SCÉNÁŘ.cz Jak napsat scénář Moje scénáře Diskuze Inzeráty Odkazy Kontakt
Roky Archiv Diskuze
2016
Texty vyjadřují názory autorů. Jedná se o neupravený přepis Diskuze. Z uvedených e-mailových adres byl odstraněn zavináč.
Odkazy
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
31.12.2016 (07:18) Odpovědět # X
Diego

FILMOVANI.cz reaguje:

3.1.2017 (11:45)X

Jako vždy. Bez souhlasu autora nebo držitele autorských práv nelze dílo upravovat, šířit, zveřejňovat atd. O autorských právech je více dotazů v této diskuzi, tak si to kdyžtak najdi, ale stále platí to samé a souhlas s užitím díla smí dávat pouze držitel autorských práv nebo zastupující osoba.

25.12.2016 (15:15) Odpovědět # X
Kika E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

27.12.2016 (09:06)X

I kdybych tu napsal cokoliv, stejně je relevantní pouze to, co je platné na FAMU. Takže se zeptej tam.

20.12.2016 (01:26) Odpovědět # X
Honza

FILMOVANI.cz reaguje:

20.12.2016 (08:47)X

Tak jak to zapsat, musí vědět pouze ten, kdo technický scénář vytváří. Je to pouze na něm.

Taková scéna se dá natočit prakticky jakkoliv - jedním záběrem, kdy kamera švenkuje z osoby na osobu; dvěma záběry, kdy prvním záběrem se sleduje postava A, druhým postava B, deseti záběry (z jeřábu, z vrtulníku, ručně atd. atd. atd.). V technickém scénáři se řeší pouze to, aby byla scéna kompletně natočena - střihy se neřeší. Pokud tedy celý rozhovor má být natočen neměnným a standardním způsobem, stačí, když se popíší dva záběry - záběr na první osobu, záběr na druhou osobu, přičemž se to popíše pouze do záběrů kameru, vlastní dialog se pochopitelně do scénáře 2x nepíše.

Jinak jak jsem psal v úvodu článku o technicém scénáři, měl by jej psát pouze ten, kdo si dokáže zcela přesně a konktrétně představit, jak bude natáčení probíhat.

19.12.2016 (09:17) Odpovědět # X
Honza

FILMOVANI.cz reaguje:

20.12.2016 (08:29)X

Lit. scénář se označuje script i screenplay - prakticky v tom není rozdíl. Slovo screenplay však vzniklo pro filmový scénář (screen - promítací plátno, později i televizní obrazovka), takže slovem screenplay se neoznačuje např. divadelní scénář, ale slovem script se dají označit všechny druhy scénářů.

Technický scénář je "shooting script" - záběrový scénář.

Honza reaguje:

20.12.2016 (09:13)X

Díky! Tohle klíčové slovo jsem hledal :).

2.12.2016 (21:09) Odpovědět # X
Marcel E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

3.12.2016 (09:47)X

Úplně běžně se to zakomponuje do scénáře. Tyto scény po titulcích se však obvykle vytvářejí až při střihu. Pokud má však scenárista již při psaní takovéto scény v hlavě, zapíše to obvyklým způsobem do scénáře.

Marcel reaguje E-mail:

3.12.2016 (10:59)X

Ďakujem.

29.11.2016 (17:04) Odpovědět # X
Mari E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

30.11.2016 (16:06)X

Ono to spíše platí pro zahraničí, v ČR a SR se nic nestane, když se slovo STŘIH vůbec nebude psát a napíše se pouze nový obraz. V některých zahraničních soutěží se např. smí (musí) psát pouze CUT TO, tedy střih a další přechody jsou zakázané. Ale to je vždy obsaženo v pravidlech. U nás toto není podstatné. Já užívám slovo STŘIH výjimečně i uvnitř jedné scény, když to děj "potřebuje".

