2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
|
Kate
Ahoj Chtěla bych se tu někoho
zeptat, zda to stojí za to, začít studovat na FAMU a být scenáristou.
Protože když teď vidím jak herci s titulem MgA. prodávají boty v
obchodě nebo jsou někde za barem tak silně pochybuji. Samozřejmě z toho
co jsem tu četla je vlastně sebevražda pokoušet se nabízet scénář v ČR,
protože jak se říká za hodně peněz málo hudby. Ani se v Česku
prosazovat nehodlám, já bych to chtěla zkusit v Anglii. Mám ještě hodně
času na to se rozhodnout, na jakou výšku půjdu, ovšem film a psaní mě
prostě táhne. Na druhou stranu, vím, že by mě úsilí za jeden film mohlo
stát desítky cenných let. Vlastně do teď jsem si tu myslela, že
dostuduji FAMU, přijde do Londýna a za půl roku se začne točit. Tahle
pohádka se ale rozplynula. Ano někde jsou ke scenáristům vřelí a jsou
rádi, že někoho mají, ale prostě pochybuju, protože je tu mnoho jiných
prací, které by pro mě měli účel a ve kterých bych se třeba ráda
viděla. Takže co vy ostatní? Nezničili jste si svým snem o filmu život?
Já bych jen nerada zničila ten svůj. Děkuji
FILMOVANI.cz reaguje:
25.11.2011 (08:41)X
S tou scenáristikou v ČR bych to až zase tak
nezatracoval. Na tento web totiž nechodí úspěšní scenáristé pochlubit
se svými úspěchy. Kdo je spokojený, nemá důvod vyhledávat tato fóra.
Takže není pravda, že by se scenáristikou nedalo uživit. Kdyby tomu tak
bylo, tak by u nás nevznikalo tolik filmů a hlavně televizních seriálů.
S uplatněním absolventů jakýchkoliv uměleckých oborů je
to podobné. Z velké míry je to způsobeno "naivitou" oněch abslolventů,
kteří si myslí, že na ně netrpělivě všichni čekají s otevřenou
náručí... no a ono ne. Samotné vystudování VŠ k automatickému úspěchu
nevede. Důležitější je vnitřní odhodlání. Proto je také
pravděpodobnější, že se stane úspěšnější např. člověk se základním
vzděláním, který tvrdě pracuje na tom, aby něčeho dosáhl, než nějaký
student, který se jen veze a nedělá nic navíc.
Měla by sis uvědomit, že je spousta lidí, kteří by psali
scénáře i zadarmo. Tak se na FAMU nehlaš, nebo nejdříve změň svůj
přístup.
Ketly reaguje:
26.11.2011 (12:40)X
Co myslíte tím změnit svůj přístup? Já bych se jednou
scenáristikou chtěla živit, ale nevím jaká je situace v ČR, protože
jestli te všech českých škol ročně vyjde tak 10-30 scenáristů tak kde
pak oni skončí? Ano jsou tu lidé, kteří by to klidně psali zadarmo, ale
já bych chtěla mimo radosti z natočeného filmu mít i nějaké finanční
ohodnocení. Jen jsem chtěla vědět, jestli ten film za to úsilí stojí.
FILMOVANI.cz reaguje:
26.11.2011 (18:56)X
Tvůj první příspěvek mi připadal, že hledáš jistotu ve
své budoucí kariéře, a tu Ti umělecké vzdělání dát nemůže. Musíš se
rozhodnout, co vlastně chceš. Buď půjdeš na nějakou běžnou VŠ, která Ti
dá jakž takž jistotu budoucího uplatnění, nebo půjdeš na FAMU, kde Ti
místo ve vystudovaném oboru nikdo nezaručí. Měla by sis uvědomit, co je
pro Tebe důležitější. Jestli by Tě skutečně naplňovala scenáristika, i
když bys mohla živořit, nebo jestli chceš mít jistotu zaměstnání. Pokud
nad tím přemýšlíš už teď, určitě se časem dostaneš do stádia, kdy budeš
litovat své volby. Pokud zvolíš jistotu, můžeš si zbytek života
vyčítat, že si nezkusila tu scenáristiku. A zase naopak. Takových lidí
je spousta. Ono se zase dostat na FAMU není tak jednoduché. No a pokud
z Tebe u přijímaček vyjde najevo, že nejsi plně přesvědčená o tom, že
tu scenáristiku chceš studovat, tak pravděpodobně neuspěješ.
