taky 150 nebo jen 80, na tuhle otázku
nelze přesně odpovědět
drnda
Filmová komedie je super...Nevím ale z jakého prostředí
by ta komedie byla.Kde se nejlépe schání prostředí ve kterém by se to
celé odehrálo?
dratenik reaguje :
15.11.2012 (10:48)X
kdekoli, kdykoli, cokoli. Záleží na zpracování.
Vyzkoušet si to na vlastní kůži
13.11.2012 (19:49)
dingik
Ahojky,
píšu scénář k filmové komedii a nevím jestli můžu písmo
textu změnit.Myslíte že by to bylo také pěkné?
dratenik reaguje :
15.11.2012 (10:47)X
já si myslim že je to úplně jedno
11.11.2012 (16:59)
figo
Proč nemáte v sekci MOJE SCÉNÁŘE zveřejněný scénář
ZAČÁTEK NA KONCI?
FILMOVANI.cz reaguje:
11.11.2012 (19:16)X
Scénář je momentálně nabízen k realizaci.
11.11.2012 (16:57)
drnda
Chci se zeptat jestli mám písničky ve filmovém muzikálu
psát kurzívou.Prosím odpovězte mi.
10.11.2012 (14:43)
figo
Viděl jsem scénář filmové pohádky Čertova nevěsta a byl
psán televizním stylem.Může být k filmové komedii scénář, který má
formu televizního scénáře?
FILMOVANI.cz reaguje:
11.11.2012 (08:39)X
V ČR je úplně jedno jaká forma scénáře se zvolí.
Někdo ten televizní nazývá "evropským" (nejspíš Češi),
což je myslím zavádějící, protože i v Evropě se u filmů používá ve
velké míře ten "filmový". Správné označení tohoto dvousloupkového
scénáře je A/V - Audio Visual. Tento scénář je přehlednější z hlediska
natáčení, nikoli však čtení. A literární filmový scénář by měl sloužit
jen pro čtení, nikoli pro natáčení. Takže A/V scénář by se měl používat
tam, kde se podle tohoto scénáře rovnou natáčí - dokumenty, TV filmy,
"TV opery" apod.
9.11.2012 (19:01)
drnda
Píšu scénář ke komedii a když tam mám že se jedna
postava kouká na sebe v nějaké reportáži a mluví tam,stojí to za to
udělat nový obraz a napsat do závorky V TELEVIZNÍ REPORTÁŽI?
FILMOVANI.cz reaguje:
10.11.2012 (14:25)X
V literárním scénáři postačí, když se ta scéna vloží do
scény, kde je umístěn např. televizor, ve kterém běží ona reportáž.
INT. POKOJ - DEN
Postava se dívá
na TELEVIZOR, ve kterém běží reportáž s ní samotnou.
NA TELEVIZNÍ
OBRAZOVCE: Postava hovoří s TELEVIZNÍM REPORTÉREM.
_ _ _ _ _ _POSTAVA
(M.O.)
_ _ _ _ (z TV)
Máte pravdu
pane redaktore.
Ale záleží také na tom, jak moc je ta reportáž v TV
důležitá - jak moc se tam mluví apod. Také by to šlo zapsat např. jako
telefonní hovor. http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/6-priklady-ukazky-faq.html#telefon
Záleží opravdu na tom, jak moc je ta reportáž podstatná
a obsáhlá. V technickém scénáři to rozhodně budou dvě scény, ale do
literárního scénáře se to může zapsat tak, jak jsem uvedl v příkladu.
Pokud tedy ta reportáž bude delší a budou prostřihy mezi televizí a tím
pokojem, udělal bych to formou PROSTŘIHŮ (viz. telefonní hovor).
9.11.2012 (16:42)
pjoter
Ahoj všem, chci se zeptat, jakým nejlepším způsobem
popsat scény, které se odehrávají zatímco hraje hudba... řekněme že v
tom má být cítit melancholie- třeba osudy různých postav, takže se nám
tu zobrazí třeba Petr, potom pavel, Michal v retrospektivě... jde mi o
ty přechody, zda-li to člověk má označit jako sérii(sekvenci) záběrů a
dále pokračovat podle zde uvedeného příkladu ... předem dík
FILMOVANI.cz reaguje:
9.11.2012 (17:50)X
Napsal bych to tou formou SÉRIE ZÁBĚRŮ. Psaní nových
obrazů by to zbytečně rozkouskovalo. Osobně používám sérii záběrů vždy,
když popisuji nějaký děj a zároveň hraje píseň - videoklip.
8.11.2012 (18:50)
drnda
Zdravím,chtěl bych se zeptat jestli se u obrazů ve
filmovém scénáři musí dělat číslo.Prosím odpovězte!
FILMOVANI.cz reaguje:
9.11.2012 (09:30)X
Zahraniční (USA) odborný názor je takový, že scenárista
čísla obrazů (scén) psát nemá, protože scény si čísluje až režisér nebo
např. producent, protože v tom mají vlastní systém. Pokud to tedy není
výslovně uvedeno, čísla scén bych nepsal. Na druhou stranu zase čísla
scén pomáhají v lepší orientaci. Osobně zastávám takový názor, že pokud
se scénář nabízí v soutěži, tak by tam čísla obrazů být nemusela
(scénář pouze někdo za hodinu přečte a již nad ním více času netráví).
Ale pokud se scénář nabízí k realizaci, čísla scén mohou usnadnit
orientaci při dalších úpravách.
Konečné číslování obrazů se stejně dělá až u finální
verze scénáře a závisí to na spoustě věcí. U nás jsem se nesetkal s
tím, že by někdo číslování obrazů výslovně vyžadoval.
8.11.2012 (10:26)
zaviandik
Zdravím, nejprve bych se chtěl zeptat na drobnost u
retrosp. Pakliže se odehrává 18let v minulosti a objevuje se tam mladší
já hlavního hrdiny, je nutné ho vždy popisovat jako mladý Petr nebo to
stačí zmínit pouze na začátku... P.S. výraz POV zahraničních scénářu
znamená co prosím? děkuji
FILMOVANI.cz reaguje:
9.11.2012 (09:39)X
Pokud tu mladší postavu bude hrát jiný herec, nejspíše
by bylo dobré vždy popisovat, že se jendá o postavu jiného věku – např.
stačí za jméno postavy uvést věk do závorky, nebo popstat, že se jedná
o postavu za mlada. Ale pokud je dostatečně popsána a označena ta
retrospektiva, tedy je-li jasně označena doba, kdy se děj odehrává, k
postavě se asi nic už psát nemusí, protože bude vyplývat z kontextu, že
je postava mladší.
Díval jsem se např. na scénář Titanic, a tam Cameron
píše pouze Rose – ať už stoletá nebo mladá. Pokud určitou postavu hrají
třeba tři herci – dítě, adolescent, dospělý – v titulcích se objevuje
např. John (4 Year Old), John (11 Year Old)...
Takže to popiš tak, aby to bylo čtenáři jasné. Pokud z
děje vyplývá, že je postava mladší, asi už to pak k postavě psát
nemusíš. Záleží hodně na těch okolnostech (kolik má konkrétní postava
prostoru, kolik těch postav je, atd.). Jestli si vybavuješ nějaký film,
kde hraje více herců jednu postavu v růzém časovém úseku, tak si
vyhledej scénář a podívej se, jak je to tam řešené.
POV: http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/technicky-scenar-4.html#POV
Kamera se jakoby dívá něčím pohledem – rozhlíží se.
Např: TERMINATOR POV = vidíme to, co vidí Terminator – červenou
obrazovku, číselné údaje...
29.10.2012 (13:15)
dratenik
Čau myšky,
zajímalo by mě když píšu scénář např. k sitcomu ale píšu
ho podobou filmového scénáře nebo naopak (píšu jak mi to vyhovuje) ale
když bych ho chtěl pak někde nabízet, musel by scénář mít takovou
podobu, jakou má mít podle forem?
FILMOVANI.cz reaguje:
31.10.2012 (09:56)X
V ČR na formě asi moc nezáleží. Důležité je, že to bude
vypadat jako scénář.
dratenik reaguje :
31.10.2012 (15:59)X
Ok. Díky. Mě totiž nejvíc vyhovuje forma filmového
scénáře.
Lenka
Ahoj, chtěla bych se zeptat, komu bych měla zaplatit
autorská práva, když bych chtěla napsat scénář podle literárního díla?
A kolik to zhruba stojí? Díky!
FILMOVANI.cz reaguje:
24.9.2012 (11:53)X
Peníze z autorských práv jdou držiteli autorských práv,
což obvykle bývá autor nebo někdo, komu byla práva postoupena. Pokud
jde o knihu, tak se obrať na nakladatele nebo vydavatele. Cena bývá
různá a záleží na domluvě a především účelu použití. U filmového
scénáře, který vznikl adaptací určitého literárního díla, se nemusí
vždy autorovi platit předem nějaká finanční částka, ale třeba bude
autorovi plynout určité procento ze zisku apod. Je to různé a závisí to
na spoustě okolností. Podrobnosti si domluv s držitelem autorských práv.
6.9.2012 (11:14)
dratenik
Aoj,
překvapivě mám dotaz ohledně scénáře. Tentokrát ohledně
dokumentu. Zajímalo by mě, jak by měl vypadat scénář s mluveným textem,
který doprovází dokument a scénář, kde jsou popsány záběry bude asi
vypadat podobně jako technický. Můžete mi poradit?
FILMOVANI.cz reaguje:
8.9.2012 (19:52)X
dratenik reaguje :
12.9.2012 (14:09)X
Ano, zajímá mě jak má vypadat scénář k dokumentu . Díky moc za odkaz
20.8.2012 (13:25)
Honza
Zdravím,
jak řešit titulky, které budou uprostřed filmu? Já je
řeším pomocí fiktivní postavy TITULKY. Můžete mi někdo poradit?