Plně tedy stačí, když budeš psát pouze STŘIH, když použiješ další přechody jako ZATMÍVAČKA atd., nic se nestane, stejně tak, když tato slova vynecháš úplně a pouze vynecháš řádek a napíšeš nadpis nové scény.

Mari reaguje E-mail:

30.11.2016 (17:38)X

Ďakujem

27.11.2016 (13:45) Odpovědět # X
peter E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

27.11.2016 (17:41)X

Myslíš vazbu (spojení stránek do jednoho celku)? Jestli myslíš obyčejnou vazbu, která může být použita v ČR a SR, tak tu by měla provádět všechny copycentra či papírnictví/kancelářské potřeby. Pokud však myslíš americkou vazbu (2 až 3 hřeby), tak jsem zatím na nikoho nenarazil, kdo by ji prováděl. Ale lze přes internet objednat věci potřebné k této vazbě. Nutnot také dodat, že v USA se používá jiný formát papíru než u nás.

Více o vazbě zde: http://www.scenar.filmovani.cz/jaknapsat/3-forma-psani.html#vazba

24.11.2016 (20:52) Odpovědět # X
Mari E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

26.11.2016 (18:55)X

Mari reaguje E-mail:

26.11.2016 (19:01)X

Diky

18.10.2016 (17:24) Odpovědět # X
Mari E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

18.10.2016 (17:50)X

Akorát musí někdo ten scénář zrealizovat. V drtivé většině případů se posuzuje pouze scénář, nikoliv jeho autor. Takže na vzdělání nezáleží.

Mari reaguje E-mail:

20.10.2016 (20:18)X

Ďakujem

14.10.2016 (09:41) Odpovědět # X
Petr E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

15.10.2016 (12:15)X

Co vím, tak žádná televize si neklade podmínky v tomto ohledu. Např. v různých soutěží se ale musí uvádět historie projektu (kdy a komu byl nabízen). Pokud by byl však nějakou televizí scénář vybrán k možné realizaci, mohl by vzniknout problém, pokud by totožný scénář měly k dispozici i jiné televize, protože samozřejmě nikdo nestojí o to, aby někdo jiný věděl, co má v plánu.

Z tohto důvodu bych nabízel scénář postupně, resp. bych nabídl scénář nejdříve mnou preferovanému subjektu. Pokud se někdo neozve do měsíce, bral bych to jako zamítnuní.

Více v článku: http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/clanky/jak-prodat-scenar.html

Petr reaguje:

17.10.2016 (09:13)X

Ano, asi je to tak logické.

Dík.

16.7.2016 (12:07) Odpovědět # X
Vladimír

BUSMART reaguje:

16.7.2016 (12:11)X

Určitě je to na webu, mně to také ukazuje.

FILMOVANI.cz reaguje:

17.7.2016 (07:17)X

Omlouvám se, databáze je nefunkční po přesunu webhostingu k jinému provozovateli. Jsem teď na dovolené, tak to zatím nemůžu řešit.

FILMOVANI.cz reaguje:

23.7.2016 (18:57)X

Přesouval jsem před časem hosting k jinému provozovateli a nepřesunul jsem databázi, proto je nefunkční. Upřímně jsem čekal, až se někdo ozve, takže návštěvnost asi není moc velká. Navíc už spousta odkazů nebyla funkčních. Pravděpodobně tu sekci zruším a dám nějakou náhradu, která by se nemusela tak často aktualizovat.

Jinak v databázi byly především amatérské scénáře a ty se dají vyhledat Googlem frázemi jako "scénář, filmový, ukázka, pdf" atd. Také pokud na webu České televize zadáte do vyhledávání scénář, ukáže se vám spousta scénářů. Ale nejspíš to uvedu do pořádku až za na podzim. Takže se omlouvám.