Myslím, že bys měla nejdříve úspěšně udělat zkoušky na
co nejvíce vysokých škol, a pak by ses teprve měla rozmýšlet. Nic Ti
nebrání po roce studia změnit školu.
Jistotu uplatnění Ti nikdo dát nemůže. Buď Ti zde odpoví
někdo úspěšný, že si scenáristikou vydělává slušné peníze a že to máš
rozhodně zkusit, nebo odpoví někdo, kdo má FAMU a pracuje v kanceláři a
bude Tě od toho odrazovat. Ať tak či tak, nikdo nemůže vědět, jestli
právě Ty budeš ta úspěšná.
Ketly reaguje:
27.11.2011 (10:52)X
Děkuju za odpověď Já se ještě během dalších let
budu několikrát rozmýšlet co dál a scenáristika by mě určitě bavila,
protože já miluju psaní a miluju film. Ale jak vidím tak kámen úrazu
byl v tom, že jsem se bála, že o můj scénář nikdo nezavadí ani botou.
Ale chápu, že v tomhle průmyslu je to o štěstí.
23.11.2011 (10:38)
Dratenik
Dobré dopoledne,
mám dotaz ohledně psaní scénáře k seriálu, konkrétně k
jedné epizodě. Jak by měl scénář vypadat? Filmový scénář se skládá ze
3. částí - úvod, hlavní zápletka a rozuzlení (začátek, prostředek,
konec). V seriálovém to je stejné? Nebo se tyto části dělí mezi celou
sérii?
FILMOVANI.cz reaguje:
24.11.2011 (11:03)X
Záleží na tom o jaký typ seriálu se jedná. Pokud na sebe
jednotlivé díly nenavazují, tak se to udělá zcela obdobně jako u filmu
(Krajní meze). Pokud se jednotlivé epizody prolínají a řeší nějaký
celkový příběh (Návštěvníci), tak se to jednak dělí mezi celou sérii,
ale zároveň by měla mít i každá epizoda svůj řád - body zvratu atd. U
takových seriálů nejsou konce jednotlivých epizod zcela ukončeny, ale
jsou otevřené. Mohou např. vyluštit dílčí zápletku aktuálního dílu, ale
zároveň většinou upozorní na nějký další problém. Těch způsobů je
mnoho. Někdy se utne díl "v tom nejlepším", jindy se zase vyřešením
problému otevírá problém další. Díl seriálu má být ukončen tak, aby
lákal ke shlédnutí dalšího dílu.
Dratenik reaguje :
5.12.2011 (08:24)X
Děkuji za odpověď! Hned to mám jasnější. Právě u filmu
by neměl být otevřený konec a myslel jsem si, že u seriálu je to jedno.
Epizody na sebe navazají a proto otevřený konec, který nabudí diváka na
další epizodu, je dobré řešení.
2.11.2011 (10:43)
David
Zdravím, mám v hlavě takový dotaz, který mě už delší
dobu trápí a vůbec nevím jestli mi budete schopni odpovědět. Předem
uvádím, že moje zkušenosti s touto branží jsou nulové...
Řekněme, že má člověk v hlavě návrh na pořad, který by
mohl mít širokou základnu diváků. Nejde o film ani seriál, ale spíše o
takový průvodcovský pořad určitou problematikou, pro příklad uvedu
třeba pořad Na rybách s Jakubem Vágnerem... Jaká je cesta k realizaci
podobného projektu a dá se na něm vůbec nějak vydělat? Díky za
jakoukoliv odpověď. S pozdravem David K.
FILMOVANI.cz reaguje:
2.11.2011 (11:33)X
Stačí se obrátit na konkrétní televizi nebo na produkční
společnost, která zajišťuje výrobu televizních pořadů a poslat jim
námět na pořad. Vydělat se na tom pochopitelně dá.
David reaguje:
2.11.2011 (16:52)X
Do jaké míry by tedy měl být "scénář" rozpracován? A jak
zajistit aby si nevyslechli nápad a realizace už šla mimo mne bez
nároku na jakoukoliv kompenzaci...?
FILMOVANI.cz reaguje:
2.11.2011 (20:07)X
david
Zdravim, prvni bych chtel pochvalit stranky, jsou fakt
super.
Mam ale jednu otazku pro ty co uz nejaky scenar napsali.
Kdyz se dej odehrava na vice mistech, mam namysli mesta a vesnice.muze
tech mest byt i vic, tak do nadpisu uvadite nazvy nebo pouze treba
mesto #2, #3,#4atd.?