Díky,
Honza
dratenik reaguje :
21.8.2012 (23:19)X
Pokud se nemejlim, tak to piš do akce. Třeba co jsem se
jednou koukal na scénář k pánu prstenů 2, tak v akci bylo napsáno:
pomalu se objevují titulky s nápisem Two Towers nebo kamera letí přes
hory a objevují se titulky... atd. Ale radši si počkej na přesnější
odpoveď
FILMOVANI.cz reaguje:
22.8.2012 (11:19)X
Do postavy bych to nepsal. Tam bych to napsal jen tehdy,
pokud ten titulek někdo čte.
Osobně jednoduše napíšu do akce: TITULEK: TEXT TITULKU.
Nebo třeba "Objeví se TITULEK: TEXT TITULKU apod. Hlavně zvýrazni, že
se jedná o titulek, aby to každý pochopil. Víc si myslím není potřeba.
Honza reaguje:
24.8.2012 (11:49)X
16.8.2012 (17:08)
Janča
Zdravím,
mohla bych se zeptat, jakým písmem a v jakém programu
jsi psal scénář Ona? Mimochodem je úžasný...
Díky!
Janča
rublík reaguje:
16.8.2012 (18:39)X
Já si myslím že to psal v programu OpenOffice a písmem
Courier New.Já osobně píši pořád televizní formát protože si myslím že
je to tak pro české spisovatele daný.Filmový typ textu je spíše pro
američany.
Rublík
16.8.2012 (16:39)
Markéta
Ahoj,
píšu scénář pro reklamu a trošičku jsem se inspirovala
tím televizním. Chtěla jsem se zeptat, zda má být na začátku nějaký
nadpis (např. jméno výrobku, na který se reklama dělá) a zda je něco,
co je nutné do takového scénáře zařadit .
Moc díky
FILMOVANI.cz reaguje:
17.8.2012 (11:27)X
Ahoj. Ohledně scénáře na reklamu jsem odpovídal na
straně 7/12 této diskuze, tak se tam koukni. S tou reklamou je to
složitější, protože u „áčkových“ produktů se většinou nevytváří pouze
jeden spot, ale celá kampaň, která v sobě zahrnuje mnoho aspektů. Ale
pokud si chceš vytvořit reklamu sama pro sebe, stačí běžný scénář. Ale
jelikož spot bývá dlouhý pouze 30 sekund, určitě by bylo dobré vytvořit
nějaký obrazový scénář. Ten název výrobku bych napsal do nějakého
průvodní textu, kam bych ještě napsal záměr té reklamy atd.
14.8.2012 (19:12)
Nikola
ahoj,
chtěla jsem se zeptat, když se nějaká postava v předešlé
scéně neobjevila, má být v následující scéně taky označena velkým
písmem, nebo se to dělá jen u osob úplně nových?
Taky nevím, jak filmový scénář nábídnout. Přes televizi
se mi to řešit nechce a nevím, kde sehnat kontakty na
producenty/režiséry.
To je asi problém všech, ale třeba má už někdo
zkušenosti a poradí :)
Díky
Karlat reaguje :
14.8.2012 (21:45)X
Ahoj Nikolo,
Zkušenost s tím zatím nemám, ještě jsem nic nenapsal,
ale budu zkoušet (mimo jiné) kontakty, které najdu tady:
www.asociaceproducentu.cz
Je jich tam tolik, že by jeden řekl, že se o každý
scénář musí prát. Nevíte někdo, kolik je vlastně nás?
FILMOVANI.cz reaguje:
16.8.2012 (09:18)X
Ve filmovém scénáři se píše postava velkými písmeny
pouze tehdy, pokud se objeví poprvé. Je to z toho důvodu, aby si čtenář
uvědomil, že ta postava je nová. Dále se už píše běžnou velikostí.
31.7.2012 (17:15)
petr
Zdravím, potřeboval bych vědět, jestli lze sehnat nějaké
dobré betareadery i v našich českých krajinách? :-) Nejlépe někoho z
amatérského břehu, který to nedělá pro peníze? :-) Díky
FILMOVANI.cz reaguje:
1.8.2012 (10:57)X
Tvé požadavky se trochu vylučují. Buď chceš někoho
dobrého nebo někoho, kdo to udělá zadarmo. Když je někdo dobrý, tak to
nebude dělat zadarmo. Já znám akorát Markétu Dočekalovou - http://tvurcipsani.cz/
Ty zadarmo hledej na literárních serverech. Ale těžko
někdo bude trávit svůj čas tím, že někomu cizímu udělá zadarmo
podrobnou analýzu literárního díla.
petr reaguje:
1.8.2012 (11:33)X
29.7.2012 (13:38)
dratenik
Zdravíčko,
mám dotaz ohledně psaní sitcomu.
Hlavně bych potřeboval vědět, jaký mám psát druh
scénáře. Zatím mám v plánu asi 4 díly a všechny mají svoji zápletku ale
zároveň na sebe navazují a postupně dějově gradují. Mám psát filmový
anebo televizní scénář?
FILMOVANI.cz reaguje:
29.7.2012 (17:12)X
Asi bych volil spíše ten televizní, ale je to vcelku
jedno. V US mají speciální formát - je podobný filmovému, ale jsou tam
odlišnosti. Sitcom se člení na dějství (jednání) a případně scény
(obrazy) - jako v divadelní hře. U každého obrazu se napíše klasický
nadpis jako ve filmovém scénáři, ale podtrhne se, tedy např. INT.
POKOJ. Pod to se do závorky napíší jména všech postav, které se v tom
daném obrazu vyskytují. Akce se píše velkými písmeny, protože jí je v
sitcomech málo. Sitcom se skládá především z dialogů. Ten formát
nejspíš vytváří Final Draft.
Pro ČR však postačí ten běžný dvousloupkový scénář.
dratenik reaguje :
30.7.2012 (10:32)X
Děkuji moc za rychlou odpověď! Asi si zvolím ten filmový
scénář protože mi více vyhovuje.
27.7.2012 (10:21)
Já
Cau, hele kde mám sehnat ty desky na scénář??
FILMOVANI.cz reaguje:
27.7.2012 (15:35)X
25.7.2012 (20:46)
Karlat
Ahoj všem, prosím radu.
V průběhu psaní mého prvního scénáře jsem narazil na
tento problém: (nazval jsem tento jev "stínový dialog").
Postavy spolu mluví, ale nejsou slyšet, pouze hraje
hudba. Rozhovor je přitom zásadní, nelze jej vyřadit. Jak mám zapsat
takovou scénu? Mám skutečně vystavět dialog i přesto, že nakonec nebude
nic slyšet? (Spíše myslím, že ano, jelikož v průběhu tohoto hovoru se
budou proměňovat emoce aktérů, navíc - co kdyby nějaký divák uměl
odezírat, že?) Nebo mám napsat jen "postavy spolu hovoří" - a herci pak
budou mlít třeba o počasí a jen hrát předepsané pocity?
Jak byste to řešili vy? Čím více odpovědí a rad, tím
lépe, díky všem!
4Dráteník: Teď už je víceméně jisté, že do konce
července to nestíhám, ale snažím se! Mám asi tak půlku, tj. asi 20
stran. Hm, tak snad v srpnu!
FILMOVANI.cz reaguje:
27.7.2012 (08:47)X
Do literárního scénáře bych ten dialog nepsal. Čtenář
scénáře by měl vědět to samé, co ví divák. Pouze bych popsal emoce
aktérů rozhovoru, aby bylo patrné, o čem se baví. Až se bude film
točit, někdo ten dialog bude muset napsat.
dratenik reaguje :
29.7.2012 (13:34)X
Zdravím,
tak úplně chápu a vůbec mi to nevadí, že scénář bude mít
zpoždění . Můj první scénář sem měl
tenkrát v plánu dodělat na vánoce a nakonec jsem ho dodělal až někdy
začátkem léta.
A kdybych byl v takové situaci s tím "stínem", tak bych
dialog napsal ale tohle jsem nikdy nedělal, takže se přikláním k radě
od autora tohoto webu.
Kačka
Je
to tak, že když píšu a/v scénář, píšu ho jako
normální filmový. Až v pdfku se mi to rozdelí na dva sloupce. No, a ono
se to rozdělí, ale třeba to co se děje je na stjeném řádku, jako
dialog. JInak nevím jak to upřesnit :D.
Karlat reaguje :
20.7.2012 (13:04)X
Ne
že bych uměl poradit, ale mám dotaz, co je to a/v
scénář?
FILMOVANI.cz
reaguje:
20.7.2012 (13:56)X
Jestli
jsem to pochopil, tak chceš, aby třeba dialog
(jméno postavy) byl na jiném řádku než je text akce (záběru). Jestli
jo, tak po té, co napíšeš "záběr", dej enter a zvol opět "záběr" a
stiskni mezerník, a poté opět enter. Dostaneš se tak na další řádek bez
toho, aby v tom předchozím bylo cokoliv napsáno. Poté může psát třeba
dialog a bude na jiném řádku, než předchozí "záběr" a v naformátované
úpravě bude ve sloupku v jiné úrovni než text v pravém sloupci.
FILMOVANI.cz
reaguje:
20.7.2012 (14:01)X
A/V
scénář je dvousloupkový scénář - na tomto webu
popsaný jako televizní scénář. Někdy se užívá i název evropský formát.
Kačka reaguje:
20.7.2012 (17:51)X
19.7.2012
(11:27)
Káťa
Cau,
nainstalovala jsem si Openoffice, ale nějak se s
ním nemužu skamarádit. Poraďte mi, prosím, jak na něj, díky.
FILMOVANI.cz
reaguje:
19.7.2012 (17:41)X
http://wiki.openoffice.cz/
Jestli
chceš vědět něco konkrétního, tak musíš položit
konkrétní dotaz. A s tím Celtx jsem to nepochopil. Kdyžtak to upřesni,.
18.7.2012
(14:50)
Kačka
Ahoj,
mám menší problém. Píšu v Celtxu a/v scénář, ale
nejdou mi dělat mezery. Mám tedy třeba audio a video v jednom řádku,
Jak na to?? Díky za odpověď.