15.7.2016 (11:58) Odpovědět # X
BUSMART

FILMOVANI.cz reaguje:

23.7.2016 (18:53)X

Pokud to není nezbytné, uvádět by se to nemělo. Ale také je hloupost striktně se držet pravidel. Někdy se prostě "střih" napsat musí, např. aby se lépe popsal moment překvapení / leknutí apod.

9.7.2016 (12:37) Odpovědět # X
BUSMART

FILMOVANI.cz reaguje:

10.7.2016 (21:03)X

Napsat pro svou potřebu může kdokoliv cokoliv aniž by někoho žádal o svolení. Až pokud bude chtít někdo své dílo někomu nabízet nebo ho publikovat, měl by mít už ošetřená autorská práva. Pokud však svolení k užití/vytvoření díla posléze neobdrží, ztrácel jen čas, pokud s dílem měl nějaké plány.

A konkrétně u popisovaného příkladu by to bylo velmi složité, protože je otázka, zda by se o práva vůbec žádat muselo? Pokud by se např. jednalo o film o 11. září, není nikdo držitelem práv k této události. Pokud by však ve filmu byl popisován osud určitého reálného člověka, svolení by mohlo být zapotřebí, i pokud by se změnilo jméno postavy. Ale stejně tak by se to mohlo obejít i bez svolení. Jelikož se však v Americe rádi soudí, odpovědné osoby za právní záležitosti natáčení si jistě vždy zjišťují, jestli nebude případný děj možný někým soudně napadnout. Ale i tak se vždy může někdo najít. Obecně by se dalo říct, že veřejně známá událost je veřejným majetkem, tedy kdokoliv tuto událost může umělecky ztvárnit. Pokud se však má ve scénáři objevit nějaká konkrétní osoba, zvláště pokud ještě stále žije, už jsou zde zákony na ochranu osobnosti a podobné, proto by bylo nejspíše zapotřebí její svolení. Zase se dá tvrdit, že by se dalo obejít bez svolení od osob veřejně známých nebo od „zločinců“, což opět ale není neprůstřelné a nevylučuje to případné soudy. Např. u nás vzniklo několik kriminálních filmů a seriálů (Expozitura, Příběh kmotra) ve kterých se sice změnila jména postav, ale každý věděl, o koho se jednalo, přičemž tvůrci neměli svolení od těchto osob nebo pozůstalých. Následně pak docházelo k právním sporům ( http://zpravy.idnes.cz/film-pribeh-kmotra-a-problemy-s-rodinou-frantiska-mrazka-pec-/domaci.aspx?c=A131011_160950_domaci_jav )

Pro zajímavost se lze také zmínit o dokumentu, který řešil hypotetickou situaci, že by Hitler stále žil (nebo jeho příbuzní) a podle autorského práva ve většině zemích by z něj byl miliardář, protože by měl práva ke všem filmům, dokumentům, hrám, knihám i komiksům, které o něm vyšly.

Je to tedy velmi složitá problematika, která však nemůže bránit někomu k sepsání scénáře. Může ale bránit v jeho další případné realizaci. Proto doporučuji si práva ošetřit.

26.6.2016 (10:52) Odpovědět # X
erika

FILMOVANI.cz reaguje:

26.6.2016 (22:08)X

Přímo divadlům, divadelním spolkům, divadelním režisérům... osobně, písemně, elektronicky.

Taky lze vystavit dílo na netu a ono už se časem někde objeví... ale autor z toho nejspíš nic mít nebude. Má divadelní hra se hraje celkem často ať už s mým vědomím a souhlasem nebo bez.

E reaguje:

27.6.2016 (21:36)X

Díky za odpověď. Dvě mé věci se už v našem místním divadle hrály, ale byly to jen spíš etudy v rámci jiné akce, hrály je amatérští herci a šlo pouze o jednorázovky. Jedno představení a hotovo. Teď píšu něco většího, tak si říkám, jestli to jde posunou někam dál, než jen do našeho města. Jinak máš naprostou pravdu, že autor z divadelních her nic nemá, spíš ho to stojí jen peníze, aspoň mě. :-) Ale psaní mě baví a beru to jako hobby. Takže stačí jen někomu do divadla napsat něco ve stylu: "Chcete to?" Jinak moc chválím za stránky, jsou zde užitečné informace a rady, početla jsem si...

