Roky | Archiv Diskuze 2011 Texty vyjadřují názory autorů. Jedná se o neupravený přepis Diskuze. Z uvedených e-mailových adres byl odstraněn zavináč. |
2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 |
Kate
FILMOVANI.cz reaguje:25.11.2011 (08:41)X
S tou scenáristikou v ČR bych to až zase tak nezatracoval. Na tento web totiž nechodí úspěšní scenáristé pochlubit se svými úspěchy. Kdo je spokojený, nemá důvod vyhledávat tato fóra. Takže není pravda, že by se scenáristikou nedalo uživit. Kdyby tomu tak bylo, tak by u nás nevznikalo tolik filmů a hlavně televizních seriálů.
S uplatněním absolventů jakýchkoliv uměleckých oborů je to podobné. Z velké míry je to způsobeno "naivitou" oněch abslolventů, kteří si myslí, že na ně netrpělivě všichni čekají s otevřenou náručí... no a ono ne. Samotné vystudování VŠ k automatickému úspěchu nevede. Důležitější je vnitřní odhodlání. Proto je také pravděpodobnější, že se stane úspěšnější např. člověk se základním vzděláním, který tvrdě pracuje na tom, aby něčeho dosáhl, než nějaký student, který se jen veze a nedělá nic navíc.
Měla by sis uvědomit, že je spousta lidí, kteří by psali scénáře i zadarmo. Tak se na FAMU nehlaš, nebo nejdříve změň svůj přístup. Ketly reaguje:26.11.2011 (12:40)X
Co myslíte tím změnit svůj přístup? Já bych se jednou scenáristikou chtěla živit, ale nevím jaká je situace v ČR, protože jestli te všech českých škol ročně vyjde tak 10-30 scenáristů tak kde pak oni skončí? Ano jsou tu lidé, kteří by to klidně psali zadarmo, ale já bych chtěla mimo radosti z natočeného filmu mít i nějaké finanční ohodnocení. Jen jsem chtěla vědět, jestli ten film za to úsilí stojí. FILMOVANI.cz reaguje:26.11.2011 (18:56)X
Tvůj první příspěvek mi připadal, že hledáš jistotu ve své budoucí kariéře, a tu Ti umělecké vzdělání dát nemůže. Musíš se rozhodnout, co vlastně chceš. Buď půjdeš na nějakou běžnou VŠ, která Ti dá jakž takž jistotu budoucího uplatnění, nebo půjdeš na FAMU, kde Ti místo ve vystudovaném oboru nikdo nezaručí. Měla by sis uvědomit, co je pro Tebe důležitější. Jestli by Tě skutečně naplňovala scenáristika, i když bys mohla živořit, nebo jestli chceš mít jistotu zaměstnání. Pokud nad tím přemýšlíš už teď, určitě se časem dostaneš do stádia, kdy budeš litovat své volby. Pokud zvolíš jistotu, můžeš si zbytek života vyčítat, že si nezkusila tu scenáristiku. A zase naopak. Takových lidí je spousta. Ono se zase dostat na FAMU není tak jednoduché. No a pokud z Tebe u přijímaček vyjde najevo, že nejsi plně přesvědčená o tom, že tu scenáristiku chceš studovat, tak pravděpodobně neuspěješ.
Myslím, že bys měla nejdříve úspěšně udělat zkoušky na co nejvíce vysokých škol, a pak by ses teprve měla rozmýšlet. Nic Ti nebrání po roce studia změnit školu.