15.7.2012
(23:06)
Hendy
Cau,
velice
by me zajimalo, v jakych castkach je mozný u nás
prodat scenař na celovečerní film? Desetitisíce, statiíce až milion ?
Deem reaguje:
16.7.2012 (13:11)X
Ahoj,
desetitisíce
až statisíce. Pro nováčka je to okolo sta
tisíc. Pro zkušeného tvůrce to může být i několik set tisíc, ale to už
musí mít jméno nebo musí pracovat na něčem, u čeho je velký potenciál
na úspěch. Jinka platy scénáristů jsou nic moc. Nejlépe se mají ti
seriálovi
Hendy reaguje:
19.7.2012 (00:44)X
10.7.2012
(22:01)
Karolina Maskova
Ahoj,
existuje
v CR nejaka scenaristicka soutez zamerena na
scenare ke kratkym filmum?
FILMOVANI.cz
reaguje:
15.7.2012 (13:56)X
1.7.2012
(23:57)
veronika Veselá
Ahoj,
můžete mi poradit, jak mám stáhnout program
CELTX,díky
Karolina Maskova
reaguje
:
2.7.2012 (10:17)X
Ahoj,
ja
ho stahovala na techto strankach:
ODKAZY-TEXTOVE
EDITORY-CELTX
po
kliknuti na CELTX by ses mela dostat na jejich
stranky a z tech tenhle program bezproblemu stahnout. alespon ja s tim
zadny problem nemela. jinak, muzes zkusit i ulozto.cz, ale nejsem si
jista, jestli tam Celtx je.
FILMOVANI.cz
reaguje:
2.7.2012 (11:52)X
Teď
tam zavedli registraci, tak se musíš nejdříve
registrovat, a pak by to asi mělo jít stáhnout. Stačí vyplnit e-mail a
heslo. Ale ještě jsem to nezkoušel.
veronika Veselá
reaguje :
2.7.2012 (22:31)X
Děkuji
za radu, šlo to z uložto.cz.Diky
Karolina Maskova
reaguje
:
2.7.2012 (22:37)X
nemas
za co. sem rada, ze to slo :)
28.6.2012 (19:22)
Karolina Maskova
ahoj,
chtela
jsem se zeptat, jak je to v soucasnosti s
autorskymi pravy? delam na adaptaci Shakespearova Hamleta a chtela bych
ho pak prihlasit do jedne scenaristicke souteze, tak by me to docela
zajimalo. predem dekuju za odpoved :)
Karlat reaguje :
29.6.2012 (17:09)X
Pokud
je to stejné jako v hudbě, pak platí, že pokud je
autor po smrti více než 70 let, nemusíš si s právy vůbec lámat hlavu.
Shakespearovo dílo by dle mého názoru nemělo podléhat žádné právní
ochraně.
Karlat reaguje :
29.6.2012 (21:03)X
V
případě pochybností doporučuji obrátit se na právní
poradenství specializované na ochranu duševního ( nebo duchovního? )
vlastnictví, např. tady:
www.patentcentrum.cz
Poskytují
i bezplatné internetové poradenství. Pokud bys
chtěla písemný elaborát s odkazy na příslušné zákony a paragrafy, půjde
již o placenou službu.
Karlat reaguje :
29.6.2012 (22:30)X
Jo,
a ještě k Hamletovi. Nejsi náhodou z Plzně nebo
okolí? Pokud ano, doporučuji zajít do divadla Alfa na představení
Hamleteen. Je to vynikající představení, kterému se dostalo i ocenění
za originální zpracování tématu. Je tam Hamlet jako teenager. Třeba by
tě to inspirovalo?
FILMOVANI.cz
reaguje:
30.6.2012 (10:39)X
Hamleta
můžeš bez obav adaptovat. Problém však vidím v
tom, že většina scenáristických soutěží nepřijímá adaptace, pokud si
autor neadaptuje své vlastní dílo. Takže bych se spíše obrátil na
organizátora soutěže. S autorskými právy problém nebude.
Karolina Maskova
reaguje
:
30.6.2012 (16:51)X
Dekuju
za rady.
Z
Plzne a okoli bohuzel nejsem (muj domov je v takovy
maly vesnicce na Sumave pobliz Vimperka). Ale osobne si myslim, ze to
predstaveni by se mi libilo, protoze Shakespeara mam moc rada. Ty si na
tom predstaveni byl?
co
se tyka te souteze, jeste dneska tam napisu a zjistim
si, jestli tam Hamleta muzu poslat. V horsim pripade tam poslu neco
jinyho.
Karlat reaguje :
1.7.2012 (19:30)X
Jasně
že jsem na tom představení byl, jinak bych si jej
netroufal doporučit.
O
jakou jde soutěž, smím-li se zaptat? A prošla ti ta
adaptace?
Karolina Maskova
reaguje
:
1.7.2012 (21:29)X
Az
ted mi doslo, jak hloupa otazka to byla...
No,
jedna se o poskytovani nadacniho prispevku od Tv
Barrandov. Posles jim namet, literarni povidku or scenar a, kdyz te
vyberou, nabidnou tvoji praci nejaky producentsky spolecnosti a ta pak
s tebou uzavre smlouvu a natoci film. Behem roku maji dve uzaverky
(jednu do konce brezna a druhou do konce zari) a tyka se to
celovecernich filmu a televizni dramaticky tvorby do stopaze max. 50
minut. Ja uz tam letos posilala namet, tak bych to ted chtela zkusit se
scenarem. Co se tyka ty adaptace. Psala sem jim mail, ale jeste se
neozvali...
Jinak,
tady je webovka:
www.filmovanadace.cz
Karolina Maskova
reaguje
:
2.7.2012 (10:10)X
Tak
se dneska ozvali kvuli te adaptaci. Prej to neni
problem a muzu ho tam klidne poslat :)
Tomáš M reaguje:
11.10.2012 (08:30)X
Jen
poznámka. Aby dílo bylo "volné", je třeba adaptovat
originál. Na překlad by se mohla vztahovat stále platná autorská práva.
Držím palce.
18.6.2012
(17:05)
Petr
Mám
dotaz, jak se jmenují stránky, kde se dají stáhnout
již napsané DIVADELNÍ hry (něco jako databáze česky psaných - tím
myslím jak českých, tak cizích autorů, ale přeložené do ČJ- scénářů?).
Můžu poprosit o odkazy, znám takové databáze anglických a francouzských
scénářů, ale českých ne... Děkuji za pomoc
FILMOVANI.cz
reaguje:
19.6.2012 (15:29)X
Řekl
bych, že žádný takový český web není. Narazil jsem
na pár webů, ale tam bylo jen pár desítek divadelních her. O žádné
obsáhlé databázi nevím.
Karlat reaguje :
20.6.2012 (11:18)X
16.6.2012
(23:32)
Karlat
Zdravím
všechny,
jsem
tu zase, pokračuji v práci na svém "dítku", troufám
si odhadnout, že přes červenec to zfouknu. Pomalu se začínám rozhlížet
po někom, kdo by scénář realizoval. Jelikož doufat v zájem
profesionálních studií je přinejmenším troufalé, byť to jistě zkusím,
shledávám velmi reálné natočit svůj scénář s amatéry. Rád bych se
zeptal:
1.
Jakou kdo máte s amatérskou realizací zkušenost a
případně bych si dovolil Vás i požádat o spolehlivé a prověřené
kontakty.
2.
Je jasné, že i amatérský film bude stát dost peněz.
Existují nějaké např. grantové možnosti, filantropové, fundraisingové
agentury atp., které by mi pomohli se zajištěním zdrojů?
3.
Jak je to vlastně s distribucí hotového filmu? Když
člověk horko těžko napíše scénář, pak jej superhorko supertěžko natočí,
co pak? Vše by bylo vniveč, kdyby film nikdo nezkusil předhodit
divákům, že?
Děkuji
za pozornost a za případné odpovědi a rady
dratenik reaguje :
17.6.2012 (11:57)X
Ahoj,
já ve svém volném čase prakticky pořád dělám něco
s amatérskou filmovou tvorbou. Z toho můj nejdražší film stál cca
2000kč . Říkat Vám, že bych chtěl
zkusit Váš film by bylo troufalé ale rozhodně bych si přál přečíst
scénář popř. podat mojí kritiku. Díky
PS:
to je vše co tak můžu říct
Karlat reaguje :
17.6.2012 (17:12)X
Tak
jóóó! rád dám svůj scénář k posouzení všem zájemcům.
Jen upozorňuji, že i přes moji upřímnou snahu jsem se nevyhnul poněkud
nestandartnímu formátu. Budu rád, že je vůbec někdo ochoten se tím
prokousat (a proposlouchat).
V
podstatě půjde o pilotní projekt něčeho, co bych se
tímto debutem rád naučil. Celkově pak chci spáchat (zatím) 6 opusů.
Myslel
jsem, že vykání je tady zakázáno správcem
serveru? Aby nám to nevymazal...
Jo,
a film za 2000? To jsi ztvárnil všechny role
umělecké i technické, ne? Nebo jde o PC animaci? To bohužel nevyužiji -
prozatím.
Tak
na konci července!
Odpovídáte
X
dratenik reaguje :
18.6.2012 (08:13)X
Ok,
budu tykat . V téhle částce jsou obsaženy
kostýmy, sprej, "kulisy" a další drobnosti. Jestli to můžu říct trošku
odborně, tak prakticky já dělám všechny posty (kamera, herec, catering,
bestboy, výprava atd. ). Sice jde o hrané dílo ale
každý záběr je upravený (barevný filtr, přidané objekty, masky atd.,
atd.) ale to už dělá můj bratr skrz pár programů. Takže toho platit
nemusim. Jinak na tvůj scénář se těšim a ty se těš na mojí kritiku .
Karlat reaguje :
18.6.2012 (14:49)X
bestboy?