FILMOVANI.cz reaguje:

28.6.2016 (07:40)X

Možná si zkus vyhledat ještě nějakého úspěšného divadelního scenáristu na netu a zeptat se jeho. Osobně jsem nikomu divadelní scénář nenabízel. Vlastně jsem napsal jenom jeden a o ten je dost velký zájem mezi školami (asi proto, že můj web je na předním místě na Googlu ). Ale myslím si, že je celkem dobrá strategie u začínajících scenáristů, když svá díla nabízejí zdarma k amatérské realizaci, protože je to velmi dobrá propagace a nikdy nevědí, komu se zalíbí. Pokud by o tvé hry byl velký zájem, tak už si vybírej, komu hru poskytneš, a to především těm, kteří ti zaručí, že se budou účastnit různých soutěžních festivalů, nebo těm, kteří hrají před největším publikem. Jinak to nabízení profesionálním divadlům by mělo být nejspíše ve formě kompletního scénáře a připiš k tomu něco o sobě a o tom, co jsi už napsala a kde se to hrálo.

e reaguje:

28.6.2016 (09:22)X

Píšeš o "kompletním scénáři" - Je to něco více, než co uvádíš tady na stránkách (Jak napsat scénář - divadelní)? Má další náležitosti?

FILMOVANI.cz reaguje:

28.6.2016 (12:14)X

Kompletním myslím to, aby byl dokončen, tedy celá divadelní hra.

20.6.2016 (18:44) Odpovědět # X
JR

FILMOVANI.cz reaguje:

21.6.2016 (09:08)X

To zalezi pouze na autorovi. Vetsinou je v serialech vice dejovych linii, protoze jsou serialy dlouhe a s jednim pribehem by si nevystacily. A take na serialech obvykle pracuje vice autoru. Ale jestli mas dostatek predstavivosti na dlouhy dej tocici se kolem jedne postavy, nikdo ti nebrani psat tak, jak sam chces.

13.6.2016 (19:12) Odpovědět # X
JL E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

13.6.2016 (22:58)X

Ahoj. Tak záleží na spoustě okolností, především jestli se bude jednat o amatérskou nebo profesionální produkci. Neznám přesně vyhlášky Prahy, ale natáčení se myslím řeší jako záběr veřejného prostranství. Pokud se tedy jedná o takovou produkci, kdy nedojde k zabrání veřejného prostoru (stavění osvětlení, rekvizit, umístění různých filmových pomůcek, omezování pohybu osob a vozidel), žádné povolení by se vyřizovat nemuselo. Např. v Praze se natáčejí tisíce cestopisných filmů u nichž určitě nikdo o povolení natáčet nežádal. My jsme např. při natáčení amatérského filmu v Praze prostor zabírali, tak jsme měli povolení, což většinou u státních i soukromých institucí nebyl problém s jeho bezplatným vyřízením. Např. ale na Karlově mostě je profesionální natáčení bez povolení zakázáno (dělali problémy, když si tam někdo natáčel ze stativu). Ale určitě bych doporučil zjistit si přesné podmínky, protože velmi často se musí žádat o povolení, nebo je natáčení zakázáno. Tak tomu asi bude v tom metru. Jinak hrozí na místě bloková pokuta za přestupek. Pokud by pak někdo viděl hotový film, teoreticky by pak mohl požadovat určité náhrady za to, že se natáčelo někde bez povolení. Ale všeobecně platí, že se může natáčet všude tam, kde to není zakázané a veřejné prostory jsou veřejné… to by si jinak Google musel žádat o povolení, že fotí města. :-)

Loga produktů samozřejmě mohou být běžně vidět a není třeba se nikoho ptát na povolení, pokud bude produkt vyobrazován jako běžná věc. Pokud by však značka určitého výrobce byla použita v určité souvislosti, která by mohla výrobce např. poškodit, už by k tomuto bylo zapotřebí povolení, jinak by se riskovaly soudní pře. Např. ve zpravodajství a tv pořadech se značky rozmazávají, aby se nemohlo jednat o skrytou reklamu, to však neplatí pro hrané filmy.