Dratenik reaguje:
25.10.2011 (18:55)X
Místa nebo i postavy, které nejsou důležité pro děj,
nemusí mít názvy. Například v nemocnici můžou být pouze sestra #1,
sestra #2... Ale raději si počkej na odbornou odpoveď
david reaguje :
25.10.2011 (19:37)X
Jo aha takhle, dik za odpoved. Ale mam jeste jednu
otazku. napr. se nejaka skupinka lidi domluvi že si třeba pujdou
zajezdit na motokarach, jenomze motokary jsou v jinacim meste a nekdo
se ho zepta kam si chce jit zajezdit a on mu musi odpovedet stym nazvem
mestem. Napriklad Praha. V tomto pripade uz jina moznost odpovedi neni
ze? Doufam ze me chapete, lepsi priklad me ted nenapadl
Dratenik reaguje:
25.10.2011 (20:07)X
Když se někdo o místě zmiňuje, samozřejmě, že jméno být
musí. To samé s postavami, když je nedůležitá postava ale někdo o ní
mluví, taky musí mít jméno ale třeba jen "chlápek", "řidič" atd.
FILMOVANI.cz reaguje:
26.10.2011 (08:45)X
Nevýhoda použití konkrétních názvů měst je v tom, že
pokud nevím, kdo scénář bude realizovat, nemůžu si být nikdy jistý tím,
že se skutečně bude natáčet v oněch lokacích. Proto, když nepíši scénář
pro konkrétní lidi, užívám neurčité názvy měst - jako např. Velkoměsto,
Malé město, Vesnice, Osada uprostřed lesa apod. Pokud ale ono město
hraje důležitou roli v mém příběhu, napíši konkrétní název města -
např. Praha. To samé užívám v těch případech, kdy jsem již v
předpřípravě psaní scénáře navštívil konkrétní místa.
Je také dobré používat konkrétní názvy měst, pokud je to
město velmi dobře známé. Když tedy píši scénáře pro realizaci v ČR,
klidně napíši, že se děj odehrává v Praze. Ale když se potom děj
přesune do nějaké malé vesnice, kde si chtějí postavy zajezdit na
motokárách, použiji raději označení "Vesnice blízko Prahy" než abych
napsal název vesnice, kterou nikdo nebude znát.
Pokud se ale postavy zmiňují o konkrétním místě, tak by
se to místo mělo do scény napsat tak, jak se o tom postavy baví, jinak
by v tom mohl být zmatek.
david reaguje :
26.10.2011 (18:17)X
jj, Moc dekuju vam obema za odpoved.
25.10.2011 (12:26)
Dratenik
Buďte pozdraveni, přátelé! Mám dotaz ohledně kontextu
veškerých postav ve scénáři. Než začnu psát, je dobré znát charakter
všech postav a proto se ptám, zda je lepší psát chraktery vedlejších
postav, (které říkají byť jen jednu větu) do akce anebo je rozepsat
zvlášť. Myslím si, že druhá možnost je lepší protože pak nenastanou s
psaním malých postav problémy.
FILMOVANI.cz reaguje:
26.10.2011 (08:29)X
Charakter se příliš ve scénářích nepopisuje. Obvykle se
úplně přejde, nebo se napíše jenom pár hesel. Charakter má vyplynout
přirozeně z děje scénáře (jak se postava chová). Čím více má postava ve
scénáři prostoru, tím více se může rozvíjet její charakter. Nelze tedy
očekávat, že poslíček, který někomu otevře dveře od auta, a pak se již
ve scénáři neobjeví, bude mít nějaký složitý charakter.
Ovšem scenárista by si měl určitě napsat charaktery
všech důležitých postav sám pro sebe do nějakých poznámek, neboť je to
jeden ze stěžejních předpokladů úspěšného napsání scénáře.
Dratenik reaguje:
26.10.2011 (10:29)X
Díky za odpověď. Já právě popisuji i postavy, které
prakticky nic nedělají protože pak se nestrácím v psaní. Je to jedno
ale určitě tím nic nekazím
8.10.2011 (22:56)
Honza
Zdravím, chtěl bych tento rok zkusit štěstí a podat si
přihlášku na Famu, mám však několik dotazů ohledně talentových zkoušek
na tuto školu. Má tady někdo zkušenosti s hlášením se na Famu? Rád bych
věděl v jaké formě si škola představuje námět na film a rozbor filmu
(byl bych vděčný za nějaké ukázky) a v jakém formátu mají být všechny
texty podány (především mi přijde trochu nejednoznačný tento požadavek:
Práce se předkládají psané na počítači ve velikosti písma slespoň 12,
či strojem ob řádku po jedné straně papíru formátu A4, a to ve třech
vyhotoveních). Příliš nechápu tu pasáž "ob řádku" vztahuje se to jen k
tomu stroji nebo i k PC? Za odpovědi předem děkuji.