Kdo to je? Napadá mě "holka
pro všechno"? Tedy spíš kluk..
dm reaguje :
18.6.2012 (15:38)X
A
máš někde ten svůj film zveřejněný?jestli aono, mohl
bych se na něj podívat:)
dm reaguje :
18.6.2012 (15:41)X
To
je otázka, zapomněl jsem otazník:) *?
dratenik reaguje :
18.6.2012 (20:24)X
Seš
hodně blízko ale bestboy má na starosti osvětlení . A film ještě nikde neni
protože ještě neni hotový. Bude na amaterskefilmy.cz a youtube. Teď je
na netu pouze "obal na dvd", moje výroba . http://i.imgur.com/iCELV.jpg
Deem reaguje:
22.6.2012 (11:00)X
Ahoj,
pokud máš napsaný scénář k celovečernímu filmu,
tak bych ti nedoporučoval ho dávat ke zfilmování amatérům. Za prvé,
stejně nikoho nenajdeš, protože i amatérský film, kde by všichni
všechno dělali zadarmo a odehrával by se na jednom místě, by stál
minimálně několikset tisíc. A to amatéři nemají. Znám několik případů,
kdy se amatéři rozhodli natočit celovečerák, ale většinou to skončilo
stejně. Práce jim trvaly několik let, pak to pustili někde na internetu
nebo sami prodávali DVD a za měsíc po nich neštěkl ani pes. Jiní to
dostali až do kin, ale kvůli špatné technice nebo málo zkušenostem, to
prosvištělo ani o tom nikdo neví(hraje v tom roli i reklama).
Doporučují spíš buď to nabízet filmovým společnostem(producentům), což
je hodně složitá cesta a většinou nemusí vyjít. Je to totiž hodně o
štěstí. Nebo si sehnat partu amatérských filmařů, co točí
krátkometrážní filmy a mají nějaké ambice, ale chybí jim dobrý
scénárista a začít pracovat s nimi. Jsou to většinou filmy maximálně
10-15 min dlouhé. Takže si na tom můžeš vyzkoušet psaní, porovnáš, jak
to vypadá na papíře a na plátně a hlavně během jednoho roku se dá
natočit spousta filmů a tím pádem posbírat spoustu zkušeností. To je
podle mě základní problém naších filmařů. Oni za sebou mají třeba jeden
dva krátké filmy, pak několik let nic, a potom natočí celovečerák, a
pak to vypadá tak jak to vypadá. No a až kvalita vašich filmečků
stoupne a budete s nimi spokojení, tak natočte a přihlaste nějaký
film(y) na jakýkoliv festival pro amatéry nebo krátkometrážní filmy. A
až pak budeš nabízet něco nějakému producentovi, tak mu můžeš ukázat i
svojí předešlou práci nebo ocenění z nějakého festivalu. To už je lepší
vizitka, než mu říct, že máš rád filmy.
7.6.2012
(10:44)
Standa
Ahoj,
mám jeden malý dotaz...
Kdyby
se někomu náhodou podařilo napsat velice dobrý
scénář, (avšak v česku nerealizovatelný, např sci-fi / fantasy) a
překlad do angličtiny by nebyl problém, kde na internetu byste jej
zviditelnili pro zahraniční filmaře?
FILMOVANI.cz
reaguje:
8.6.2012 (18:43)X
V
takovém případě bych ho nezveřejňoval na internetu,
ale obrátil bych se na nějakého agenta, nebo bych zkusil nějakou
soutěž. V USA mají dost agentů, kteří mají k dispozici více než dost
scénářů, takže rozhodně nemusejí hledat scénáře na internetu.
Fido
Mám do scénáře psát do akcí a provedení triku? Nevadí
když jsou čtyři autoři? Je to dobře nebo špatně?
FIDO
FILMOVANI.cz reaguje:
17.5.2012 (08:17)X
Jestli se čtyři autoři domluví, tak to není problém.
Seriály mohou psát i desítky autorů. Jde jen o to, jak si tu práci
rozdělí. Provedení triku se do literárního scénáře nepíše - tam se
popisuje pouze to, jak výsledný trik bude vypadat. Jak se triku docílí,
to už si zpracuje ten, kdo trik vytváří.
2.5.2012 (10:28)
Donnasy
Ahoj,
Nemáte náhodou niekto skúsensosti s písaním rádiovej
hry? Neexistuje náhodou nejaká stránka kde sú ukázané nejaké tie
scenáre, pravidlá pre tento typ scenáru?
FILMOVANI.cz reaguje:
2.5.2012 (10:51)X
Donnasy reaguje:
5.5.2012 (14:06)X
1.5.2012 (19:31)
dratenik
Ahoj,
zase mám dotaz na tech. scénář. Když se popisuje scéna
např. ta Vaše (kamera letí nad měsícem, pak přes zeměkouli...) a když
tam ještě chci dopsat detaijly jako např. : za měsícem je deset hvězd a
kolem nich je modrá aura, na zeměkouli vidíme Evropu v noci atd. to se
má psát kam? Já to píšu normálně za tento popis do závorek. Může to tak
být? Nebo je na to nějaká finta?
FILMOVANI.cz reaguje:
2.5.2012 (08:12)X
Pokud by se jednalo konkrétně o ten můj scénář, tak by
se to tam nepsalo, protože se celý obraz bude muset vytvořit v
počítači. To platí i o jakékoliv jiné CGI scéně. V technickém scénáři
by to mělo být rozepsáno pouze okrajově (aby se vědělo, že tam ta scéna
je), protože se ta scéna nebude fyzicky natáčet někde na place. Scénu
budou vytvářet specialisté v počítačích.
Jak jsem psal, technický scénář neslouží všem členům
štábu. Proto to vypadá asi tak, že se režišér setká s člověkem, který
má na starosti výrobu počítačových efektů a podrobně proberou, jak má
ta scéna vypadat. Režisér řekne své představy, případně načrtne
storyboard, ukáže obrázky apod. Dále už je to idividuální, jak
spolupráce probíhá. To platí i o všech dalších činnostech, které přímo
nesouvisejí se základním fyzickým natáčením filmu (snímání kamerou,
běžné pohyby kamery, herců a dalších předmětů).
Platí tedy, že v technickém scénáři by měly být popsány
jednotlivé záběry, ale nemělo by se popisovat příliš detailů
(rekvizity, oblečení herců). Kromě technického scénáře se vypracovávají
spousty dalších dokumentů, které právě řeší to, co není obsaženo v
technickém scénáři. I pokud se natáčí např. složitá akční scéna, tak se
vypracovává samostatný postup, na kterém pracuje např. "akční režisér",
koordinátor kaskadérů, apod.
Když to shrnu, tak v technickém scénáři (dle definice
tech. sc.) by se mělo popsat to, co se odehrává v záběru a jak
pohybovat kamerou. U ostatních složitějších věcí se vypracovává
samostatný postup (výroba rekvizit, tvorba vizuálních efektů, složité
kaskadérské kousky, výroba speciálního make-upu atd. atd. atd.)
FILMOVANI.cz reaguje:
2.5.2012 (08:19)X
Na druhou stranu, pokud vypracováváš scénář pouze sám
pro sebe a pro lidi, které znáš, můžeš všechno napsat do jednoho
technického scénáře. V předchozím příspěvku jsem spíše popsal to, jak
to asi vypadá u "velkých" filmů. Jestli se tedy nechceš probírat při
natáčení velkým množstvím dokumentů, klidně to všechno napiš do jednoho
scénáře. Je to zkrátka individuální.
dratenik reaguje :
4.5.2012 (19:43)X
Díky za vysvětlení. Já to píšu pro sebe, takže to
všechno flákám dohromady. Něco tam ani nepíšu, to až v postprodukci
budu řešit ale já jsem hlava děravá, tak se snažím tam psát skoro vše.
30.4.2012 (12:06)
filmík
Pamatujete si jak jste mi dal odkaz na obrázek
tisknutého scénáře? Jaktože má titulní stránka jinou formu než v sekci
MOJE SCÉNÁŘE?
FILMOVANI.cz reaguje:
30.4.2012 (12:10)X
Na fotografii je scénář tak, jak jsem ho přihlásil do
soutěže. V podmínkách stálo, že se scénář odevzdává nepodepsaný. V
sekci Moje scénáře jsou titulní strany upraveny pro prohlížení na webu.
Titulní strana i celý scénář má vypadat tak, jak si to přeje zadavatel.
Pokud žádný zadavatel není, měl by scénář vypadat tak, jak je popsáno
na tomto webu a titulní strana tak, jak je popsáno v jednom z
předešlých příspěvků.
filmík reaguje:
30.4.2012 (12:19)X
děkuji za vaši rychlou odpověď a ještě mám otázku:
název filmu na titulní stránce mám psát tučně nebo
normálně
29.4.2012 (15:26)
filmík
Děkuji za odpověď.A ještě mám jednu otázku. Kolik
stránek by měl obsahovat scénář filmový (jedná se o mé
životopis.drama).
PROSÍM ODEPIŠTE MI JEŠTĚ DNES.
FILMOVANI.cz reaguje:
29.4.2012 (15:41)X
Scénář by měl mít tolik stran, kolik minut by měl trvat
film. Obvykle je to 90 až 120. Více než 120 stran se nedoporučuje psát,
pakliže budeme scénář někomu nabízet, protože by se třeba někomu
nechtělo číst 250 stránkový scénář.
Tyto i další informace se dozvíte např. v knize Jak
napsat dobrý scénář. Kdo to myslí se scenáristikou vážně, tak si tuto
(i další) knihu přečte.
filmík reaguje:
29.4.2012 (15:55)X
Budu pokračovat ve svém scénáři s názvem WILLIAM. Vše
budu dělat jako je napsáno v souboru Jak napsat filmový scénář.Jsem
zvědavý jaká forma a co z toho vyleze. Určitě to bude podařené dílo.