Jestli má kapela své vlastní písně a jsi s ní domluvený, tak je to jenom věc vás dvou a nikdo do toho nemůže co mluvit. Aby do toho mohla OSA kecat, musela by být ve smluvním vztahu s onou kapelou, jinak je to úplně absurdní.

JL reaguje E-mail:

14.6.2016 (17:56)X

Děkuju za odpověď a za vysvětlení.

2.6.2016 (16:27) Odpovědět # X
Tomas E-mail
27.5.2016 (11:09) Odpovědět # X
maťo E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

27.5.2016 (11:58)X

http://www.scenar.filmovani.cz/odkazy/faq/faq_03.html#deleni_scen

Jinak se musíš sám rozmyslet, jestli užít rychlého zápisu nebo vše rozepisovat do jednotlivých scén dle toho, jak jsou jednotlivé scény rozsáhlé a jak na sebe navazují. A přechod z interiéru do exteriéru se obvykle řeší novou scénou (kvůli zcela odlišnému osvětlení). Pár výjimek jsem ale viděl, kdy byl přechod z interiéru do exteriéru řešen jedním záběrem a rychlou změnou expozice.

10.2.2016 (14:18) Odpovědět # X
Beco E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

10.2.2016 (16:56)X

Stačí popsat, že nevidíme té jedné postavě do tváře a víc bych to neřešil. A v dialogu bych užil např. pojmenování "NEZNÁMÁ POSTAVA", i když má tato postava již své jméno, protože platí základní pravidlo, že by se scénář měl dobře číst, proto by se v lit. scénáři neměly vyzrazovat "tajnosti" příběhu.

Beco reaguje:

11.2.2016 (11:11)X

Ďakujem za rýchlu odpoveď. Myslel som si to, ale nebol som si istý.

10.2.2016 (06:45) Odpovědět # X
Martin

FILMOVANI.cz reaguje:

15.2.2016 (09:36)X

Celtx nepoužívám, tak jenom poskytnu všeobecné rady. Já bych si ten program nainstaloval na jiné zařízení. Zkusit změnit datum v současném zařízení na dobu, kdy ještě platila zkušební doba (na spoustu programů to funuje). A jinak si myslím, že není zase tak nemožné zkopírovaný text naformátovat do podoby scénáře. Párkrát jsem to dělal a celovečerák jsem měl ručně přeformátovaný za jeden den, takže to zas není taková práce vzhledem k tomu, jak dlouho trvá sepsání samotného scénáře.

4.2.2016 (20:48) Odpovědět # X
FILMOVANI.cz

FILMOVANI.cz reaguje:

5.2.2016 (18:30)X

Doména je už funkční, zatím však odkazuje pouze na úvodní stránku. Snad to brzy spravím.




24.1.2016 (17:12) Odpovědět # X
PtK

FILMOVANI.cz reaguje:

25.1.2016 (14:50)X

A já chci předem podotknout, že tohle jsou jen prkotiny, takže je v celku jedno, jestli se to udělá tak nebo onak.

Mé scénáře píšu v OpenOffice Write - nějaká stará verze. Čísla stránek mám automatické ze záhlaví a ta mezera mezí číslem scény a dalším textem je vytvořena pomocí posunutí různých hejblátek odstavců, takže jakmile zmáčknu tab, tak mi to skočí vždy na to stejné místo, kde začíná ostatní text. Ale už si rozhodně nevzpomenu, jak jsem to tenkrát udělal. Jediný scénář, který jsem měl k dispozici, byl Titanic od Camerona a tam ta čísla scén byla takto předsunuta - pravděpodobně to udělal editor FinalCut, tak jsem to takto nějak udělal.