Jistotu uplatnění Ti nikdo dát nemůže. Buď Ti zde odpoví někdo úspěšný, že si scenáristikou vydělává slušné peníze a že to máš rozhodně zkusit, nebo odpoví někdo, kdo má FAMU a pracuje v kanceláři a bude Tě od toho odrazovat. Ať tak či tak, nikdo nemůže vědět, jestli právě Ty budeš ta úspěšná. Ketly reaguje:27.11.2011 (10:52)X
Děkuju za odpověď Já se ještě během dalších let budu několikrát rozmýšlet co dál a scenáristika by mě určitě bavila, protože já miluju psaní a miluju film. Ale jak vidím tak kámen úrazu byl v tom, že jsem se bála, že o můj scénář nikdo nezavadí ani botou. Ale chápu, že v tomhle průmyslu je to o štěstí. 23.11.2011 (10:38)
Dratenik
FILMOVANI.cz reaguje:24.11.2011 (11:03)X
Záleží na tom o jaký typ seriálu se jedná. Pokud na sebe jednotlivé díly nenavazují, tak se to udělá zcela obdobně jako u filmu (Krajní meze). Pokud se jednotlivé epizody prolínají a řeší nějaký celkový příběh (Návštěvníci), tak se to jednak dělí mezi celou sérii, ale zároveň by měla mít i každá epizoda svůj řád - body zvratu atd. U takových seriálů nejsou konce jednotlivých epizod zcela ukončeny, ale jsou otevřené. Mohou např. vyluštit dílčí zápletku aktuálního dílu, ale zároveň většinou upozorní na nějký další problém. Těch způsobů je mnoho. Někdy se utne díl "v tom nejlepším", jindy se zase vyřešením problému otevírá problém další. Díl seriálu má být ukončen tak, aby lákal ke shlédnutí dalšího dílu. 2.11.2011 (10:43)
David
FILMOVANI.cz reaguje:2.11.2011 (11:33)X
Stačí se obrátit na konkrétní televizi nebo na produkční společnost, která zajišťuje výrobu televizních pořadů a poslat jim námět na pořad. Vydělat se na tom pochopitelně dá. David reaguje:2.11.2011 (16:52)X
Do jaké míry by tedy měl být "scénář" rozpracován? A jak zajistit aby si nevyslechli nápad a realizace už šla mimo mne bez nároku na jakoukoliv kompenzaci...? FILMOVANI.cz reaguje:2.11.2011 (20:07)X
Určitě si přečti knihu Tvůrčí psaní 3 ( http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/tv-scenar-3.html ), kde dostaneš odpovědi na své otázky.
Někdy stačí televizím pouze námět, ale vždy je lepší mít už rozpracovaný námět a scénář úvodního dílu. Čím je nápad propracovanější, tím se dá lépe ochránit proti zneužití. Když si zaregistruješ pouze stručný námět, tak to moc dobrá ochrana není, protože z námětu může prakticky kdokoliv udělat cokoliv. Když ale napíšeš konkrétní, detailní námět a scénář a nějakým způsobem si to ochráníš ( http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/6-priklady-ukazky-faq.html#registrace ), už se můžeš dobře bránit v případě zneužití. david
Dratenik reaguje:25.10.2011 (18:55)X
Místa nebo i postavy, které nejsou důležité pro děj, nemusí mít názvy. Například v nemocnici můžou být pouze sestra #1, sestra #2... Ale raději si počkej na odbornou odpoveď david reaguje :25.10.2011 (19:37)X
Jo aha takhle, dik za odpoved. Ale mam jeste jednu otazku. napr. se nejaka skupinka lidi domluvi že si třeba pujdou zajezdit na motokarach, jenomze motokary jsou v jinacim meste a nekdo se ho zepta kam si chce jit zajezdit a on mu musi odpovedet stym nazvem mestem. Napriklad Praha. V tomto pripade uz jina moznost odpovedi neni ze? Doufam ze me chapete, lepsi priklad me ted nenapadl Dratenik reaguje:25.10.2011 (20:07)X
Když se někdo o místě zmiňuje, samozřejmě, že jméno být musí. To samé s postavami, když je nedůležitá postava ale někdo o ní mluví, taky musí mít jméno ale třeba jen "chlápek", "řidič" atd. FILMOVANI.cz reaguje:26.10.2011 (08:45)X
Nevýhoda použití konkrétních názvů měst je v tom, že pokud nevím, kdo scénář bude realizovat, nemůžu si být nikdy jistý tím, že se skutečně bude natáčet v oněch lokacích. Proto, když nepíši scénář pro konkrétní lidi, užívám neurčité názvy měst - jako např. Velkoměsto, Malé město, Vesnice, Osada uprostřed lesa apod. Pokud ale ono město hraje důležitou roli v mém příběhu, napíši konkrétní název města - např. Praha. To samé užívám v těch případech, kdy jsem již v předpřípravě psaní scénáře navštívil konkrétní místa.