FILMÍK
29.4.2012 (14:53)
filmík
Dobré odpoledne,
chtěl bych vědět jakým formátem mám napsat životopisné
drama. Televizním formátem? Flmovým formátem? Prosím odepište mi. FILMÍK
FILMOVANI.cz reaguje:
29.4.2012 (15:11)X
Podle toho, komu to budeš nabízet. Pokud televizi, tak
tv formát, jinak filmový. Nezáleží na žánru, záleží na tom, pro koho je
scénář určen. Pokud to ještě nevíš, tak to napiš "americkým" stylem, a
později to můžeš přeformátovat do sloupců, což nezabere zas tak moc
času.
26.4.2012 (16:58)
filmík
Dobré odpoledne,
rád bych se vás zeptal jestli by jste nemohl ve vaší
odpovědi na můj dotaz zveřejnit obrázek jak vypadá titulní stránka
jakého koliv vašeho scénáře když je scénář tisknutý? A jaké desky mám
použít kromě kroužkové vazby?
PROSÍM ODEPIŠTE MI JEŠTĚ DNES!!!!!
dm reaguje:
26.4.2012 (17:40)X
Myslim že ty kroužkové budou asi nejlepší. Pokud chceš
svůj scénař někomu nabízet, tak na deskách nešetři. Mysli na to, že
komu ho budeš posílat, tak mu může denně chodit více podobných scénářů,
tak ať už na první pohled udělá dojem:) Titulní strana nevypadá nijak
složitě. Stačí uvést jen pracovní název filmu, označení žánru filmu,
předpokládaný počet minut, tvoje jméno a co nejpodrobněji tvůj kontakt.
FILMOVANI.cz reaguje:
26.4.2012 (20:49)X
26.4.2012 (16:12)
žujda
Mohl bych se zeptat kdy bude hotový scénář JINDY?
FILMOVANI.cz reaguje:
26.4.2012 (20:55)X
To sám nevím. Ten scénář píšu jen sám pro
sebe, když mám náladu. Zatím jsem tak ve čtvrtině. Momentálně mám
rozpracovaný jiný scénář.
18.4.2012 (13:13)
FILMOVANI.cz
Dokončil jsem beta verzi sekce Jak napsat
technický scénář a dnes jsem spustil oficiální verzi. Budu
rád, když se na to podíváte a napíšete mi sem své názory a případně mě
upozorníte na chyby a nedostatky. Díky.
http://scenar.cz/jaknapsat/technicky-scenar-1.html
Dratenik reaguje :
25.4.2012 (11:31)X
Čau,
Tak teď je to dotaženo k dokonalosti. Názorná ukázka +
vysvětlivky tomu dodávají hodně. Jen ten náhled obrázku se mi ukazuje
hodně zdeformovaně (možná to je chyba v mém prohlížeči). Jinak to je
skvělá práce.
FILMOVANI.cz reaguje:
25.4.2012 (13:38)X
S tím obrázkem asi problémy budou. Ve Firefoxu to u mě
vypadá normálně, ale na jiných prohlížečích to asi může blbnout -
záleží také na rozlišení obrazovky. Proto tam je taky odkaz přímo na
obrázek v novém okně. Ale nejsem webový profík, tak už s tím nic
neudělám.
8.4.2012 (13:57)
Karlat
Dobrý den všem,
Před týdnem jsem s nadšením objevil tyto stránky, zhltl
většinu nabízených informací a už se těším, jak ze mě také bude slavný
scénarista . Jelikož jsou však mé
představy o tom, co bych rád realizoval, v jistém ohledu dost odlišné
od běžných filmových formátů, moc prosím o radu:
Jak je to s hudbou? V projektu, který ve mně zraje cca
15 let(!) hraje hudba hlavní roli, postavy jsou bezejmenné a skoro se
tam nemluví... Někdo by mohl říct, že jde o videoklip, ale není to
úplně přesné. Troufám si tvrdit, že jsem vynalezl úplně nový formát . Nicméně abych jej mohl
nabízet, musím samozřejmě nejprve napsat scénář. Jak mám v textu
poznámkovat hudbu? Program Celtx nabízí poznámky v bublině po pravé
straně, tak to zatím píšu tam. Ale nějak se mi to nezdá - jak to pak
bude s tiskem, že?. Nejprve jsem si myslel, že hudba bude
charakterizovat jednotlivé scény, ale během jednoho hudebního čísla je
scén často více. Neosvědčil se mi ani formát Audio, ani Divadlo. A
začít ve Wordu s úplně vlastním schématem mi přijde přeci jen
troufalé...
Děkuji za pozornost,
FILMOVANI.cz reaguje:
8.4.2012 (16:08)X
Osobně píseň napíšu např. do pole akce hned na začátek
scény. ZAČNE HRÁT PÍSEŇ
nebo HRAJE PÍSEŇ "BREAKAWAY
od KELLY CLARKSON apod. Obvykle to píši jako SÉRII ZÁBĚRŮ.
Pokud mají znít hudební skladby po většinu doby filmu,
psal bych jejich názvy hned do nadpisů scén, např.: EXT. PLANINA - DEN (PÍSEŇ: XXX OD XXX)
Když bude skladba pokračovat i v další scéně, napsal bych např. do
nadpisu scény: EXT. LES - DEN
(POKRAČUJE PÍSEŇ XXX OD XXX) nebo bych to "pokračování"
napsal do pole akce. Stejně tak bych možná napsal i že píseň dohrála.
Obyčejně se písně do scénáře nepíší, protože se to řeší
až v postprodukci (pokud to není muzikál), ale pokud hrají písně
důležitou roli, nějak se to do scénáře zapsat musí. A ten zápis musí
být jednoznačný - tedy musí se vědět kdy píseň začíná a kdy končí.
A pokud do scnáře uvede scenárista konkrétní skladbu,
zadělává si tím na problém, protože je někdy (často ) velice složité zajistit si
ke konkrétní skladbě autorská práva. Je to jako kdyby spisovatel psal
knihu a používal tam spoustu úryvků z cizích knih aniž by k tomu měl
svolení držitelů autorských práv, a pak si ta práva začal shánět až po
dopsání knihy. A samozřejmě by se dalo očekávat, že všechny souhlasy
nesežene a bude tak muset celou knihu přepracovat...
Karlat reaguje :
9.4.2012 (12:28)X
Autorská práva jsou v pohodě, autoři jsou buď po smrti
více než 70 let nebo jde o hudbu lidovou nebo moji vlastní.
Díky za radu, tak nějak to zkusím řešit. Ideální by pro
mě bylo psát scénář přímo do partitury, ale obávám se, že ne každý
producent či režisér bude ochoten a schopen prokousávat se notovým
zápisem.
Napadá mě otázka: Nevíte, jak moc jsou lidé od filmu
hudebně vzdělaní? Někdy jsem překvapen, jak citlivě a vkusně je s
filmovou hudbou nakládáno, ale zdaleka ne vždy. Určitě je to kus od
kusu, tak si říkám, jestli třeba hudbu studují jako jeden z předmětů na
FAMU? Jak dlouho a v jakém rozsahu? A zdali aktivně nebo jen pasivně?
Nakonec bych možná bych přeci jen požádal o pomoc při
hledání informací, jak se píše scénář k videoklipu. Ne že by to bylo
přesně to, co hledám, ale určitě neprohloupím, když se s tím seznámím.
Také myslím, že to může být i pro ostatní návštěvníky těchto stránek
inspirující, zatím jsem tu nic podobného nečetl. (možná jsem přehlédl?)
Děkuji, přeji krásný den.
dratenik reaguje :
9.4.2012 (21:18)X
Zdravíčko,
já jsem v hlavě přes rok nosil a lehce i tvořil jakýsi
"videoclip", kde hudba tvoří rovněž důležitou roli a v celém snímku se
řekne jen jedno slovo. No a scénář si píšu jak já uznám za vhodné. Na
těchto stránkách jsem se to naučil (literární i technický) a svůj
scénář si dělám k obrazu svému (páč to budu i režírovat ). Scénář už mám napsáný,
liter. i tech. v jednom. Jen kostýmy a mejkap si píšu na desky
FILMOVANI.cz reaguje:
10.4.2012 (09:30)X
1. "Lidé od filmu" je široký pojem, který zahrnuje
desítky řemesel. Hudbu má ve filmu na starost třeba skladatel, který
např. vystudoval hudební školy a k filmu se dostal až později. Užití
konkrétních písní je třeba zase na "music supervisor", který zase plní
přání třeba režiséra a uplatňuje je společně se střihačem. Některý
režisér je i scenárista nebo kameraman, někdo se k režii dostal jako
herec. Nedá se proto říci, jak je konkrétní filmová profese "vzdělaná".
Obecně se dá říci, že např. muzikály režírují režiséři, kteří mají k
hudbě blízko. Ne všechno je však zásluhou pouze režiséra - některé
scény více režíruje třeba choreograf.
2. Pro scénář k videoklipu není asi žádný konkrétní
standard, protože videoklipů jsou desítky různých stylů. Když si vezmu
např. dnešní běžný videoklip, tak obsahuje nějaký příběh prostříhaný
záběry na hrající kapelu a zpívající zpěváky. Dal by se udělat např.
bodový scénář (jsou zde rozepsané jednotlivé časy a délky záběrů v
sekundách). K tomu "příběhu" by se dal udělat běžný filmový scénář, ale
pro záběry na hrající kapelu se moc literární scénář udělat nedá. Proto
by se měl scénář k videoklipu podobat technickému scénáři - tedy
rozepsané jednotlivé záběry (druhy, velikosti, pohyby, atd - viz. sekce
"technický scénář"). Pořadí záběrů se stejně řeší až ve střižně, takže
když by existoval přesný bodový scénář, stejně by se pravděpodobně
výsledná podoba klipu značně lišila.