Karolína reaguje :
13.10.2011 (12:57)X
Ahoj, máš štěstí, protože jáá se letos chci taky
přihlásit na FAMU (na scénaristiku), takže ti ráda poradim :) ta pasáž
obřádku, s etýká podle mě jen práce na stroji já to mám všechno napsaný
na pc a obřádku sme to nepsala. jinak, má to bejt normálně A4 a všechno
v rozsahu na 3-5 stránek. týká se to i těch povídek. přihláška i práce
se podávaji do konce listopadu. co s etýká těch rozborů.... s tim ti
podle mě asi moc nikdo nepomůlže... taky sem s tim měla problém. jestli
chceš, tak ti můžu poslat na mail rozbor filmu, kterej psal můj
kamarád, ale problém je v tom, že ty rozbory sou spíš o tvým názoru a s
tim ti nikdo nepomůže. mě osobně ten rozbor pomoh v tom, že sem měla
aspoň trochu představu o tonm, co tam mám psát. snad sem ti aspoń
trochu pomohla. jestli chceš tady je moje číslo, tak můžeš napsat :)
725 336 000
21.8.2011 (19:34)
Emil
Ahoj, zdravím ještě jednou. Rád bych měl ještě jasno v
jedné záležitosti týkající se použití zkratek. V textu stránek máš, že
M.O.(mimo obraz) je tzv. Voice Over (V.O.) používaný v případě, že
hovořící není v záběru. Osobně bych se ale přikláněl k tomu, že česká
zkratka M.O. by se spíš hodila k anglickému O.S. (Off screen). V.O. by
podle mě mělo být pro někoho kdo na scéně je a něco v duchu posluchačům
vypráví či formuluje myšlenky, ale nehovoří tak, že by pohyboval ústy,
příp. je snad toto používané např. pro moderátory zprav v TV. Problém
je v tom, že bych potřeboval použít jak O.S. tak V.O. a psát všude jen
M.O. není přesné. A napsat jednou českou zkratku M.O. a pak anglickou
V.O. mi přijde nesmyslné. Cožpak není pro Voice over česká zkratka? A
pokud je to M.O. tak jaká je zkratka pro Off screen? V jednom scénáři
jsi použil, tuším, něco ve smyslu MARTINUV VNITŘNÍ HLAS, ale to by v
mém případě zdaleka nevystihovalo správně situaci... To samé bych rád
věděl u zkratky POV (Point of view) - tedy záběr kamery z pohledu
určité postavy. Jasně, člověk to může opsat např. VIDÍME SVĚT OČIMA
FERDY MRAVENCE, ale zajímalo by mě zda i k POV je přiřazena oficiální
česká zkratka. Nejlepší variantou se mi zdá být použití anglických
zkratek, ale nevím jak by se to sneslo s českým scénářem... Díky moc za tvůj čas a
případnou odpověď. Ale fakt nevím kde bych toto jinak zjistil...
FILMOVANI.cz reaguje:
22.8.2011 (10:27)X
Těm zkratkám bych nepřikládal až tak velkou váhu. Pro
čtenáře nejsou prakticky důležité. Zkratka M.O. se používá, aby se
vědělo, že hlas se nebude natáčet přímo na scéně, ale většinou až
postprodukčně ve studiu. Z tohoto hlediska není důležité, zda se jedná
o "V.O." nebo "O.S.". Ať už není hovořící osoba v záběru (na scéně)
nebo se jen její ústa nepohybují, technicky zvukově se jedná o tu samou
situaci.
Osobně bych se nesnažil za každou cenu používat zkratky,
když např. většina lidí ani neví, co znamená POV. Pokud se má popsat
nějaká situace, na kterou existuje v USA zkratka, stačí to popsat slovy
do akce.
Viděl jsem i v českých scénářích, že se používají angl.
zkratky. Spíše je ale důležité uvědomit si, pro koho se scénář píše.
Pokud nevím, kdo bude scénář číst, nebudu užívat žádné zkratky (běžně
se místo "M.O." píše "(mimo obraz)". Pokud pracuji pro někoho, kdo
zkratky běžně používá (např. produkční skupina) a vím to (už jsem s
nimi spolupracoval), budu používat zkratky, na kterých jsme se
domluvili.