Je také dobré používat konkrétní názvy měst, pokud je to město velmi dobře známé. Když tedy píši scénáře pro realizaci v ČR, klidně napíši, že se děj odehrává v Praze. Ale když se potom děj přesune do nějaké malé vesnice, kde si chtějí postavy zajezdit na motokárách, použiji raději označení "Vesnice blízko Prahy" než abych napsal název vesnice, kterou nikdo nebude znát.
Pokud se ale postavy zmiňují o konkrétním místě, tak by se to místo mělo do scény napsat tak, jak se o tom postavy baví, jinak by v tom mohl být zmatek. 25.10.2011 (12:26)
Dratenik
FILMOVANI.cz reaguje:26.10.2011 (08:29)X
Charakter se příliš ve scénářích nepopisuje. Obvykle se úplně přejde, nebo se napíše jenom pár hesel. Charakter má vyplynout přirozeně z děje scénáře (jak se postava chová). Čím více má postava ve scénáři prostoru, tím více se může rozvíjet její charakter. Nelze tedy očekávat, že poslíček, který někomu otevře dveře od auta, a pak se již ve scénáři neobjeví, bude mít nějaký složitý charakter.
Ovšem scenárista by si měl určitě napsat charaktery všech důležitých postav sám pro sebe do nějakých poznámek, neboť je to jeden ze stěžejních předpokladů úspěšného napsání scénáře. Dratenik reaguje:26.10.2011 (10:29)X
Díky za odpověď. Já právě popisuji i postavy, které prakticky nic nedělají protože pak se nestrácím v psaní. Je to jedno ale určitě tím nic nekazím 8.10.2011 (22:56)
Honza
Karolína reaguje :13.10.2011 (12:57)X
Ahoj, máš štěstí, protože jáá se letos chci taky přihlásit na FAMU (na scénaristiku), takže ti ráda poradim :) ta pasáž obřádku, s etýká podle mě jen práce na stroji já to mám všechno napsaný na pc a obřádku sme to nepsala. jinak, má to bejt normálně A4 a všechno v rozsahu na 3-5 stránek. týká se to i těch povídek. přihláška i práce se podávaji do konce listopadu. co s etýká těch rozborů.... s tim ti podle mě asi moc nikdo nepomůlže... taky sem s tim měla problém. jestli chceš, tak ti můžu poslat na mail rozbor filmu, kterej psal můj kamarád, ale problém je v tom, že ty rozbory sou spíš o tvým názoru a s tim ti nikdo nepomůže. mě osobně ten rozbor pomoh v tom, že sem měla aspoň trochu představu o tonm, co tam mám psát. snad sem ti aspoń trochu pomohla. jestli chceš tady je moje číslo, tak můžeš napsat :) 725 336 000 21.8.2011 (19:34)
Emil
FILMOVANI.cz reaguje:22.8.2011 (10:27)X
Těm zkratkám bych nepřikládal až tak velkou váhu. Pro čtenáře nejsou prakticky důležité. Zkratka M.O. se používá, aby se vědělo, že hlas se nebude natáčet přímo na scéně, ale většinou až postprodukčně ve studiu. Z tohoto hlediska není důležité, zda se jedná o "V.O." nebo "O.S.". Ať už není hovořící osoba v záběru (na scéně) nebo se jen její ústa nepohybují, technicky zvukově se jedná o tu samou situaci.
Osobně bych se nesnažil za každou cenu používat zkratky, když např. většina lidí ani neví, co znamená POV. Pokud se má popsat nějaká situace, na kterou existuje v USA zkratka, stačí to popsat slovy do akce.
Viděl jsem i v českých scénářích, že se používají angl. zkratky. Spíše je ale důležité uvědomit si, pro koho se scénář píše. Pokud nevím, kdo bude scénář číst, nebudu užívat žádné zkratky (běžně se místo "M.O." píše "(mimo obraz)". Pokud pracuji pro někoho, kdo zkratky běžně používá (např. produkční skupina) a vím to (už jsem s nimi spolupracoval), budu používat zkratky, na kterých jsme se domluvili.