Ono je opravdu nemožné říci, jak by měl všeobecně
vypadat scénář k videoklipu. Videoklip může být natočen jedním záběrem,
může vypadat jako film, může být kreslený, experimentální atd. atd.
atd. Filmový scénář má svůj standard, protože ho píší scenáristé, ale
videoklip většinou nebývá dílem jednoho scenáristy. Videoklip spíše
sestavují režiséři, choreografové, členové skupiny atd. Když jsem
jednou byl u natáčení videoklipu, tak se natáčelo jen podle několika
bodů (hrající kapela ve stodole, útěk ze stodoly, běh lesem,
pronásledování vojáky atd.) - každý z bodů se točil několikrát z jiných
úhlů atd.
Konkrétně bych Tobě poradil:
Napiš běžný literární scénář, kde okrajově popiš hudební
skladby. Ještě napiš anotaci, kde popíšeš svůj tvůrčí záměr - že hudba
hraje důležitou roli a jednotlivé střihy a záběry jsou závislé na hudbě
nebo podobně. Pokud chceš scénář nabízet, tak by to měl být právě a
pouze běžný literární scénář, protože ten bude všem srozumitelný. Až
teprve jestli někoho zaujme, tak se ten dotyčný s Tebou spojí a můžete
pracovat na technickém scénáři, který může být klidně napsán i do
partitury, pokud to bude všem stranám vyhovovat.
Karlat reaguje :
10.4.2012 (13:49)X
Děkuji za radu, jakožto začátečník se jí rozhodně hodlám
držet. Časem se uvidí.
Pro Dráteníka: Ach, jak závidím! Tvé dílo si rozhodně
nenechám ujít. Co se týče toho formátu, už jsem zjistil, že stejně
nebudu první. Dokonce se v té kategorii, do níž hodlám fušovat, i
uděluje nějaká cena. Mohu se zeptat, o jakou hudbu se jedná v tvém
případě?
Dratenik reaguje :
10.4.2012 (14:23)X
Hudba je velice dynamická a krásně graduje. Záběry,
které budeme točit budou právě závislé na hudbě - ze začátku budou
záběry za šera a pomalejší a ke konci už bude černá tma a děj bude u
konce. Konkrétně se jedná o dvě písně z pc hry Unreal Tournament 2004 -
Hyperblast. Celý tento snímek se bude odehrát ve fiktivním, pomurém
světě z nedaleké budoucnosti.
dm
Tak
dnes jsem si knihu převzal. Vše proběhlo rychle a
bez komplikací. Kniha přišla už ve středu, jen jsem neměl čas si ji
vyzvednout:)
1.4.2012
(14:55)
FILMOVANI.cz
Výsledky
soutěže
V
soutěži o knihu Jak napsat dobrý scénář (nebo jinou ze
seznamu), která probíhala do 31. března 2012, byl dnes vylosován
výherce David alias dm. Výherce byl již kontaktován
a vybral si knihu Jak napsat dobrý scénář.
Nakonec
jsem se rozhodl vybrat výherce losem.
Do losování byli zařazeni všichni, kteří splnili podmínky soutěže -
celkem se jednalo o 6 osob. Každému soutěžícímu jsem přiřadil číslo od
1 do 6, a poté jsem hodil hrací kostkou - a padlo číslo 3.
Ti,
co nevyhráli, nezoufejte, určitě zase časem vyhlásím
jinou soutěž. MG
23.3.2012
(10:47)
Donnasy
Hello
:D
Ľudia
ako zaznačím v scenári dvojitú expozíciu? Z toho
jedna je fotografia a druhá je príbeh v reálnom čase? (Je dôležité aby
som ju zaznačil nenchám to ne režisérovi ani strihačovi lebo to je
podstata obrazu)
Matwejko reaguje :
26.3.2012 (11:15)X
Ja
si myslím, že to má byť napísané tak, ako sa aj dole
v príspevku pýtal dratenik. Keď som dobre pochopil, ak teda chceš, aby
na polovici obrazovky bola fotografia a na druhej bežal príbeh a pod.,
tak treba popísať každú scénu zvlášť. Ak sa mýlim, nech ma niekto
opraví.
9.3.2012 (16:28)
dratenik
Ahoj,
mám
dotaz ohledně tech. scénáře. Když jsou dvě scény a
každá má 5 záběrů a záběry jdou po sobě ob jeden (prolínají se), jak se
to má zapsat?
FILMOVANI.cz
reaguje:
9.3.2012 (17:39)X
Nejdříve
popíšeš jednu scénu a až potom druhou. Musíš si
uvědomit, jak se to bude točit. Štáb nebude běhat z místa na místo, aby
natočil vždy jeden záběr z jedné scény, a potom jeden záběr z druhé
scény. Vždy se natočí komplet jedna scéna, a potom teprve další.
To,
že se záběry budou ve filmu prolínat, se řeší až
postprodukčně ve střižně. Taktéž je až na střihači, jak budou od sebe
jednotlivé scény odděleny, jestli se nepromíchá jejich pořadí, nebo
jestli nebude nějaká scéna zcela vyřazena. Střihem se dá téměř
kompletně změnit vyznění filmu.
V
technickém scénáři se řeší, co všechno se má natočit -
nikoliv jak budou jednotlivé záběry a scény do sebe zapadat.
dratenik reaguje :
9.3.2012 (18:37)X
Ano,
tohle chápu, jen sem chtěl vědět, jak to napsat. Je
jasné, že se scéna natočí celá a pak se rozkouskuje. Jen jsem si nebyl
jist, jak se tyhle prolínačky píšou na papír. Jinak díky za rychlou
odpověď
6.3.2012
(21:27)
maritana
ahoj,má
někdo nějakou zkušennost s překladem scénáře do
film.angličtiny?Nabízeli jste někdy pouze námět/asi 2str./ s ukázkou z
rozepsaného scénáře?
FILMOVANI.cz
reaguje:
9.3.2012 (10:56)X
Osobní
zkušenost nemám, ale co jsem se dočetl, tak pouze
s námětem nemáš téměř šanci. Např. v USA jsou specialisté na čtení
scénářů, kteří čtou i desítky scénářů každý den - takže je vyžadován
pouze kompletní scénář, a tedy pouze námětem se nebudou zabývat.
Nedávno
jsem také pátral, kolik by stálo scénář
přeložit. Našel jsem několik překladatelů, kteří se na toto i
specializují, ale cena se myslím pohybovala od 500 Kč za stránku -
takže profesionální překlad celovečerního scénáře by stál kolem 50.000
Kč. Možná se to dá sehnat i
levněji, ale i tak je to asi pro většinu amatérských scenáristů dost.
FILMOVANI.cz
reaguje:
9.3.2012 (11:16)X
Tady
jsem např. našel překladatelskou agenturu, která
překládala scénář k filmu Bathory. Zde jejich ceník:
http://www.itc.cz/cz/ceny-prekladu.html
Např.
můj 118 stránkový scénář Ona obsahuje 133771
znaků, což je zhruba 75 normostran, takže by jeho překlad stál
konkrétně 26.250 + 4.988 (DPH) = 31.238 Kč.
6.3.2012
(11:43)
Donnasy
Nazdar,
mám menší porblém, niekde som čítal že scéna
ktorá si vyžaduje postprodukčnú úpravu špeciálnym efektom by mala byť
riadne označená. Myslím tým ako napríklad Bullet time alebo v keď sa
niekomu začne ruka naťahovať... Je to naozaj tak alebo stačí keď
napíšem. Guľka leti v spomalenom čase? :D
david reaguje :
6.3.2012 (15:52)X
já
bych to napsal před akcí třeba jako série zpomalených
záběrů letící kulky nebo natažení ruky.
Matwejko reaguje :
6.3.2012 (17:03)X
V
literárnom scenári ti podľa mňa stačí poznámka k
akcii. Ak by si na filme pracoval s režisérom, teda ak ním nie si ty,
prerábate scenár do formy technickej (podrobne popísané scény, pohyby
kamery, spomalenia času a ďalšie špeciálne efekty).
Nie
som ale žiadny odborník, je to len moja rada.
dratenik reaguje :
6.3.2012 (22:07)X
Zdravim,
tohle
se většinou píše do technického scenáře (není to
výhradou), ale odpovědi na tyto otázky najdete na tomto webu v sekci
"jak napsat technický scenář" nebo tak nějak se ta sekce jmenuje . A musím říct, že tato sekce
je opravdu skvělá! Já jsem tam našel vše, co jsem o tech. scenáři
potřeboval vědět.
FILMOVANI.cz
reaguje:
7.3.2012 (08:55)X
V
literárním scénáři by se triková scéna měla označit z
toho důvodu, aby se vědělo, že tam nějaká je. Když si potom scénář čte
producent a narazí třeba na zkratku CGI nebo SPFX, hned ví, že bude
natáčení náročnější. Pak se může rozhodnout, jestli dá scénář
scenáristovi přepracovat, nebo jestli ho ten scénář nebude dále
zajímat, neboť by na něj nebyly peníze (to je pouze hypotetický
příklad).
Záleží
také na konkrétním filmu. Těžko se budou
označovat trikové scény ve scénáři k Avatarovi nebo k SW: Epizodě 1,
protože jich tam jsou stovky.
Osobně
bych tedy radil postup takový, že pokud je ve
scénáři pouze pár trikových scén, tak bych je nějak označil, ale pokud
by jich bylo více, nijak bych je neoznačoval. Ono to samotné označování
je dnes již trochu zastaralé, protože se trikové (počítačové) záběry
používají již běžně - ne jak za dob Terminatora 2. Většina "jízd v
autě" se dneska točí "trikem" - za modrým pozadím.
Ještě
bych vám poradil, abyste se snažili trikovým
záběrům co nejvíce vyhnout, pokud hodláte scénář nabízet k realizaci v
ČR. Sice se výroba efektů hodně zlevnila, ale většinou je
upředňostnována finančně méně náročná realizace.
Donnasy reaguje:
7.3.2012 (17:07)X
Jasne
chápem, toto som potreboval vedieť. Ďakujem za
odpovede :)
1.3.2012
(16:20)
Matwejko
Zdravím!