Lepší je se tedy zkratkám vyhnout a používat snad jen
M.O. Jako příklad uvedu, jak Tomáš Vorel ve filmu Gympl popsal "POV":
Kamera v jízdě a nadhledu (pohled třídního)
Třídní m.o:
...ale třeba nosí pozdě omluvenky (...)
Emil reaguje:
23.8.2011 (09:45)X
Díky moc za informace! Budu se jich držet
FILMOVANI.cz reaguje:
23.8.2011 (11:10)X
Ono je lepší soustředit se na děj samotného scénáře.
Pokud máš pochyby, že něco bude nesrozumitelné, dej to někomu přečíst a
zeptej se ho, jestli vše chápe. Divil by ses, jak hrozně (technicky)
píší někteří lidé scénář, i když studovali film na škole. Takže se
domnívám, že u nás rozhodně nehrozí, že někdo hodí scénář do koše jen
proto, že nesplňuje zcela normy.
9.8.2011 (18:50)
Emil
Ahoj, chtěl bych se zeptat na jednu docela zásadní věc.
Je mi jasné, že děj se ve scénáři píše v přítomném čase, ale u sloves
se používá vid dokonavý nebo nedokonavý? Informace z českých serverů se
různí. Dám příklad. Která varianta je ta správná? 1. Jan odsouvá talíř
a odchází od stolu, 2. Jan odsune talíř a odejde od stolu. Nebo jsou
obě varianty v pořádku? Díky za odpověď
FILMOVANI.cz reaguje:
11.8.2011 (07:52)X
Měl by se užívat spíše přítomný čas nedokonavý, neboť to
přispívá k větší dramatičnosti děje, protože se popisuje právě
odehrávaná událost. Nicméně bych se nebál toho, že pokud se užije čas
dokonavý, že to bude bráno za nějakou chybu. Většinou se užívá obou
tvarů - tak aby to bylo přirozené a "netlačilo se na pilu" jenom proto,
aby tam byl pouze přítomný čas nedokonavý. Takto píší i profesionální
čeští scenáristé (viz. záložka ČESKÉ SCÉNÁŘE).
Osobně v nedokonavém tvaru píši scény, které mají být
napínavé nebo akční. A když se naopak děj "zvolní", používám i dokonavý
tvar.
Emil reaguje :
11.8.2011 (14:16)X
Díky moc za info a rychlou reakci! Pokud lze v podstatě
užít obou možností tak je to asi ta nejlepší možná varianta.
3.8.2011 (23:33)
Wocicko
Nazdárek, potřebuji poradit... Pokud už to tady na
stránkách je, omlouvám se, nemám moc čas hledat :-) Prosím, víte někdo,
kam se ve filmovém scénáři píše popis postavy (vzhled, věk, povaha)?
Přímo do "akce" když se poprvé objeví? Nebo jinam? Dělá se zvlášť
seznam postav? Díky moc!
FILMOVANI.cz reaguje:
5.8.2011 (07:30)X
Popis postavy se v literárním filmovém scénáři píše do
pole "akce" ke jménu postavy, jakmile se o ní zmíníme poprvé. Popis by
se měl omezit pouze na pár hesel, a to jen u důležitých postav. Povaha
se nepopisuje (např. psychologický rozbor apod.) - ta by měla vyplynout
z dalšího děje. Vše by se mělo vhodně zakomponovat do děje a mělo by to
být velice stručné. Popisuje se jen to, co je pro danou postavu
charakteristické a co je důležité pro správné vyznění děje. Tudíž je
zbytečné popisovat detailně oblečení, pokud je postava běžně oblečena
atd.
Wocicko reaguje :
6.8.2011 (00:02)X
Jé, děkuji mockrát!
7.7.2011 (17:22)
StreeT
Zdravím, hledám někoho kdo by měl na jeden večer čas a
chtěl by si přečíst můj 183 stránkový scénář z prostředí organizovaného
zločinu z 50 let minulého století. Chtěl bych aby dotyčný alespoň něco
věděl o mafii nejlépe a jak to u ní chodí. Ovšem hlavně mi jde po
přečtení o posouzení díla jako celku a i jednotlivě po scénách,
posouzení logické návaznosti atp . Předem děkuju všem který se ozvou ;)
mail: mosstreetemail.cz
Aleš reaguje :
5.9.2011 (22:43)X
Zdravím Tě, o mafii se zajímám již několik let. Sám jsem
dokonce kdysi scénář o mafii rozepsal a dostal jsem se přes dvě stě
stránek, avšak již jsme ho nedokončil. Jednalo se o příběh ze 30.let.