Lepší je se tedy zkratkám vyhnout a používat snad jen M.O. Jako příklad uvedu, jak Tomáš Vorel ve filmu Gympl popsal "POV":
Kamera v jízdě a nadhledu (pohled třídního) Třídní m.o: ...ale třeba nosí pozdě omluvenky (...) Emil reaguje:23.8.2011 (09:45)X
Díky moc za informace! Budu se jich držet FILMOVANI.cz reaguje:23.8.2011 (11:10)X
Ono je lepší soustředit se na děj samotného scénáře. Pokud máš pochyby, že něco bude nesrozumitelné, dej to někomu přečíst a zeptej se ho, jestli vše chápe. Divil by ses, jak hrozně (technicky) píší někteří lidé scénář, i když studovali film na škole. Takže se domnívám, že u nás rozhodně nehrozí, že někdo hodí scénář do koše jen proto, že nesplňuje zcela normy. 9.8.2011 (18:50)
Emil
FILMOVANI.cz reaguje:11.8.2011 (07:52)X
Měl by se užívat spíše přítomný čas nedokonavý, neboť to přispívá k větší dramatičnosti děje, protože se popisuje právě odehrávaná událost. Nicméně bych se nebál toho, že pokud se užije čas dokonavý, že to bude bráno za nějakou chybu. Většinou se užívá obou tvarů - tak aby to bylo přirozené a "netlačilo se na pilu" jenom proto, aby tam byl pouze přítomný čas nedokonavý. Takto píší i profesionální čeští scenáristé (viz. záložka ČESKÉ SCÉNÁŘE).
Osobně v nedokonavém tvaru píši scény, které mají být napínavé nebo akční. A když se naopak děj "zvolní", používám i dokonavý tvar. 3.8.2011 (23:33)
Wocicko
FILMOVANI.cz reaguje:5.8.2011 (07:30)X
Popis postavy se v literárním filmovém scénáři píše do pole "akce" ke jménu postavy, jakmile se o ní zmíníme poprvé. Popis by se měl omezit pouze na pár hesel, a to jen u důležitých postav. Povaha se nepopisuje (např. psychologický rozbor apod.) - ta by měla vyplynout z dalšího děje. Vše by se mělo vhodně zakomponovat do děje a mělo by to být velice stručné. Popisuje se jen to, co je pro danou postavu charakteristické a co je důležité pro správné vyznění děje. Tudíž je zbytečné popisovat detailně oblečení, pokud je postava běžně oblečena atd. 7.7.2011 (17:22)
StreeT
Aleš reaguje :5.9.2011 (22:43)X
Zdravím Tě, o mafii se zajímám již několik let. Sám jsem dokonce kdysi scénář o mafii rozepsal a dostal jsem se přes dvě stě stránek, avšak již jsme ho nedokončil. Jednalo se o příběh ze 30.let. Pokud Ti jde jen o přečtení a posouzení logiky a autentičnosti příběhu velmi rád si Tvoje dílo přečtu. S pozdravem Malár Aleš 4.5.2011 (09:31)
Aneta
FILMOVANI.cz reaguje:4.5.2011 (10:39)X
Zde jsou scénáře k dokumentárnímu cyklu ČT Paměť stromů.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1065433507-pamet-stromu/213-prehled-dilu-scenare/
Z ukázkových scénářů vyplývá, že jsou více podrobné a blíží se spíše technickému scénáři. Nikdy jsem se však tvorbě scénářů k dokumentu nevěnoval, tak nevím, jestli lze tyto scénáře považovat za "vzor". Tento dokument je spíše "hraný", proto scénář k odlišnému dokumentu, který např. "pozoruje" lidi v určitých situacích, bude vypadat zcela jistě jinak.
19.3.2011 (19:08)
Jiri
FILMOVANI.cz reaguje:19.3.2011 (19:49)X
Koukni na web http://www.komixville.cz . Jsou tam komiksy i odkazy na jejich tvůrce. Totéž najdeš i např. zde: http://www.crew.cz/ring-volny.php
Samotných scénářů na netu moc nebude, protože když už je hotový komiks, je celkem zbytečné zveřejňovat i scénář. MaxDJs
FILMOVANI.cz reaguje:19.3.2011 (10:40)X
Toto vše řeší autorský zákon.