Mám pár otázok ohľadom scenáristiky. Filmy
doslova milujem a seriály ani nehovorím. Donedávna som bol obyčajný
konzument, čo mi nestačilo a chcel som viac. Už nejaký čas ma
scenáristika ako hobby drží. Zháňam si literatúru, snažím sa o
scenároch čo najviac dozvedieť, čítať ich a samozrejme písať.
Prednedávnom
som dočítal knihu Syda Fielda Jak napsat
dobrý scénař, ktorá je vynikajúca.
Chcel
by som teda poradiť, akú literatúru ohľadom tejto
tematiky je možné dostať v CZ/ SK verzii (nie že by som bol zlý
angličtinár, ale najlepší tiež zrovna nie som) a taktiež by ma
zaujímalo, či je niekde dostať preložené scenáre k zahraničným filmom,
pretože jediný knižný som zatiaľ našiel k filmu Pulp Fiction (v CZ).
Nie
som žiaden odborník ani kritik, len zapálený fanúšik
filmu, ktorý v ňom vidí viac ako len pohybujúce sa obrázky a tento web
mi veľmi pomohol a ukázal, že keď sa chce tak sa dá a so šitpkou
fantázie sa teda dá. Držím palce všetkým nádejným scenáristom!
david reaguje :
1.3.2012 (18:04)X
ja
jsem taky hledal a nenasel. Mozna ze kdyby clovek
trochu dyl googloval tak by neco nasel. No a nevystaci ti proste jen
preklad na googlu? Tady na teto strnce http://www.awesomefilm.com/
je celkem dost zahranicnich scenaru, ale anglicky. google to nekdy sice
neprelozi zrovna nejlip, ale myslim ze sa to precist da ne?:)
david reaguje :
1.3.2012 (18:14)X
Matwejko reaguje :
1.3.2012 (23:05)X
Dík
moc davide, veď uspokojím sa aj s google prekladom. Premýšľal som už aj nad tým,
že si tie scenáre fakt preložím aspoň pre osobnú potrebu ale to by som
do toho musel investovať mnoho času a bolo by to z väčšej časti
nanivoč, fakt len pre osobné používanie. Šíriť by sa to zrejme nemohol,
keďže to majú určite ošetrené.
A
k tej odbornej literatúre k scenáristikem okrem knihy
Syda Fielda teraz čítam "Číitanku pre scenáristov" v .pdf ( http://ftf.vsmu.sk/files/C%C3%ADtanka%20pre%20scen%C3%A1ristov.pdf
), môžem odporučiť.
Celkovo
k filmu mám už zakúpenú knihu "Budování
příběhu", dúfam, že mi tiež bude prínosom ( http://www.martinus.sk/?uItem=48268
) a uvažujem o "...izmy - Ako rozumieť filmu" ( http://www.martinus.sk/?uItem=111602
). Ak vieš niečo o týchto knihách alebo o nejakých podobného
charakteru, taktiež hocikto iný, rád si vypočujem názor/y.
david reaguje :
2.3.2012 (09:48)X
Ja
jsem knihu neprecetl ani jednu, az na Tvurci psani 1,
tu sem jeste ale nedocetl a uz ji mam celkem dlouho rozectenou:) ja si
radeji ctuju otazky a odpovedi jinych lidi na ruznych strankach. Napr.
na strankach Markety Docekalove. Tam jsem si i zkousel online kurz,
ktery je na tyden zdarma.
dratenik reaguje :
6.3.2012 (22:00)X
Ano,
tento kurz jsem si také dělal a musím jen vřele
doporučit! Pro začátečníky to pravé! Ještě musím doporučit, přihlásit
se do seriálu "Rada pro autora", kde vám Paní Markéta pravidelně posílá
velmi užitečnou radu ohledně tvůrčího psaní a nejen to.
Matwejko reaguje :
6.3.2012 (23:10)X
Horšie
je, že ja som ten kurz jaksi prepásol...
aktivoval som to, tie údaje mi nedošli hneď a po asi 10 dňoch som
našiel na maily tie prihlasovacie údaje, asi nemáte tie dokumenty z
toho čo? Ja som tak trochu moták totižto.
dratenik reaguje :
7.3.2012 (15:09)X
Já
je náhodou mám
24.2.2012
(02:43)
Peto
ahoj,
chcem sa opýtať, akú máte skúsenosť s používaním
programov určených na písanie scenárov. Či ich používate a ak ako, či
rovno scenár píšete v nich, alebo ho napíšete inde a potom ho dodatočne
len vložíte a naformátujete.
Ja
som sa snažil skamarátiť s programom Celtix, ale
veľmi sme sa nedohodli na spoločnom jazyku...
Peto reaguje:
24.2.2012 (02:46)X
teda,
pardón, opravujem - názov programu je "Celtx"
david reaguje :
24.2.2012 (09:51)X
Ja
pouzivam Celtx a jsem snim maximalne spokojeny. Ale
vyskousej jeste treba OpenOffice nebo Final Draft.
17.2.2012
(13:48)
dm
Zdravim,
mam jen mensi problem s vyprávěním. Můžu to do
scénaře napsat tak, že první bude to co vypravěč oněkom vypráví, pod to
co ten dotyčný dělá a pak už jen, že se to odehrává při tom vyprávění?
mám v tom trochu zmatek:)
FILMOVANI.cz
reaguje:
18.2.2012 (16:28)X
Záleží
na tom, jak to vše bude dlouhé a jestli to
vyprávění má přímou souvislost s aktuálním dějem. Pokud se bude jednat
o kratší vyprávění (např. cca do 10 řádků), tak to můžeš napsat, jak to
popisuješ. Když to vyprávění bude delší, nebo pokud se během vyprávění
bude něco důležitého dít - a bude to reflektovat obsah vyprávění, je
dobré to vyprávění rozdělovat a mezi to vkládat akci. Ukázku nalezneš
např ve scénáři k filmu Terminator 2: (angl.) http://www.scifiscripts.com/scripts/t2.txt
(je to zcela na konci).
16.2.2012
(12:33)
Karolína Mašková
Ahoj,
chtěla jsem se zeptat, jak to mám udělat, když
budu chtít do scénáře napsat co si někdo myslí a když bubu mít třeba
vypravěče a budu chtít, aby se to co říká objevilo i ve filmu. Nevim
jestli sem to napsala jasně, ale budu doufat, že někdo pochopí, jak sem
to myslela. Každopádně děkuju za odpoveď :)
Donnasy reaguje :
16.2.2012 (14:50)X
Možno
keby si to dala ako:
EXT/INT
Pláž (Reminiscene Petra)
Reminiscence-
je spomienka postavy alebo minulá udalosť,
zlúčená do toku aktuálneho deja a odkrýva nepoznané motívy.
Ale
vôbec neviem či to tak môže byť :D ale podľa mňa to
má logiku.
FILMOVANI.cz
reaguje:
17.2.2012 (08:46)X
Pokud
jde o vypravěče, stačí např. napsat, že slyšíme
hlas vypravěče (případně konkrétní postavy), a pak už napsat běžný
dialog, kdy se za jméno postavy napíše M.O. (mimo obraz) nebo V.O.
(voice over).
S
tou slyšenou myšlenkou je to podobné. Hlavně to napiš
tak, aby to bylo zřejmé. Tedy např.:
Honza v duchu
přemýšlí a my slyšíme jeho myšlenky:
HONZA (M.O.)
Sakra! Co teď
budu dělat?
FILMOVANI.cz
reaguje:
17.2.2012 (08:59)X
Co
se týká reminiscence, myslím, že
je důležité si uvědomit, pro koho se ten scénář píše. Pokud nevím, kdo
ten scénář bude číst, měl bych ho napsat co možná nejjednoduššeji, aby
to každý pochopil. Já jsem se také musel podívat do slovníku, co to
slovo znamená. Neříkám, že to takto napsáno
být nemůže, ale laik by to asi nepochopil. Proto je většinou dobré psát
scénář "jako pro blbečky" , aby to každý pochopil. Nikdy
by ve scénáři nemělo dojít k pochybnostem o tom, co která část přesně
znamená.
Karolína Mašková
reaguje
:
17.2.2012 (09:26)X
Ahoj,
děkuju za odpove'd :) tedˇ, když to čtu, vypadá to
docela jednoduše
Donnasy reaguje:
17.2.2012 (10:15)X
:D
mne to dávalo zmysel tak preto :D ale aspoň si budem
dávať na tieto veci pozor :D
Karolína Mašková
reaguje
:
17.2.2012 (11:02)X
To
určitě
filmovani.cz
SOUTĚŽ O KNIHU
Server FILMOVÁNÍ.cz vám přináší soutěž o knihu Jak
napsat dobrý scénář nebo o jinou ze seznamu.
Jak se zúčastnit?
Stačí sem do Diskuze napsat nějaký užitečný příspěvek
nebo podnětně na nějaký příspěvek reagovat a nezapomenout do pole
"e-mail" napsat svůj platný e-mail.
Soutěž trvá do 31. března 2012. Jednomu výherci bude
zaslána kniha až domů.
PODROBNÁ
PRAVIDLA SOUTĚŽE
14.2.2012 (10:22)
Donnasy
Nazdáár,
Neodpustím si poznámku že... Super web fakt mi pomohol
13.2.2012 (18:52)
filmbizz
Ahoj, zajímalo by mě, na co by jste chtěli chodit do
kina, myslím české filmy- jaká témata, na jaké herce, též uvítám
scénáře filmů k realizaci, ale jen komedie , součastnost. díky
dratenik reaguje :
6.3.2012 (21:43)X
Zdravím,
mě osobně se české komedie nezamlouvají. Většina z nich
mi přijde velice ubohých až trapných (ne všechny samozřejmě). Některé
mám rád, ale jsou to ty starší. Pořád čekám na tu komedii, ve které
bude ulítlý humor, ale musí být vtipný! Na tu komedii, ve které bude i
hodně blázivého "nebezpečna", zkrátka na bláznivou komedii.V ČR je ale
menší problém s tímto žánrem, ale je možná lepší se do toho nepouštět-
dratenik reaguje:
6.3.2012 (21:45)X
Ještě jsem zapoměl, že se snažím psát "ama" scénář k
bláznivému sitcomu, ale jetli ho budu někdy realizovat asi to bude
pěkná...