Pokud Ti jde jen o přečtení a posouzení logiky a autentičnosti příběhu
velmi rád si Tvoje dílo přečtu.
S pozdravem Malár Aleš
4.5.2011 (09:31)
Aneta
Zdravím vás, chtěla bych se zeptat, zda se scénář u
dokumentárního filmu něčím liší a jestli se u něj vždy musí
zakomponovat na začátek kazuistika? Děkuji
FILMOVANI.cz reaguje:
4.5.2011 (10:39)X
Zde jsou scénáře k dokumentárnímu cyklu ČT Paměť stromů.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1065433507-pamet-stromu/213-prehled-dilu-scenare/
Z ukázkových scénářů vyplývá, že jsou více podrobné a
blíží se spíše technickému scénáři. Nikdy jsem se však tvorbě scénářů k
dokumentu nevěnoval, tak nevím, jestli lze tyto scénáře považovat za
"vzor". Tento dokument je spíše "hraný", proto scénář k odlišnému
dokumentu, který např. "pozoruje" lidi v určitých situacích, bude
vypadat zcela jistě jinak.
26.3.2011 (09:13)
p.s.creen
Zdravím všechny! Chci se zeptat. Před nedávnem jsem
dokončil svůj pokus o scénář a nechal si jej odborně ohodnotit. Dostalo
se mi proto mnoho užitečné kritiky, která se týkala především
psychologické stránky věci. Velmi kladně mi byla ohodnocena forma a
ještě pozitivněji příběh, kde mi bylo řečeno cituji : ,,Pokusil jste se
příběh sklenout od prologu do pointy. Na tom leckdo troskotá. Vám se to
však velice dobře povedlo."
A teď se dostávám ke svému dotazu. Protože jsem si k
vlastnímu příbehu vypěstoval určitý vztah, nechci jej zahodit pouze pro
nedostatek zkušeností a proto bych se rád obrátil na některé
scénáristy, tedy ty, kteří již nějaké to dílko prodali, zda-li by
nechtěli přiložit své zkušenosti a znalosti a podílet se se mnou na
úpravě a tedy i tvorbě scénáře. Díky všem!
19.3.2011 (19:08)
Jiri
Ahoj všichni, je tady i někdo kdo se zabývá scénářem pro
komiks, případně nevíte někdo o nějakých stránkách v češtině se scénáři
ke komiksu ?
FILMOVANI.cz reaguje:
19.3.2011 (19:49)X
MaxDJs
Zdravím všechny,
jakou smlouvu je nejlepší sepsat mezi dvěma spoluautory
scénáře, aby se předešlo případnému sporu například o podílu. Co
všechno by mělo v té smlouvě být?
Děkuji za odpověď
FILMOVANI.cz reaguje:
19.3.2011 (10:40)X
Toto vše řeší autorský zákon.
§ 8 Spoluautoři
(1) Právo autorské k dílu, které vzniklo
společnou tvůrčí činností dvou nebo více autorů do doby dokončení díla
jako dílo jediné (dílo spoluautorů), přísluší všem spoluautorům
společně a nerozdílně. Na újmu vzniku díla spoluautorů není, lze-li
výsledky tvůrčí činnosti jednotlivých spoluautorů do díla odlišit,
pokud tyto nejsou způsobilé samostatného užití.
(2) Spoluautorem není ten, kdo ke vzniku díla
přispěl pouze poskytnutím pomoci nebo rady technické, administrativní
nebo odborné povahy nebo poskytnutím dokumentačního nebo technického
materiálu, anebo kdo pouze dal ke vzniku díla podnět.
(3) Z právních úkonů týkajících se díla
spoluautorů jsou oprávněni a povinni všichni spoluautoři společně a
nerozdílně.
(4) O nakládání s dílem spoluautorů rozhodují
spoluautoři jednomyslně. Brání-li jednotlivý autor bez vážného důvodu
nakládání s dílem spoluautorů, mohou se ostatní spoluautoři domáhat
nahrazení chybějícího projevu jeho vůle soudem. Domáhat se ochrany
práva autorského k dílu spoluautorů před ohrožením nebo porušením může
i jednotlivý spoluautor samostatně.