§ 8 Spoluautoři (1) Právo autorské k dílu, které vzniklo společnou tvůrčí činností dvou nebo více autorů do doby dokončení díla jako dílo jediné (dílo spoluautorů), přísluší všem spoluautorům společně a nerozdílně. Na újmu vzniku díla spoluautorů není, lze-li výsledky tvůrčí činnosti jednotlivých spoluautorů do díla odlišit, pokud tyto nejsou způsobilé samostatného užití. (2) Spoluautorem není ten, kdo ke vzniku díla přispěl pouze poskytnutím pomoci nebo rady technické, administrativní nebo odborné povahy nebo poskytnutím dokumentačního nebo technického materiálu, anebo kdo pouze dal ke vzniku díla podnět. (3) Z právních úkonů týkajících se díla spoluautorů jsou oprávněni a povinni všichni spoluautoři společně a nerozdílně. (4) O nakládání s dílem spoluautorů rozhodují spoluautoři jednomyslně. Brání-li jednotlivý autor bez vážného důvodu nakládání s dílem spoluautorů, mohou se ostatní spoluautoři domáhat nahrazení chybějícího projevu jeho vůle soudem. Domáhat se ochrany práva autorského k dílu spoluautorů před ohrožením nebo porušením může i jednotlivý spoluautor samostatně. (5) Není-li dohodnuto mezi spoluautory jinak, je podíl jednotlivých spoluautorů na společných výnosech z práva autorského k dílu spoluautorů úměrný velikosti jejich tvůrčích příspěvků, a nelze-li tyto příspěvky rozeznat, jsou podíly na společných výnosech stejné.
Pokud vám nebude stačit ustanovení odstavce 5, budete muset sepsat smlouvu. Doporučil bych vám tedy zajít za právníkem, např.: http://www.art-copyright.cz/ Je však otázkou, jestli by vůbec případná smlouva byla platná, protože nesmí být v rozporu se zákonem. Tudíž, když sepíšete např. smlouvu, že jeden autor se podílel na díle 10ti procenty a druhý 90ti procenty, a ve skutečnosti byste se podíleli na tvorbě rovným dílem, je tato smlouva zřejmě soudně napadnutelná.
Osobně bych nejspíše sepsal jen dohodu, ve které bude stanoveno, jakým poměrem si rozdělíte případné budoucí honoráře. Pokud však chcete mít jistotu, budete muset vyhledat odbornou pomoc. 24.2.2011 (08:31)
iamme
17.2.2011 (11:21)
sarah158
FILMOVANI.cz reaguje:17.2.2011 (12:23)X
Pokud máš na mysli web, kde bys scénář mohla zveřejnit, tak žádný takový specializovaný český, myslím, není. Ale jsou takové, kde můžeš publikovat jakákoliv literární díla. Seznam základních najdeš v sekci Odkazy.
Osobně bych doporučil, aby sis založila nějaký web či blog, kde bys scénáře publikovala - nejlépe ve formátu PDF (kvůli zachování formátování). Poté mohu umísti odkaz do databáze scénářů.
Momentálně pracuji na databázi scenáristů (měla by být spuštěna v průběhu jednoho až dvou měsíců). Tam bude mít každý scenárista svůj profil, kam bude moci umísti odkazy na své scénáře. Cizí scénáře však nelze umístit na tento server (filmovani.cz) z právních důvodů. 15.2.2011 (10:35)
sarah158
FILMOVANI.cz reaguje:15.2.2011 (15:00)X
Pokud hodláš nabízet scénář v ČR (Evropě), tak postačí takové desky, které ti dají ke kroužkové vazbě. Na předek se většinou dává průhledná fólie a dozadu nějaký tvrdší bílý papír nebo též fólie.
Hollywood vyžaduje specifické desky i formát papíru, to se ale v Evropě nevyžaduje. Kroužkovou vazbu dělají většinou všude tam, kde i kopírují (papírnictví, copy centra).