Jinak se ale vůbec nic nestane, když číslo scény bude zapuštěno normálně v textu, nebo když se číslo scény vůbec nenapíše.

17.1.2016 (16:10) Odpovědět # X
PtK

FILMOVANI.cz reaguje:

18.1.2016 (13:02)X

Asi bych zvolil to označení "POSTAVA" nebo lépe např. MUŽ, CHLAPEC, ŽENA atd. protože u scénáře samozřejmě také platí, že se má dobře číst. A to anonymní označení nechává čtenáře v napětí a nevědomosti. Ve scénáři, který by byl již určen k realizaci, bych již od začátku psal např. jméno té postavy nebo jiné označení (záleží na okolnostech). Správně by také konkrétní postava měla mít v celém scénáři stejné označení.

Ve svém scénáři Ona hlavní postavu označuji jako DÍVKA, protože jméno se čtenář dozví až úplně v závěru.

(Kéž bych své gramatické chyby také mohl omlouvat třesoucími se rukami.)

PtK reaguje:

19.1.2016 (13:14)X

Ještě jednou moc díky.

15.1.2016 (04:32) Odpovědět # X
Deem

FILMOVANI.cz reaguje:

15.1.2016 (19:54)X

Teď už spíš jen ke krátkobajtovým filmům. Nejkratší můj scénář má 8 stran, tak to by se snad dalo zařadit do této kategorie. Nebo myslíš ještě kratší?

Deem reaguje:

16.1.2016 (12:55)X

Krátkometrážní myslím od cca 3min do 30min. Nejlépe v rozsahu 5-15min kvůli náročnosti příprav a realizace. Já už jsem to tady jednou psal, ale ozval se mi jenom jeden člověk. Jde o to, že my točíme krátké filmy a teď, kdy už máme veškeré vybavení k natáčení, chceme posílat naše "díla" na zahraniční festivaly. A jediný, kdo píše scénáře, jsem já(zároveň i režíruju). Ale rád bych kápnul na zajímavá témata, náměty a scénáře, protože si myslím, že jich je dost. Ale ve svém okolí nemám nikoho, kdo by scénáře dělal. Proto jsem napsal sem, protože si myslím, že je dost scénáristů, kteří rádi píšou a mají dobré nápady(nebo umějí dobře psát), ale nemají, kde svoje nápady využít

Deem reaguje:

16.1.2016 (13:32)X

Jde o to, že krátkometrážní film je zvláštní médium. Je jiný, než klasický celovečerní film. U nás je se tomu moc nedostává, ale ve světě jsou krátké filmy už pomalu na úrovni těch celovečerních. Bere se to totiž jako odrazový můstek pro filmaře, kteří mají možnost ukázat, co v nich je, i když nemají filmovou školu. Pokud někdo dokáže sehnat rozpočet nebo to natočit s minimálním rozpočtem, vymyslet dobrý příběh, kvalitně to zpracovat, tak je to většinou vizitka toho, že má budoucnost. Příkladů na světě je dost. Například jeden chlap udělal 12min film, který se zalíbil Stallonemu a on mu za to svěřil režii Expendables 3 nebo jiný zase udělal fiktivní dokument o mimozemšťanech a Peter Jackson mu dal rozpočet na celovečerák, tak vznikl District 6 nebo dvouminutový film, který se zalíbil Del Torovi, tak dal rozpočet a vznikl film Máma atd. Poslední podobný moment byl s filmem Lights out, který se zalibil Jamesu Wanovi a teď se bude dělat podle asi 3min hororu celovečerní film. Nebo v ČR to byl Kašpařík, který udělal krátkej horor Seance a to se zalíbilo Stephenu Kingovi, který mu prodal za 1 dolar svojí povídku, teď ten autor dělá na filmu s Rodenem. Tohle jsou sice ty nejzářivější příklady, ale i tak to skýtá hodně možností, jak uspět a prosadit se. Ale krátký film musí být jiný než celovečerní, protože tam není moc místa na vysvětlování, gradování a prokreslování postav. Často je to jenom jednoduchá scénka jakoby vytržena z dlouhého filmu. Ale poslední dobou je to o tom, že se udělá krátká historka s překvapivým koncem/obratem. Možná má někdo nějaký zajímavý nápad, který se vymyká standardu a měl by šanci uspět. Proto se poptávám tady.