(5) Není-li dohodnuto mezi spoluautory jinak,
je podíl jednotlivých spoluautorů na společných výnosech z práva
autorského k dílu spoluautorů úměrný velikosti jejich tvůrčích
příspěvků, a nelze-li tyto příspěvky rozeznat, jsou podíly na
společných výnosech stejné.
Pokud vám nebude stačit ustanovení odstavce 5, budete
muset sepsat smlouvu. Doporučil bych vám tedy zajít za právníkem,
např.: http://www.art-copyright.cz/
Je však otázkou, jestli by vůbec případná smlouva byla platná, protože
nesmí být v rozporu se zákonem. Tudíž, když sepíšete např. smlouvu, že
jeden autor se podílel na díle 10ti procenty a druhý 90ti procenty, a
ve skutečnosti byste se podíleli na tvorbě rovným dílem, je tato
smlouva zřejmě soudně napadnutelná.
Osobně bych nejspíše sepsal jen dohodu, ve které bude
stanoveno, jakým poměrem si rozdělíte případné budoucí honoráře. Pokud
však chcete mít jistotu, budete muset vyhledat odbornou pomoc.
24.2.2011 (08:31)
iamme
Zdravím všechny. Chci se zeptat, kolik shruba
scénáristů, tedy těch, kteří už nějaké to dílo prodali, navštěvuje tyto
stránky. Je tu někdo takový? Dík.
17.2.2011 (11:21)
sarah158
Ahoj, díky ještě jsem se chtěla zeptat
jestli existuje nějaká stránka na kterou bych mohla svoje scénáře
dávát. Díky za odpověd.
FILMOVANI.cz reaguje:
17.2.2011 (12:23)X
Pokud máš na mysli web, kde bys scénář mohla zveřejnit,
tak žádný takový specializovaný český, myslím, není. Ale jsou takové,
kde můžeš publikovat jakákoliv literární díla. Seznam základních najdeš
v sekci Odkazy.
Osobně bych doporučil, aby sis založila nějaký web či
blog, kde bys scénáře publikovala - nejlépe ve formátu PDF (kvůli
zachování formátování). Poté mohu umísti odkaz do databáze scénářů.
Momentálně pracuji na databázi scenáristů (měla by být
spuštěna v průběhu jednoho až dvou měsíců). Tam bude mít každý
scenárista svůj profil, kam bude moci umísti odkazy na své scénáře.
Cizí scénáře však nelze umístit na tento server (filmovani.cz) z
právních důvodů.
15.2.2011 (10:35)
sarah158
Ahoj,
máte moc pěkné stránky. Chtěla jsem se zeptat jaké desky
na scénář bych si mě koupit? A kde bych je sehnala. Děkuji
FILMOVANI.cz reaguje:
15.2.2011 (15:00)X
Pokud hodláš nabízet scénář v ČR (Evropě), tak postačí
takové desky, které ti dají ke kroužkové vazbě. Na předek se většinou
dává průhledná fólie a dozadu nějaký tvrdší bílý papír nebo též fólie.
Hollywood vyžaduje specifické desky i formát papíru, to
se ale v Evropě nevyžaduje. Kroužkovou vazbu dělají většinou všude tam,
kde i kopírují (papírnictví, copy centra).
Více zde: http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/3-forma-psani.html#vazba
7.2.2011 (18:53)
leo
Ahoj
Prosím vás jak mám napsat do scénáře že nějáká postava
něco dělá a do toho mluví vypravěč. Aby bylo jasné že obě věci
probíhají zároveň.
FILMOVANI.cz reaguje:
7.2.2011 (20:36)X
Přesně tak, jak jste to teď napsal.
Popište, co dělá postava, a poté (nebo předtím) napište,
že se to děje při vyprávění vypravěčem. Pokud je vyprávění delší a
postava dělá více věcí, můžete užít rozdělený dialog - tedy, že
popisujete děj, poté vložíte dialog vypravěče, pak opět vložíte děj, a
poté zase dialog vypravěče...
(ukázka: http://www.filmovani.cz/pdf/ostatni/Pohadka_pro_dospele.pdf
)
7.2.2011 (18:38)
tamadas
Zdravím
Chci poděkovat za tyto stránky protože jsem se tu
dozvěděl všechno co jsem potřeboval vědět.