Více zde: http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/3-forma-psani.html#vazba 7.2.2011 (18:53)
leo
FILMOVANI.cz reaguje:7.2.2011 (20:36)X
Přesně tak, jak jste to teď napsal. Popište, co dělá postava, a poté (nebo předtím) napište, že se to děje při vyprávění vypravěčem. Pokud je vyprávění delší a postava dělá více věcí, můžete užít rozdělený dialog - tedy, že popisujete děj, poté vložíte dialog vypravěče, pak opět vložíte děj, a poté zase dialog vypravěče... (ukázka: http://www.filmovani.cz/pdf/ostatni/Pohadka_pro_dospele.pdf ) 7.2.2011 (18:38)
tamadas
FILMOVANI.cz reaguje:7.2.2011 (20:18)X
V českých soutěžích (vlastně už je jen jedna velká) je vyžadováno, aby bylo scénář možné zrealizovat v českých podmínkách, takže tomu by měla odpovídat i finanční náročnost filmu. To, kterou verzi zvolit, nemohu takhle říci. Osobně bych vyzkoušel obě verze spojit do nějakého kompromisu, který by ušetřil náklady, ale zároveň by byl kvalitativně výborný. Bez bližších informací nemohu posoudit, jak je která verze "drahá". Ale pokud máte pocit, že ta levnější verze není stoprocentní, tak bych ji přepracoval, nebo bych zvolil druhou verzi. Určitě nabízejte pouze scénář, se kterým jste naprosto spokojení. 25.1.2011 (21:57)
pjoter
FILMOVANI.cz reaguje:26.1.2011 (08:50)X
Odpověď je trochu složitější, protože se nedá jednoznačně říct, že se píše pouze klasický scénář. Kvalitní reklama se totiž nedělá jako jeden TV spot, ale zahrnuje v sobě celou řadu aspektů. Musí se vytvořit celá reklamní strategie, takže to rozhodně nefunguje tak, že by scenárista napsal scénář k TV spotu a šlo se točit. U "áčkových" produktů se dnes již nikdo nespoléhá pouze na TV reklamu, ale kampaň by měla souběžně běžet i v jiných médiích (rozhlas, tisk, internet).
Samotný spot bývá většinou tak koncentrovaný, že by běžný literární scénář nestačil. Proto se většinou v reklamně užívá grafická prezentace (je to vidět v mnoha filmech, kde se tvoří reklamy). Tu většinou vytvářejí kreativci.
U filmu bývá scénář schvalován lidmi od filmu, kdežto v reklamě je schvalován zákazníky, kteří nejsou odborníci na film. Proto se jim scénář musí odprezentovat formou, které budou zcela rozumět - spousta grafických návrhů.
Pokud bych to měl tedy shrnout, reklamní scénář by se pravděpodobně nejvíce podobal storyboardu.
Bližší informace určitě dostaneš u reklamní agentury, pro kterou bys chtěl pracovat... jako osamělý jezdec si v "áčkové" reklamě ani neškrtneš. 21.1.2011 (07:54)
Tomáš Fuk
FILMOVANI.cz reaguje:21.1.2011 (11:07)X
Asi záleží na tom, jak moc je ta změna času významná z hlediska děje. Pokud to přetočení hodin odděluje jednu scénu od druhé (např. poledne se změní na večer), tak bych to napsal jako nový obraz a toho, kdo ty hodiny přetáčí, bych do herců nedával, protože by to byl jen "kulisák". Pokud by to přetáčení bylo součástí scény, např. při nějaké komedii někdo pořád přetáčí čas, nechal bych to jako součást jednoho obrazu a toho, kdo by ty hodiny otáčel, bych označil za herce. Ještě dodám, že se divadlem moc nezabývám, takže je to jen můj amatérský názor. Tomáš Fuk reaguje:24.1.2011 (09:11)X
Díky! Nechám to jako jeden obraz. Šlo by totiž jen o pár minut... Ještě jednou dík a hodně štěstí! 17.1.2011 (13:37)
filmovani.cz
|
FAQ Články Odkazy Archiv Diskuze |