dratenik reaguje:

17.1.2016 (17:20)X

Čau, máš velký ambice a odhodlání, ale přijde mi, že filmy neděláš pro sebe, pro svou potřebu ale pro úspěch (prachy :D). A může se stát, že to tě právě dostane na kolena. Zkus nejdřív tvořit v menším měřítku a to tě postupně naučí zamejšlet se nad většíma věcma.

Nebo tak to aspoň vidim já :D Nemysli na Hollywood, když jsi to u nás ještě neovládl

Prochy reaguje:

17.1.2016 (19:11)X

Zdravím Deeme,

myslí si, že ve tvém případě dratenik nepíše pravdu (nic proti dratenikovi). Ale nevidím tady, že by jsi tu nabízel svůj scénář, či dílo k prodeji. Takže o peníze tu zatím, asi nejde. Bohužel ono najít někoho se stejným zaujetím a hlavně ČASEM je problém.

dratenik reaguje:

17.1.2016 (23:38)X

Jasně, máš pravdu. Já to hlavně myslim tak, že filmařina by podle mě hlavně měla bejt pro tebe, pro tvojí seberealizaci.

FILMOVANI.cz reaguje:

18.1.2016 (13:06)X

Trochu mimo téma... ale už rok mám v hlavě hollywoodský film s rozpočtem $ 873 000 000... snad ho už brzo zrealizuju.

Jinak orig. nápadů na krátké filmy mám spoustu... sci-fi ve stylu Krajních mezí, příběhů mám tedy dost.

Deem reaguje:

18.1.2016 (16:54)X

Teď jsem to nějak nepobral. Buď jsem zůstal nepochopen anebo jsem napsal na špatné fórum. Důvod, proč jsem to tak rozepisoval a dával příklady lidí, kteří uspěli, je ten, abych ukázal rozdíl mezi krátkometrážními filmy v ČR a ve světě. Zatímco tady to příliš velkou pozornost nebudí, ve světě je to žádaný formát. Proto úplně nechápu ten posměvačný tón. Tady nejde o tažení na Hollywood, ale o fakt, že je možnost se prosadit. Předpokládám, že většina lidí, kteří navštěvují tento web, by rádi, aby se jejich scénář někdy zfilmoval. A k tomu by mohl posloužit krátký film. Pro někoho, kdo už má za sebou celovečerní film, je napsání 8-10 stránkového scénáře otázkou pár hodin. A pokud se ten scénář zfilmuje a film se dostane někam do zahraničí na festival, tak je to přece pro auto největší zadostiučinění. Že někde v kinosále budou sedět lidi a dívat se na něco, co jste vytvořili. Nemluvě o tom, že je to i skvělá věc do portfólia, protože když budete jiný scénář k celovečernímu filmu propagovat, můžete říct, že už podle jiného vašeho scénáře bylo něco zfilmováno a že se to promítalo tam nebo tam. Nebo to aspoň takhle vidím já. Proto úplně nechápu, proč jsou tady komentáře, že jdu po penězích nebo že chci ovládnout Hollywood a podobně. Pouze vidím v tomhle směru možnost, jak uspět. České festivaly krátkých filmů jsou sice prima, ale většinou se odehrávají spíše v rodinném duchu, kdy se promítnou filmy, dá se pivko, pokecá, vyhlásí vítěz a jde se domu. Ve světě je samozřejmě daleko větší konkurence(především kvůli financování), ale právě díky dobrému příběhu se dá uspět i s menším rozpočtem. To je celý, co se snažím vysvětlit. Je mi líto, že to v někom vyvolává smích nebo nějaký pocit, že jsem se ráno probudil a řekl si, že do konce roku ovládnu Hollywood, ale je to pouze snaha(dlouholetá) uspět v něčem, co mě baví a co bych chtěl dělat i do budoucna. Rozdíl je v tom, že dnes máme daleko lepší vybavení pro filmování než dřív. Jestliže v tom nikdo nevidí žádný potenciál nebo má jiný názor, nic proti tomu nemám. Děkuji a přeji hodně úspěchů.