Mám dotaz, vymýšlím film a mám dvě verze. Ta první mi
připadá lepší ale byla by finančně náročnější. Samozřejmě se nejedná o
film holywoodských rozměrů myslím že by ho v česku zvládli natočit. Ale
pokud bych chtěl scénář toho filmu poslat do nějáke soutěže nebo
nějákému režisérovi asi bych měl upřednostnit tu druhou verzi která je
sice slabší ale byla by levnější. Co myslíte ? Předem děkuji za odpověd
FILMOVANI.cz reaguje:
7.2.2011 (20:18)X
V českých soutěžích (vlastně už je jen jedna velká) je
vyžadováno, aby bylo scénář možné zrealizovat v českých podmínkách,
takže tomu by měla odpovídat i finanční náročnost filmu.
To, kterou verzi zvolit, nemohu takhle říci. Osobně bych
vyzkoušel obě verze spojit do nějakého kompromisu, který by ušetřil
náklady, ale zároveň by byl kvalitativně výborný. Bez bližších
informací nemohu posoudit, jak je která verze "drahá". Ale pokud máte
pocit, že ta levnější verze není stoprocentní, tak bych ji přepracoval,
nebo bych zvolil druhou verzi. Určitě nabízejte pouze scénář, se kterým
jste naprosto spokojení.
25.1.2011 (21:57)
pjoter
Zdravím všechny.
Nejprve chci poděkovat za tyto stránky, protože člověku
skutečně pomohou začít.
Teď ale k mému dotazu. Chci se zeptat, zda-li někdo ví,
jakou formou se píšou reklamy, zda-li za pomoci scénáře, popřípadě jaká
je jeho forma...
FILMOVANI.cz reaguje:
26.1.2011 (08:50)X
Odpověď je trochu složitější, protože se nedá
jednoznačně říct, že se píše pouze klasický scénář. Kvalitní reklama se
totiž nedělá jako jeden TV spot, ale zahrnuje v sobě celou řadu
aspektů. Musí se vytvořit celá reklamní strategie, takže to rozhodně
nefunguje tak, že by scenárista napsal scénář k TV spotu a šlo se
točit. U "áčkových" produktů se dnes již nikdo nespoléhá pouze na TV
reklamu, ale kampaň by měla souběžně běžet i v jiných médiích (rozhlas,
tisk, internet).
Samotný spot bývá většinou tak koncentrovaný, že by
běžný literární scénář nestačil. Proto se většinou v reklamně užívá
grafická prezentace (je to vidět v mnoha filmech, kde se tvoří
reklamy). Tu většinou vytvářejí kreativci.
U filmu bývá scénář schvalován lidmi od filmu, kdežto v
reklamě je schvalován zákazníky, kteří nejsou odborníci na film. Proto
se jim scénář musí odprezentovat formou, které budou zcela rozumět -
spousta grafických návrhů.
Pokud bych to měl tedy shrnout, reklamní scénář by se
pravděpodobně nejvíce podobal storyboardu.
Bližší informace určitě dostaneš u reklamní
agentury, pro kterou bys chtěl pracovat... jako osamělý jezdec si v
"áčkové" reklamě ani neškrtneš.
21.1.2011 (07:54)
Tomáš Fuk
Ahoj. Chtěl bych jen poradit, jak napsat do scénáře
divadelní hry, že někdo mění čas na hodinách. (nový obraz?) Prostě
někdo kdo nehraje, jen mění kulisi... A zda toho "někoho" mám napsat do
herců.
Díky!
FILMOVANI.cz reaguje:
21.1.2011 (11:07)X
Asi záleží na tom, jak moc je ta změna času významná z
hlediska děje. Pokud to přetočení hodin odděluje jednu scénu od druhé (např.
poledne se změní na večer), tak bych to napsal jako nový
obraz a toho, kdo ty hodiny přetáčí, bych do herců nedával, protože by
to byl jen "kulisák". Pokud by to přetáčení bylo součástí scény, např.
při nějaké komedii někdo pořád přetáčí čas, nechal bych to jako součást
jednoho obrazu a toho, kdo by ty hodiny otáčel, bych označil za herce.
Ještě dodám, že se divadlem moc nezabývám, takže je to
jen můj amatérský názor.
Tomáš Fuk reaguje:
24.1.2011 (09:11)X
Díky! Nechám to jako jeden obraz. Šlo by totiž jen o pár
minut... Ještě jednou dík a hodně štěstí!
17.1.2011 (13:37)
filmovani.cz
Elena reaguje :
22.1.2011 (14:07)X
Děkuji moc za odpověd, moc mi to pomůže. tyhle stranky
jsou opravdu potřebné a děkuji předem všem, kteří je vedou:_:-)
|
FAQ
Články
Odkazy
Archiv
Diskuze |