12.2.2012 (15:18)
filmovani.cz
Z větší části jsem dokončil článek o psaní technického scénáře a jeho
beta verzi si tak můžete prohlédnout ZDE
.
Ještě tam není ukázka scénáře a poslední kapitola. Bude
to též ještě upraveno. Připomínky můžete psát sem do diskuze.
27.1.2012 (23:52)
dratenik7
Zdravíčko,
mám dotaz ohledně psaní technického scénáře. Asi se tam
píše, jak scéna vypadá, jaké jsou slyšet zvuky, záběry kamery atd.
Jestli se pletu, prosím opravte mě. Zajímalo by mě, jak se takový
scenář píše - styl psaní, uspořádání textu, označování scén... No
zkrátka co by v něm mělo být a jak by měl vypadat.
FILMOVANI.cz reaguje:
29.1.2012 (17:39)X
Jestli se nepletu, tak technický scénář se dá označit
jako záběrový scénář, takže jsou tam popsány a rozděleny jednotlivé
záběry. V literárním scénáři se popisují pouze scény, v technickém
scénáři jsou scény rozděleny na jednotlivé záběry. Takže např. vlevo
může být napsáno číslo záběru - film má obvykle stovky záběrů. Dále se
pak u záběru napíše, o jaký záběr se jedná - celek, detail, polodetail
atd. - užívají se zkratky C, D, PD atd. Dále se může napsat, jakým
způsobem budou záběry snímány - zda je potřeba např. jeřáb, jízda,
steady-cam atd. Někdy obsahuje scénář i např. jakým objektivem se onen
záběr bude točit a ohnisko. U složitějších scén může být součástí
technického scénáře i vložený storyboard.
Samotný vzhled se velice liší. Nejlepší je asi tabulková
úprava, kdy je stránka rodzdělena na sloupce. Může to vypadat
následovně: V prvním sloupci číslo záběru, v druhém druh záběru (např.
C - celek), ve třetím sloupci se popisuje obrazová část a ve čtvrtém
zvuky (dialogy, zvuky, ruchy, zv. efekty). Jednotlivé záběry jsou
odděleny čárou (řádkem).
dratenik7 reaguje :
30.1.2012 (08:35)X
Mockrát děkuji za odpověď! Hned v tom mám jasněji. Ještě
mám otázku - není někde takový scénář ke shlédnutí? Literární jsou
všude ale technický jsem nikde nenašel.
FILMOVANI.cz reaguje:
30.1.2012 (12:30)X
dratenik7 reaguje :
31.1.2012 (10:03)X
Díky za link, už se těším až tu kapitolu budete mít
hotovou, hned ji zkritizuju
18.1.2012 (09:59)
filmovani.cz
Před časem jsem požádal jednu zde diskutující osobu,
jestli by nenapsala nějaký článek o svých zkušenostech s přijímačkami
na FAMU... no a článek je již hotov. Můžete si ho přečíst zde: http://scenar.cz/jaknapsat/clanek_famu.html
a vyjádřit se k němu zde v Diskuzi.
No a kdybyste se chtěl někdo další podělit se svými
jakýmikoliv zkušenostmi se scenáristikou, můžete napsat taky nějaký ten
článek.
sarah158 reaguje :
19.1.2012 (10:53)X
Ahoj, tak koukam, že muj článek už je tady :) děkuju :)
snad někomu pomůže....
5.1.2012 (18:19)
Lukas
Ahojte, mam takový dotaz, který se ale tak úplně netýká
scénářů samých jako jejich realizaci resp. natáčení.
Každý asi pozná rozdíl mezi americkým a českým
seriálem/filmem (mám namysli tedy kameru) a v čem to teda
vlastně vězí? Je to technikou nebo zkrátka stylem natáčení?
Děkuju předem za odpověď nebo alespoň pokus o ní :-)
FILMOVANI.cz reaguje:
6.1.2012 (09:57)X
Technikou to je též, ale hlavně je to o tom stylu
natáčení. Pamatuji se, jak režisér Adamec říkal, že Pojišťovnu štěstí
točí stejným objektivem jako se točil film Star Wars: E1. No a výsledek
znáte sami. Též jsem se teď díval na dokument o natáčení nové Saxány,
kde se tvůrci chlubili, že používají stejnou kameru, jaká se používala
na natáčení Avatara. :-) Jen uvedu, že např. zachycování pohybu motion
capture se dá udělat i amatérskou kamerou (v Avatarovi používali
dostupné P2 kamery Panasonic). Nejde samozřejmě jen o kamery. Důležité
jsou jeřáby, koleje a kdo ví co všechno a jak se to jmenuje. :-)
Když se ale točí zahraniční film u nás, stejně se hodně
využívá technika v majetku Barrandovských studií, takže i my máme
vybavení na áčkové Hollywoodské filmy. Potíž jsou tedy peníze. České
televize chtějí mít za málo peněz velký zisk, proto se točí seriály
typu Ordinace a Ulice, jejichž umělecká a technická úroveň je nulová.
Nova se před několika lety rozhodla vrazit peníze do Expozitury a hned
je to na technickém provedení vidět. Expozitura mohla ve své době
zdárně konkurovat evropským seriálům.
Když si každý z nás vzpomene na nejlepší československé
seriály - Arabela, Návštěvníci atd. - dodnes se je nepodařilo překonat
ani se jim vzdáleně vyrovnat. Ty seriály jsou tak dobré, protože na ně
bylo spoustu peněz, protože se dělaly v koprodukci s Německem a dalšími
státy. Samo Československo by si takový seriál dovolit nemohlo.
Když opomenu peníze, tak za provedení seriálů mohou
jejich tvůrci. Často jsou to veteráni, kteří už vesele točili za
komančů a pokračují v tom dodnes. Technická úroveň je prostě
katastrofální. Naštěstí šance začali dostávat i mladší tvůrci a hned je
to znát. Kdyby neexistovalo kamarádíčkování, tak by prostě takové
režiséry a kameramany museli nakopat do !následující slovo není vhodné
pro čtenáře do 18ti let - nečtěte ho proto! prdele a letěli by až na
hřbitov antitalentů. Již před mnoha lety jste mohli na internetu najít
spoustu amatérský filmů natočených s nulovými náklady, které svým
technickým zpracováním strčili do kapsy kdejaký český film či seriál.
Ale neházejme vinu jen na tvůrce. Když řekne televize,
natočte za den dvě epizody seriálů - divákům se to stejně bude líbit,
jsou na vině i ty diváci, kteří se na to koukají. Když se nebudou
diváci koukat na technicky odfláknuté seriály a filmy, brzo se
přestanou točit - alespoň v komerčních televizích.
Abych se též dostal ke scénářům, tak napíšu ještě jednu
věc. Ač existují různé soutěže, které dávají "prý" šanci novým
talentům, tak se dá dokázat, že to tak není. Sci-fi, horor, akce,
fantasy? Na takovýto žánr zapomeňte, protože s takovým scénářem
neuspějete. Jak to vím? Podívejte se na oceněné scénáře v různých
soutěžích. Toto si nevycucávám z prstu jako neúspěšný scenárista, to je
prostě fakt. Jak je možné, že více než 50% oceněných scénářů je o druhé
světové válce a problémech komunismu? Čeští diváci mají rádi sci-fi a
stačí se jen podívat do historie. Sci-fi filmy nejsou náročné na
výrobu, jak by mohli znít výmluvy. Sci-fi dříve bylo označení pro
nízkorozpočtové béčkové filmy (to byl i např. Terminator). Je to prostě
o tom, že se pořád točí to samé, protože co už jednou bylo úspěšné,
bude úspěšné asi i podruhé a podvacáté... a nikdo tak neprodělá.
Lukas reaguje:
9.1.2012 (14:18)X
Děkuju za odpověď. Jinak docela mě překvapuje, že např.
Američané, Němci, Francouzi, Rumuni a já nevím kdo ještě, mají takovou
"ucelenou kameru", které se drží a dá se jím automaticky rozpoznat daný
film, aniž by se divák musel sám podívat kde byl film natočený, kdežto
když se podívám na českou tvorbu, tak co film/seriál to jiný
styl/kvalita.
(Jinak co se Expozitury týče, tak ta mi až hodně
připomíná německý styl natáčení...)
Koleje, jeřábi apod. bych při natáčení bral už jako
samozřejmost, protože dívat se na seriál, když se kamera stále "cuká"
je fakt děs a většinou to skončí tak, že to hned vypnu.
Ohledně scénářů. O soutěže tohoto typu se moc nezajímám,
ale přece jenom moc moderních filmů na témata 2SV nebo komunismus jsem
v české tvorbě neviděl. Možná se pletu, ale krom například Lidic,
Habermannova mlýna si nic nevybavuju a o komunismu už absolutně nic.
Zase dokážete si představit sci-fi filmy v rukou českého
režiséra/kamery atd.? Podle mě by výsledek byl ještě horší než
katastrofa (Vesmírná pojišťovna štěstí, Arabela v roce 3050) nevím,
nevím... Zase Češi v tomhle žánru nejsou moc dobří, na sci-fi, akční
atd. je zapotřebí poměrně slušná technika a nějaké zázemí, a to
pochybuju, že tady najdeme, ale naopak, Česká republika má zase dobré
komedie potažmo humor a sem tam i to drama
Použité označení u sci-fi už ale, bohužel, dnes neplatí,
diváci logicky vyžadují něco mnohem lepšího, vyspělejšího, s
gigantickými efekty a já nevím čím vším.
(Sci-fi béčkový film terminátor a jaký hit se z toho
stal ?...)
|
FAQ
Články
Odkazy
Archiv
Diskuze |