FILMOVANI.cz reaguje:

19.1.2016 (16:05)X

Možná jsi jenom položil nejednoznačný dotaz. Lepší by bylo napsat, že hledáš někoho na napsání scénáře. A vůbec bych nedělal rozdíl v tom, jestli se jedná o krátký nebo dlouhý film, protože většina scenáristů se nespecializuje na určitou stopáž.

A na scenáristy, kteří už mají určité zkušenosti, určitě nezapůsobíš tím, že jim budeš říkat, jakého úspěchu mohou dosáhnout. Znám spoustu českých kraťasů, jejichž úrovně nedosahuje většina současných českých filmů. Takže rozhodně není důležité, kde film vznikne, ale kdo a jak ho vytvoří. A jako scenáristu mě zajímá již jen doložení předchozí tvorby, protože slibů i vizí jsem viděl dostatek, ale skutek utek. A z mých zkušeností většina nabídek zněla tak nějak podobně, že si jako scenárista udělám jméno. A 95% všech, co mě oslovili, byli jen neschopní tlučhubové, kteří se oháněli festivaly.

To v žádném případě není útok na tvou osobu, jenom tě informuji, jak to chodí. Jestli tedy hledáš scenáristu, tak napiš konkrétní nabídku a přilož odkaz na svou tvorbu. Zde máš spoustu scenáristů: https://www.facebook.com/groups/scenaristi/

Takže tak asi.

Tomas reaguje E-mail:

2.6.2016 (16:37)X

Nazdar.Ja pisu scenare a rad se s nekym podelim a pomuzu.Kdyz bude treba tak si klidne rekni a ja neco napisu,to neni problem.Ja jenom pisu ale nemam svy vytvori jak zrealizovat tak rad pomuzu se psanim.muj kontakt....tomasujvarigmail.com

13.1.2016 (17:14) Odpovědět # X
FILMOVANI.cz
3.1.2016 (17:10) Odpovědět # X
Grei

FILMOVANI.cz reaguje:

4.1.2016 (14:37)X

Doufám, že nadpisem myslíš titulky, jinak odpovídám špatně. Obecně platí, že by scenárista neměl psát do scénáře umístění titulků - úvodních nebo závěrečných. Ale např. Bondovky jsou známé svými úvodními titulky a ve scénáři je tak napsáno na samostatném řádku THE MAIN TITLES. Osobně do svých scénářů většinou píšu např. ÚVODNÍ TITULKY - ale víc to nijak nerozepisuju.

Když toto tedy scenárista napíše, není to žádná velká chyba. Ale většinou o umístění titulků rozhoduje střihač s režisérem nebo nějaký grafik, co má titulky na starosti. Často o tom dokonce rozhodují právníci a agenti - co se objeví v titulcích jako první, který herec bude uveden jako první nebo jak velkou plochu obrazu bude jméno zabírat.



FAQ

Články

Odkazy

Archiv Diskuze
FILMOVÁNÍ.cz
SCENAR.cz | Všechna práva vyhrazena. | FILMOVANI.cz